Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien hätähuuto: Näin hirveää vanhempien käytös on

Vierailija
12.08.2026 |

Tänään iltapäivälehdessä otsikkona.

On tietenkin maksumuurin takana, mutta millaista se on? Onko sinulla kokemuksia hirveistä vanhemmista?

Itselläni varhaiskasvatuksessa kokemusta perheestä, jossa vanhemmat syytti minua kaikista poikansa ongelmista. Tekivät valituksia johtajilleni minusta. Perhe muutti sittemmin pois (luojan kiitos!) kuulin, että pojan pikkusiskostakin tullut ongelmalapsi. Ylimieliset ja pinnalliset vanhemmat nyt hädissään kun eivät voi syyttää yhtä rivityöntekijää poikansa ja tyttärensä kieroonkasvamisesta.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on uhattu tehdä kantelu aviin, jos en korota päättöarvosanaa.

Vierailija
22/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisen äiti laittoi minulle tänään Wilmassa viestin: poika ei löydä luokkaa, voitko käydä etsimässä hänet.

ope

Lukiolaisen äiti tuli tänään koululle, tekemään tyttärensä lukujärjestystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Einarin Ja Mian kanssa menee päin vttua, niin se ei ole päiväkodin syy. Ihan vaan yleisellä tasolla sanon, et jos varhaiskasvatuksessa on kaksi ongelmatapausta yhdestä perheestä, niin se ei ole aihe millä saada työntekijöille ongelmia. Ihan yleisellä tasolla ja keksityillä nimillä.

Vierailija
24/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisen äiti laittoi minulle tänään Wilmassa viestin: poika ei löydä luokkaa, voitko käydä etsimässä hänet.

ope

Ilmeisesti juuri lukion aloittanut poika kyseessä. Ihan lapsiahan monet heistä vielä ovat ja aivan pihalla lukion alussa. Silti heistäkin me välitämme, ja heistäkin me teemme reippaita nuoria aikuisia valmiina itsenäiseen elämään. 

Vähän inhimillisyyttä kollegoilta toivoisin myös näitä reppanoita kohtaan. Kaikki eivät ole lukion ensimmäisinä päivinä vielä valmiita lukiolaisia. 

Vierailija
25/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululaisen äiti ilmoitti, että hänen lapsensa ei tule aamutunneille, koska ei saa muuten riittävästi unta.

Vierailija
26/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se teettää, kun erotaan lasten ollessa pikku taaperoita ja ei ole kunnon käsitystä kodista. 90-luvullla näitä tuli vain harvoista rikkinäisistä perheistä, nyt tällainen on vakio.

Vierailija
27/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähdemme syysloman jälkeen kahdeksi viikoksi etelään, kun palaamme, tarvitsee lapsi tukiopetusta ettei jää jälkeen. Tytölle sopii maanantaina klo 14-15.30 ja keskiviikkona klo 8-9."

Lukiolainen varaa lomamatkan koeviikolle. On ihmeissään, kun koulu ilmoittaa, ettei tietokonekaapeleita ja koevalvontoja järjestetä, koska koeviikolla ei olla poissa. Isä ja äiti uhkaavat oikeudella. 

Vierailija
28/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa kotitaloutta. Urheilua harrastava poika halusi ottaa valinnaista kotitaloutta, jota oli torstaisin klo 14-16. Isä otti yhteyttä, että pojalla on aina treenit samaan aikaan kuin kotitaloustunnit, mutta se ei varmaan haittaa, kun he voivat kotona sitten kokkailla pojan kanssa yhdessä. Arvosanaksi voit antaa kahdeksan tai yhdeksän.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi urheiluseurat laittaa treenit niin aikaisin että menevät koulun päälle. 

Vierailija
29/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoululaisen äiti ilmoitti, että hänen lapsensa ei tule aamutunneille, koska ei saa muuten riittävästi unta.

Et ole tosissasi!

Vierailija
30/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ope

Ilmeisesti juuri lukion aloittanut poika kyseessä. Ihan lapsiahan monet heistä vielä ovat ja aivan pihalla lukion alussa. Silti heistäkin me välitämme, ja heistäkin me teemme reippaita nuoria aikuisia valmiina itsenäiseen elämään. 

Vähän inhimillisyyttä kollegoilta toivoisin myös näitä reppanoita kohtaan. Kaikki eivät ole lukion ensimmäisinä päivinä vielä valmiita lukiolaisia. 

Vika on aina muissa. Ei koskaan opettajissa. 

Vierailija
31/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se teettää, kun erotaan lasten ollessa pikku taaperoita ja ei ole kunnon käsitystä kodista. 90-luvullla näitä tuli vain harvoista rikkinäisistä perheistä, nyt tällainen on vakio.

En kyllä ymmärrä miten eroaminen liittyy siihen että joku luulee maailman pyörivän perheensä ympärillä.

Vierailija
32/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin poissaoloissa merkityn tiedon: Nikotiinipurkki tunnilla... Kysyin Eemeliltä (nimi muutettu), mitä tämä tarkoittaa. Hän sanoi, että ei todellakaan tiedä ja vakuutti, ettei hänellä ole ollut nikotiinipurkkia eikä hän käytä nikotiinituotteita

Haluan tarkemman selvityksen tästä tiedosta - mieluimmin puhelimitse, sillä väite on raskas.

Pasi Pitkänen (nimi muutettu), varatuomari (ei muutettu)

Vierailija
33/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tosissasi!

Valitettavasti olen

Vierailija
34/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa kotitaloutta. Urheilua harrastava poika halusi ottaa valinnaista kotitaloutta, jota oli torstaisin klo 14-16. Isä otti yhteyttä, että pojalla on aina treenit samaan aikaan kuin kotitaloustunnit, mutta se ei varmaan haittaa, kun he voivat kotona sitten kokkailla pojan kanssa yhdessä. Arvosanaksi voit antaa kahdeksan tai yhdeksän.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi urheiluseurat laittaa treenit niin aikaisin että menevät koulun päälle. 

Koska sporttaaminen on tärkeintä

Vierailija
35/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan milleniaalit ovat erinomaisia työntekijöitä ja työkavereita, mutta surkeita vanhempia. Tavoittelevat liikaa täydellisyyttä molemmissa, eivätkä lopulta ole tyytyväisiä mihinkään. Jommasta kummasta on pakko joustaa, että menestyy (ainakin, jos on äiti, isäthän luonnollisesti keskittyät uraan enemmän kuin lapsiin).

Vierailija
36/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaisen äiti ilmoittaa, että perhe on tullut juuri lomamatkalta, ettei nuori jaksa tulla ensimmäisenä päivänä, jolloin on tutustumista, koulun esittely, tutoreiden juttuja, lukujärjestysten tekoa jne, ihan koko eka päivä. Että voitko laittaa sähköpostilla samat?

Vierailija
37/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ope

Teille on sitten huonosti infottu luokista tai huonosti merkinnät seinillä. Oikein hyvä, että äiti hoksautti tästä. Itse olen huomannut, että joissakin kouluissa mikään ei muutu, vaikka vanhemmilta tulisi asiallisia kommentteja ja toiveita. Kaikki tulkitaan turhiksi huomautteluiksi.

Kumma kun ne muut löysi luokan.. 

Vierailija
38/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta työskentelin varhaiskasvatuksessa, kunnes otin lopputilin kusipäisten vanhempien takia. Lapsista pidän edelleen, mutta nisti-, muista päihde- ja koulupudokasvanhemmista en pidä edelleenkään. Käytöstavat heillä zero point.

Vierailija
39/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on uhattu tehdä kantelu aviin, jos en korota päättöarvosanaa.

Ja minulle on soitettu jouluaatonaaton aamuna klo 8 ja huudettu kun olin antanut lapselle vain 8 eräästä taito-ja taideaineesta. 

Vierailija
40/77 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisuhan ei tietenkään ole se, että menee aikaisemmin nukkumaan. Sepä se vasta olisikin vastuunottamista!