Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se totta, että nuoret ei enää syö perunaa?

Vierailija
11.08.2026 |

Pitää olla pastaa, riisiä ym.

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syo ne jos minä käytän perunaa. Itse eivät kyllä käytä perunaa ruuanlaitossa. Mikä enemmän ihmetyttää on se, että syövät keitetyt perunat kuorineen ja todellakin osaavat kuoria, mutta eivät vain jaksa. Omani on n. 20 vuotiaita.

Olen kuusikymppinem ja syön keitetyt perunat aina kuin mahdollista kuorineen. En laiskuuttaani vaan koska kuorissa on paljon ravinteita.

Vierailija
102/126 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja ruskeakastike makkaralla. Onko parempaa? Perunat ei maksa mitään kun 10 nyrkinkokoista pottua maksaa euron!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni syövät mielellään, mutta eivät jaksa kuoria montaa, vaikka lähes aikuisia. Muussi kyllä uppoaa. Muistan kun lapsena uhkailtiin että ei pääse kouluun, jos ei osaa kuoria perunoita (ja appelsiinia, sitoa kengännauhoja ja muuta turhaa). No kolussa olikin kuoritut perunat, kumiperunat. Siitä tulikin mieleen, että armeijan lomapuku on maastopuku, ei tarvitse osata solmia kravattia. Ja kaunokirjoitus... se tuska, kun pari virkettä hitaasti tekstaten raapustellaan. Tosi yksinkertaisia asioita. Luulisi aivojen ja sormien yhteistyöstä olevan hyötyä pelimaailmassakin.

Vierailija
104/126 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunat ja ruskeakastike makkaralla. Onko parempaa? Perunat ei maksa mitään kun 10 nyrkinkokoista pottua maksaa euron!

Onhan sitä paljonkin erilaisia parempia ruokia.

Vierailija
105/126 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔🥔

Vierailija
106/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pitänyt keitetystä perunasta tai perunamuusista. Uunissa rapeaksi paahdetut perunat ovat hyviä.

M63

Vierailija
107/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työlästä valmistaa, kun pitää pestä ja kuoria, valmistuminen kestää kauan ja maku on ankea.

Mutta ihmettelen tätä, että perunan sijaan syötäisiin sitten aina riisiä tai pastaa. Itse syön niitäkin todella harvoin (johtunee siitä, etten tee mitään kastikkeita) vaan ennemmin tulee vaikkapa kanafileiden kanssa syötyä parsakaalia. Ei ole mikään pakko valita perunaa, pastaa eikä riisiä.

Ei lisäkeperunoita kuorita ennen keittämistä, eikä perunoiden pesu ole mikään vaiva. Enemmän vaivaa on sushiriisin pesemisessä.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, en juurikaan syö (enkä pese) riisiäkään. Ei ole mikään joko tai -valinta.

Perunoiden hinkkaaminen jonkun juuresharjan kanssa on kyllä ihan hiton paljon isompi vaiva kuin riisin huuhtelu siivilässä. 

Vierailija
108/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes kuusikymppinen ja syön perunaa todella harvoin. En ole ikinä pitänyt perunasta, siis varsinkaan keitetyistä. Uuniperunana tai lohkoina menee. Meillä ei ikinä syödä ns. keitiperunoita pl. varhaisperunat kesällä. 

Vierailija
109/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työlästä valmistaa, kun pitää pestä ja kuoria, valmistuminen kestää kauan ja maku on ankea.

Mutta ihmettelen tätä, että perunan sijaan syötäisiin sitten aina riisiä tai pastaa. Itse syön niitäkin todella harvoin (johtunee siitä, etten tee mitään kastikkeita) vaan ennemmin tulee vaikkapa kanafileiden kanssa syötyä parsakaalia. Ei ole mikään pakko valita perunaa, pastaa eikä riisiä.

Ei lisäkeperunoita kuorita ennen keittämistä, eikä perunoiden pesu ole mikään vaiva. Enemmän vaivaa on sushiriisin pesemisessä.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, en juurikaan syö (enkä pese) riisiäkään. Ei ole mikään joko tai -valinta.

Perunoiden hinkkaaminen jonkun juuresharjan kanssa on kyllä ihan hiton paljon isompi vaiva kuin riisin huuhtelu siivilässä. 

Nykyiset kaupan pussiperunat ovat pestyjä. Ei niitä tarvitse enää harjalla hinkuttaa, pelkkä juoksevan veden alla pesu riittää. Operaatio on siis huomattavasti yksinkertaisempi kuin riisin pesu, siihenhän pelkkä veden läpi kaataminen ei edes riitä 

Vierailija
110/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on niille mautonta. Eikä vanhemmatkaan ihmiset enää viitsi edes perunaa syödä, koska sehän vaatii preppausta jo kokkaamista. On helpompaa ostaa kaupasta valmista einespaskaa.

Minä laitan joka päivä ruuan itse ja syön pottuja harvoin. 

Vierailija
111/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset kaupan pussiperunat ovat pestyjä. Ei niitä tarvitse enää harjalla hinkuttaa, pelkkä juoksevan veden alla pesu riittää. Operaatio on siis huomattavasti yksinkertaisempi kuin riisin pesu, siihenhän pelkkä veden läpi kaataminen ei edes riitä 

Onneksi pakasteparsakaalin pesuun ei mene sekuntiakaan aikaa. 

Edelleenkään ei ole mikään pakko valita perunaa, pastaa tai riisiä, ja monen kannattaisikin syödä näiden sijasta jotain terveellisempää.

Vierailija
112/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna lihottaa. 

Perunassa on kolme kertaa vähemmän kaloreita, kuin esim spagetissa tai makaroonissa

Joten miten se peruna lihottaa?

Perunassa on myös kuusi kertaa vähemmän kaloreita, kuin margariinissä.

Olet epähuomiossa vertaillut kuivan pastan energiamäärää perunaan. Oikein olisi vertailla keitetyn pastan ja keitetyn perunan energiamääriä.

Keitetty pasta 99 kcal/100 g

Keitetty peruna 75 kcal/100 g

Vierailija
113/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona ei opetettu. laiskoja vanhempia.  varhaisperunaa, uutta pottua, ihania uuniperunoita, valkosipuliperunalatikkoa, imellettyä perunalaatikkos, keittoja,  se klassikko -keitetyt perunat jas lihakastike, muusi höystettynä suolaisella voilla jne jne-  jos vain keittää perunaa ilman sooseja- kannattaa syödä kuorineen- kuoressa eliksiiri sun keholle.

kyllä se kodista lähtee   ...

Vierailija
114/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kotona ei opetettu. laiskoja vanhempia.  varhaisperunaa, uutta pottua, ihania uuniperunoita, valkosipuliperunalatikkoa, imellettyä perunalaatikkos, keittoja,  se klassikko -keitetyt perunat jas lihakastike, muusi höystettynä suolaisella voilla jne jne-  jos vain keittää perunaa ilman sooseja- kannattaa syödä kuorineen- kuoressa eliksiiri sun keholle.

kyllä se kodista lähtee   ...

Mun kotona ei syöty muuta kuin perunaa erilaisilla lisukkeilla. Sain perunakiintiön täyteen jo lapsena.

Vierailija
115/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuorin, lohkon ja höyrytän perunat. Kypsyvät nopeammin kuin kuorineen keittäessä. 

Vierailija
116/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kuorin, lohkon ja höyrytän perunat. Kypsyvät nopeammin kuin kuorineen keittäessä. 

Se kypsymisen ajansäästö menee sinulla täysin noihin esivalmisteluihin. Pelkällä pesemisellä ja keittämisellä sinulla on ne perunat nopeammin ruokapöydässä. Eikö perheenjäsenesi osaa kuoria kypsiä perunoita ja pilkkoa niitä lautasella itse?

Vierailija
117/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kypsymisen ajansäästö menee sinulla täysin noihin esivalmisteluihin. Pelkällä pesemisellä ja keittämisellä sinulla on ne perunat nopeammin ruokapöydässä. Eikö perheenjäsenesi osaa kuoria kypsiä perunoita ja pilkkoa niitä lautasella itse?

Harvoin syön ruokapöydän ääressä, joten en tee tuolla ajansäästöllä mitään.

Vierailija
118/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö minusta nähden vaikka vessassa, mutta tosiasia on, että et sinä perunankeittämisessä säästä tuossa aikaa yhtään, koska esivalmistelut vievät niin paljon aikaa - ainakin jos ne tekee huolellisesti.

Vierailija
119/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ne sipsejä

Vierailija
120/126 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö minusta nähden vaikka vessassa, mutta tosiasia on, että et sinä perunankeittämisessä säästä tuossa aikaa yhtään, koska esivalmistelut vievät niin paljon aikaa - ainakin jos ne tekee huolellisesti.

Ei niihin esivalmisteluihin kauaa mene. Olen aika hyvä kuorimaan perunoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan