Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö sossuun tehdä huoli-ilmoitus, kun kaksi 80v eläkeläistä ei kykene enää kotitöihin. Syövät lähinnä mikrossa lämmitettävää einesruokaa

Vierailija
13.08.2026 |

en enää jaksa heitä auttaa, kun on oma koti jota hoitaa, työt ja lapsenlapset.

Kommentit (145)

Vierailija
141/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos huomaa ikäihmisen laihtuneen huomattavasti ja on syytä epäillä, ettei hän enää jostain syystä syö, voi olla syytä tehdä huoli-ilmoitus.

Se, että vanha pariskunta mussttaa tyytyväisenä mikroaterioita kuulostaa aidosti hyvältä tilanteelta.

Vierailija
142/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin monet ihmiset syö lähinnä einesruokaa. Eivät jsksa, viitsi tai osaa kokata. Ei tuo ole mikään kriisin paikka. 

Etteikö mitään salaattia tai hedelmiä koskaan? Siitähän saa puutostiloja. 

Kyllä minä tekisin huoli-ilmoituksen, jos olisi minun vanhemmista kyse. Ei ehkä pelkän ruokavalion vuoksi, vaan siksi että jos toimintakyky heikkenisi nopeasti noin paljon, etteivät enää itse kykenisi huolehtimaan terveellisestä elämästä. 

Ei ole kysymys siitä.

80-vuotias ei ole viisikymppinen.

Maku- ja hajuaisti heikkenevät iän myötä

Myöskään nälkä ja jano eivät tunnu enää samalla tavalla. Ikäihminen ei myöskään kuluta kuten viisikymppinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueen kotipalvelu maksaa.

Vierailija
144/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikrossa lämmitettävässä einesruuassa ei ole mitään vikaa. Ihan kelpo ravintoa.

Huoli-ilmoituksen paikka on vasta sitten, kun eivät osaa hankkia sitä einesruokaa tai muista laittaa sitä mikroon.

Valmisruoka ei toki ole terveellisiin vaihtoehto, mutta se mitä ateriapalvelusta tulee kalliimmalla, on samaa tehdasvalmisruokaa mitä kaupasta ostettavat ovat. Isoissa kaupoissa, enemmän vaihtoehtoja kuin ateriapalvelun ruokalistoilla.  Jos muuta huolta on niin sitten toki ilmoitus.

Vierailija
145/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa omalta jälkeläiseltä, ei tee itse ruokaa vaan ostaa eineksiä ja pakasteruokia, voi ihan hyvin, en tee huoli-ilmoitusta.