Onko ikä vain numero?
Olen 50+-nainen, ihan aktiivinen. Harrastan kestävyysurheilua, luen, teen käsitöitä, hoidan puutarhaa. Mulla oli ennen myös luottamustehtäviä, mutta olen niistä jäänyt pois. Meillä on 3 lasta, joista nuorin asuu vielä kotona. Olen ollut naimisissa melkein 30 vuotta.
Eli olen ihan tavis keskivertomuija.
Olen aika lailla samanikäinen kuin esim. Susanna Penttilä ja monet instanaiset. Heidän missionaan tuntuu olevan, että ikä ei näy missään, he ovat aivan kuin 20-30-vuotiaat naiset ja jopa parempia.
Mun mielestä ikä taas näkyy. Mulla on uurteita. Liikunnan ansiosta kroppa on aika ryhdikäs, mutta ei missään nimessä nuoren veroinen. Palautuminen kestää kauemmin, väsyttää välillä. En jaksaisi bilettää, en ole kiinnostunut nuoremmista miehistä, en juurikaan seuraa nykymusiikkia. Viihdyn kotona, tykkään touhuta siellä kaikenlaista. Pukeudun suht. nuorekkaasti, mutta nuorisomuoti on erikseen. Farkuista ja tennareista tykkään.
En siis oikein ymmärrä, miksi ikä ei saisi näkyä, miksi pitäisi kynsin hampaita yrittää käydä nuoremmasta, miksi joka paikassa pitää kehuskella, että elää kuin 20-vuotiaat ja näyttääkin siltä. Minusta ikä näkyy, eikä se haittaa. Olen mielestäni ihan OK 50-vuotias. En jaksaisi hillua nuorempien miesten kanssa, en jaksaisi bilettää, eikä se ole kiinnostanut minua vuosiin.
Aira Samulin moitti aikoinaan jotain tv-juontajaa varhaisesta mummoutumisesta. Miksi ei saisi mummoutua?
Kommentit (14)
Saat olla just niinkuin tykkäät jos se ei satuta muita. Älä keskity liikaa muihin :) N34
Ikä on vain numero, koska aika on ihmisen luoma käsite. Fyysiset ja psyykkiset ominaisuudet sitten eliniän aikana muuttuvat.
On, ja kuten urheilukilpailujen rankingeissa, mitä pienempi se numero naisella on, sitä parempi.
M47
Eihän sitäpaitsi ne "tavikset" (huom, tuo sana mitä positiivisimmassa merkityksessä) yleensä välttämättä jaa samoissa määrin elämänsä sisältöä somessa vaikka heitä määrällisesti ei olisikaan vähemmän. Somessa nähdään vain jäävuoren huippu, instamimmien tähtihetket. Ei niitä hetkiä kuvata kun puuro on palanut pohjaan, suunnitelmat peruuntuu ja ollaan pieruverkkareissa kotona, hetkiä kun puoliso petti ja jätti 5 minuuttia sitten jne. Some on vain pintaa.
Kyllä iällä on merkitystä. 20v saatoin olla yöllä tanssimassa ja mennä aamulla töihin tai opiskelemaan. Vähän alkuun väsytti, mutta kyllä siitä piristyi. Nyt 46v jos en saa yöllä nukkua, koko päivä menee puolikoomassa, enkä ala missään vaiheessa piristyä.
Kuntoonsa pystyy kyllä vaikuttamaan, joten hyväkuntoinen ei tunne olevansa yhtä vanha kuin huonokuntoinen. Mutta ei ikäänsä pysty täysin unohtamaan.
Mitä vähemmän vertaan itseäni muihin naisiin sen onnellisempi olen.
Itse 50+ enkä ole kiinnostunut muiden naisten ulkonäöstä, vaatetuksesta yms.
Elän tätä elämääni itseäni varten.
On se vain numero. Kuten itsekin totesit, että ihmiset kokevat iän eri tavoin. Monet kuuskymppiset elävät täyttä elämää. Lapsiakin voi olla vielä kotona. Vielä 40 vuotta sitten kuuskymppiset olivat eläkkeen edellä olevia vanhuksia. Monet olivatkin jo eläkkeellä.
Nykyisin 70v voi olla raihnainen vanhus tai menevä harrastaja. Tietty oma terveys, fyysinen aktiivisuus ja mielen virkeys vaikuttavat siihen miten jaksaa, haluaa jaksaa liikkua, pukeutua, meikata ym.
Onhan se selvä, että ihminen haluaa näyttää hyvältä. Kaikilla ei ole halua ja tarvetta panostaa siihen ulkonäköön älyttömästi.
Oma mummoni ja äitini alkoivat vanhoiksi jo alle 50 vuotiaina. Vanhuutta ja raihnaisuutta korostettiin joka välissä. Mitään ei voinut tehdä "kun on niin vanha". Meneviä ihmisiä jopa paheksuttiin. Joillekin jumpassa käyville iäkkäille naureskeltiin.
Pitää muistaa että viisikymppisellä on enemmän elämää takanapäin kuin edessäpäin joten ei sitä kovin nuori ole. Ihmettelen sitä että pidetään kynsin ja hampain kiinni jostakin nuoruudesta ja eletään kuin teinit pellossa?! Tosiasia on että viisikymppinen ei ole nuori ihminen. Ja kuusikymppinen vielä vähemmän. Ei tartte olla joku vanhus mutta ihmeellinen nuoruuden tavoittelu lähinnä veetyttää ja antaa kypsymättömän kuvan.
Muistan kun kaverihaku.net sivustolla 40v mies kirjoitti että:
"Iällä ole mulle mitään merkitystä eli kunhan olet 18-39v"
Sama kuin nainen kirjoittaisi että "pituudella ei ole mitään merkitystä, kunhan olet mua pidempi"
Ikä ei ole vain numero vaan luku.
Vierailija kirjoitti:
On, ja kuten urheilukilpailujen rankingeissa, mitä pienempi se numero naisella on, sitä parempi.
M47
Koskeeko sama miehiä?
Itse ajattelen, että on hienoa saada elää terveenä vanhaksi. Siihen ei kaikki pysty.
Ei. Siellä on myös v-kirjain perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M47
Koskeeko sama miehiä?
Itse ajattelen, että on hienoa saada elää terveenä vanhaksi. Siihen ei kaikki pysty.
En ole homo niin enpä kuule tiedä.
Älä vertaile niin paljon itseäsi julkkiksiin.