Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni tämä palsta pitäisi kieltää yli 70-vuotiailta...

Vierailija
13.08.2026 |

Niitäkin täällä on. Olen huomannut. Tuon ikäisillä ei ole enää mitään järkevää sanottavaa.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse et aio koskaan vanheta!? Onnittelut siitä! 

En tiedä, onko muutaman vuosikymmenen kuluttua 70-vuotiaat samalla tavalla pihalla kuin nykyiset. Kysymys ei ole iästä pelkästään vaan siitä, että ikäpolvien välinen kuilu on valtava.

Ok. Miksi ajaudut keskustelupalstalle, jos erilaisten ihmisten mielipiteet eivät kiinnosta, tai ovat vääriä? Monet niistä seitsämänkymppisistä ovat myös äitejä ja saisit heidän jutuistaan ehkä perspektiiviä asioihin, jos yhtään syvempi näkemys kiinnostaa. Ota mielipiteet sellaisenaan ja analysoi itse aikaa vasten. Mutta suora tyrmääminen - häviäjä olet sinä.

Ongelma onkin siinä, että jutut ovat niin monella harhaisia ja vääristyneitä, ettei niillä ole oikeastaan mitään pohjaa. Erilaiset mielipiteet ovat ok, kun ne perustuvat johonkin. Myönnän kyllä käyneeni mielenkiintoisimmat keskustelut liki 80-vuotiaan eläköityneen professorin kanssa, mutta suurimmaksi osaksi iäkkäillä on ongelmia muistin ja hahmotuksen kanssa, ja aika on kullannut muistoja todella pahasti. 

Tietysti muistelemisessa on vaaransa. Tämän nyt tietää jokainen diskurssianalyytikko. Mutta silti siitä keskustelun sanatulvasta löytyy painotuksia, perusteluja yms., jotka ovat sille keskustelukumppanille tärkeitä ja avaavat siten hänen arvomaailmaansa, logiikkaansa, mielenkiinnonkohteita. Avoimin mielin ja ajatuksella seuraten saat paljon informaatiota! Jos haet yhtä ainoata 'totuutta' tai 'faktaa', ja kontekstin asettaminen on sinulle haastavaa, suosittelen luonnontieteitä.

Tämä on aika erikoinen vastaus ylläolevaan kommenttiin. Meniköhän hieman aiheen vierestä?

Ei vierestä, mutta ehkä vastasin liian monisanaisesti. Lyhyesti: Muistojen kultautumiseen on omia mekanismeja. Jos tiedät keskustelukumppanistasi taustasta enemmän, näitä kultautumisia voi osittain ymmärtää. Ne muuttuvat mielenkiintoisiksi, eivät välttämättä lähtökohtaisesti vääräksi.

Vierailija
62/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tääl semmosii oo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 97 ja mukana joka hetki ja päivä täällä, lälläää..

Vierailija
64/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täällä, Martta87vee

Mitä se pikkueemi nyt äkisee? Tule nisulle.

Vierailija
65/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin kirjoittamisen palstalle pienen pojan 37v äitinä. Silloin tämä oli Vauva-lehden keskustelufoorumi, jossa käsiteltiin pääasiassa lasten asioita.

Nyt ei ole enää Vauva lehteä, on vain jäljelle jäänyt av palsta, jonne on helppo tulla ja vilkaista, mistä puhutaan. Ja minäkin olen jo 63v ja yksi hujahdus, kun 70-vuotispäivät koittavat. Kun eläkeikä parin vuoden päästä alkaa, niin sittenhän minä vasta innostunkin kirjoittelemaan!

Vierailija
66/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioiden ”tajuaminen” on täysin eri asia luin asioiden hyväksyminem. Jos mietit asiat itse, etkä sokeasti usko kaikkea lukemaasi tai kuulemaasi, saatat sinäkin eheytyä!

Vierailija
67/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jättää 50-vuotiaat menopaussissa olevat keskenään purkamaan ahdistuksiaan? Pittää heitä vähän härnätä, on terapioissa puhumista.

Vierailija
68/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmintä mitä olen tältä palstalta lukenut. Vanhemmalla ihmisellä on enemmän elämän viisautta ja kokemusta kuin mukamas kaikki tietävällä parikymppisellä. Huomaa, ettei lähipiirissäsi ole älykkäitä vanhempia tai isovanhempia kun päästät suustasi tuollaista sontaa. Jatka sitä Tiktokia, sieltä olet varmaan sivistyneisyytesi ja älykkyyteesi ammentanut.

No enpä tiedä. 25 vuotias tekee (ikä mainiten) aloituksen elämän näköalattomuudesta tai masennuksesta, työttömyydestä tai vaikka koulukiusaamisen jättämistä hankaluuksista ja 65+ henkilö kiiruhtaa siihen avautumaan omista juuri muistetuista traumakokemuksistaan ja ennen kaikkea millaista elämä oli 40 vuotta sitten. Että onhan se aika perästä.

Vierailija
69/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa elämäni kurjaa, jos minulla ei olisi iäkkäitä sukulaisia ja myös ystäviä.  Jotkut nuoret ovat mielipiteissään ehdottomia, on ihana jakaa ajatuksia  eri ikäisten kanssa. Olen itse alle 30-v. nainen. 

Vierailija
70/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei ole mitään järkevää sanottavaa " = eriävä mielipide jopa moite ja sitähän ei lumihiutaleet kestä. Traumotisoivat ja ahdistuvat.

Vierailija
71/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus luulin että keski-ikä on sellainen 20-40 vuotta tms. Yllätyin kuinka iäkästä porukkaa täällä käy.

Keski- ikä on 40-60, silloin et ole nuori etkä vielä vanhus eli olet keski- ikäinen.

Vierailija
72/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat järkevät palstalla ovat varmaankin juuri näitä eläkeläisiä.  Heillä on vielä jäljellä järkeä, suhteellisuudentajua ja kyky erottaa oikea ja väärä toisistaan.

Vierailija
73/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman huomannut. Monet tuon ikäiset ovat nettikeskusteluissa pihalla kuin lumiukot. Pahimmillaan joku alkaa jaaritella siitä, miten asiat olivat kun itse oli nuori.

Jos ei tiedä menneisyydestä, ei voi tajuta nykyaikaa. Kohta sinäkin olet vain muisto nuoruutesi päivistä ja se tulee ihmisen elämässä pian. Muista silloin sanasi.

Miksi sitten niin monelle iäkkäälle nykyajan tajuaminen on lähes mahdotonta? 

Koska heidän nuoruudessaan ei ollut persuja.

Vierailija
74/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko muutaman vuosikymmenen kuluttua 70-vuotiaat samalla tavalla pihalla kuin nykyiset. Kysymys ei ole iästä pelkästään vaan siitä, että ikäpolvien välinen kuilu on valtava.

Onhan se valtava,mutta parhaimmat tapaamani tyypit ovat täyttäneet 80 v. Hieman epäkohteliasta kun suoritat tämmöisen jaon.

Vierailija
75/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nuoret posliinipillut eivät edes tiedä miten halkaistaan partaa. M70

Vierailija
76/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se valtava,mutta parhaimmat tapaamani tyypit ovat täyttäneet 80 v. Hieman epäkohteliasta kun suoritat tämmöisen jaon.

No et ole paljoa ihmisiä sitten tavannut. 

Vierailija
77/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Konalassa on 3mekin yli 80-vuotiasta, joiden anti palstalle on korvaamaton!

Vierailija
78/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä kuplautua vain oman ikäryhmänsä/viiteryhmänsä keskusteluihin, se kapeuttaa näkemyksiä liikaa. Mutta tosiaan paljon on oloneuvoksia täällä juttelemassa. 

Vierailija
79/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntynyt ihminen osaa usein asettua palstalla verisesti tappelevan kahtiajakautuneen lauman yläpuolelle.  Viime aikoina hyviä esimerkkejä tästä on saanut lukea vaikkapa mopopoikakeskustelussa tai suklaakeskustelussa, joissa typerykset verissä päin jankuttavat omaa kantaansa.  Yleensä eläkeläinen osaa katsoa asiaa laajemmasta näkökulmasta ja näkee molempien osapuolten viat.

Vierailija
80/84 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se ap piipittää? Tutti pois suusta ja mene Veeti kouluun sivistämään itseäsi 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän