En saa lainaa (tulot pienet, ei vakityötä yms) mutta en halua asua vuokralla vaan ostaa oman asunnon. Mitä tehdä?
Olen jo maksanut vuokrina ainakin yhden asunnon. Olen riippuvainen Kelan tuista. Tämähän on pähkähullua. ?????
Kommentit (60)
"Olen maksanut vuokrina ainakin yhden asunnon. Olen riippuvainen Kelan tuista."
Kuulostaa siltä, että Kela on maksanut sinun vuokrinasi ainakin yhden asunnon, et sinä.
Me ostettiin isompi asunto vuonna 2021 kun oltiin molemmat työttöminä ja oli kolme alle kouluikäistä lasta. Pankissa kysyttiin, paljonko me halutaan lainaa. Haluttiin mahdollisimman vähän, tietenkin.
Huvittaa kun työttömiä haukutaan. Köyhät puhuu tuloista, varakkaat on hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap sä voit kasvattaa rahapuita ja ostat sitten niillä rahoilla asunnon
Minulla on kaksi rahapuuta enkä osaa hoitaa niitä. Lehdet kellastuneet. En tiedä ovatko valo-olosuhteet väärät vai annanko vettä väärällä tavalla ja väärän määrän. Ovat kyllä kasvaneet mutta alimmat lehdet ovat kellastuneet. Ostettu Kelan tuilla. T. ap
Vierailija kirjoitti:
Asumalla omaksi tarkoittaa asumismallia, jossa asunnon omistajaksi tulla vähitellen vuokran ohella maksettavien suoritusten kautta ilman suurta alkupääomaa. Tässä mallissa keskeisiä asioita ovat alussa maksettava osuus, pitkä asumisaika sekä lopullinen lunastus. Esimerkiksi Lakea tarjoaa tällaisia Omaksi-koteja. [1, 2, 3]
Miten malli toimii
Alkumaksu: Asukas maksaa yleensä noin 15 prosentin osuuden asunnon alkuperäisestä hinnasta.
Kuukausimaksut: Asumisen aikana maksetaan vuokraa ja pääomavastiketta, jotka lyhentävät asunnon hintaa.
Lunastus: Asunto siirtyy kokonaan omaksi yleensä 10 vuoden jälkeen, kun loppuosamaksu on maksettu. [1, 2]
Hyödyt ja huonot puolet
Helppous: Ei tarvetta suurelle pankkilainalle tai lainatakauksille heti alussa.
Sitovuus: Sopimus sitoo pitkäksi aikaa, ja muutot kesken jakson voivat olla hankalia. [1, 2, 3]
Tämä Lakea meni nurin eikä asukkaat saa edes omia rahojaan pois.
Miksi sinä rahaton ääliö ja kela-pummi edes haaveilet ostavasi asunnon? On tainnut halpa keskiolut sekoittaa ennestään onton pääsi.
Maailman sivu persaukiset on haaveillut vaikka mistä. Saa sitä haaveilla, mutta älä näitä typeryyksiäsi kirjoittele julkiselle palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumalla omaksi tarkoittaa asumismallia, jossa asunnon omistajaksi tulla vähitellen vuokran ohella maksettavien suoritusten kautta ilman suurta alkupääomaa. Tässä mallissa keskeisiä asioita ovat alussa maksettava osuus, pitkä asumisaika sekä lopullinen lunastus. Esimerkiksi Lakea tarjoaa tällaisia Omaksi-koteja. [1, 2, 3]
Miten malli toimii
Alkumaksu: Asukas maksaa yleensä noin 15 prosentin osuuden asunnon alkuperäisestä hinnasta.
Kuukausimaksut: Asumisen aikana maksetaan vuokraa ja pääomavastiketta, jotka lyhentävät asunnon hintaa.
Lunastus: Asunto siirtyy kokonaan omaksi yleensä 10 vuoden jälkeen, kun loppuosamaksu on maksettu. [1, 2]
Hyödyt ja huonot puolet
Helppous: Ei tarvetta suurelle pankkilainalle tai lainatakauksille heti alussa.
Sitovuus: Sopimus sitoo pitkäksi aikaa, ja muutot kesken jakson voivat olla hankalia. [1, 2, 3]
Tämä Lakea meni nurin eikä asukkaat saa edes omia rahojaan pois.
Just piti tulla tätä kommentoimaan. Oli kunnon farssi tämä Lakean konsepti! Nämä ihmiset tulee varmaan menettämään ainakin osan rahoistaan, surullista.
Minäkin tahdon hyväpalkkaisen työn, yhteiskunnan on se minulle annettava, tai ei sillä työllä niin väliä, kunhan palkka juoksee, ja omakotitalon josta en joudu maksamaan mitään ja remontit ja tarvittavat pihatyöt hoitaa ja maksaa joku muu.
Kun mä nyt vaan tahdon.
Etsit lainallesi rikkaan henkilötakaajan.
Kouluttaudu, hanki hyväpalkkainen duuni, ota lainaa ja osta asunto. Tai sitten vaan jatka uhriutumista.
Kaikkea ei voi saada mitä haluaa. Elämä on valintoja.
Ap varmaan tarkoitti, että KELA ON MAKSANUT yhden asunnon verran. Olisi ihan järkevää, että Kela ostaisikin purkukuntoisia asuntoja ja rahallisen asumistuen sijaan antaisi asumisoikeuksia tukea tarvitseville ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
"Olen maksanut vuokrina ainakin yhden asunnon. Olen riippuvainen Kelan tuista."
Kuulostaa siltä, että Kela on maksanut sinun vuokrinasi ainakin yhden asunnon, et sinä.
Tai ei Kelakaan ole niitä vuokria maksanut vaan me.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä rahaton ääliö ja kela-pummi edes haaveilet ostavasi asunnon? On tainnut halpa keskiolut sekoittaa ennestään onton pääsi.
Joka toista sanoo niin itse on :)
Täällä oikeasti ap. Kirjoitin tämän trollin koska jotku aina jankuttaa kysymällä että miksi asutte vuokralla ettekä osta omaksi. Tietysti ostettaisiin omaksi jos olisi varaa tai saisi lainaa. Jos olisi varaa niin ei saisi Kelan tukia ja varmasti ostettaisiin asunto ja toisaalta jos saisi lainaa niin sittenkin voisi ehkä ostaa. Tämä ei ole todellisuutta monenkaan pienituloisen tai työttömän kohdalla. Yrittäkää ymmärtää että vuokralla asuminen on ainoa vaihtoehto jos mielii asua talossa eikä kadulla.
Valtio voisi kehittää jonkun mallin jossa asuminen vuokralla on todella halpaa niille jotka eivät pysty/voi/yms hankkia itselleen omistusasuntoa.
Minäkin sain aikoinaan lainaa siivoustyöllä. Oli sentään vakityö ja tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oikeasti ap. Kirjoitin tämän trollin koska jotku aina jankuttaa kysymällä että miksi asutte vuokralla ettekä osta omaksi. Tietysti ostettaisiin omaksi jos olisi varaa tai saisi lainaa. Jos olisi varaa niin ei saisi Kelan tukia ja varmasti ostettaisiin asunto ja toisaalta jos saisi lainaa niin sittenkin voisi ehkä ostaa. Tämä ei ole todellisuutta monenkaan pienituloisen tai työttömän kohdalla. Yrittäkää ymmärtää että vuokralla asuminen on ainoa vaihtoehto jos mielii asua talossa eikä kadulla.
Valtio voisi kehittää jonkun mallin jossa asuminen vuokralla on todella halpaa niille jotka eivät pysty/voi/yms hankkia itselleen omistusasuntoa.
Se malli on just se asumistuki. Sen kun huomioit, niin asumisesi on todella halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on aikaa/energiaa/älyä miettiä valtiolle uusia malleja niin silloin pystyy hankkimaan hyvän työpaikankin. Täällä on nyt niin monta aloittajaa mukana keskustelussa että mahtaako kukaan olla aito?
Aloituksessa ei ole mitään vikaa ja aihekin on asiallinen.
Asumisesta joutuu aina maksamaan jotain, eli vaikka ostaisit oman asunnon, joutuisit silti lainan lyhennyksen lisäksi maksamaan korot, vastikkeet, vakuutukset ja vedet ja sähköt että jos asut tarpeeksi halvalla vuokralla niin että saat jotain esim sijoituksiinkin niin ei se ostaminen välttämättä niin paljon parempi diili ole.
Todennäköisemmin jostain löytyy pikkuserkku joka perii.