Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alushousuja pestä pyyhkeiden kanssa pesukoneessa 60 asteessa?

Vierailija
09.08.2026 |

Vai pitäiskö ne pestä erikseen?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet on sitä mieltä että vaatteista ei kaikki lika lähde 40 pesus. Itse pesen vaatteet 40 että eivät heti kuluisi puhki. Halvat alushousut kestää muutenkin vain muutaman pesun. Kuumaa pesua eivät kestä sitäkään vähää.

Sen sijaan pyyhkeet mulla menee aina 95 pesuun. Ne on sellaisia bakteeripesiä että pyyhkeiden kanssa en pelleile. Ja ne pyyhkeet kestää kuumaa pesua. Lakanat kestää vain 60 pesun ja silti kuluvat nopeasti puhki 

Vierailija
22/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne alushousut tehty vanhoista lakanoista vai mistä pirusta saa alushousuja, jotka kestää 60 asteen pesua.

Puuvillaiset alushousut, jotka kestävät 40 astetta, eivät siis mielestäsi kestä kuuttakymmentä astetta? Kerro toki lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen molemmat 60 asteessa, mutta erikseen. Mun kaikki alkkarit on mustia Sloggeja ja niihin tulee ikävää nöyhtää pyyhkeistä.  

Vierailija
24/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä mitään, jos kestää pesun. Mulla kerran meni sukka vahingossa lakanapyykin kanssa 60 asteen pesuohjelmaan. Kutistui niin, että sukka oli pilalla.

Viskoosi ja villa kutistuvat. 

Vierailija
25/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi koska pyyhkeet pestään aina 95C pesussa. Lakanoille riittää 60C mutta pyyhkeet ovat huokoisia ja imevät kosteuden ja lian. Home itiöitä tulee pyyhkeisiin yllättävän helposti. Se on niin hyvä kasvu alusta kaikelle saastalle.

Pesuohjeesta selviää ylin lämpötila. Aika harvassa nykyään on 95C lämmöt. Ei se lämpö ole se tekijä, vaan materiaali ja kudos - valmistajat ilmoittaa, mikä lämpö on sopiva kullekin laadulle ja sillä lähtee puhtaaksi. Ihan turha 95C, menneen maailman lämpöjä…

Vierailija
26/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen, mutta koska omani ovat 100% puuvillaa. Yleensä pesuohje kuitenkin vain 40 astetta niissäkin, kai kaiken varalta. Keinokuituiset alushousut ei kestä kuumaa, mutta onneksi alapääni ei myöskään kestä keinokuituisia housuja :D

Vierailija
27/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok 60 astetta, mutta jos haluaa varjella pikkuhousujaan, jotta kestäisivät kauemmin, kannattaa käyttää niille pesupussi. Karheat froteepyyhkeet kuluttavat tehokkaasti pikkuhousujen ohutta kangasta. 

Vierailija
28/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ne alushousut tehty vanhoista lakanoista vai mistä pirusta saa alushousuja, jotka kestää 60 asteen pesua.

Puuvillaiset alushousut, jotka kestävät 40 astetta, eivät siis mielestäsi kestä kuuttakymmentä astetta? Kerro toki lisää.

Kyllähän puhdas puuvilla sen materiaalina kestää, mutta onko ompeleetkin puuvillaa ja kestääkö esim värit.. sitä varten on pesuohje. 

Vierailija
29/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan, jos pesumerkintä on 60. 

Kaikki alushousut pitää pestä 60 asteessa pesuohjeesta riippumatta. Muuten tulee tulehduksia.

No ei pidä.

Vierailija
30/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi pestä. 60 asteinen vesi tappaa bakteerit.

Pyykinpesun oikeasta lämpötilasta tuli kinaa – Bakteerikammoiset haluavat pestä 60 asteessa
https://yle.fi/a/3-9811143

”Kun pyykinpesijä laittaa pestyn vaatteen päälleen, tarttuu siihen sillä sekunnilla enemmän mikrobeja kuin mitä vaatteessa on pesun jäljiltä. Niin käy, oli paita pesty 60 tai 20 asteessa.”

Älytöntä energian haaskausta pyörittää 60C vain kuvitelman takia. 

Vierailija
31/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet on sitä mieltä että vaatteista ei kaikki lika lähde 40 pesus. Itse pesen vaatteet 40 että eivät heti kuluisi puhki. Halvat alushousut kestää muutenkin vain muutaman pesun. Kuumaa pesua eivät kestä sitäkään vähää.

Sen sijaan pyyhkeet mulla menee aina 95 pesuun. Ne on sellaisia bakteeripesiä että pyyhkeiden kanssa en pelleile. Ja ne pyyhkeet kestää kuumaa pesua. Lakanat kestää vain 60 pesun ja silti kuluvat nopeasti puhki 

Sulla on kummallisia kamppeita. Mulla on halpoja muutaman euron puuvilla-alushousuja, ja kyllä se 60 asteen pesussa kestää useita vuosia. Lakanat meillä on ainakin 20 vuotta vanhoja, ja jatkuvasti pyöritetään niitäkin kuudessakympissä, eikä ne mihinkään puhki kulu. 

Vierailija
32/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi pyyhkeet olla bakteeripesiä ja niissä on homeitiöitäkin? Miten harvoin niitä oikein teillä vaihdetaan? Niihinhän kuivataan puhdasta ihoa suihkun jälkeen. 

Vierailija
33/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kummallisia kamppeita. Mulla on halpoja muutaman euron puuvilla-alushousuja, ja kyllä se 60 asteen pesussa kestää useita vuosia. Lakanat meillä on ainakin 20 vuotta vanhoja, ja jatkuvasti pyöritetään niitäkin kuudessakympissä, eikä ne mihinkään puhki kulu. 

Sitäpaitsi ihan samaa mekaanista hinkkaamista entsyymipesuaineilla se on alemmissakin lämpötiloissa. Mahtaisikohan alemmissa lämpötiloissa jäädä pyykkiin enemmän pesuainejäämiä?

Vierailija
34/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi pestä. 60 asteinen vesi tappaa bakteerit.

Pyykinpesun oikeasta lämpötilasta tuli kinaa – Bakteerikammoiset haluavat pestä 60 asteessa
https://yle.fi/a/3-9811143

”Kun pyykinpesijä laittaa pestyn vaatteen päälleen, tarttuu siihen sillä sekunnilla enemmän mikrobeja kuin mitä vaatteessa on pesun jäljiltä. Niin käy, oli paita pesty 60 tai 20 asteessa.”

Älytöntä energian haaskausta pyörittää 60C vain kuvitelman takia. 

Esim. käsivarsista harvemmin tarttuu kolibakteeria mihinkään vaatteeseen, vaikka pesun jäljiltä pukeutuu. Alusvaatteissa sen sijaan on kolibakteeria, ja se kuolee vasta 70 asteessa.

Vierailija
35/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi pyyhkeet olla bakteeripesiä ja niissä on homeitiöitäkin? Miten harvoin niitä oikein teillä vaihdetaan? Niihinhän kuivataan puhdasta ihoa suihkun jälkeen. 

Homeitiöitä on ihan kaikkialla. Ehkä heidän pyyhkeensä eivät kuivu kunnolla, ja siksi niissä kasvaa kaikkea jännää.

Vierailija
36/36 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siinä mitään, jos kestää pesun. Mulla kerran meni sukka vahingossa lakanapyykin kanssa 60 asteen pesuohjelmaan. Kutistui niin, että sukka oli pilalla.

Minä pesen kaikki sukatkin 60 asteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi