Opettajien hätähuuto: Näin hirveää vanhempien käytös on
Tänään iltapäivälehdessä otsikkona.
On tietenkin maksumuurin takana, mutta millaista se on? Onko sinulla kokemuksia hirveistä vanhemmista?
Itselläni varhaiskasvatuksessa kokemusta perheestä, jossa vanhemmat syytti minua kaikista poikansa ongelmista. Tekivät valituksia johtajilleni minusta. Perhe muutti sittemmin pois (luojan kiitos!) kuulin, että pojan pikkusiskostakin tullut ongelmalapsi. Ylimieliset ja pinnalliset vanhemmat nyt hädissään kun eivät voi syyttää yhtä rivityöntekijää poikansa ja tyttärensä kieroonkasvamisesta.
Kommentit (77)
No täytyy kyllä sanoa, että vanhemmat lienee kamalia, koska niitä joka asiasta nillittäviä wilma-viestejä ja opettajien jatkuvaa rutinaa millon mistäkin tuutataan koko wilma täyteen. Meillä ainakin wilma tuntuu olevan opettajien terapiakanava kun v..uttaa.
Osa opettajista laittaa merkinnät kun on oikeasti merkityksellistä tapahtunut ja sitten on niitä jotka merkkaa lapselle myöhästymisen kun lapsi on ollut 2 minuuttia vessassa välitunnin päätteeksi tai lapsi istuu jalat väärään suuntaan penkissä.
Itse olen alkanut olla v-mäinen tuollaisille jäkimmäisille opettajille. Kukaan ei jaksa lukea sitä opettajien jatkuvaa rutinaa. Me vanhemmat ei olla teidän terapeutteja. Laittakaa merkinnät silloin kun on oikeasti ollut jotain merkityksellistä. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin poissaoloissa merkityn tiedon: Nikotiinipurkki tunnilla... Kysyin Eemeliltä (nimi muutettu), mitä tämä tarkoittaa. Hän sanoi, että ei todellakaan tiedä ja vakuutti, ettei hänellä ole ollut nikotiinipurkkia eikä hän käytä nikotiinituotteita
Haluan tarkemman selvityksen tästä tiedosta - mieluimmin puhelimitse, sillä väite on raskas.
Pasi Pitkänen (nimi muutettu), varatuomari (ei muutettu)
No varatuomari meni yli, mutta eikö tuo muuten ollut asiallinen viesti? Itsekin haluaisin ehdottomasti keskustella opettajan kanssa, jos koulussa on havaittu, että lapsi käyttää nikotiinituotteita, joista ei kotona ole havaintoa.
T: toinen VT
Mitä siinä opettajalla on selitettävää jos on havainnut nikotiinipurkin eemelin kädessä eikä muuta? Pitää kysellä eemeliltään tarkemmin. Vanhemmathan ne kasvattaa tarkemmin.
VT tarkoittanee ettei lapselleen saa tulla mainehaittaa. Jospa "selviäisi" ettei sellaiseen ollutkaan aihetta. Tällä periaatteella opettajat katsoo läpi sormien ja antaa armovitosia. Mitäs turhia tappelemaan kenenkään kanssa.
Ainakin tämä ketjua kommentoinut VT olisi järkyttynyt siitä, että lapsi ilmeisesti käyttää päihteitä ja valehtelee siitä kotona. Toisaalta olisi myös mahdollista, että purkan on antanut kaveri ja lapsi vain ihmetellyt sitä kädessä tms. Tämän takia haluaisin tarkasti kuulla havainnot, eihän opettajan viestistä edes selvinnyt oliko purkka paketissa vai suussa. Ja onko ollut mitään viitteitä tällaisesta aiemmin, onko luokassa tai koulussa laajemmin ongelmaa tai onko lapsessa jotain muuta huolestuttavaa havaintoa. Sitten voisin paremmin ristikuulustella lasta.
Oikeasti ihmettelen millainen vanhempi EI haluaisi lisätietoa, jos lapsi jää tuollaisesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen äiti laittoi minulle tänään Wilmassa viestin: poika ei löydä luokkaa, voitko käydä etsimässä hänet.
ope
Miten olisi pitänyt toimia?
Vierailija kirjoitti:
Netflixin loistava sarja Teach you a lesson kertoo miten Etelä-Koreaan perustetaan laitos millä on oikeus keinolla millä tahansa laittaa kuriin:
-häiriköivät / kiusaavat oppilaat
-rikolliset opettajat
-häiriköivät vanhemmat
Tässä tapauksessa kyseinen laitos laittaisi ko. vanhemmille ankarat syytteet ja vankeutta tulisi.
Tällainen laitos tarvitaan heti Suomeen.
Japanilaisilla olisi Battle Royale :D Siinä voisi olla sellaisia teemavuosia, että laitetaankin vanhemmat sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolaisen äiti laittoi minulle tänään Wilmassa viestin: poika ei löydä luokkaa, voitko käydä etsimässä hänet.
ope
Kaipa se on testi, onko nuori lukiokelpoinen. Että löytää oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope
Varmaan laittaa sille omalle lapselle vain viesti, että tsemppiä kulta, etsi rehtorin kanslia ja kysy sieltä, tai koputa jollekin ovelle ja pyydä apua.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope
Varmaan laittaa sille omalle lapselle vain viesti, että tsemppiä kulta, etsi rehtorin kanslia ja kysy sieltä, tai koputa jollekin ovelle ja pyydä apua.
Ohis
Apua pyydetty siis väärin.
Ei kaikki hahmota asioita samalla tavalla.
Jännä että tätä ei nämä fiksut ihmiset tiedä.
Olen minäkin joskus ollut löytämättä jotain tiettyä paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
No täytyy kyllä sanoa, että vanhemmat lienee kamalia, koska niitä joka asiasta nillittäviä wilma-viestejä ja opettajien jatkuvaa rutinaa millon mistäkin tuutataan koko wilma täyteen. Meillä ainakin wilma tuntuu olevan opettajien terapiakanava kun v..uttaa.
Osa opettajista laittaa merkinnät kun on oikeasti merkityksellistä tapahtunut ja sitten on niitä jotka merkkaa lapselle myöhästymisen kun lapsi on ollut 2 minuuttia vessassa välitunnin päätteeksi tai lapsi istuu jalat väärään suuntaan penkissä.
Itse olen alkanut olla v-mäinen tuollaisille jäkimmäisille opettajille. Kukaan ei jaksa lukea sitä opettajien jatkuvaa rutinaa. Me vanhemmat ei olla teidän terapeutteja. Laittakaa merkinnät silloin kun on oikeasti ollut jotain merkityksellistä. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Totta toinen puoli. Itse opettajana en jaksa kirjata wilmaan juuri mitään. Pitää olla aika iso juttu, että kirjaan.
Oman yläkouluikäisen Wilmasta saattaa saada luettavaksi merkintöjä, että nuori tuli luokkaan 2 min myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin joskus ollut löytämättä jotain tiettyä paikkaa.
Monesti auttaa, jos etsii ajoissa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope
Ohis
Jos on niin vanha, että on lukioikäinen lapsi, niin olisi jo aika hahmottaa, ettei tuollaisia helikopteriviestejä lähetetä lähes-aikuisen puolesta. Ei edes kysytty, mikä on luokan numero, vaan voiko opettaja etsiä teinin!
Taas ollaan hakeudutta alalle, joka ei sovi itselle. Ei korkeakoulutetut vanhemmat kunnioita opettajaa kuin menneen ajan kyläkoulun kansankynttilää, vaan vaativat lapsilleen kunnon opetusta sekä tarvittavaa tukea oppimiseen. Myöskään ei ole mikään maatakaatava asia, jos sieltä koulusta joskus on pois, kunhan oppilas oppii asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope
Ohis
Jos on niin vanha, että on lukioikäinen lapsi, niin olisi jo aika hahmottaa, ettei tuollaisia helikopteriviestejä lähetetä lähes-aikuisen puolesta. Ei edes kysytty, mikä on luokan numero, vaan voiko opettaja etsiä teinin!
Liikaa vaadittu, että opettaja edes vilkaisee ovesta käytävälle?
2000 luvulla syntyneiden "minä, minä" ihmisten lapsia.
Vanhemmat kasvaneet kiinni puhelimeen.
Elämä koostuu Tinderista, mielenterveysongelmista ja of urasta
Sääliksi käy opettajia.
Vierailija kirjoitti:
On kokemuksia. Olen ollut nyt 16-V lukiossa opettajana. Ensimmäiset kymmenen vuotta meni ilman mitään konfliktia. Tänä syksynäkin on jo ehtinyt olla eka.
Isät ja äidit vaatii nuorilleen erityiskohtelua, siitä se johtuu.
16-v?
Et ole opettaja. Tai toivottavasti et ole.
Miten tässäkin on asiat menneet näin, ennen aikaan lapset ja nuoret hankkivat vapautuksia itselleen vaikeuksia aiheuttaneista aineista aivan omatoimisesti, eivät he siihen vanhempia tarvinneet, koulukuraattorit ja psykologit olivat silloin kouluissa oppilaita varten ja he sitten hoitivat asian koulujen rehtoreiden kanssa.
Nuori tuo lapun, että on poissa valmistautumassa johonkin klo 18 alkavaan Keski-Suomen III-divisioonan alemman alkusarjan paikallispeliin klo 12 alkaen. Että tuskin perjantaina iltapäivällä mitään tärkeää siellä koulussa kuitenkaan on.