Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tarhatädit pillastuvat, jos heitä ei kutsu varhaiskasvatusopettajiksi?

Vierailija
11.08.2026 |

Yritetään nostaa itseä jalustalle? Mitä se nimi titteli siihen vaikuttaa

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitotäti on hoitotäti. Keskenänne saatte päteä virkanimityksillä, ei ne lapsia tai vanhempia kiinnosta. Täti=täti.

Ja setä = setä. Missä ammatissa sinä työskentelet, ja saako sinua täditellä?

Vierailija
82/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin nyt hoitotädit pillastuivat:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on täti ellei sillä ole munia.

Vierailija
84/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mitään opettajia ole. Pelkkiä tarhatätejä. Ihan kaikki.

Vierailija
85/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kutsuisit päiväkodissa töissä olevaa lähihoitajaäitiäni varhaiskasvatuksen opettajaksi? Mahtaa olla taas itse keksitty juttu koko ongelma. 

Vierailija
86/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on niitä samoja ihmisiä, jotka opettaa lapsilleen, että anna raha kassan tädille 😂 Ei voi sanoa myyjä, vaan pitää välttämättä saada jokin täti-ilmaisu. 

Vierailija
87/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne on tarhantätejä. Ja kirjastontädit on kirjastontätejä  eikä informaatikkoja. Ja sanotaan sählyä sählyksi eikä salibandyksi. Näitähän riittää.

Miksi luopua vanhasta hyvästä toimivasta nimestä?!

Tarhantäti tai sähly, varmaan ihan sama? Ensinnäkin tarha-sanassa on loukkaava sävy. Ajat ovat muuttuneet, eikä lapset enää käy tarhassa, vaan päiväkodissa. Toiseksi itse pidän täti-sanaa yleisesti myös loukkaavana. Jos joku oikeasti on täti eli äidin tai isän sisko, niin sitten se on ok, mutta kenenkään muun nimittely tädiksi tai tätimäiseksi ei kuulu 2000-luvulle. 

Päiväkoti on vanhentunut termi. Nykyään puhutaan varhaiskasvatusyksiköistä.

Vierailija
88/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarhantäti on hyvä sana. Kuvaava

On, jos puhutaan eläintarhan työntekijästä. Lapset eivät ole mitään häkkieläimiä tarhassa. 

Sitähän he juuri nykyajan tarhoissa ovat.

Juuri näin.

Olen kuin mikäkin villieläinten vartija, jolla pitää olla silmät selässäkin. Myös fyysiset hyökkäykset ovat arkipäivää (eläintarhoissa näin tuskin kyllä on).

Olisikin avainnippu jota kilistellä, ja käydä välillä kurkkaamassa oviluukusta, ollaanko siellä hengissä.

T. alan työntekijätäti

Entisajan tarhantädeillä pelasi vielä maalaisjärki ja siksi he eivät antaneet lasten hyppiä nenilleen. Samaa ei valitettavasti voi sanoa varhaiskasvatuksen opettajista.

Entisajan vanhemmilla oli halua kasvattaa mukelonsa. Nykyään homma on ulkoistettu, mutta käytännössä mahdotonta kasvattaa 21 lasta kaaoksessa ja yrittää kitkeä huonoa ja "kaikki käy" toimintamallia lapsista päivän aikana kun kaikkia ei ehdi edes kohtaamaan. 

Kitkeminen on sitä, että vakaope sanoittaa lempeästi vakalapsen tunteita. Yliopiston vakatieteen laitoksella vakaopelle on opetettu, että vakalasten kaaosmainen käytös johtuu siitä, ettei vakalapsilla ole tarpeeksi hyviä tunnetaitoja. Siksi tunnetaitoja on parannettava, ja lempeästi totta kai jottei positiivinen luottamussuhde vakalapsen ja vakaopen välillä rikkoonnu.

Vierailija
89/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarhantäti on hyvä sana. Kuvaava

On, jos puhutaan eläintarhan työntekijästä. Lapset eivät ole mitään häkkieläimiä tarhassa. 

Sitähän he juuri nykyajan tarhoissa ovat.

Juuri näin.

Olen kuin mikäkin villieläinten vartija, jolla pitää olla silmät selässäkin. Myös fyysiset hyökkäykset ovat arkipäivää (eläintarhoissa näin tuskin kyllä on).

Olisikin avainnippu jota kilistellä, ja käydä välillä kurkkaamassa oviluukusta, ollaanko siellä hengissä.

T. alan työntekijätäti

Entisajan tarhantädeillä pelasi vielä maalaisjärki ja siksi he eivät antaneet lasten hyppiä nenilleen. Samaa ei valitettavasti voi sanoa varhaiskasvatuksen opettajista.

Entisajan vanhemmilla oli halua kasvattaa mukelonsa. Nykyään homma on ulkoistettu, mutta käytännössä mahdotonta kasvattaa 21 lasta kaaoksessa ja yrittää kitkeä huonoa ja "kaikki käy" toimintamallia lapsista päivän aikana kun kaikkia ei ehdi edes kohtaamaan. 

Kasvatuksen ulkoistaminen on valtion päätös. On päätetty, että lasten päivähoito muutetaan varhaiskasvatus-nimiseksi lasten kasvatuspalveluksi.

Mitä kurinpitoon tulee niin kummasti se onnistuu esim. armeijassa vaikka siellä voi olla 200 miestä komppaniassa.

Vierailija
90/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevoset pillastuvat. Ei vakaopet. 

Moni niistä on aika hevosen näköinen

Vierailija
91/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi lapsenkin tykkäävän enemmän hoitotädistä kuin jostain varhaiskasvattajasta.

Vierailija
92/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu mua henkilöksi 😀

Vierailija
93/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaiskasvattaja

Vierailija
94/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuo tarhantädit on noin tittelinkipeitä ?

Ei me vanhemmat päikyn henkilökuntaa erotella koulutuksen perusteella. 

Mua saa sanoa konttorirotaksi ihan vapaasti. Itsekin sanon. Terkuin KTM,  taloushallinnossa töissä

Vierailija
95/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ja suurin lapsista kutsuu mua etunimellä, osa lapsista, varsinkin eskari-ikäiset, opeksi. Ammattinimikkeeni on lastentarhanopettaja ja se olen siihen saakka kunnes pääsen eläkkeelle. En saa vatsahaavaa jos mua täditellään, mutta mummoksi ei saa kutsua kuin oma mieheni leikkimielisesti kun haluaa viitata ikääni 60+, sillä en ole kenenkään mummo, enkä hitto soikoon mummomainenkaan. 

Vierailija
96/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua saa sanoa konttorirotaksi ihan vapaasti. Itsekin sanon. Terkuin KTM,  taloushallinnossa töissä

Siksi koska niiden työtehtävät eivät vastaa koulutusta. Tarhatädit koulutetaan akateemisiksi erityisasiantuntijoiksi mutta käytännön työelämä heillä on perustason lastenhoitoa. He etsivät siksi epätoivoisesti keinoja millä päteä. Vaikka työtehtävät ovat nöyryyttäviä niin onpahan sentään hieno titteli.

Vierailija
97/97 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska niiden työtehtävät eivät vastaa koulutusta. Tarhatädit koulutetaan akateemisiksi erityisasiantuntijoiksi mutta käytännön työelämä heillä on perustason lastenhoitoa. He etsivät siksi epätoivoisesti keinoja millä päteä. Vaikka työtehtävät ovat nöyryyttäviä niin onpahan sentään hieno titteli.

Pitäisikö päiväkoteihin palkata lisää avustavaa henkilökuntaa jotta varhaiskasvatusopettajat voisivat keskittyä kirjallisiin töihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi