Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä normaalia pyytää asioista rahaa perheenjäsenten kesken?

Vierailija
09.08.2026 |

Siis niin päin, että vanhempi pyytää rahan lapseltaan, jos antaa lapselle vaikka jonkin huonekalun? 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei pyydä minulta rahaa, mutta maksaa mulle, jos hoidan sen koiraa, siivoan sen asunnon tai teen pihatöitä sille. Sen lisäksi, että kaapeista saa toki syödä kaikkea mitä mieli tekee.

Vierailija
22/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voivat avustaa köyhää lastaan. Tai lapsi köyhää mummoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on joskus laibanneet rahaakin. Ikinä en ole takaisinmaksua huolinut. Aina ostan lapsille tarvittavaa enkä laske rahojani. Nytkin kävin opiskelijanuorteni kansa kaupassa. Saivat ottaa prismasta mitä vain vaatetta, kodin tavaraa ja ruokaa. 

Kyytirahaa en pyydä koskaan läheisiltäni, vaikka pyytävät kyytiä ajoittain. 

Vierailija
24/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on ihan normaalia, että jos lapsi haluaa kodistani 1000 euron arvoisen huonekalun, niin hän sen summan maksaa. Kaupassakin pitää hankinnat maksaa, miksi omilta vanhemmilta saisi ottaa vastikkeetta?

Olet naurettava pelle.

Meillä on suvussa jatkuva ilmainen huomekalukirppis kun nuoria muuttaa omilleen. Ei tulisi mieleenkään pyytää rahaa niistä käytetyistä huonekaluista.

Toivottavasti sinua ei haittaa yksinäinen vanhuus. Kaltaistesi lapset pitää etäisyyttä siinä vaiheessa. Älä vaan odota mitään pientäkään apua. Mitään et tule saamaan lapsiltasi. Tai ehkä niin saat apua että maksat tuntipalkkaa. Niin se meneekin piheissä suvuissa. Just oli puhe siitä miten tutussa perheessä lapsi veloittaa kaikki avut ihan tuntipalkalla

Vierailija
25/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on ihan normaalia, että jos lapsi haluaa kodistani 1000 euron arvoisen huonekalun, niin hän sen summan maksaa. Kaupassakin pitää hankinnat maksaa, miksi omilta vanhemmilta saisi ottaa vastikkeetta?

No kyllä minä ainakin esimerkiksi säästän rahaa lapselleni, pitäisikö siis alkaa perimään korkoja tai sanomaan että tämä on sitten vain laina? 

Se on sinun asiasi, mutta jos lapsi vie sohvani, joudun ostamaan uuden ja maksamaan siitä 1000 e (maksettuani edellisestä sohvasta saman verran pari kuukautta aikaisemmin), joten miksi lapsi saisi ottaa tavaroitani vastikkeetta?

Ainakin meillä verottaja on hyvin tarkka, että lapselle annetaan rahaa lainana eikä lahjana, viimeksimainitusta joutuu maksamaan verot eikä siinä ole mielestäni järkeä, että annan 10 000 e lahjana ja siihen päälle muutaman tonnin verojenmaksuun.

Eihän niitä luvatta saa ottaa tietenkään, mutta jos jotain annan niin en kyllä mitään rahaa pyydä.

10 000€ lahjasta menee veroa 500€ lähisukulaiselta. Ei tonneja. 

Vierailija
26/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pyytänyt rahaa lapsiltani esim .huonekaluista,matoista,verhoista tai mistään muustakaan mitä ovat tarvinneet muuttaessaan opiskelukämppään.olen myös ostanut mikroja,astioita,siivousvälineitä ym.tarpeellista.Yksinhuoltaja olen ja en kovin varakaskaan,päinvastoin,mutta aina olen koettanut auttaa parhaani mukaan.

Vierailija
27/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä siksi, että tuttu pariskunta osti isolla rahalla naisen vanhemmilta uuteen kotiinsa huonekalun jonka mies maksoi. Erotessa sitten nainen vei tämän huonekalun mennessään, ilmaiseksi. Vaikutti erikoiselta. Ap

Tässä tapauksessa tavara oli miehen. Ehkä hän antoi naiselle huonekalun ja otti vastaavalla summalla muuta. En minä ainakaan haluaisi exän vanhempien vanhoja huonekaluja säilyttää. 

Vierailija
28/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hän silloin ANNA huonekalua vaan MYY. 

Vierailija
29/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi pyytää rahan lapseltaan, jos antaa lapselle vaikka jonkin huonekalun

Ei se ole huonekalun antamista, vaan myymistä, jos siitä pitää maksaa.

Vierailija
30/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pyysin rahaa, kun möin autoni isälleni. Jos en olisi pyytänyt, millä rahalla minä olisi ostanut toisen auton tilalle?

No auto nyt on vähän eri asia. Ja kysyttiin että pyytääkö vanhemmat rahan lapsiltaan. 

Miksi auto on eri asia? Toiselle muutaman tonnin auto on yhtä merkityksetön kuin suklaapatukka sinulle. Ei siitä kehtaa rahaa pyytää.

Vierailija
31/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä ainakin esimerkiksi säästän rahaa lapselleni, pitäisikö siis alkaa perimään korkoja tai sanomaan että tämä on sitten vain laina? 

Se on sinun asiasi, mutta jos lapsi vie sohvani, joudun ostamaan uuden ja maksamaan siitä 1000 e (maksettuani edellisestä sohvasta saman verran pari kuukautta aikaisemmin), joten miksi lapsi saisi ottaa tavaroitani vastikkeetta?

Ainakin meillä verottaja on hyvin tarkka, että lapselle annetaan rahaa lainana eikä lahjana, viimeksimainitusta joutuu maksamaan verot eikä siinä ole mielestäni järkeä, että annan 10 000 e lahjana ja siihen päälle muutaman tonnin verojenmaksuun.

Jos antaa max 7500€ kolmessa vuodessa niin verottaja ei ota kantaa. Tuskin se teillä menisi eri tavalla jos sinulla olisi ensinnäkin rahaa ja toiseksi lapsia etkä olisi pelkkä syrjäytynyt päihderiippuvainen trolli

Vierailija
32/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pyysin rahaa, kun möin autoni isälleni. Jos en olisi pyytänyt, millä rahalla minä olisi ostanut toisen auton tilalle?

No auto nyt on vähän eri asia. Ja kysyttiin että pyytääkö vanhemmat rahan lapsiltaan. 

Miksi auto on eri asia? Toiselle muutaman tonnin auto on yhtä merkityksetön kuin suklaapatukka sinulle. Ei siitä kehtaa rahaa pyytää.

Tämä. Minä olen antanut vanhan autoni lapselleni. Olisi siitä varmaan vielä muutaman tonnin saanut myydessä, mutta lapseni sitä tarvi. Mieluummin minä hänelle annan kuin myyn. 

Vierailija
33/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan pyytänyt rahaa lapsiltani esim .huonekaluista,matoista,verhoista tai mistään muustakaan mitä ovat tarvinneet muuttaessaan opiskelukämppään.olen myös ostanut mikroja,astioita,siivousvälineitä ym.tarpeellista.Yksinhuoltaja olen ja en kovin varakaskaan,päinvastoin,mutta aina olen koettanut auttaa parhaani mukaan.

Ihan täysin sama mitä olisin itse vastannut. Jos olisin pari kuukautta sitten ostanut itselleni tonnin sohvan, niin ei tietenkään lapsi sitä veisi. Edes ehdottaisi sellaista. Jos taas itse tarjoaisin, koska sohva olisi mulle tarpeeton, niin en mitään siitä pyytäisi. Ihan sama mikä on ollut alkuperäinen hinta. "Joudunhan itse ostamaan uuden." oli jollain perusteena. Se on oma asiasi ja teillä tapana, mutta mä en ajattele edes noin. En joudu. Jos vaihtoehtona on pyytää omalta lapselta rahaa niin olen mieluummin ilman. Ja pienipalkkainen yh olen minäkin. 

Vierailija
34/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheni kehtasi pyytää rahaa autosta jonka"koijasi"pojalleen kun itse ostin uuden.Kehtasi vielä retostella ettei siitä autoliikkeessä

ois saanut vaihdossa juuri mitään.Vuoden päästä tämä pojan auto oli siinä vaiheessa jo niin vikoja täynnä ettei hänellä ollut opiskelijana enää varaa sitä korjauttaa. ,mä  Muistaakseni 1500 oli isänsä tästä romusta tahtonut🤢😡

Vierailija
35/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en puhu/pui yksityisiä

finanssiasioitani täällä.

Kaikki menee trölläysmappiin

- ja käytetään minua vastaan

kiusàamistarkoituksessa.

Tänään palstan mt case jakoi 

Pera55-ketjussa pilavideon

àmpumaitsèmürhasta,

mikä on lähipiirissäni 

15 vuotta sitten tapahtunut.

Olen sen täällä avoimesti kertonut.

Ehkä se oli jopa Pera itse, joka sen

jakoi, skitsøfrenia-kroonikolta kun

voi tietenkin odottaa ihan 

mitä tahansa - koska tahansa. 

Syyntakeeton on syyntakeeton.

Minkäs teet. 

Palsta näyttäytyy aina vain 

rumempana tôrkylaarina. E

Vierailija
36/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiasta. Esimerkiksi tyttäreni sai veljeni perheestä heidän tarpeettoman mikron (ollut kaapissa kolme vuotta, käytössä vain hetken, heillä on nyt integroitu koje tässä kodissa) yms. Kysyin, että paljonko haluaa. Ei mitään kuulemma. Toisaalta jotain oikeasti kunnon rahanarvoista ja helposti myytävää tuskin lahjoittaisi. Myydä nyt 3,5 vuotta vanhaa mikroa jossain torissa 10 Eurolla. Kamala vaiva. 

Vanhemmat ei koskaan ota mitään. Lahjoittivat meille toisen autonsa, kun jäivät eläkkeelle. Oli silloin 4 vuotta vanha Golf. Sanoivat ehdoksi, että juttelen veljen kanssa ja kysyn, paljonko kokee auton kohtuulliseksi arvoksi ja siitä puolet annan veljelle. Se sopi hyvin, koska oli etsitty juuri toista autoa ja tuo oli hyvä vaihtoehto. Mielestäni veljeni määritteli auton arvoksi varmaan 60-70% auton todellisesta arvosta ja siitä puolet annoin sitten käteisenä hänelle. 

Vierailija
37/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyydän suihinotoista rahaa mieheltäni.

Vierailija
38/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-mieheni kehtasi pyytää rahaa autosta jonka"koijasi"pojalleen kun itse ostin uuden.Kehtasi vielä retostella ettei siitä autoliikkeessä

ois saanut vaihdossa juuri mitään.Vuoden päästä tämä pojan auto oli siinä vaiheessa jo niin vikoja täynnä ettei hänellä ollut opiskelijana enää varaa sitä korjauttaa. ,mä  Muistaakseni 1500 oli isänsä tästä romusta tahtonut🤢😡

Siis mies osti uuden ,en minä.😏

Vierailija
39/39 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pyydetä mitään rahaa meillä siis vanhemmat lapsiltaan. Olin joskus ihmeissäni kun silloinen poikaystävä kysyi mummoltaan tekisikö tämä

hänelle täytekakun synttäriksi ja poikaystävän olisi pitänyt maksaa ainekset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan