Tämän YH:n tulot/kk
Täällä on jotain YH hässäkkää joten laitanpa huvikseni ulkomuistista omat tuloni kuussa ihasteltavaksenne. Perheessämme on yksi lapsi ja yksi aikuinen.
Tulot:
- Nettopalkkani n. 1300
- Lapsilisä noin 130
- Elatusmaksu noin 125
Pakollisia menoja:
- Vuokra 660 (asumme kaksiossa, en saa asumistukea)
- Päivähoitomaksu noin 130 (ajatelkaa, yksin maksan)
- Puhelin noin 20
- Netti noin 20
- Sähkö ehkä noin 20
Sitten vielä lääkärikulut, vaatetukset ym.. Tuskin ketään käy tämäkään kateeksi? Olen juuri se " väliinputoaja" joka perhekoon vuoksi ei saa mitään ylimääräistä tukea..
Kommentit (37)
Vaihtoa olen katsonut kaikenaikaa mutta tällä alueella halvemmat vapautuneet ovat " slummissa" josta muutimme pakoon koska siellä yksinkertaisesti ei voinut asua ja lasta kasvattaa. Aluetta en voi enkä halua vaihtaa lapselle tulevien muutosten takia, ero ja muutot ovat jo olleet ihan riittäviä. Tämä on kyllä ihan hieno alue mutta kallista on.
sinulla on ihan tarpeeksi rahaa elämiseen. Ole iloinen ettei tarvitse mennä sossun luukulle pyytämään. Sinun tulosi riittävät tuon hinatiseen asuntoon ilman asumistukeakin. Sähkö 20 e/kk on kyllä liikaa. Pitäisikö sinun tarkistaa käyttöä?
palkka 1350e
lapsilisät 283e
elarit 150e+ 129e ( kahesta lapsesta)
asumistuki 180e
vuokra 619e, sähkö 10e/kk, netti 23e/kk, puhelin 40e. hoitomaksut kahesta 245e/kk
Kaikki loput menee ruokaan, välillä saan apuu muiltakin. onnex..
t: äippä -85
Vierailija:
palkka 1350e
lapsilisät 283e
elarit 150e+ 129e ( kahesta lapsesta)
asumistuki 180evuokra 619e, sähkö 10e/kk, netti 23e/kk, puhelin 40e. hoitomaksut kahesta 245e/kk
Kaikki loput menee ruokaan, välillä saan apuu muiltakin. onnex..t: äippä -85
Mitä te oikein syötte, käytte joka päivä ravintolassa?
noh tietty tohon kuuluu sit vaatteet kaikille, lääkkeet ( toisella astma), ruoka, kahen vaipat, yhen tuttelit.
t: äippä-85
välillä on kuukausia jolloin on tiukempaa mutta kyllä me pärjätään aivan hyvin. Tuosta vielä vähennetään miehen työmatka ajat 40km päivä ja silti meillä syödään ihan hyvin ja on varaa elää normaalia elämää
Nettopalkka noin 1900 ¿
Lapsilisät 450 ¿
Elatusapu 700 ¿
Lisäksi isä maksaa jokaisen lapsen yhden harrastuksen ja ostelee puhelimia ym. elektroniikkaa.
Kolme lasta, asunto esikaupungissa. Lainaa n. 70 000 ¿. Ei kuulemma ole varaa ostaa kuin yhdet ulkohousut lapsille talvessa (edes H&M:stä).
Joten ymmärrän kyllä ihan hyvin, jos ap:llakaan ei ole varaa :-)
Ihan hienosti pärjätään, jopa niin hienosti, että töihin meneminen mietityttää. Haluan töihin tottakai, mutta onko järkeä jos kuukaudessa ei jää käteen enempää kuin kotona ollessa? Lapset (3v ja 1v) olisi kuitenkin sitten pitkää päivää hoidossa, enkä pelkästä työnteon ilosta haluaisi laittaa heitä 9h päiväkotiin, saisi siitä hieman rahaakin käteen jäädä.
Mä saan seuraavat tulot:
opintotuki 192 e
lapsilisä 136 e
elarit 165
Menot:
Vuokra 260 e (oikeasti 620, mutta tuosta on siis vähennetty asumistuki)
Sähkölasku 60 e/2kk
Puhlasku 30 e
Netti 36 e
Ja sitten vielä ruokamenot sun muut päälle!
Eli ihan kädestä suuhun eletään ja aina saan olla lainaamassa rahaa vanhemmilta, kun ei tulot riitä menoihin :(
Vai onko kyse yllätysraskauksista, ja olette sitten päättäneet pitää lapsen? Kyllähän nykyaikana ihmiset voivat vaikuttaa lasten määrään ja lapsenhankinnan ajankohtaan ehkäisylläkin, kuulostaa niin kovin niukalta tuo toimeentulo, että en olisi itse koskaan edes harkinnut lapsen hankkimista ennen kuin olen valmistunut.
Nettopalkka 1730e/kk
lapsilisä 136e
Elarit 110e
Asuntolaina 911e
Öljylämmitys 110e
sähkö 40e
vesi 30e
netti 35e
kännykkä 20e
jätehuolto 10e
hoitomaksu 152e
bensa 170e/kk (työmatka pitkä)
Jossain vaiheessa pankkien suositus taisi olla max 35-40% nettotuloista. Voisko sitä alentaa?
yritys on ollut kova kuitenkin. odotan et laina laskee hieman niin jos olisin jollekin hyvä asiakas taas...
22
Pankin intressi on saada rahansa takaisin ja jos siihen menee jokunen vuosi enemmän kuin alunperin oli suunniteltu niin ei se pankille mikään katastrofi ole. Ihme on jos et saa neuvoteltua itsellesi vaikkapa 200 pienempää kuukausierää.
Vierailija:
Sähkölasku 60 e/2kk
Puhlasku 30 e
Netti 36 eJa sitten vielä ruokamenot sun muut päälle!
Eli ihan kädestä suuhun eletään ja aina saan olla lainaamassa rahaa vanhemmilta, kun ei tulot riitä menoihin :(
En halua kuitenkaan pidentää laina-aikaa, koska näinkin isossa lainassa korkokuluja tulee lisää. tavoite on olla velaton kun olen 50v.
22
Ja niinhän se on että varojen mukaan eletään.. Me asutaan pääkaupunki seudulla ja kolmiomme vuokra on 610¿ ja kaksi vuotta vanha talo. joten kannattaisiko etsiä halvempi? Kyllä niitä löytyy.. vai miksi pitää asua noin kalliisti ja sitten valittaa?? Rahaa menee tosiaan muuhunkin.