Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä yli koulukiusaamisesta?

Vierailija
10.08.2026 |

Minua kiusattiin neljännestä luokasta lukion loppuun asti. Nykyään olen pian 22 vuotta täyttävä nuori mies, ja aina välillä kiusaamiskokemukset edelleen vaivaavat minua. Kärsin myös kaikenlaisista mielenterveyden ongelmista, ja uskon että kiusaaminen on niihin osasyy. Miten päästä yli?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon sinulle menestystä elämääsi. Kehitä itseäsi ja keskity hyviin ihmisiin. 

Vierailija
82/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tajuamalla että kiusaaja on tehnyt väärin, kiusaaminen on aina kiusaajan itsensä valitsemaa toimintaa, mihin ulkopuoliset eivät voi vaikuttaa. Jokaisella ihmisellä on oma tahto mitä voi säädellä vain itse.

Kiusaaja oli menettänyt vanhempansa tsunamissa, vähän suuttui kun siltä kysyttiin, että miksi et sitten auttanut vanhempiasi.

Mutta ajattelitteko miten rankasta taustasta on selvinnyt? Teistä kukaan ei ollut kokenut mitään yhtä rankkaa. Kyllähän se varmasti ärsyttää kun muut saman ikäiset ei ole kokeneet mitään vastoinkäymisiä vaan saavat elää vanhempiensa kanssa. Puhuvat vanhemmistaan, ettekö tajua että se voi sattua?

Eihän tätä voi vertailla että kuka on kokenut mitäkin, kaikki eivät kerro kokemuksistaan, joten aivan turha olettamus etä hänellä olisi ollut sen vaikeampaa. Mikään, ei edes vanhempien kuolema, oikeuta kiusaamiseen. Eiköhän hänkin ole saanut aikoinaan apua ja tukea lastensuojelusta ja sosiaalitoimesta, tarvittaessa varmaan myös siihen jos ilmenee ongelmia sosiaalisissa tilanteissa. Tuo, että ärsyttäisi kun toiset lapset puhuvat vanhemmistaan, ei ole niiden toisten lasten vastuulla, ei ole ollut heidän tehtävänsä toimia yhden terapialeluina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei koskaan tule pääsemään yli. 22 vuotias mt tapaus joka märisee edelleen vuosia vanhasta kiusaamisesta.

Painu vaan suosiolla takaisin Ylilaudalle, kiusaamaan kaltaisiasi peräkammarin näppiksen luuseri-huutelijoita.

Vierailija
84/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuamalla että kiusaajalla on aina jotain noloa taustalla. Sain jossain vaiheessa tietää että kiusaaja oli päätynyt isänsä käyttämäksi.

Vierailija
85/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajasi ovat olleet lapsia, jotka ovat käyttäytyneet sen mukaan, miten heidän vanhempansa ja ympäristö on heille opettanut. He eivät ole tienneet paremmin.

Itse pysyttelisin pidempään vihaisena aikuisille, jotka vielä aikuisena kiusaavat.

Kiusaajalla ei ole omaa tahtoa tai ajattelukykyä? Ok. Tiesin että eivät ole mitään terävimpiä, mutta tuo selittääkin.

Ensinnäkin kakarat toimivat sen arvomaailman mukaan, minkä kotoaan ovat oppineet. Se ei tietysti poista kiusaajan vastuuta. Mutta kun kiusatun vanhemmat yrittävät selvittää asiaa, kiusaajan vanhemmat hyökkäävät, opettajat ja kuraattorit ym ryhtyvät suojelemaan omaa nahkaansa, kiusaaminen laajenee ja lopulta kiusattu lapsi/nuori joutuu pyytämään, että vanhemmat eivät yritä auttaa, koska tilanne vain pahenisi siitä. Kiusattu ei siis saa mitään apua ja elää esim 13-19  kammottavassa työympäristössä, sillä sitähän koulu nuorelle on. Väistämättä sillä on pahoja seurauksia, riippuu sitten henkilöstä millaisia. Tuntemani nuori joka "selvisi" hyvin kiusaamisesta, alkoi yllättäen saada niin pahoja oaniikkihäiriöitä, että opiskelu keskeytyi. Paska terapia voi vain pahentaa. "No mille se sinusta tuntui?"

Vierailija
86/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koulukiusaaja kiusasi ja hakkasi muita, mukaanlukien minua, kun olimme 9-15 vuotiaita ja päädyimme samalle luokalle. Varasti minulta kaikkea. Potki mustelmille, ei tehnyt mustelmia kasvoihini jottei jäisi kiinni. Miespuolinen tyyppi, minä nainen. On ainoa lapsi, lellitty pilalle.

Kun isänsä kuoli, tyypin ollessa 20v, hän oli kateellinen kaikille kellä isät elossa, ja jatkoi aikuisiän kiusaamista. Tappeli baareissa ja baarien ulkopuolella. Hakkasi väkeä sairaalakuntoon. Kävi miesten päälle, mutta huuteli rumia naisille ja kohteli naisia sikamaisesti. Erittäin vihamielinen etenkin seksuaalivähemmistöjä kohtaan.

VIime vuoden luokkakokouksessa ilmestyi paikalle, vaikka oli ainoa ketä ei oltu kutsuttu, kun haluttiin viettää iltaa hyvässä hengessä. Alkoi haastaa riitaa, käytti minuun samoja haukkumasanoja kuin ollessamme varhaisteinejä ja teinejä. Ja olemme sentään yli nelikymppisiä! En antanut mitään huomiota, katsoin vaan halveksuvasti, kunnes häipyi.

Kerran kiusaaja, aina kiusaaja. Ei nuo parane koskaan, joten ei kannata odottaa ihmeitä.

Vierailija
87/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä elämä helvetillistä, kun lapsena on leikkikentän kiusaajat, koulussa on koulukiusaajat ja aikuisena työpaikkakiusaajat.

Tosin tuohon aikuisiän työpaikkakiusaamiseen liittyen, olen ollut jatko-opiskelemassa ja työkomennuksilla monissa eri maissa, lähinnä 3-12 kk jaksoja, ja missään työpaikalla ei ole ollut samanlaista huonoa ilmapiiriä kuin Suomessa. Suomi on oikea kiusaajien mekka, ja työpaikoilla osa mielistelee pomoja todella nololla tavalla, mutta kiusaa ja sabotoi muita ilkeästi, näyttääkseen parhaimmalta ja saadakseen enemmän. Häikäilemättömällä tavalla. Täällä heitellään toisia susille, puukotetaan selkään, levitetään juoruja. Olen alalla missä puolet ja puolet miehiä ja naisia, joten ei ole naisvaltainen ala jos joku niin luuli. Niissä taitaa olla vielä pahempaa?

Vierailija
88/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajasi ovat olleet lapsia, jotka ovat käyttäytyneet sen mukaan, miten heidän vanhempansa ja ympäristö on heille opettanut. He eivät ole tienneet paremmin.

Itse pysyttelisin pidempään vihaisena aikuisille, jotka vielä aikuisena kiusaavat.

Kiusaajalla ei ole omaa tahtoa tai ajattelukykyä? Ok. Tiesin että eivät ole mitään terävimpiä, mutta tuo selittääkin.

Ensinnäkin kakarat toimivat sen arvomaailman mukaan, minkä kotoaan ovat oppineet. Se ei tietysti poista kiusaajan vastuuta. Mutta kun kiusatun vanhemmat yrittävät selvittää asiaa, kiusaajan vanhemmat hyökkäävät, opettajat ja kuraattorit ym ryhtyvät suojelemaan omaa nahkaansa, kiusaaminen laajenee ja lopulta kiusattu lapsi/nuori joutuu pyytämään, että vanhemmat eivät yritä auttaa, koska tilanne vain pahenisi siitä. Kiusattu ei siis saa mitään apua ja elää esim 13-19  kammottavassa työympäristössä, sillä sitähän koulu nuorelle on. Väistämättä sillä on pahoja seurauksia, riippuu sitten henkilöstä millaisia. Tuntemani nuori joka "selvisi" hyvin kiusaamisesta, alkoi yllättäen saada niin pahoja oaniikkihäiriöitä, että opiskelu keskeytyi. Paska terapia voi vain pahentaa. "No mille se sinusta tuntui?"

Kiusaajasta voi tehdä lastensuojeluilmoituksen miköli huoltajansa eivät pärjää tämän kanssa. Se että lapsi kiusaa muita lapsis on merkki siitä että eivät pärjää ja että perheessä tarvitaan jotain ulkopuolista apua.

Vierailija
89/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että useista koulukiusaajista tulee totaalisia hirviöitä jos he eivät käsittele tätä traumaansa ajoissa. Käy vähän kuin Israelille, joka latentisti tekee samanlaista joukkosurmaa kuin he joskus ovat joutuneet kokemaan. 

Näistä kiusatuista tulee usein jotain työpaikan ja harrastuksen tyrantteja, jotka sitten toimii samoin kuin kiusaanjansa lapsuudessa. He poliisoivat tuttavapiiristään sellaisia jotka jakavat negatiivista energiaa, vaalivat jotain porukan yhdenmukaisuutta, juoruavat ennalta asemaansa paremmaksi, vähättelevät toisten ansioita, manipuloivat toisia uskomaan heidän parisuhteidensa olevan huonoja. Onnistuessaan siis he vallan kahvassa alkavat kostamaan.

Hoida siis kiusausmenneisyys kunnolla. Suosittelen jotain lihaskuntoa kasvattavaa ja hyvää kirjallisuutta. Vaali sellasta oikeudenmukaisuutta, missä sulla on kristus mielessä ja älä lähde mihinkään joukkohulluuksiin.

Vierailija
90/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto pois paikkakunnalta auttoi Ja aika. Toki haavat parantuu, mutta arvet jää. Yritän ottaa opiksi niistä ihmisistä. Esimerkki millainen et halua olla,millaisessa seurassa et ole ja opettele pitämään omista rajoista kiinni.  Itse elän vaikka näiden ilkeiden ihmisten kiusalla! Paras kosto elää ja mennä eteenpäin. 

Minut oli leimattu erikoisen perheen takia... unohdettiin vain, että oli ne muutkin erikoisia. Mistä tiedän? No yksi oppilas möläytti tämän suustaan. Yritettiin yllyttää kokoajan väkivaltaan,mutta en ole väkivaltainen ihminen. 

Myöskin aikuisena törmänny aivan kauheisiin aikuisiin, jonka seurauksesta opetellut viihtymään yksin. Kuka muu minua puolustaa jos en minä itse. Vain muutama hyvä kaveri on. En enään ole laumasielu. Ei tule lottovoittoa, missä löytyy asiallisia porukoita. Muutenkin aika helposti tulee ulkopuolinen olo. Se on asia mille en voi mitään. Keskityn nyt itseeni ja omsan hyvinvointiin ja tärkeimpiin läheisiin sekä kavereihin. 

Minulla sama.

Olen oppinut elämässä sen, etten voi luottaa kuin itseeni. Olen itseni paras kaveri. Tällä olen selvinnyt ja hieman erakoitunut, muttei haittaa yhtään :)

Vierailija
91/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi kiusaamiskokemusten kohdalla se että oli hyvä koti, kavereita ja harrastuksia. Tosin omalla kohdallani kiusaaminen ei ollut ihan sellaista mitä täällä on kuvailtu, kiusaajia oli vain muutama reppana ja kiusaaminenkin vähän sellaista yrittämistä, ei edes niin säännöllistä.

Aikuisena päädyin yhteisten seuraajien tai seurattavien kautta lukemaan kiusaajan somea. Nyt kolmekymppisenä kertoo somessa, että miten vaikeaa hänellä oli lapsuudessa, perheessään oli päihde- ja mielenterveysongelmia, kertoo on joutunut kamppailemaan oman päänsä kanssa. Huomasin että tuohon verrattuna minulla on ollut kuitenkin ihan ok elämä.

Vierailija
92/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuamalla että kiusaajalla on aina jotain noloa taustalla. Sain jossain vaiheessa tietää että kiusaaja oli päätynyt isänsä käyttämäksi.

Hahhah

Vierailija
93/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä viimeistään kouluikäinen täysjärkinen lapsi tajuaa että kiusaaminen on väärin, ei siitä voi vierittää vastuuta kenellekään muulle, edes vanhemmille.

Tottakai kiusaaminen on väärin. Itsekin koulukiusattu aikanaan aika julmastikin. Eikä aina pidä paikkaansa se, että kiusaajat voisivat itse jotenkin huonosti. Osa on vaan sadistisia, ja toimii näin ns. huvin ja urheilun vuoksi.

Sitä vaan pohdin, että mikä mielestäsi on lapsen kapasiteetti valita omat geeninsä ja vanhempansa? Ja jos syntyy johonkin narkkiperheeseen p-häiriögeeneillä niin, että lapsuus koostuu lähinnä turvattomuudesta ja väkivallasta, mikä on lapsen kapasiteetti alkaa elää jotenkin spontaanisti muulla tavalla kuin mihin hänet on kasvatettu, ja mistä hänen perimänsä on rakentunut?

Oletatko, että luonnevikainen paskaksi hakattu koira käyttäytyy jotenkin nätisti?

T. Eri

Vierailija
94/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajasta voi tehdä lastensuojeluilmoituksen miköli huoltajansa eivät pärjää tämän kanssa. Se että lapsi kiusaa muita lapsis on merkki siitä että eivät pärjää ja että perheessä tarvitaan jotain ulkopuolista apua.

No onpas lapsellinen käsitys! Esim tyttöjen harjoittama kiusaaminen voi olla uhrin täydellistä eristämistä, ivaamista ja pilkkaamista, johon kaikki menevät mukaan  etteivät itse joudu kiusatuksi. Ei lastensuojelu tuollaiseen mitenkään puutu, ehkä ottaa kiusatun lastensuojelun asiakkaaksi.

Vierailija
95/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä viimeistään kouluikäinen täysjärkinen lapsi tajuaa että kiusaaminen on väärin, ei siitä voi vierittää vastuuta kenellekään muulle, edes vanhemmille.

Tottakai kiusaaminen on väärin. Itsekin koulukiusattu aikanaan aika julmastikin. Eikä aina pidä paikkaansa se, että kiusaajat voisivat itse jotenkin huonosti. Osa on vaan sadistisia, ja toimii näin ns. huvin ja urheilun vuoksi.

Sitä vaan pohdin, että mikä mielestäsi on lapsen kapasiteetti valita omat geeninsä ja vanhempansa? Ja jos syntyy johonkin narkkiperheeseen p-häiriögeeneillä niin, että lapsuus koostuu lähinnä turvattomuudesta ja väkivallasta, mikä on lapsen kapasiteetti alkaa elää jotenkin spontaanisti muulla tavalla kuin mihin hänet on kasvatettu, ja mistä hänen perimänsä on rakentunut?

Oletatko, että luonnevikainen paskaksi hakattu koira käyttäytyy jotenkin nätisti?

T. Eri

Tuossa kirjoitettiinkin että täysjärkinen, sellaisilla geeneillä ja kasvatuksella varustettu lapsi ei välttämättä täytä tuota kriteeriä.

Eivät kaikki päihde- ja mt-perheisiin syntyneet ja niissä eläneet ole kuitenkaan samanlaisia, on niitä ihan täysjärkisiäkin jotka ymmärtävät kiusaamisen olevan väärin.

Vierailija
96/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Osa kiusaajista on yksinkertaisesti pahoja. Siis sosiopaatteja, sadisteja, mitä ikinä. Osaa on itse kiusattu, ja osalla on traumataustaa. Ihan tavallisissakin perheissä opetetaan joskus arvoja, joiden mukaan erilaisia tai poikkeavia/vammaisia ihmisiä ei pidetä arvokkaina, ja heitä saa kohdella huonosti.

Miten se, että isä on raiskannut oman lapsensa saa olosi tuntumaan paremmalta? Eikö tuo ole aika traagista? Eikä välttämättä edes syy muiden kiusaamiselle.

Vierailija
97/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas lapsellinen käsitys! Esim tyttöjen harjoittama kiusaaminen voi olla uhrin täydellistä eristämistä, ivaamista ja pilkkaamista, johon kaikki menevät mukaan  etteivät itse joudu kiusatuksi. Ei lastensuojelu tuollaiseen mitenkään puutu, ehkä ottaa kiusatun lastensuojelun asiakkaaksi.

Ivaaminen ja pilkkaaminen toisia kohtaan on epäsosiaalista käytöstä, se riittää oikein hyvin perusteeksi lastensuojeluilmotuksen tekemiseen. On sitten lastensuojelun homma penkoa että mitä siellä kiusaajan kotona tapahtuu. 

Vierailija
98/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Tuossa kirjoitettiinkin että täysjärkinen, sellaisilla geeneillä ja kasvatuksella varustettu lapsi ei välttämättä täytä tuota kriteeriä.

Eivät kaikki päihde- ja mt-perheisiin syntyneet ja niissä eläneet ole kuitenkaan samanlaisia, on niitä ihan täysjärkisiäkin jotka ymmärtävät kiusaamisen olevan väärin.

No riippuu "täysjärkisestä". Jos kasvatetaan vaikka, että luokkavihollisia tai juutalaisia tulee vihata, lapsethan vihaavat ja ilmiantavat vaikka omat vanhempansa ja ystävänsä. 

Ok päällepäin hyvinvoivia ihmisiä, joilla on todella sairas arvomaailma, tälläkin palstalla. He saavat myös lapsia.

Vierailija
99/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Osa kiusaajista on yksinkertaisesti pahoja. Siis sosiopaatteja, sadisteja, mitä ikinä. Osaa on itse kiusattu, ja osalla on traumataustaa. Ihan tavallisissakin perheissä opetetaan joskus arvoja, joiden mukaan erilaisia tai poikkeavia/vammaisia ihmisiä ei pidetä arvokkaina, ja heitä saa kohdella huonosti.

Miten se, että isä on raiskannut oman lapsensa saa olosi tuntumaan paremmalta? Eikö tuo ole aika traagista? Eikä välttämättä edes syy muiden kiusaamiselle.

Tuo nimenomaan on noloa kiusaajalle, se että häntä itseään on kiusattu tai että on traumataustaa. Tai sitten ihan vaan se että lkiusaajan vanhemmat eivät käy ihan täysillä. Kiusaamiseen kun on aina jokin syy, yleensä siellä kotona.

Vierailija
100/131 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän sopii hyvin kiusaajalle esitetty kysymys, että mikä sua niin kaihertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme