Mielestäni tämä palsta pitäisi kieltää yli 70-vuotiailta...
Niitäkin täällä on. Olen huomannut. Tuon ikäisillä ei ole enää mitään järkevää sanottavaa.
Kommentit (84)
Olen 97 ja mukana joka hetki ja päivä täällä, lälläää..
Minä olen täällä, Martta87vee
Mitä se pikkueemi nyt äkisee? Tule nisulle.
Minä aloitin kirjoittamisen palstalle pienen pojan 37v äitinä. Silloin tämä oli Vauva-lehden keskustelufoorumi, jossa käsiteltiin pääasiassa lasten asioita.
Nyt ei ole enää Vauva lehteä, on vain jäljelle jäänyt av palsta, jonne on helppo tulla ja vilkaista, mistä puhutaan. Ja minäkin olen jo 63v ja yksi hujahdus, kun 70-vuotispäivät koittavat. Kun eläkeikä parin vuoden päästä alkaa, niin sittenhän minä vasta innostunkin kirjoittelemaan!
Asioiden ”tajuaminen” on täysin eri asia luin asioiden hyväksyminem. Jos mietit asiat itse, etkä sokeasti usko kaikkea lukemaasi tai kuulemaasi, saatat sinäkin eheytyä!
Ja jättää 50-vuotiaat menopaussissa olevat keskenään purkamaan ahdistuksiaan? Pittää heitä vähän härnätä, on terapioissa puhumista.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmintä mitä olen tältä palstalta lukenut. Vanhemmalla ihmisellä on enemmän elämän viisautta ja kokemusta kuin mukamas kaikki tietävällä parikymppisellä. Huomaa, ettei lähipiirissäsi ole älykkäitä vanhempia tai isovanhempia kun päästät suustasi tuollaista sontaa. Jatka sitä Tiktokia, sieltä olet varmaan sivistyneisyytesi ja älykkyyteesi ammentanut.
No enpä tiedä. 25 vuotias tekee (ikä mainiten) aloituksen elämän näköalattomuudesta tai masennuksesta, työttömyydestä tai vaikka koulukiusaamisen jättämistä hankaluuksista ja 65+ henkilö kiiruhtaa siihen avautumaan omista juuri muistetuista traumakokemuksistaan ja ennen kaikkea millaista elämä oli 40 vuotta sitten. Että onhan se aika perästä.
Olisipa elämäni kurjaa, jos minulla ei olisi iäkkäitä sukulaisia ja myös ystäviä. Jotkut nuoret ovat mielipiteissään ehdottomia, on ihana jakaa ajatuksia eri ikäisten kanssa. Olen itse alle 30-v. nainen.
" Ei ole mitään järkevää sanottavaa " = eriävä mielipide jopa moite ja sitähän ei lumihiutaleet kestä. Traumotisoivat ja ahdistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Joskus luulin että keski-ikä on sellainen 20-40 vuotta tms. Yllätyin kuinka iäkästä porukkaa täällä käy.
Keski- ikä on 40-60, silloin et ole nuori etkä vielä vanhus eli olet keski- ikäinen.
Ainoat järkevät palstalla ovat varmaankin juuri näitä eläkeläisiä. Heillä on vielä jäljellä järkeä, suhteellisuudentajua ja kyky erottaa oikea ja väärä toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut. Monet tuon ikäiset ovat nettikeskusteluissa pihalla kuin lumiukot. Pahimmillaan joku alkaa jaaritella siitä, miten asiat olivat kun itse oli nuori.
Jos ei tiedä menneisyydestä, ei voi tajuta nykyaikaa. Kohta sinäkin olet vain muisto nuoruutesi päivistä ja se tulee ihmisen elämässä pian. Muista silloin sanasi.
Miksi sitten niin monelle iäkkäälle nykyajan tajuaminen on lähes mahdotonta?
Koska heidän nuoruudessaan ei ollut persuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et aio koskaan vanheta!? Onnittelut siitä!
En tiedä, onko muutaman vuosikymmenen kuluttua 70-vuotiaat samalla tavalla pihalla kuin nykyiset. Kysymys ei ole iästä pelkästään vaan siitä, että ikäpolvien välinen kuilu on valtava.
Onhan se valtava,mutta parhaimmat tapaamani tyypit ovat täyttäneet 80 v. Hieman epäkohteliasta kun suoritat tämmöisen jaon.
Nämä nuoret posliinipillut eivät edes tiedä miten halkaistaan partaa. M70
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse et aio koskaan vanheta!? Onnittelut siitä!
En tiedä, onko muutaman vuosikymmenen kuluttua 70-vuotiaat samalla tavalla pihalla kuin nykyiset. Kysymys ei ole iästä pelkästään vaan siitä, että ikäpolvien välinen kuilu on valtava.
Onhan se valtava,mutta parhaimmat tapaamani tyypit ovat täyttäneet 80 v. Hieman epäkohteliasta kun suoritat tämmöisen jaon.
No et ole paljoa ihmisiä sitten tavannut.
Kyllä Konalassa on 3mekin yli 80-vuotiasta, joiden anti palstalle on korvaamaton!
Ei tietenkään pidä kuplautua vain oman ikäryhmänsä/viiteryhmänsä keskusteluihin, se kapeuttaa näkemyksiä liikaa. Mutta tosiaan paljon on oloneuvoksia täällä juttelemassa.
Ikääntynyt ihminen osaa usein asettua palstalla verisesti tappelevan kahtiajakautuneen lauman yläpuolelle. Viime aikoina hyviä esimerkkejä tästä on saanut lukea vaikkapa mopopoikakeskustelussa tai suklaakeskustelussa, joissa typerykset verissä päin jankuttavat omaa kantaansa. Yleensä eläkeläinen osaa katsoa asiaa laajemmasta näkökulmasta ja näkee molempien osapuolten viat.
Mitä se ap piipittää? Tutti pois suusta ja mene Veeti kouluun sivistämään itseäsi
Ei vierestä, mutta ehkä vastasin liian monisanaisesti. Lyhyesti: Muistojen kultautumiseen on omia mekanismeja. Jos tiedät keskustelukumppanistasi taustasta enemmän, näitä kultautumisia voi osittain ymmärtää. Ne muuttuvat mielenkiintoisiksi, eivät välttämättä lähtökohtaisesti vääräksi.