Voiko alushousuja pestä pyyhkeiden kanssa pesukoneessa 60 asteessa?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet on sitä mieltä että vaatteista ei kaikki lika lähde 40 pesus. Itse pesen vaatteet 40 että eivät heti kuluisi puhki. Halvat alushousut kestää muutenkin vain muutaman pesun. Kuumaa pesua eivät kestä sitäkään vähää.
Sen sijaan pyyhkeet mulla menee aina 95 pesuun. Ne on sellaisia bakteeripesiä että pyyhkeiden kanssa en pelleile. Ja ne pyyhkeet kestää kuumaa pesua. Lakanat kestää vain 60 pesun ja silti kuluvat nopeasti puhki
Sulla on kummallisia kamppeita. Mulla on halpoja muutaman euron puuvilla-alushousuja, ja kyllä se 60 asteen pesussa kestää useita vuosia. Lakanat meillä on ainakin 20 vuotta vanhoja, ja jatkuvasti pyöritetään niitäkin kuudessakympissä, eikä ne mihinkään puhki kulu.
Sinulla on niin ikivanha kone, että käyttää varmaan yli sata litraa vettä pesukertaa kohti. Silloin vaatteet eivät kulu ja hankaudu rikki. Tästä syystä hienopesuohjelmissa on enemmän vettä vähemmälle pyykkimäärälle.
Kun et saa enää varaosia vanhaan koneeseen ja joudut ostamaan uuden, homma muuttuu myös lakanoitten kohdalla ja sen jälkeen ostaa uusia lakanoita joka vuosi. Nekin ovat sinulla sitä vanhaa laatua, joka on on kestänyt mummolta lapsenlapselle.
Vierailija kirjoitti:
Pyyhepyykki imaisee tehokkaasti ne pesuvedet itseensä, pesen pikkarit erikseen omassa erässä.
Vaihtoehto on laittaa koneeseen lisää vettä. Minulle opetettiin jo 70-luvulla, että taloudellisinta on pestä aina täysiä koneellisia. Veden ja sähkön säästö hupenee juuri tuohon, että kaikki pitää pestä erikseen ja lopuksi myös vaatteet kuluvat enemmän kuin täydessä koneellisessa reilussa vedessä.
Eikö sun kone huuhtele?