Onko teillä normaalia pyytää asioista rahaa perheenjäsenten kesken?
Siis niin päin, että vanhempi pyytää rahan lapseltaan, jos antaa lapselle vaikka jonkin huonekalun?
Kommentit (34)
Kyllä minä pyysin rahaa, kun möin autoni isälleni. Jos en olisi pyytänyt, millä rahalla minä olisi ostanut toisen auton tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pyysin rahaa, kun möin autoni isälleni. Jos en olisi pyytänyt, millä rahalla minä olisi ostanut toisen auton tilalle?
No auto nyt on vähän eri asia. Ja kysyttiin että pyytääkö vanhemmat rahan lapsiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No auto nyt on vähän eri asia. Ja kysyttiin että pyytääkö vanhemmat rahan lapsiltaan.
Ei ollut vaan kysymyksessä oli, että asioista rahaa ja niihin asioihin kuuluu mm auto tai suklaapatukka. Toisille se suklaapatukkakin on rahaa jos sinulle ei, mutta "joku auto auto on eri juttu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vaan kysymyksessä oli, että asioista rahaa ja niihin asioihin kuuluu mm auto tai suklaapatukka. Toisille se suklaapatukkakin on rahaa jos sinulle ei, mutta "joku auto auto on eri juttu".
Joo, mutta mutta edelleen sinä olit se lapsi.
Jos lapsella on millä maksaa ja vanhemmalla taas on rahasta tiukkaa. Oletan että tässä puhutaan nyt vähän isommista lapsista.
Ei todellakaan pyydetä rahaa. Aina läheisten kesken tarjotaan kyytirahaakin, mutta ei huolita. Yks törppö serkku tosin pyysi rahaa, kun oltiin hänen autollaan reissussa ja tätini tarjisii kaikille kahdet kahvit ja ruoan päivän reissulla. Pyysi serkku vielä bensarahaa. Yhteinen reissu oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta mutta edelleen sinä olit se lapsi.
Ok. Lapsi joka on vanhempaansa lahjakkaampi kai sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on millä maksaa ja vanhemmalla taas on rahasta tiukkaa. Oletan että tässä puhutaan nyt vähän isommista lapsista.
Jos vanhemmalla on tiukkaa? Pitää selvittää miksi, muuten voit joutua jatkuvaan tilanteeseen ellei kyseessä ole erityisen painava syy, vaikkapa sairaalalasku.
Kyllä meillä on ihan normaalia, että jos lapsi haluaa kodistani 1000 euron arvoisen huonekalun, niin hän sen summan maksaa. Kaupassakin pitää hankinnat maksaa, miksi omilta vanhemmilta saisi ottaa vastikkeetta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on ihan normaalia, että jos lapsi haluaa kodistani 1000 euron arvoisen huonekalun, niin hän sen summan maksaa. Kaupassakin pitää hankinnat maksaa, miksi omilta vanhemmilta saisi ottaa vastikkeetta?
No kyllä minä ainakin esimerkiksi säästän rahaa lapselleni, pitäisikö siis alkaa perimään korkoja tai sanomaan että tämä on sitten vain laina?
Oon aika köyhä, mutta lapsille olen antanut huonekalut, jotka he kotoaan muuttaessaan halusi mukaansa. Myös itse kunnostamani vanhan talonpoikaiskaapin, jolla on arvoa. Mutta muuten sen mukaan mitä sovitaan.
Jos olen esimerkiksi ostamassa uutta ruokapöytää, ja lapsi pyytää jos saisi vanhan itselleen, niin en minä siitä mitään rahaa pyydä vaikka se vielä jonkin arvoinen olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Olen lahjoittanut lapsille huonekaluja. Ilmaiseksi saivat omat sänkynsäkin :). Vanha nupukkisohva ei liiku rahalla eikä muutenkaan.
Sisko muutti ulkomaille ja halusi eroon autostaan. Maksoin 5000€. En edes tarvinnut autoa. Vanhemmat painostivat kun olin perheen ainoa autoton
Lapset voivat pyytää, vanhemmat ei.
Ei tulisi mieleenkään pyytää lapsiltani rahaa. Yritän heille sitä välillä tyrkyttää mutta ovat huonoja ottamaan vastaan. Nuoret kuitenkin tarvivat rahaa enemmän.
Ei se ole antamista jos vaatii rahaa vastineeksi, vaan myymistä. Sellaisesta kannattaa sopia selkeästi ennenkuin tavara vaihtaa omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä ainakin esimerkiksi säästän rahaa lapselleni, pitäisikö siis alkaa perimään korkoja tai sanomaan että tämä on sitten vain laina?
Se on sinun asiasi, mutta jos lapsi vie sohvani, joudun ostamaan uuden ja maksamaan siitä 1000 e (maksettuani edellisestä sohvasta saman verran pari kuukautta aikaisemmin), joten miksi lapsi saisi ottaa tavaroitani vastikkeetta?
Ainakin meillä verottaja on hyvin tarkka, että lapselle annetaan rahaa lainana eikä lahjana, viimeksimainitusta joutuu maksamaan verot eikä siinä ole mielestäni järkeä, että annan 10 000 e lahjana ja siihen päälle muutaman tonnin verojenmaksuun.
Ihmettelen tätä siksi, että tuttu pariskunta osti isolla rahalla naisen vanhemmilta uuteen kotiinsa huonekalun jonka mies maksoi. Erotessa sitten nainen vei tämän huonekalun mennessään, ilmaiseksi. Vaikutti erikoiselta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan varallisuudesta ja jos sitä on niin piheydestä ja oeriaatteista.
Kysymys oli, onko teillä tapana. Vastauksesi on, että riippuu varmaan jne. Eli teillä "riippuu varmaan varallisuudesta ja jos sitä on niin piheydestä ja oeriaatteista." Asia selvä.
Riippuu varmaan varallisuudesta ja jos sitä on niin piheydestä ja oeriaatteista.