Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että voi olla kunnon kohottaminen rapakunnosta hyvään kuntoon hidasta.. Mutta palkitsee nyt!

Vierailija
12.08.2026 |

Aloitin elämäntaparemontin 3 vuotta sitten. Olin silloin tosi huonossa kunnossa, pelkkä 2 km lenkin käveleminen(!) särki jalkoja ja hengästytti. Juoksemaan en pystynyt edes yhtä lyhtypylvään väliä, hengästyin niin hirveästi. Ihan sama kuinka hiljaa ja hitaasti yritin sitä juosta. 

No, nyt kävin eilen juoksemassa, juoksin 5 km putkeen, enkä edes juuri hengästynyt, pystyin hengittämään nenän kautta. Juoksu kulki kevyesti. Sillä tavalla kuin en ole villeimmissä unelmissanikaan uskonut ikinä pystyväni itse juoksemaan. Olo oli ja on edelleen todella epäuskoinen, ja samalla euforinen. Se olin todellakin minä, mä pystyin siihen!?! 

Mutta helkkarin hitaasti mun kunto on noussut. Liki 3 vuotta meni että tähän pääsin. Onneksi en luovuttanut, hyvä fyysinen kunto ja kevyt olo on kyllä kaiken sen työn arvoista. 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitali?

Itseasiassa haaveilen osallistuvani ensi kesänä johonkin juoksutapahtumaan ekaa kertaa ikinä. Ehkä saan (osallistuja)mitalin sieltä :) 

Ap

Jos haluat, voit hyvin osallistua johonkin kympin juoksutapahtumaan jo nyt syksyllä. Jos jaksat juosta 5 km kevyesti, niin kyllä silloin menee myös kymppi.

Vierailija
22/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆

Hieno saavutus. Parempi noin kuin että aloittaa liian rajusti ja on sitten vähän väliä rasitusvammaisena ja lopulta kyllästyisi koko touhuun.

Lisää juoksulenkkejäsi 10 - 15 kilometriin niin peruskuntosi alkaa olemaan sillä tasolla, että voit korvat osan pitkistä lenkeistä vauhtiharjoituksilla (esim. intervallityyppinen ja ylämäkiharjoitukset). Se jos mikä nostaa kuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä hidasta. Itse aloitin nollasta ja jo kahden viikon jälkeen huomasin kunnon jo selkeästi parantuneen. Noin kuukauden jälkeen kävelin reipasta vauhtia 10 km lenkin.

Aika moni mielestään "nollasta" aloittanut on kuitenkin aloittanut tilanteesta, jossa jaksaa helposti kävellä 5 kilometrin lenkin tunnissa. Silloin juoksukunnonkin saavuttaa paljon nopeammin kuin ap.

Toki asiaan vaikuttaa myös yksilölliset ominaisuudet ja terveys.

Onnea ap:lle hienosta saavutuksesta!

Niinpä, mä siis oikeasti olin kyllä ihan todella pahassa rapakunnossa. 

Juoksuohjelmien aloitusharjoitukset ekalle/ekoille viikoillekin olivat sellaisia, että ei ollut toivoakaan pystyä niitä tekemään. Ja etenivät aivan liian nopeasti omaan kuntooni nähden. 

Ap

Vierailija
24/24 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Ap!

Omasta mielestäni juuri noin se kannattaakin tehdä, eli hitaasti rakennetaan vakaalle pohjalle pikkuhiljaa sitä kuntoa. Ei ole väliä, kuinka pieni askel on, kunhan se on oikeaan suuntaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi