Pitääkö sossuun tehdä huoli-ilmoitus, kun kaksi 80v eläkeläistä ei kykene enää kotitöihin. Syövät lähinnä mikrossa lämmitettävää einesruokaa
en enää jaksa heitä auttaa, kun on oma koti jota hoitaa, työt ja lapsenlapset.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit hyvin tehdä huoli-ilmoituksen. Sitä kautta pariskunnalle tehdään palvelutarpeen arvio (jos suostuvat!) ja heille voidaan myöntää kotipalvelua tarpeen mukaan.
Paljonko kotipalvelun ruoka maksaa per päivä ja toinen kysymys, olisiko se edes terveellisempää kuin einesruoka?
Yhden kotiin tuodun aterian hinnalla saa 3 - 4 400 gramman einesvuokaa. Tai einesannoksiin pakattuja annoksia. Kotimaista kasviskeitto 300 gr maksoi 1,29. Siihen raejuustoa ja leipää särpimeksi
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumiehistä varmaan 80 % syö kotonaan einesruokia. Huoli-ilmoitus?
Myös minä, 50 v sinkkunainen syön eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun 84-vuotias äitini vetelisi minua pitkin korvia, jos menisin hänen syömisiin ja ruokiin puuttumaan. :D
Niinpä. Onhan tuo outoa, että vanhempien pitäisi alkaa kyselemään lapseltaan mitä saa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Jos saavat syötyä ja jop lämmitettyä vielä ruuan, niin ei ole vielä huoli-ilmoituksen paikka. Sitten in, hos eivät muista syödä tai kykene käymään kaupassa hankkimassa ruokaa.
Meidän mummo on jo kauan tilannut ruuat kotiovelle. Ei tarvitse kantaa ja usein kaupassa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen aloittajan alle 80-vuotiaat ovat apua tarvinneet? Olen 80, en vielä ole tarvinnut
Totta, kaikki ovat ihan samanlaisia kuin muutkin ikäisensä. Mitään poikkeuksia ei ole.
Eikö ole poikkeuksia? Täytin muutama kuukausi sitten 80v ja tunnen lukuisia samanikäisiä kun asun senioritalossa. Eroja on laidasta laitaan. Itse olen hyväkuntoisimmasta päästä vaikka takana on lukuisia nivelleikkauksia. Olen kuntouttanut itseni kävelykykyiseksi kerta kerran jälkeen. Kävely on harrastukseni ja älykello mittaa askeleet ja muutakin. 10 000- 20 000 askelta päivittäin. Asun yksin ja ei ole vaikeuksia pitää kotini kunnossa kaikin puolin. Muisti on tutkittu laajalti eikä ole siinäkään vikaa. Liikkukaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksoateriat on ok kunhan syövät, mutta jos koti alkaa näyttämään kaatopaikalta ja likainen koti on selkeästi jo haitaksi terveydelle, koska sitä ei siivota niin alkaa olemaan huoli-ilmoituksen paikka.
Miksi ei voi tilata siivoojaa? Mihin sitä huoli-ilmoitusta tarvitaan?
Siivoojan tilaamiseen ei tarvita mitään vanhushuoltoa. Tilatessa kannattaa tarkistaa että ko liike voi antaa siivouksen ilman arvonlisäveroa. ( eli ei mikään yksinsiivoava täti) 8 Sen saa iän, sairauden, huonon kunnonntakia ja siivosliikkeen oma arvio riittää siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Einesruoka voi olla ravitsemuksellisesti ihan hyvää. Tuskin tuon ikäiset pelkkiä mikropitsoja syö.
Vanhus saa niin halutessaan syödä vaikka pelkkiä mikropitsoja. Siihen ei tarvita lupaa omilta lapsilta eikä muitakaan.
Juuri näin. Jos itse eivät älyä tai voi auttaa niin sitten saa pitää suunsa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen aloittajan alle 80-vuotiaat ovat apua tarvinneet? Olen 80, en vielä ole tarvinnut
Totta, kaikki ovat ihan samanlaisia kuin muutkin ikäisensä. Mitään poikkeuksia ei ole.
Eikö ole poikkeuksia? Täytin muutama kuukausi sitten 80v ja tunnen lukuisia samanikäisiä kun asun senioritalossa. Eroja on laidasta laitaan. Itse olen hyväkuntoisimmasta päästä vaikka takana on lukuisia nivelleikkauksia. Olen kuntouttanut itseni kävelykykyiseksi kerta kerran jälkeen. Kävely on harrastukseni ja älykello mittaa askeleet ja muutakin. 10 000- 20 000 askelta päivittäin. Asun yksin ja ei ole vaikeuksia pitää kotini kunnossa kaikin puolin. Muisti on tutkittu laajalti eikä ole siinäkään vikaa. Liikkukaa paljon.
Oon 80. Asun kerrostaloasunnossani 3 h ja k. Siivoan huone kerrallaan, ikkunanpesun ostan kun lonkat huonot. Kaupassa käyn, pyykkini pesen. Ajokortin juuri uusin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko että dosdu järjestää heille kotikokin tekemään terveellistä kotiruokaa, vai miksi pitäisi ilmoittaa.Kyllä tuntuu että nykyihmiset on irrallaan todellisuudesta.
Ap haluaa heidät hoitolaitokseen syömään laitosruokaa. 😆
ja lasut lähtee siitä että kakaranne häiriköi muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmintaju hukassa sinulla ainakin on. Varmaan jo ikä painaa, vai mitä? Et enää tajua kaikkea.
Jos tässä kunnossa,80, olisin hoitolaitoksessa varmaan sekoaisin.
Hartaushetkiä, vessapaperirulla-askartelua, tuolijumppaa, lässyttävät hoitajat, lukkojen takana on kaikki dementikkojen takia.
Eri asia kun olen siinä kunnossa.
Ei. Tuo on normaalia ettei kaikkea jaksa tai koko ajan. Ja voi ostaa kotiin siivousta ja muuta apua, heidän aikataulun mukaan. Mutta isosta marketeista haetaan yhdessä tai joku muu hakee, tuoretta ruokaa ja jälkiruokaa, välipalat. Muiden pitää auttaa vähän. Onko raha sukulaisilla vai heillä.
Se, että osaavat hankkia ruokaa, lämmittää sen ja syödä, ei ole aihe huoli-ilmoitukselle.
Jos sinua häiritsee pelkkien einesten syöminen, kysy suostuisivatko maksulliseen, kotiinkuljetettuun ateriapalveluun. Varmaan teidänkin suunnalla joku taho sellaisen palvelun tarjoaa. Sitä ei myöskään ole pakko ottaa viikon jokaiselle päivälle. Keskustele asiasta, älä tee päätöstä omin päin heidän selkiensä takana.
Vierailija kirjoitti:
ja lasut lähtee siitä että kakaranne häiriköi muita.
Miksi sinä saatanan sekopää häiriköit jo toistenkin ketjuun täysin ohi aiheen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tapauksessa on tärkeää viedä heidät päivystykseen josta heidät ohjataan palvelukotiin.
Mihin päivystykseen?
Päivystyspolille. He osaavat ohjata potilaat palveluasumisen piiriin ja osastolle odottamaan sinne pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikrossa lämmitettävässä einesruuassa ei ole mitään vikaa. Ihan kelpo ravintoa.
Huoli-ilmoituksen paikka on vasta sitten, kun eivät osaa hankkia sitä einesruokaa tai muista laittaa sitä mikroon.
Ultraprosessoitu ruoka ei ole kelpo ruokaa. Lisäaineita ja muuta paskaa.
Mitä luulet vanhusten kotihoidon tuomien ruoka-annosten ovat? Ellei kelpaa niin sitten jatkat velliesi kokkaamista vanhuksille. Muuta ei tipu.
Kotihoito EI kuljeta ruokia, vaan toimii vain asiakkaille tarjotun palvelun tilaajana. Kotihoito ei myöskään ole millään tavalla vastuussa ruoan valmistamisesta ja sen laadusta. Ateriapalvelun voi myös tilata ihan kuka tahansa ilman kotihoidon asiakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tapauksessa on tärkeää viedä heidät päivystykseen josta heidät ohjataan palvelukotiin.
Mihin päivystykseen?
Päivystyspolille. He osaavat ohjata potilaat palveluasumisen piiriin ja osastolle odottamaan sinne pääsyä.
Miksk heidät pitää viedä päivystynseen jos eivät ole sairaita? Ei sairaalassa makuuteta terveitä ihmisiä ja hoitokoteihin pitää olla tisi huonossa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin päivystykseen?
ei eineksiä syövät vanhukset ole palveluasumisen tarpeessa. Paikkoja kun ei nykyään riitä edes muistisairaille jotka sitä kipeästi tarvitsisivat kun kotona asuminen ei enää suju vaan alkaa olla jo jopa vaarallista.
Älkää nyt helvetti antako näil kuupoja neuvoja kun joku vielä uskoo. Ja siivoojan saa siivousfirmasta, ei tarvita huoli-ilmoitusta.