Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien hätähuuto: Näin hirveää vanhempien käytös on

Vierailija
12.08.2026 |

Tänään iltapäivälehdessä otsikkona.

On tietenkin maksumuurin takana, mutta millaista se on? Onko sinulla kokemuksia hirveistä vanhemmista?

Itselläni varhaiskasvatuksessa kokemusta perheestä, jossa vanhemmat syytti minua kaikista poikansa ongelmista. Tekivät valituksia johtajilleni minusta. Perhe muutti sittemmin pois (luojan kiitos!) kuulin, että pojan pikkusiskostakin tullut ongelmalapsi. Ylimieliset ja pinnalliset vanhemmat nyt hädissään kun eivät voi syyttää yhtä rivityöntekijää poikansa ja tyttärensä kieroonkasvamisesta.

Kommentit (180)

Vierailija
141/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisen äiti laittoi minulle tänään Wilmassa viestin: poika ei löydä luokkaa, voitko käydä etsimässä hänet.

ope

Ilmeisesti juuri lukion aloittanut poika kyseessä. Ihan lapsiahan monet heistä vielä ovat ja aivan pihalla lukion alussa. Silti heistäkin me välitämme, ja heistäkin me teemme reippaita nuoria aikuisia valmiina itsenäiseen elämään. 

Vähän inhimillisyyttä kollegoilta toivoisin myös näitä reppanoita kohtaan. Kaikki eivät ole lukion ensimmäisinä päivinä vielä valmiita lukiolaisia. 

Äiti olisi voinut ohjeistaa lastaan selviämään itse. Esimerkiksi, että lapsi kysyy joltakulta, missä kyseinen luokka on. Tai laittaa itse viestiä opettajalle, ettei löydä luokkaan. JA pyytää neuvoja, missä luokka on. 

Se lapsi tuskin oli sokea, joka tarvitsee konkreettisesti hakea tai saattaa luokkaan

Ikävää besserwisserismiä. Lasten pitäisi toimia täydellisesti ja mielellään juuri sinun ajatustesi mukaan. Nuori voi olla ujo uudessa koulussa heti kysymään vierailta, mutta ethän sinä opettajana kykene sitä ymmärtämään. Et ilmeisesti kyennyt edes kohteliaasti neuvomaan äitiä. Koulut on monesti turhien ja jäykkien sääntöjen tyyssijoja. Iso osa opettajista on niin sääntöjen pauloissa, ettei pärjäisi yritysmaailman töissä, missä tarvitaan pelisilmää ja yhteistyökykyä.

Vierailija
142/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin poissaoloissa merkityn tiedon: Nikotiinipurkki tunnilla... Kysyin Eemeliltä (nimi muutettu), mitä tämä tarkoittaa. Hän sanoi, että ei todellakaan tiedä ja vakuutti, ettei hänellä ole ollut nikotiinipurkkia eikä hän käytä nikotiinituotteita

Haluan tarkemman selvityksen tästä tiedosta - mieluimmin puhelimitse, sillä väite on raskas.

Pasi Pitkänen (nimi muutettu), varatuomari (ei muutettu)

Tai sit Eemeli on lupaava tuleva juristin alku, joka jo varhain on oppinut selittämään mustan valkoiseksi ja tapahtuneet tapahtumattomiksi.

Verenperintöä ehkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemuksia. Olen ollut nyt 16-V lukiossa opettajana. Ensimmäiset kymmenen vuotta meni ilman mitään konfliktia. Tänä syksynäkin on jo ehtinyt olla eka. 

Isät ja äidit vaatii nuorilleen erityiskohtelua, siitä se johtuu.

16-v eli 16-vuotiaana? 

Vierailija
144/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa kotitaloutta. Urheilua harrastava poika halusi ottaa valinnaista kotitaloutta, jota oli torstaisin klo 14-16. Isä otti yhteyttä, että pojalla on aina treenit samaan aikaan kuin kotitaloustunnit, mutta se ei varmaan haittaa, kun he voivat kotona sitten kokkailla pojan kanssa yhdessä. Arvosanaksi voit antaa kahdeksan tai yhdeksän.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi urheiluseurat laittaa treenit niin aikaisin että menevät koulun päälle. 

Tämä kun urheilulukiossa järjestetään treenit  vaikka just klo 14-16 ja ammattikoulu jaksossa olevat opiskelijat joutuu pomppimaan näitten aikataulujen mukana, myös työssä oppimis jaksojen yhteydessä. Missä on nykyisin iltatreenit?

Itse en ota enää työharjoittelijaa vaivoikseni jotka ovat   jalkapallon pelaajaa tai jääkiekon pelaajaa, ovat jatkuvasti harjoituksissa kesken työpäivää.

Vierailija
145/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se koulujen hallinnoima opettajien some eli wilma pitäisi poistaa -reissuvihot takaisin. Sitä ehkä miettisi, mitä kirjoittaa, jos ihan kynää ja paperia pitäisi käyttää. Hesarissa oli juttu Berliinin kouluista ja ihan oli reissuvihko käytössä

Ja arvelet, että suomalaiset teinit kuljettaisi sitä vihkoa kiltisti joka päivä edestakaisin nähtäväksi.

Vierailija
146/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täytyy kyllä sanoa, että vanhemmat lienee kamalia, koska niitä joka asiasta nillittäviä wilma-viestejä ja opettajien jatkuvaa rutinaa millon mistäkin tuutataan koko wilma täyteen. Meillä ainakin wilma tuntuu olevan opettajien terapiakanava kun v..uttaa. 

Osa opettajista laittaa merkinnät kun on oikeasti merkityksellistä tapahtunut ja sitten on niitä jotka merkkaa lapselle myöhästymisen kun lapsi on ollut 2 minuuttia vessassa välitunnin päätteeksi tai lapsi istuu jalat väärään suuntaan penkissä. 

Itse olen alkanut olla v-mäinen tuollaisille jäkimmäisille opettajille. Kukaan ei jaksa lukea sitä opettajien jatkuvaa rutinaa. Me vanhemmat ei olla teidän terapeutteja. Laittakaa merkinnät silloin kun on oikeasti ollut jotain merkityksellistä. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. 

Totta toinen puoli. Itse opettajana en jaksa kirjata wilmaan juuri mitään. Pitää olla aika iso juttu, että kirjaan.
Oman yläkouluikäisen Wilmasta saattaa saada luettavaksi merkintöjä, että nuori tuli luokkaan 2 min myöhässä.  

Hienoa, kannattaa valita "taistelunsa". Jatka valitsemallasi linjalla.

Vierailija
147/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikielinen lapsenlapseni oli ruotsinkielisessä koulussa. Heitä oli kielletty puhumasta suomea, mutta opettaja kailottaa suomeksi välitunnilla pihalla.

Eikö säännöt koske ollenkaan opettajia.

Olin itse paikalla.

Tietysti opettajilla ja oppilailla on eri säännöt! vai meinaatko että lapsesi pitäisivät jonkun oppitunnin silloin tällöin?;) Ää liö!

Vierailija
148/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuspakko pitäisi ainakin ekana ottaa pois tästä kommunistimaasta jos se vielä voisi pelastaa mitä on nyt tuhottu suomessa.

Lasta voi opettaa kotiopetuksessa. Esimerkiksi viiden vanhemman yhdessä järjestämässä kotiopetuksessa, jokainen vanhempi on yhden päivän viikosta opettamassa kotona ja muut päivät töissä. Toimisi ainakin silloin, kun osa vanhemmista on opettajia.

Tämä oli kyllä hauska idea! Siis opettaja tai jopa "muutama" ottaisi palkattoman päivän viikossa voidakseen kotiopettaa ilmaiseksi naapurin lapsukaisia?

Vierailija
149/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut opettaja yli 25 vuotta. En ole kertaakaan kohdannut häiriköiviä vanhempia. En aidosti tunne tätä ilmiötä omassa työssäni. En epäile sen olemassaoloa, mutta ihmettelen miten olen itse siltä säästynyt jos se on oikeasti niin yleinen kuin sanotaan. 

Minulla meni 30 vuotta ennen kuin tuli ensimmäinen. Nykyään joka vuotista. Onneksi kohta pääsee eläkkeelle.

Vierailija
150/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisen äiti laittoi minulle tänään Wilmassa viestin: poika ei löydä luokkaa, voitko käydä etsimässä hänet.

ope

Ilmeisesti juuri lukion aloittanut poika kyseessä. Ihan lapsiahan monet heistä vielä ovat ja aivan pihalla lukion alussa. Silti heistäkin me välitämme, ja heistäkin me teemme reippaita nuoria aikuisia valmiina itsenäiseen elämään. 

Vähän inhimillisyyttä kollegoilta toivoisin myös näitä reppanoita kohtaan. Kaikki eivät ole lukion ensimmäisinä päivinä vielä valmiita lukiolaisia. 

Kysehän ei ollut siitä, että eksyminen olisi tuomittavaa, mutta se, että vanhempi vaatii opettajaa lähtemään etsimään lukiolaista ei todellakaan ole ok.

Eihän siitä numeroa kannata tehdä. Itse olisin kertonut äidille, miten pojan kannattaa toimia löytääkseen perille ja toivottanut hänen poikansa tervetulleeksi. Positiivinen asenne kantaa pitkälle.

Eihän hän kertonut, mitä ja miten äidille vastasi. Hän vain ihmetteli äidin laittamaan viestiä ja olematonta ongelmanratkaisukykyä

Vierailija
151/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ope

Miten olisi pitänyt toimia?

Kaipa se on testi, onko nuori lukiokelpoinen. Että löytää oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan. 

Olisiko lukiolainen voinut kysyä ohikulkijalta koulun aulassa tms. missä on luokka numero 123? 

Ei tietenkään, Äiti on aina hoitanut kaikkia asiat;)

Vierailija
152/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ope

Äiti olisi voinut ohjeistaa lastaan selviämään itse. Esimerkiksi, että lapsi kysyy joltakulta, missä kyseinen luokka on. Tai laittaa itse viestiä opettajalle, ettei löydä luokkaan. JA pyytää neuvoja, missä luokka on. 

Se lapsi tuskin oli sokea, joka tarvitsee konkreettisesti hakea tai saattaa luokkaan

Ikävää besserwisserismiä. Lasten pitäisi toimia täydellisesti ja mielellään juuri sinun ajatustesi mukaan. Nuori voi olla ujo uudessa koulussa heti kysymään vierailta, mutta ethän sinä opettajana kykene sitä ymmärtämään. Et ilmeisesti kyennyt edes kohteliaasti neuvomaan äitiä. Koulut on monesti turhien ja jäykkien sääntöjen tyyssijoja. Iso osa opettajista on niin sääntöjen pauloissa, ettei pärjäisi yritysmaailman töissä, missä tarvitaan pelisilmää ja yhteistyökykyä.

Mitä sä mangut? En minä ole opettaja. Ihan olen omat lapseni kasvattanut siten, että selviävät moisista tilanteista itse. 

Taidat itse olla tuollainen curling-vanhempi joka käärii lapsensa pumpuliin

Vierailija
153/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se koulujen hallinnoima opettajien some eli wilma pitäisi poistaa -reissuvihot takaisin. Sitä ehkä miettisi, mitä kirjoittaa, jos ihan kynää ja paperia pitäisi käyttää. Hesarissa oli juttu Berliinin kouluista ja ihan oli reissuvihko käytössä

Ja arvelet, että suomalaiset teinit kuljettaisi sitä vihkoa kiltisti joka päivä edestakaisin nähtäväksi.

Vanhempien velvollisuus pyytää se nähtäville. Kuinkahan paljon opettajissakin on jo noita, jotka eivät pysty normaaliin kommunikaatioon (esim puhelimessa puhuminen ahdistaa). Wilmaan on yhtä helppo laittaa viestiä, kuin ehkä vauvalle naputella jotain. Ts. harkinta voi pettää

Vierailija
154/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itse työskentelen nykyään aikuisopetuksessa. Erikoisia tapauksia mahtuu sinnekin, mutta opiskelijat ovat sentään vain itse vastuussa itsestään. Ei tarvitse kuunnella vanhempien valituksia.

Vierailija
155/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta. Toimin kosmetologina ja joskus hoitoon tuli lapsia tai teinejä. Yleensä vanhemmat toivat hoitoon ja olivat asiallisia kuten lapsensakin. Sitten 2000 -luvulla alkoi tulla näitä vanhempia, joilla oli outoja kuvitelmia siitä mitä kosmetologi voi tehdä. Kun tulos ei ollut vanhempia miellyttävä alkoi huuto ja vaatimukset. Joskus vaadittiin mahdottomia jo alun alkaen. Kun sanoin että tuo ei ole mahdollista, annettiin huono arvostelu netissä tai keksittiin jotain. Jouduin kehoittamaan että voi mennä muuallekin, jos hoito täällä ei miellytä. 

Tuo huono arvostelu netissä on nykyään se, millä lähdetään liikkeelle. Se on yleensä kiristämisyritys. 

Kannattaa huonoja Google-arvosteluita lukiessa painaa tyyppien nimet ja naamat mieleen. Ne on juuri niitä ihmisiä, jotka ovat aina mielestään oikeassa ja eivät ole saaneet kohtuuttomia vaatimuksiaan läpi. 

Yleensä yrittäjät eivät edes vaivaudu vastaamaan näille. Niille on vastattu jo niin moneen kertaan ja parhaille jopa kuluttajaviranomaisten voimalla on kerrottu, että näin se vaan menee. Ja sitten se viimeinen kosto on huono arvostelu - kun on vaan pakko kostaa. 

Vierailija
156/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähdemme syysloman jälkeen kahdeksi viikoksi etelään, kun palaamme, tarvitsee lapsi tukiopetusta ettei jää jälkeen. Tytölle sopii maanantaina klo 14-15.30 ja keskiviikkona klo 8-9."

Tämä! 

T. Opettajana 20 vuotta 

Vierailija
157/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ope

Minulla on urheileva ja reipas poika. Koulumenestys ollut aina hyvää ja aloitti juuri lukiossa, jossa keskiarvoraja on lähes 9. Silti hänellä oli kaikkea ongelmaa ekoina päivinä ja ei uskaltanut edes kysyä opettajalta. Tämä sama poika oli jopa liian suulas yläkoulussa ja se hiukan näkyi käytösnumerossa. Lopulta mentiin siihen, että uhkailin häntä, että minä soitan sinne koululle tai tulen käymään, ellei välittömästi hoida itse asiaa. Lupasi hoitaa koulussa, mutta en uskonut, joten pakotin tekemään itse opettajalle Wilma-viestin heti todistetusti tai muuten minä joudun ottamaan vastuun asiasta. No, onneksi asiat ratkesi sillä ja sai ne toimimaan. 

Opettajien pitää ymmärtää myös se, että yläkoulussa vielä opettajat vääntää asioita rautalangasta moneen kertaan, koska oppilaissa on todella heikkoja joukossa. Sitten lukiossa on sitä hoksaavampaa porukkaa ja luullaan, että kertasanomisella menee jakeluun. Silti voi olla, ettei saa kiinni ohjeesta ja ei ole ketään, jolta kysyä. Ei edes millään snäpillä. Kaikki jännittää uudessa porukassa ja kynnys näyttää oma tyhmyys tunnilla kysymällä uudestaan juuri selvitettyä asiaa on korkea. Näin alussa, mutta tottakai fiksut nuoret äkkiä siitä toimertuu ja oppii ainakin varmistamaan vieruskaverilta, jos ei ole varma jostain tai kysymään opettajalta. Alku vain on tuossa iässä haastava, kun kaikki energia menee sen oman imagon ylläpitoon.

Ja ei, en suosittele vanhempia olemaan kouluun yhteydessä. Siinä on kasvun paikka tosiaan patistaa itse lapsi hoitamaan asia vaikka väkisin. Mutta tavallaan ymmärrän noita äitejä. 

Vierailija
158/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu on todella huono ja menee koko ajan huonommaksi. Pisa-tehtävät ovat todella simppeleitä ja niistä ei selvitä. Vaatimustaso pitäisi olla paljon korkeammalla. Peruskouluista tulee ammattikouluihin ja lukioihin hirveän huonoa ainesta. Opettajat ovat mokanneet todella raskaasti. 

Vierailija
159/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on kyllä ope joka kiusaa lapsia... nyt olenkin alkanut käyttäytyä opea kohtaan ilkeästi, saa nähdä meneekö perille. Meillä on tosi kiltit lapset ja pärjäävät koulussa hyvin, mutta tää eukko vaatii koko ajan jotain diagnooseja meidän lapsille. 

Vierailija
160/180 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoltaja ilmoittaa, että nuoren pitää saada parempi numero todistukseen, jotta pääsee haluamaansa lukioon. Opettajan velvollisuus on kuulemma teettää ylimääräisiä tehtäviä, joilla nuori voi näyttää osaamistaan. Tehtävät kuulemma voidaan ihan hyvin tehdä kotona.

On kummallista. Nuori ei osaa itse tehdä ylimääräisiä tehtäviä?

Onpa kummallista, jos opettaja ei ymmärrä, että hänen tehtävänsä on tukea nuoria tavoitteissaan ja myös muita kuin luokan surrkimuksia?  Ei ihme Suomen alamäki, kun opettajat ovat noin flegmaattisia. Aina siitä yli missä rima matalin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi