Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö sossuun tehdä huoli-ilmoitus, kun kaksi 80v eläkeläistä ei kykene enää kotitöihin. Syövät lähinnä mikrossa lämmitettävää einesruokaa

Vierailija
13.08.2026 |

en enää jaksa heitä auttaa, kun on oma koti jota hoitaa, työt ja lapsenlapset.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksen omaisena tarkistaisin ensin, ovatko einesruoat maittavia vai eivät. Jos eivät ole maittavia, olisin valmis tekemään huoli-ilmoituksen, jotta vanhukselle tuotaisiin jostakin maittavat ateriat.

Kuka määrittelee, ovatko ateriat "maittavia"? Eikö tuo ole mielipidekysymys? Joku tykkää maksalaatikosta, toinen kesäkeitosta jne. Kukin valitsee sellaisia (eines)ruokia kotonaan, joita pitää maittavina, olipa nuori tai vanha. Hermostuisin, jos joku tulisi kotiini ja sanoisi, etteivät syömäni ruoat ole maittavia ja kertoisi tämän olevan syy laatia huoli-ilmoitus.

Vanhukset syövät yleensä huonosti ja vähän, joten kyllä aterioiden kuuluu olla maittavia. Muutoinhan he eivät söisi kunnon aterioita lainkaan. 

Makuasiat ovat hankalia ja ihan turhia asioita kiisteltäväksi. Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta ruoasta vaikka sinä tykkäät tai et tykkää kummastakaan.

Vanhukset on usein todella piintyneitä tapoihinsa. Tykkää syödä vaan sellaista ruokaa, johon ovat tottuneet. 

Vierailija
122/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikrossa lämmitettävässä einesruuassa ei ole mitään vikaa. Ihan kelpo ravintoa.

Huoli-ilmoituksen paikka on vasta sitten, kun eivät osaa hankkia sitä einesruokaa tai muista laittaa sitä mikroon.

Ultraprosessoitu ruoka ei ole kelpo ruokaa. Lisäaineita ja muuta paskaa.

Sitähän se on myös edullisimmilla ruokatoimittajilla, jotka toimittavat annokset kotiin lämmitettäväksi, jos vanhus ei itse pääse kauppaan.

On niissä aterioissa aina laskettu ravintosisällöt, ja niissä on mukana kasviksia salaattina tms. Eineksiinkin nuo voi toki lisätä, mutta jos ei vanhukset sitä enää itse kykene tekemään, niin ravintosisältö voi jäädä turhan yksipuoliseksi. 

Aika kökköjä on. Olen nähnyt niitä aterioita. Vanhus jätti salaatit syömättä, kun ei tykännyt niistä. 

Harmi, jos ei salaatti maistunut. Oliko hampaat kunnossa? Voihan kasvikset olla kypsennettyjäkin. On sellaisiakin eineksiä, joissa on kasviksia mukana. Useimmissa eineksissä on silti liikaa suolaa, jos ne ovat ainoa ruoka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Einesruoka voi olla ravitsemuksellisesti ihan hyvää. Tuskin tuon ikäiset pelkkiä mikropitsoja syö. 

Ylipäätään, mitä 80 vuotiaat hyötyy terveellisestä ruuasta? Ei se heidän toimintakykyä paranna tai ikää jatka.

Vierailija
124/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin monet ihmiset syö lähinnä einesruokaa. Eivät jsksa, viitsi tai osaa kokata. Ei tuo ole mikään kriisin paikka. 

Etteikö mitään salaattia tai hedelmiä koskaan? Siitähän saa puutostiloja. 

Kyllä minä tekisin huoli-ilmoituksen, jos olisi minun vanhemmista kyse. Ei ehkä pelkän ruokavalion vuoksi, vaan siksi että jos toimintakyky heikkenisi nopeasti noin paljon, etteivät enää itse kykenisi huolehtimaan terveellisestä elämästä. 

Ei sun tarvi mitään huoli-ilmoitusta tehdä. Vanhuspalveluihin voi ottaa yhteyttä ja pyytää kartoitusta.

Miten pakotat vanhuksesi syömään kasviksia jos ne ei heille maistu? Eikä hampailla onnistu.

Kypsennetyissä kasviksissa on myös vielä jäljellä näitä terveellisiä vitamiineja ym.

Vierailija
125/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan syöty einesruokia, siis ihan oikeasti ikinä. Nyt vanhemmat kuitenkin ostavat kaupan tiskiltä valmiita ruokia. Minusta on hyvä, että tekevät elämästään vähän helpompaa. Ei se enää 80-vuotiaana kauheasti elinikään tai varsinkaan elämän laatuun vaikuta onko kotiruokaa vai ei.

Vierailija
126/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin monet ihmiset syö lähinnä einesruokaa. Eivät jsksa, viitsi tai osaa kokata. Ei tuo ole mikään kriisin paikka. 

Kyllä minä tekisin huoli-ilmoituksen, jos olisi minun vanhemmista kyse. Ei ehkä pelkän ruokavalion vuoksi, vaan siksi että jos toimintakyky heikkenisi nopeasti noin paljon, etteivät enää itse kykenisi huolehtimaan terveellisestä elämästä. 

No saa sieltä samasta kaupasta hedelmiä ja vihanneksia kuin valmisaterioitakin. Eihän kukaan pelkästään niillä elä tietenkään. 

Vierailija
127/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauramaito on ultraprosessoitua, samoin lihaa ja juustoa jäljittelevät leikkeleet ja valmisteet. Pitääkö kaikista vegaaneista tehdä huoli-ilmoitus?

Vierailija
128/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella kotona asuvalla on hellasta otettusulakkeet pois koska se on kaikkein vaarallisin. Monella eienää mitään tajua miten ruokaa laitetaan vaikka olisi ollut hyvä kokki

Niin. Kotioloissa asuu varsin paljon jo varsin pahasti muistisairaita. Ei ole kerta eikä kaksi kun muistisairas helposti esim. keksii laittaa puita sähkölieden uuniin.

Suurimmalla osalla vanhuksista ei ole, eikä koskaan tule, muistisairautta. Toimintakyky voi silti heikentyä iän myötä. 

Pahasti muistisairaita kuitenkin asuu kotona. 

Vierailija
129/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet il oituksen niin ikääntyvien palveluihin. Jaksavatko he siivota kotia? Se kannattaa mainita jos kotihoidon apua yrität järjestää

Vierailija
130/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No saa sieltä samasta kaupasta hedelmiä ja vihanneksia kuin valmisaterioitakin. Eihän kukaan pelkästään niillä elä tietenkään. 

Eli syövät siis muutakin? Ymmärsin aloituksesta, että syövät pelkästään einesruokia. 

Einesruoka on ihan ok osana muuta kokonaisuutta, niin että tulee proteiinia, vitamiineja ja kuitua tarpeeksi. Mutta pelkästä einesruoasta ei saa kaikkea mitä tarvitsee, tulee ravitsemuksellista aliravitsemusta ja puutostiloja. 

Vierailija
131/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoituksen paikka on vasta sitten, kun eivät osaa hankkia sitä einesruokaa tai muista laittaa sitä mikroon.

Mitä väliä kuinka ultraprosessoitua ruokaa tuon ikäiset vanhukset syö? Tai syövätkö muutenkaan mitään terveellistä vai sitä mikä sattuu maistumaan, suolainen, rasvainen, makea? 

Vierailija
132/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän se on myös edullisimmilla ruokatoimittajilla, jotka toimittavat annokset kotiin lämmitettäväksi, jos vanhus ei itse pääse kauppaan.

On niissä aterioissa aina laskettu ravintosisällöt, ja niissä on mukana kasviksia salaattina tms. Eineksiinkin nuo voi toki lisätä, mutta jos ei vanhukset sitä enää itse kykene tekemään, niin ravintosisältö voi jäädä turhan yksipuoliseksi. 

Aika kökköjä on. Olen nähnyt niitä aterioita. Vanhus jätti salaatit syömättä, kun ei tykännyt niistä. 

Harmi, jos ei salaatti maistunut. Oliko hampaat kunnossa? Voihan kasvikset olla kypsennettyjäkin. On sellaisiakin eineksiä, joissa on kasviksia mukana. Useimmissa eineksissä on silti liikaa suolaa, jos ne ovat ainoa ruoka. 

Näkisitpä kuinka paljon tuntemani 80-90 v. syö suolaa. 😂 Ripottelevat varmaan 5 kertaa enemmän kuin minä ruokaansa. Minä kun aina kokkaan niin suolatonta. Heidän pahin painsjaisensa on joutua hoivakotiin, jossa olis suolatonta ruokaa. 😆

Vierailija
133/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei koskaan syöty einesruokia, siis ihan oikeasti ikinä. Nyt vanhemmat kuitenkin ostavat kaupan tiskiltä valmiita ruokia. Minusta on hyvä, että tekevät elämästään vähän helpompaa. Ei se enää 80-vuotiaana kauheasti elinikään tai varsinkaan elämän laatuun vaikuta onko kotiruokaa vai ei.

Ja siellä muiden pillereiden seassa voi ottaa sen monivitamiinin.

Syön itse aika monipuolisesti, silti ympäri vuoden otan päivittäin yhden monivitamiinin. Siinä on myös päivittäinen D-vitamiini.

Flunssia ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen vaikka tietysti muuta vanhuuden häikkää. Nivelet, verenpainetta, db tasapainossa.

Vierailija
134/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin huvitti kun joku täällä vauvalla riiteli hoitokodin ip-kahvilla joka päivä olevasta kahvipullasta tms.

Se jo on niuhotusta, jos pulla tappaa 90-vuotiaan kuukautta ennemmin onhan kahvinautinto ollut elämänlaatua.

Vierailija
135/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli syövät siis muutakin? Ymmärsin aloituksesta, että syövät pelkästään einesruokia. 

Einesruoka on ihan ok osana muuta kokonaisuutta, niin että tulee proteiinia, vitamiineja ja kuitua tarpeeksi. Mutta pelkästä einesruoasta ei saa kaikkea mitä tarvitsee, tulee ravitsemuksellista aliravitsemusta ja puutostiloja. 

No, ei kai kukaan syö einesruokaa tyyliin iltapalaksi ja aamupalaksi. Oletan, että jos käyvät kaupassa tai tilaavat sieltä, ostavat kaikenlaista. 

Vierailija
136/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppareissu itsessään pitää yllä liikuntakykyä, toivoisiko ap että ruoka tulisi kotiin tuotuna ja erillinen fysioterapeutti tulisi kotiin pitämään tuolijumppaa sen sijaan?

Vierailija
137/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa tapauksessa on tärkeää viedä heidät päivystykseen josta heidät ohjataan palvelukotiin. 

Mihin päivystykseen?

Päivystyspolille. He osaavat  ohjata potilaat palveluasumisen piiriin ja osastolle odottamaan sinne pääsyä. 

Miksk heidät pitää viedä päivystynseen jos eivät ole sairaita? Ei sairaalassa makuuteta terveitä ihmisiä ja hoitokoteihin pitää olla tisi huonossa kunnossa.

Jos ei enää kykene päivitäisiin toiintoihin kuten ruuanlaittoon niin silloin palveluasuminen on se paikka. Päivystyspolille tulee ohjata kaikki jotka sinne paikaa tarvitsevat. 

Tiedäthän, että jos asia ja ilmiö on itselle aivan vieras, eikä itsellä ole mitään (etenkään tuoretta) kokemusta jaettavaksi toiselle, ei kannata osallistua keskusteluun jakaen neuvoja, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ennemmin kannattaa jäädä lukijana oppimaan muiden viesteistä ja kartuttaa omaa tietoisuutta siitä, mikä voisi realistisesti olla mahdollista ja toimivaa ja oppia jatkoa varten.

Vierailija
138/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat että yli 80 v. pitää tarkkailla veriarvoja ym. jatkuvasti, että elää yli 100 vuotiaaksi? Syödä suositusten mukaan ja proteiinia kans pitää saada... Mun mielestä yli 80 v. saa syödä, juoda mitä tykkää ja vaikka polttaa tupakkaakin jos maistuu ja on siihen tottunut. Älytöntä yli 80 vuotiaita syömisestä arvostella. Osaavat ostaa kaupasta eineksiä ja lämmittää niitä mikrossa on ihan hyvä juttu, eivät näänny nälkään. 

Vierailija
139/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hyvin tehdä huoli-ilmoituksen. Sitä kautta pariskunnalle tehdään palvelutarpeen arvio (jos suostuvat!) ja heille voidaan myöntää kotipalvelua tarpeen mukaan.

Hirveä holhousyhteiskunta. 

Vierailija
140/145 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisestä elämästä? Voi että on pöhköä tekstiä. Yli 80 vuotiaat saavat syödä ja juoda mitä tykkäävät, ei paljon auta tuputtaa heille nykyaikaista nk. terveellistä syömistä. Eivät tykkää alkuunkaan kaikista ruoista, varsinkaan oudoista salaateista ja hedelmistä. Ovat ikänsä syöneet omenoita, appelsiinejä ja banaaneita sekä marjoja pensaista tai metsistä. Avocadot ei kelpaa. Millaista mahtoi olla 80 vuotiaiden lapsuus ja nuoruus, söivätkö terveellisesti silloin, tuliko puutostauteja? Tuttuja ruokia syövät tuon ikäiset niitä nykyään köyhäilyruoiksi nimitettyjä, ne maistuvat heille edelleen. Mikäli ei ole muistisairas niin antaisitte ihmisten elää ja syödä kuten haluavat ja kuten ovat tottuneet.