Poika 14v kuuntelee black metallia huoneessaan, voinko kieltää kuuntelemasta?
Eikö tuollainen mökä tee ihmisestä jotenkin häiriintyneen? T: Huolestunut äiti.
Kommentit (61)
Ap, onko lapsellasi muita harrastuksia? Soittaako kitaraa ?
Niin minäkin kuuntelen. T. Jakkupukutäti 62 vuotta. Metallifesareilla on aina sivistynein porukk, blues ehkä pääsee tasoihin.
Anna kuunnella. Sen musan tahdissa on kova puuha runkata.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin kuuntelen. T. Jakkupukutäti 62 vuotta. Metallifesareilla on aina sivistynein porukk, blues ehkä pääsee tasoihin.
Tangomarkkinat on kaikista pahin.
Vierailija kirjoitti:
Anna pojan kuunnella. Itse kuuntelin heavy metallia saman ikäisenä ehkä hiukan nuorempanakin jo, eikä minusta tullut häiriintynyttä vaan mukava, ystävällien ja empaattinen yrittäjä, raitiskin lisäksi.
Sama minulla, oli vaihe joka meni minulla ohi kun aikuistuin. Tosin saatan vielä joskus kuunnella niitä sen aikaisia bändejä ihan nostalgia mielessä. Vaikka AP on trolli mutta kuitenkin.
Jos on kapinaa niin pahenee kielloilla. Jos soitattaa sitä niin ( ilman kuulokkeita) että itse joudut kärsimään mökästä, voit laittaa rajaa. Ei musiikki sinällään, vaan pitää huomioda muut. Hyvä oppi tulevaisuuteen, jos muuttaa omilleen kerrostaloon tms.
Tutkimusten mukaan raskas musiikki ei ole merkki huonosta mielenterveydestä, vaan se toimii monille tehokkaana keinona purkaa stressiä, käsitellä vaikeita tunteita ja rauhoittaa mieltä
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan raskas musiikki ei ole merkki huonosta mielenterveydestä, vaan se toimii monille tehokkaana keinona purkaa stressiä, käsitellä vaikeita tunteita ja rauhoittaa mieltä
Minun tekisi mieli lyödä vasaralla kalloja rikki jos joutuisin kuuntelemaan tuollaista örinää.
Pyydä vaikka jotakuta seurakunnasta keskustelemaan hänen kanssaan. Metallimusiikki altistaa väkivaltaiselle käytökselle, alkiholin käytölle ja jopa huumeriippuvuuteen joten en viivyttelisi. Asia on vakava.
Vierailija kirjoitti:
Käske käyttää kuulokkeita.
Ei, koska se eristää. Paras keino tehdä black metalista vaaratonta on hyväksyä se ja kiinnostua siitä. Mitä enemmän mutsi haukkuu pojan harrastamaa musaa mökäksi, sitä enemmän poika ottaa etäisyyttä.
Vieläkö tällaista keskustelua käydään vuonna 2026? Mun nuoruudessani vanhemmat vähättelivät luukuttamaani progea ja huusivat aina että pienemmälle! kunnes isäni tajusi tulla huoneeseeni, jäi kuuntelemaan pää kallellaan ja tunnusti sitten että tämähän on hyvää.
Oma poikani levitti thrash ja death metalin ilosanomaa invasiivisesti koko perheeseen, jolloin se ei jäänyt kenellekään vieraaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä vaikka jotakuta seurakunnasta keskustelemaan hänen kanssaan. Metallimusiikki altistaa väkivaltaiselle käytökselle, alkiholin käytölle ja jopa huumeriippuvuuteen joten en viivyttelisi. Asia on vakava.
Haista sinä paska.
Vierailija kirjoitti:
14-vuotias on jo aika vanha että voi olla vaikeampi ruveta kieltämään kuin jos olisi, sanotaan 9-vuotias. Mutta black metal on pimeetä musiikkia, ja lukenut että se on avoimesti satanistista musiikkia, joten ei ole hyväksi jollekin 14-vuotiaalle. Hyvä tietysti olisi, että vanhempi saisi puhumalla ja ehkä jollakin kurinpidollisella toimella tarvittaessa lapsen irti tuosta musiikista. Pimeyden voimilla kun ei kannata leikitellä.
Katso dokumenttielokuva Loputon Gehennan liekki ja mieti uudestaan, miten pelottavia ja vakavasti otettavia nuo tyypit on 🤣
Suosittelen myös aplle, voisivat pojan kanssa katsoa.
Täällä moni puhuu p*skaa. Raivokas minkä tahansa musiikin kuuntelu, eristäytyminen kertoo mielenterveyden ongelmista. Perheessä tilannetta väheksyttiin. Sinne jokeen tuttava sitten hyppäsi.
On suuri vaara, että metallia kuuntelemalla pojasta tulee kiltti, kohtelias ja muut huomioiva ihminen. Johdata hänet nopeasti räpin pariin, niin saat hänestä kunnollisen, naisia kaatavan jengirikollisen k-pään.
Metallimusiikki on Saatanasta lähtöisin. Hui olkoon. Ei pääse taivaaseen jos tuommosta kuuntelee. Piru tulee ja nokkii ja itkuhan siitä sitten tulee.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni puhuu p*skaa. Raivokas minkä tahansa musiikin kuuntelu, eristäytyminen kertoo mielenterveyden ongelmista. Perheessä tilannetta väheksyttiin. Sinne jokeen tuttava sitten hyppäsi.
Ainoa raivo tässäkin ketjussa on tullut ihan muulta kuin metalli-ihmiseltä.
"Minun tekisi mieli lyödä vasaralla kalloja rikki jos joutuisin kuuntelemaan tuollaista örinää".
Varmaan vielä humppa ja iskelmä on sitä ainoaa oikeaa.
Vai raivokas musiikin kuuntelu.. mitä oikein horiset. Olen vajaa 50v akka ja huudatan kovatempoista mättöä oikein mielelläni eikä minulla ole mielenterveysongelmia. Vai onko ihan tavallinen vitutus vaikka kodin sotkuisuudesta sellainen? Siivousmusana oikein hyvin toimii tuplabasarilla myllytetty ärjyntä.
Sen sijaan jos oma 14v lapseni alkaisi kuuntelemaan samaa kuin minä, tai jotain gangstaräppiä, juttelisin kyllä sen verran että onko sanoma vai musiikillinen puoli tärkeämpi. Voin kuunnella itse mitä tahansa sanoitusta jos melodiat ja soundit kolahtavat, mutta en kuuntele mitä vaan missä vaan niin että ympäristö kuulee.
Vierailija kirjoitti:
Metallimusiikki on Saatanasta lähtöisin. Hui olkoon. Ei pääse taivaaseen jos tuommosta kuuntelee. Piru tulee ja nokkii ja itkuhan siitä sitten tulee.
Kaikki hyvät ihmiset kuuntelevat avoimesti kaikenlaista musiilkia. Aivopestyt kommunistit kieltävät "väärän" musiikin.
Ap:lle ihan ystävälliseksi ehdotukseksi että voit sinäkin voit kuunnella sitä. Sitten voitte keskustella siitä yhdessä. Tällä tavoin opit ymmärtämään lastasi.