Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään 13-vuotiaat näyttää 16-vuotiailta?

Vierailija
13.08.2026 |

Paksu pakkelikerros naamassa ja massiiviset ripsienpidennykset. Kovin itsevarman oloisina jauhavat purkkaa. 

Kylläpä on lapsuus lyhentynyt. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa se oli jo 70-luvulla kun itse olin sen ikäinen. Katsele vanhoja luokkakuvia.

Vierailija
2/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsevarma on itsensä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsevarmin on se, joka 7-luokan ekana koulupäivänä saapuu kouluun kotilökäreissä, kun muilla merkkkfarkut. 

Ihailin yhden tuollaisen pojan rohkeutta aikanaam 90-luvulla. Ei ollut köyhästä perheestä, vaan luova taiteilijaluonne, joka ei etsinyt hyväksyntää pukeutumalla.

Vierailija
4/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa se oli jo 70-luvulla kun itse olin sen ikäinen. Katsele vanhoja luokkakuvia.

Minä olen ysärillä syntynyt ja ei omassa koulussa alettu meikkaamaan kuin vasta kasilla tai ysillä. Nykyään näkee meikkiä jo 9-vuotiailla. Ap

Vierailija
5/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsevarma on itsensä

Ei ole, se vain peittää epävarmuutensa. Mutta 13-vuotiaat ovat aina pyrkineet olemaan aikuisen näköisiä, ja sitä miehet käyttävät hyväkseen.

Vierailija
6/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottavat jo vieraskulttuurista nahkapamputtajaa lettu levällään, siksi pakkelit ja ho ro-pukeutumiset. Tietyissä kulttuureissa tykätään kovasti nuoremmista tytöistä aina uskonnollisen profe etan esimerkin mukaisesti.

Onko ihan normaalia ja tervettä että kun keskustelunaiheena on teinien meikkaaminen ja pukeutuminen, sinulla on heti ensimmäisenä mielessä seksi m-muuttajien kanssa?

Vierailija
7/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat taas näyttävät poikkeuksetta vielä 18 vuotiaana joltain 15 vuotiailta.

Vierailija
8/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näytin 13-v parikymppiseltä, vaikka ei ollut meikkiä ja oli letti. Voitte kuvitella miesten huomion määrän.

Vierailija
9/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ysärillä syntynyt ja ei omassa koulussa alettu meikkaamaan kuin vasta kasilla tai ysillä. Nykyään näkee meikkiä jo 9-vuotiailla. Ap

Mä oon kans syntynyt ysärin alussa ja kyllä meidän koulussa meikattiin jo ala-asteella 🤔 Tai itsehän meikkaan vieläkin vaan silloin ku on sellainen fiilis ja oon yli 30 :D Mut kyllähän ekat "seurustelutkin" oli ala-asteella niillä joilla oli. 

Vierailija
10/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niin saa ollakin! :)

Vierailija
11/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se taas johtuu sinun vanhenemisesta. Näin keski-iän kynnykselle kaikki alle kolmekymppiset näyttävät lapsilta...

Vierailija
12/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin peruskoulun 90-luvulla pienessä maalaiskaupungissa ja osa tytöistä alkoi meikkaamaan ala-asteella ja sanoisin, että suurimmalla osalla oli ainakin jotain meikkiä naamassa yläasteen alusta. 

Vierailija
13/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lärvi ei ole liimattuna kännyyn niin sitten seistään vaivaantuneen näköisenä kädet puuskassa.

Vierailija
14/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottavat mallia somesta ja somesta mallia ottavilta äideiltään. MTV:n uutisissa haastateltiin eilen jotain 14-vuotiasta, joka oli laittanut tissit tyrkylle kuin sometyrkky. On varmaan äidiltään opittua.

Vierailija
15/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silloin, kun meikattiin, niin se meikki oli todellakin itsetehdyn näköinen sotta. Väärän väristä meikkivoidetta, paksu kerros puuteria, mustat kajalrajaukset ja kynällä piirretyt kulmakarvat. Nykyään nuoret näyttää siltä, että heillä olisi meikkitaiteilijan tekemä meikki kasvoillaan.

Katsoin artikkelia lukion aloittaneista nuorista ja heihin verrattuna näytimme pyöreänaamaisilta pikkulapsilta kaikki. Ei todellakaan ollut hiusten- ja ripsienpidennyksiä, käsilaukkuja ja isoja rintoja.

Vierailija
16/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se taas johtuu sinun vanhenemisesta. Näin keski-iän kynnykselle kaikki alle kolmekymppiset näyttävät lapsilta...

Juu ei kyllä näytä, alle parikymppiset näyttää vielä ihan lapsilta mutta kyllä ne siinä reilu parikymppisinä muuttuvat huomattavasti, M46.

Vierailija
17/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun puolivälissä nuorimmatkin Dingo-fanit meikkasivat itsensä sen ajan tyylillä 30-vuotiaan näköisiksi, vaikka oikea ikä oli jotain 10-11 v. Normaalia muotiaaltojen vuorottelua. Välillä yritetään näyttää siltä kuin ei olisi meikattu naamaa pari tuntia meikittömän näköiseksi.

Vierailija
18/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottavat mallia somesta ja somesta mallia ottavilta äideiltään. MTV:n uutisissa haastateltiin eilen jotain 14-vuotiasta, joka oli laittanut tissit tyrkylle kuin sometyrkky. On varmaan äidiltään opittua.

Kaivappa esiin kuvia ysäriteineistä tissit paljastavine napapaitoineen ja matalavyötäröisistä farkuista paistavine valaanpyrstöineen ja mieti, onko se some sittenkään kaiken pahan alku ja juuri. 

Tai jos ysäri on liian tuoretta, kaivele esiin. barokin ajan öljymaalauksia ja katso, miten ne tissit ovat tyrkyllä niissä. 

Vierailija
19/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 90-luvun alussa menin Discoon vaikkapa Siilinjärvelle ja siellä soitti Eput, Popeda, Neon2 ja muut, niin kyllähän 13-17 vuotiaiden välillä oli rajuja eroja. Tunnistin äkkiä, ketkä ovat ihan varmasti Kuopiosta ja ketkä läheisistä maaseutupitäjistä (Maaninka, Pielavesi, Lapinlahti, Nilsiä). Siilinjärvikin oli vielä silloin aika lailla maalaispitäjä. Eli kyllä jo 70-luvulla syntyneissä oli paljon 13-vuotiaita, jotka näytti 16-vuotiailta. Mutta jos on nuoruudessa katsonut maaseutupitäjän tyttöjä ja nyt katsoo yliopistokaupunkien tyttöjä, niin kontrasti on suuri, mutta oli se ennenkin.

Pojat oli pikkupoikia silloin kolmentoista iässä ja ovat edelleen. Olivat sitä myös 16 vuoden iässä, riippumatta pitäjän suuruudesta. Oli muutamia aivan poikkeuksia. Yksikin kaveri treenasi puntteja koko yläasteiän ja oli kropaltaan vahvempi kuin 99% miehistä. Ja oli aivan muutamia 185-195 cm poikia, joita täysi-ikäset naisetkaan eivät tunnistaneet "pikkupojiksi". Oli aika hupaisaa, kun erästä 14-vuotiasta noin190 cm naapurinpoikaa meni kerran pussaamaan tätä selvästi vanhempi nuori nainen. Haksahtaa ne muutkin kuin miehet, kun ulkonäkö ei ole aivan kuten kaikilla muilla.

Vierailija
20/25 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset ovat aina haluneet näyttää ikäistään vanhemmilta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi