Pitääkö sossuun tehdä huoli-ilmoitus, kun kaksi 80v eläkeläistä ei kykene enää kotitöihin. Syövät lähinnä mikrossa lämmitettävää einesruokaa
en enää jaksa heitä auttaa, kun on oma koti jota hoitaa, työt ja lapsenlapset.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin monet ihmiset syö lähinnä einesruokaa. Eivät jsksa, viitsi tai osaa kokata. Ei tuo ole mikään kriisin paikka.
Etteikö mitään salaattia tai hedelmiä koskaan? Siitähän saa puutostiloja.
Kyllä minä tekisin huoli-ilmoituksen, jos olisi minun vanhemmista kyse. Ei ehkä pelkän ruokavalion vuoksi, vaan siksi että jos toimintakyky heikkenisi nopeasti noin paljon, etteivät enää itse kykenisi huolehtimaan terveellisestä elämästä.
Ei ole kysymys siitä.
80-vuotias ei ole viisikymppinen.
Maku- ja hajuaisti heikkenevät iän myötä
Myöskään nälkä ja jano eivät tunnu enää samalla tavalla. Ikäihminen ei myöskään kuluta kuten viisikymppinen.
Hyvinvointialueen kotipalvelu maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikrossa lämmitettävässä einesruuassa ei ole mitään vikaa. Ihan kelpo ravintoa.
Huoli-ilmoituksen paikka on vasta sitten, kun eivät osaa hankkia sitä einesruokaa tai muista laittaa sitä mikroon.
Valmisruoka ei toki ole terveellisiin vaihtoehto, mutta se mitä ateriapalvelusta tulee kalliimmalla, on samaa tehdasvalmisruokaa mitä kaupasta ostettavat ovat. Isoissa kaupoissa, enemmän vaihtoehtoja kuin ateriapalvelun ruokalistoilla. Jos muuta huolta on niin sitten toki ilmoitus.
Kuulostaa omalta jälkeläiseltä, ei tee itse ruokaa vaan ostaa eineksiä ja pakasteruokia, voi ihan hyvin, en tee huoli-ilmoitusta.
Silloin jos huomaa ikäihmisen laihtuneen huomattavasti ja on syytä epäillä, ettei hän enää jostain syystä syö, voi olla syytä tehdä huoli-ilmoitus.
Se, että vanha pariskunta mussttaa tyytyväisenä mikroaterioita kuulostaa aidosti hyvältä tilanteelta.