Miksi tarhatädit pillastuvat, jos heitä ei kutsu varhaiskasvatusopettajiksi?
Yritetään nostaa itseä jalustalle? Mitä se nimi titteli siihen vaikuttaa
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarhantäti on hyvä sana. Kuvaava
On, jos puhutaan eläintarhan työntekijästä. Lapset eivät ole mitään häkkieläimiä tarhassa.
Sitähän he juuri nykyajan tarhoissa ovat.
En mä pillastu.
Suakin kutsutaan porukan kesken idiootiksi🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääriä termejä: täti/setä, tarha, hoitaja, hoitopaikka
Oikeita termejä: varhaiskasvattaja, varhaiskasvatusyksikkö
Juuri näin.
Oln työskennellyt 30 vuotta varhaiskasvatuksen opettajana ja edelleen tietyt käsitykset ammatista jylläävät vahvana.
Olen työskennellyt 30 vuotta varhaiskasvatuksen opettajana ja edelleen tietyt käsitykset ammatista jylläävät vahvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Se ei ole mikään tarha. Se on varhaiskasvatusksikkö
2. Varhaiskasvatuksen opettaja voi olla myös mies. Mies ei ole täti.
Ja kutsut itse näitä aina näillä virallisilla nimillä?
Varhaiskasvatusyksikkö ei ole virallinen nimi. Virallinen nimi on päiväkoti joka viittaa paikkaan missä lapset ovat päivällä hoidossa. Varhaiskasvatuksen opettajat eivät tykkää päiväkoti-sanasta koska se viittaa hoitoon eikä varhaiskasvatukseen ja käyttävät siksi mieluummin tuota varhaiskasvatusyksikkö-nimeä.
Hirveä päteminen tarhatantoilla 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Oln työskennellyt 30 vuotta varhaiskasvatuksen opettajana ja edelleen tietyt käsitykset ammatista jylläävät vahvana.
Kukaan Suomessa ei ole työskennellyt 30 vuotta varhaiskasvatuksen opettajana. Varhaiskasvatuksen opettajat tulivat vasta vuonna 2018. Sitä ennen oli lastentarhanopettajia.
Vierailija kirjoitti:
Sanoinhan jo että minua ei haittaa tädittely. Ihan rauhassa. Olen kasvatustieteen maisteri, joku päivä toivottavasti tohtori.0
Olet vaipanvaihdon maisteri, joku päivä toivottavasti vaipanvaihdon tohtori.
Yli lau dan jonne, kai tiedät että vaivoilta vaihdetaan vain vaipat?;) Varhaiskasvatukseen kuuluu myös 3-6-vuotiaat lapset joille ei ( toivottavasti) vaihdeta vaippoja. Esikoulu kuuluu Suomessa opetus suunnitelmaan. Se on pakollinen, mutta sekin on osa varhaiskasvatusta.
Mulkuilta vanhemmilta köytetään kakarat nippuun ja annetaan raippaa
Vierailija kirjoitti:
Hirveä päteminen tarhatantoilla 😂
Yliksen trolleja harmittaa kun ei ikinä tule isäksi
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksikkö, jotenkin puistattava termi
Samaa työtä ne kaikki tarhoissa työskentelevät tädit tekevät: hoitavat lapsia. Ihan sama vaikka kuinka yritettäisiin titteleillä päteä.
Yli lau dan jonne, kai tiedät että vaivoilta vaihdetaan vain vaipat?;) Varhaiskasvatukseen kuuluu myös 3-6-vuotiaat lapset joille ei ( toivottavasti) vaihdeta vaippoja. Esikoulu kuuluu Suomessa opetus suunnitelmaan. Se on pakollinen, mutta sekin on osa varhaiskasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
No aika noloa aikuisena puhua tarhatädeistä.
Miksi? Sitähän he ovat!
Vierailija kirjoitti:
Samaa työtä ne kaikki tarhoissa työskentelevät tädit tekevät: hoitavat lapsia. Ihan sama vaikka kuinka yritettäisiin titteleillä päteä.
Kyllä, hoitavat lapsia, mutta opettaja suunnittelee toiminnan ja muu tiimi; sosinomi ja hoitaja tms. Toteuttavat sen. Opettajan vastuulla on ryhmän pedagogiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinhan jo että minua ei haittaa tädittely. Ihan rauhassa. Olen kasvatustieteen maisteri, joku päivä toivottavasti tohtori.0
Olet vaipanvaihdon maisteri, joku päivä toivottavasti vaipanvaihdon tohtori.Yli lau dan jonne, kai tiedät että vaivoilta vaihdetaan vain vaipat?;) Varhaiskasvatukseen kuuluu myös 3-6-vuotiaat lapset joille ei ( toivottavasti) vaihdeta vaippoja. Esikoulu kuuluu Suomessa opetus suunnitelmaan. Se on pakollinen, mutta sekin on osa varhaiskasvatusta.
Varhaiskasvatuksen opettajat joutuvat tosin tekemään paljon muutakin noloa ja korkeakoulutetulle henkilölle soveltumatonta työtä. Esimerkiksi pyllyjen pyyhkimistä, kurahousujen huuhtelua, nenien niistämistä, vauhdin antamista keinussa, puuron annostelua, pöytien pyyhkimistä, sänkyjen petaamista yms. Valitettavasti lastenhoitajia ja muuta avustavaa henkilökuntaa ei ole tarpeeksi jotta nuo työt voisi jättää kokonaan heidän vastuulleen ja keskittyä vain varhaiskasvatuksen tuottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Oln työskennellyt 30 vuotta varhaiskasvatuksen opettajana ja edelleen tietyt käsitykset ammatista jylläävät vahvana.Kukaan Suomessa ei ole työskennellyt 30 vuotta varhaiskasvatuksen opettajana. Varhaiskasvatuksen opettajat tulivat vasta vuonna 2018. Sitä ennen oli lastentarhanopettajia.
Kyllä, nykytermein varhaiskasvatuksen opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarhantäti on hyvä sana. Kuvaava
On, jos puhutaan eläintarhan työntekijästä. Lapset eivät ole mitään häkkieläimiä tarhassa.
Sitähän he juuri nykyajan tarhoissa ovat.
Juuri näin.
Olen kuin mikäkin villieläinten vartija, jolla pitää olla silmät selässäkin. Myös fyysiset hyökkäykset ovat arkipäivää (eläintarhoissa näin tuskin kyllä on).
Olisikin avainnippu jota kilistellä, ja käydä välillä kurkkaamassa oviluukusta, ollaanko siellä hengissä.
T. alan työntekijätäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksikkö, jotenkin puistattava termi
Varhaiskasvatuslaitos on paikka missä lapset varhaiskasvatetaan. Jokaisella lapsella on oikeus tulla varhaiskasvatetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vaipanvaihdon maisteri, joku päivä toivottavasti vaipanvaihdon tohtori.Yli lau dan jonne, kai tiedät että vaivoilta vaihdetaan vain vaipat?;) Varhaiskasvatukseen kuuluu myös 3-6-vuotiaat lapset joille ei ( toivottavasti) vaihdeta vaippoja. Esikoulu kuuluu Suomessa opetus suunnitelmaan. Se on pakollinen, mutta sekin on osa varhaiskasvatusta.
Varhaiskasvatuksen opettajat joutuvat tosin tekemään paljon muutakin noloa ja korkeakoulutetulle henkilölle soveltumatonta työtä. Esimerkiksi pyllyjen pyyhkimistä, kurahousujen huuhtelua, nenien niistämistä, vauhdin antamista keinussa, puuron annostelua, pöytien pyyhkimistä, sänkyjen petaamista yms. Valitettavasti lastenhoitajia ja muuta avustavaa henkilökuntaa ei ole tarpeeksi jotta nuo työt voisi jättää kokonaan heidän vastuulleen ja keskittyä vain varhaiskasvatuksen tuottamiseen.
Tiedän koska työskentelen tällä hetkellä opettajana, valmistuin juuri.
Juuri näin.