Eikö teitä muita haittaa ollenkaan, että Suomessa näkyy englannin kieli niin isosti?
Asiaa ei välttämättä osaa huomata, jos ei ole muualla Euroopassa reissannut ja viettänyt aikaa.
Esim. mainokset voidaan Suomessa näyttää täysin englanninkielisinä. Monessa muussa maassa ihan lainsäädäntö kieltää asian, pitäisi olla vähintään tekstitykset.
Tähänkin ketjuun tulee nyt varmaan kommentoijia pauhaamaan, että olenko juntti ja enkö osaa englantia. Puhun ja kirjoitan englantia lähes yhtä hyvin kuin suomea. Kyse on siitä, että Suomen virallinen kieli ei ole englanti. Olen huolissani tästä kehityksestä.
Kommentit (67)
Häiritsee ja sen huomaa työyhteisössä että Englannin kieli on suuressa roolissa, ohjeistukset on Suomen kielellä silti ollut pakko palkata ulkomaalaisia jotka jopa vuosien asumisen jälkeen eivät osaa sanoa kuin hei, moi ja viikonpäivät Suomen kielellä, huomaavat että suurinosa suomalaisista kumartaa vieraille kulttuureille ja kielille eivätkä viitsi opetella sitä Suomen kieltä. Itse olen kyllästynyt perehdyttämään vieraalla kielellä porukkaa.
Lakupekoille voisi laittaa ravintolassa maksaessaan Suomi-konepistoolista lyijyisen oppitunnin Suomen arvoista ja kulttuurista. Kjäääh kjäääh hähähäää...
Vierailija kirjoitti:
Surettaa että kaikki halpisravintolat ovat pikkuhiljaa muuttumassa karvakäsikebabbiloiksi tai vinosilmäsushipaikoiksi. Mistä saa enää ruokaa suomeksi kohta?
Kebab kyllä tuli Suomeen jo 1980-luvulla. Tampereelle ainakin. Sinne tuli muuten myös Suomen ensimmäinen McDonald’s.
Ei sen enempää kuin ruotsinkieli.
Jännä juttu muuten pakkoruotsista että jos suomalaisia ei pakotettaisi opettelemaan ruotsia niin se suomenruotsalaisten ohituskaista yliopistoihin olisi yhdenvertaisuuslakien vastainen. Tästä RKP on todella hiljaa joka välissä kun pitäähän suomenruotsalaisilla olla paremmat mahdollisuudet hyviin tutkintoihin mitä suomalaisilla niin kuin silloin siirtomaa aikoinakin oli
Totta kai häiritsee ja harmittaa. Mutta mitä me voimme tehdä, kun poliitikoitakaan ei tunnu kiinnostavan suomen aseman takaaminen yhteiskunnassa?
Mm. kieltäkin opetetaan suosiolla tukiopetusmoodissa (S2) koko koulutaival sen sijaan, että opiskelijat patistettaisiin mahdollisimman nopeasti varsinaiseen äidinkieliryhmään. Ja pitäisi olla vaatimus, että kaikki palvelu tulee olla aina tarjolla ja ensisijaisesti suomeksi. Nimeämiset (kuten tuo Veikkaus "Arena" -> Areena) suomeksi. Ei meidän pidä hävetä kaunista kieltämme!
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee ja sen huomaa työyhteisössä että Englannin kieli on suuressa roolissa, ohjeistukset on Suomen kielellä silti ollut pakko palkata ulkomaalaisia jotka jopa vuosien asumisen jälkeen eivät osaa sanoa kuin hei, moi ja viikonpäivät Suomen kielellä, huomaavat että suurinosa suomalaisista kumartaa vieraille kulttuureille ja kielille eivätkä viitsi opetella sitä Suomen kieltä. Itse olen kyllästynyt perehdyttämään vieraalla kielellä porukkaa.
Ei tuo omakaan kielenkäyttösi nappaa. Keskellä tekstiä: englannin kieli, suomen kieli. Suurin osa ei myöskään ole eikä ole ikinä ollut yhdyssana. Jokunen olennainen pilkkukin jäi puuttumaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surettaa että kaikki halpisravintolat ovat pikkuhiljaa muuttumassa karvakäsikebabbiloiksi tai vinosilmäsushipaikoiksi. Mistä saa enää ruokaa suomeksi kohta?
Kebab kyllä tuli Suomeen jo 1980-luvulla. Tampereelle ainakin. Sinne tuli muuten myös Suomen ensimmäinen McDonald’s.
Niin, entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vielä muutama vuosi sitten Helsinki-Vantaa oli Euroopan pääkaupunkien lentokentistä ainoa, missä on kylteissä ensimmäisenä JA isommalla tekstillä englanti.
Saanko kysyä millä kielellä Heathrowilla lukee ensimmäiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Sitä sanotaan kansainvälistymiseksi. Saksa ja Ranska esimerkiksi on niin isoja kielialueita Suomeen verrattuna, että oma kieli pysyy vahvana.
Mutta ei, en ole huolestunut suomen kielen asemasta. Suurin osa puhuu sitä kuitenkin eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että jossakin palvelutilanteissa joudun puhumaan englantia.
No sinä oletkin se standardi omaan pesään kuseva vätys joka on ensimmäisenä hävittämässä oman maansa ja kulttuurinsa.
Ei minua haittaa, jos ravintolassa on asiakaspalvelu englanniksi. Sen sijaa työpaikalla on raskasta, kun työkieli on englanti ja usein tämä koskee myös kahvi- ja lounastaukoja.
Minusta on myös väärin ettei yliopistoissa opetusta saa suomeksi enää juuri missään, varsinkin maisterivaihe on usein täysin englannin kielinen.
Terveydenhoidossa myös suomen osaaminen pitää olla tasolla äidinkieli tai erinomainen On harmillista miten paljon väärinkäsityksiä tämä on aiheuttanut. Sairaalassa oli pahuksen kurjaa maata, kun lähihoitaja/sairaanhoitaja ei ymmärtänyt mitään mitä kysyin. Lääkäreiden kanssa on ollut myös haasteita julkisella puolella. Samaa on toki alkanut näkyä yksityisellä, mutta siellä on helpompi valita lääkäri.
Noin yleisesti minua ei kielen muuttuminen haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sai tuota kebabia Helsingistäkin 80-luvulla ja useasta eri paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vielä muutama vuosi sitten Helsinki-Vantaa oli Euroopan pääkaupunkien lentokentistä ainoa, missä on kylteissä ensimmäisenä JA isommalla tekstillä englanti.
Voiko tuon paremmin edes turisteja palvella?
Enemmän itseäni häiritsee, että ne päättäjät, ketkä äänekkäimmin puhuvat suomen kielen puolesta, istuvat puolueissa, jotka leikkaavat juuri suomalaisesta kulttuurista.
Pidän toimintaa lähinnä tekopyhänä.
Häiritsee. Suomalaisten pitäisi olla ylpeitä omasta,erikoisesta kielestään. Espanjaa puhuvissa maissa käydessään tajuaa, ettei englanti jyllää koko maapallolla, vaan juuri tuon espanjan osuus puhutuista kielistä on valtavan suuri. On virkistävää, ettei kaikkialla ole englannin kielen vyöry. Meidän kieltämme puhuu vain harva, pitäisi vaalia sitä jokapäiväisessä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tuon paremmin edes turisteja palvella?
Helsinki-Vantaan matkustajista ylivoimainen enemmistö on ihan suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ja suomenkieli on taantunut kehitysmaan tasolle. Kumarretaan vieraita kulttuureja ja annetaan oman kulttuurin ja kielemme hävitä pikkuhiljaa.
Niin kauan kun emme kumarra venäläistä kulttuuria, kaikki on hyvin. Vai mitä Igor?
Minua häiritsee enemmän pakkoruotsi!
Tämän lisäksi häiritsee se että mainokset ovat täynnä nee ke rei tä.
Vakioselitys tänne on että suuret mainostoimistot blabla tekee kaikkialle samat mainokset. No EI TEE. Ei tarvitse mennä kuin lautalla Tallinnaan niin ihan samat brändit mainostaa ihan samoja asioita mutta ilman nee ke rei tä.
Tinneriä alkuillasta, no saattaapa sitten illemmalla jo vähäsen huipata.