Tämän YH:n tulot/kk
Täällä on jotain YH hässäkkää joten laitanpa huvikseni ulkomuistista omat tuloni kuussa ihasteltavaksenne. Perheessämme on yksi lapsi ja yksi aikuinen.
Tulot:
- Nettopalkkani n. 1300
- Lapsilisä noin 130
- Elatusmaksu noin 125
Pakollisia menoja:
- Vuokra 660 (asumme kaksiossa, en saa asumistukea)
- Päivähoitomaksu noin 130 (ajatelkaa, yksin maksan)
- Puhelin noin 20
- Netti noin 20
- Sähkö ehkä noin 20
Sitten vielä lääkärikulut, vaatetukset ym.. Tuskin ketään käy tämäkään kateeksi? Olen juuri se " väliinputoaja" joka perhekoon vuoksi ei saa mitään ylimääräistä tukea..
Kommentit (37)
olla viiskymppisenä velaton vai saada sitä rahaa nyt enemmän käyttöön? Elämä ei vaan aina mene niin kuin suunnittelee...
Internet ei ole samanhintainen kaikkialla Suomessa, monella paikkakunnalla et saa kuin Soneran yhteyden ja maksat sitten kalliit hinnat esim. minäkin tiedän paikkakuntia joissa halvin laajakaista maksaa 33,90 ¿/kk. Ja asuntojen hinnatkaan ei mitkään halvat ole vaikka pieni paikkakunta kyseessä, 4H+K maksaa 200 000 ¿.
asun 50km hesasta ja halvin nettiyhteys on 30e/kk.
Alkuperäisestä viestistä puuttui vielä pakollisista menoista tv-lupa ja vakuutukset.
Monesti ei todellakaan ole kyse siitä, etteikö yh:n pärjäisi. Ero aikaisempaan elämään saattaa olla valtavan suuri. Myös alkuperäisen moittiminen kalliista asunnosta on täysin kohtuutonta.
Ainakin minä yh:na halusin säilyttää lapsen olot mahdollisimman vakaina. Asuttiin kolmistaan silloin 150 neliön omakotitalossa, muutettiin isoon paritalokolmioon. Asumiskustannukset tietysti suuret tuolloin, mutta minulla oli varaa ne maksaa ilman kenenkään tukia.
Samoin halusin, että lapsi säilyttää vanhan hoitopaikkansa, jossa tutut hoitajat. Eli lapsen elämä pysyisi mahdollisimman vakaana. Asuntoa oli siis etsittävä tietyltä alueelta, jotta hoitopaikka olisi mahdollisuus säilyttää samana. Exästä halusin samaan aikaan mahdollisimman kauas, etten törmäilisi exään ja hänen uuteen kumppaniinsa.
Minun nettotuloni olivat tuolloin n.
palkka 2000 euroa
lapsilisä n. 136 euroa
elatusmaksu 200 euroa
pakolliset kulut olivat
vuokra 1000 euroa
päivähoito 200 euroa
ruoka 200-300 euroa
sähkö 35 euroa
puhelin 40 euroa (tuohon aikaan oli sekä lankapuhelin että känny ja lankapuhelimen liittymämaksu hurjan suuri per kk)
Lisäksi vielä ne vakuutukset ja tv-lupa. Omiin vaatteisiin oli pakko satsata (eli työpaikka edellyttää tiettyä pukeutumisen tasoa). Kasvavalle lapselle hankittava vaatteita ja kenkiä, mitkä nekään eivät ilmaisia ole.
Ihan hyvin tultiin toimeen, mutta käytettävissä olevat tulot olivat huomattavasti pienemmät kun parisuhteen aikana.
Minulle avioeron jälkeen tärkeintä oli se, että lapsella oli asiat hyvin. Että itse pystyisin antamaan lapselleni kaiken sen turvallisuuden ja mahdollisimman hyvän kasvuympäristön, ja siitä syyllistetään.
Tsemppiä kaikille yh-äideille. Minulla asiat olivat kuitenkin hyvin, kun palkkanikin oli hyvä, suurella osalla ei näin ole. Ja yh:n on vaikea saadakaan hyvätuloista työtä, lapsi pitää hakea ja noutaa päiväkodista, ylitöiden järjestäminen on vaikeaa ellei mahdotonta. Itselläni lapsi tuli aina ykkösenä.
Myös toisen aikuisen puuttuminen arjesta rassaa, mihinkään ei pääse, osalla ei ole edes varaa hankkia hoitajaa, ja kaiken tekee aina itse.
Vierailija:
Täällä on jotain YH hässäkkää joten laitanpa huvikseni ulkomuistista omat tuloni kuussa ihasteltavaksenne. Perheessämme on yksi lapsi ja yksi aikuinen.Tulot:
- Nettopalkkani n. 1300
- Lapsilisä noin 130
- Elatusmaksu noin 125Pakollisia menoja:
- Vuokra 660 (asumme kaksiossa, en saa asumistukea)
- Päivähoitomaksu noin 130 (ajatelkaa, yksin maksan)
- Puhelin noin 20
- Netti noin 20
- Sähkö ehkä noin 20Sitten vielä lääkärikulut, vaatetukset ym.. Tuskin ketään käy tämäkään kateeksi? Olen juuri se " väliinputoaja" joka perhekoon vuoksi ei saa mitään ylimääräistä tukea..
Se että teillä on edullinen internet ei tarkoita sitä että kaikilla on. Jossain saa netin jopa 5 eurolla kuussa ja toisaalla taas samanlaisesta maksat 35 euroa.
Jotenkuten pärjätään, tämä tuntuu itse asiassa isolta rahalta kun opiskeluaikana jäi vain 150 euroa kuussa elämiseen.
nettopalkka 1200
elari 190
lapsilisä 135
vuokra 350 (kaksio, ei asumistukia, asunto ja alue oli ihana ja meille kahdelle sopiva)
hoitomaksu 70 (useita vapaapäiviä)
en halunnut nettiä ja lehtiä kotiin
puhelinkulut n. 30
Ruokamenot olivat pienet minulla ja 4-vuotiaallani, ei mennyt rahaa Alkoon ja herkkuosastoille.
Liikkumiseen ei rahaa pahemmin mennyt, koska kaikki tarpeellinen oli kävelymatkan päässä.
Varaa jäi siis vaikka mihin, pystyin esim. ostamaan kodinkoneita ilman luottoja, matkustelimme yms.
Nykyään taas ydinperheellisenä menot tuntuvat isoilta asumiskustannusten takia. Tarkka saa olla kun äitiyslomalla olen, vaikka periaatteessa tulotkaan eivät ole kovin pienet.
Tiedän että yh-kohtaloita on paljon ja todellista köyhyyttäkin on, mutta paljon on myös kiinni omista valinnoista ja kuluttamistottumuksista.
Vierailija:
Vai onko kyse yllätysraskauksista, ja olette sitten päättäneet pitää lapsen? Kyllähän nykyaikana ihmiset voivat vaikuttaa lasten määrään ja lapsenhankinnan ajankohtaan ehkäisylläkin, kuulostaa niin kovin niukalta tuo toimeentulo, että en olisi itse koskaan edes harkinnut lapsen hankkimista ennen kuin olen valmistunut.
Jostain puliukkojen kansoittamasta talosta, jossa on kusta ja paskaa rappukäytävät täynnä, yksi henkirikos per viikko, ja poliisit käy vartin välein, voisi saadakin huonokuntoisen kaksion tuohon hintaan. Mutta ei sellainen ole lapsen paikka elää.
joilla ei ole varaa asua kotona isossa talossa. Ja nyt ollaan heti ajamassa ap:ta pois kodistaan! Saatana mua ärsyttää kun aina mummoja hyysätään!!!
Voisitte hakea toimeentulotukea, sitä saa muistaakseni niin että pitää jäädä 300 ¿/hlö eli voisitte kai saada 100 ¿.
Suvun omistuksessa olevassa kämpässä on ilo asua halvalla.
Itse maksan kaksiosta vuokraa 188¿ eli vastikkeen verran, asun isäni omistamassa asunnossa lasteni kanssa, mutta en suinkaan oleta että kaikki yh:t voisivat asua yhtä halvalla.
Vierailija:
Suvun omistuksessa olevassa kämpässä on ilo asua halvalla.
ihan tavallisia ja myös muutamia puliukkoja. Ei niistä vaaraa ollut. Helsingistä olisin voinut vuokrata vaikka kolmion ja saada tuolloisilla tuloillani asumistukea joka olisi kompensoinut aika hyvin. Näin laskeskelin kerran Kelan sivuilla.
Kirjoitukseni alkuperäinen pointti oli että menot on asetettava tulojen mukaan.
Kylläpä tässä tosiaan jotenkuten on pärjätty, mutta se on inhottavaa kun kaikkiin isompiin ostoksiin joutuu kuukausikaupalla säästämään.
t. 36
ja sitä kautta uudelleenkoulutukseen?
Myös ehkäisy voi pettää. Meillä on kaksoset, jotka sai alkunsa vaikka mulla oli kierukka.
Vierailija: