Kuolleiden facebook -profiilit
Tuntuu jotenkin oudolta, kun jo kuukausia sitten kuolleiden henkilöiden face-profiilit ovat vielä voimissaan ja tulee ilmoituksia, että xxx (edesmennyt henkilö) tykkää sivusta yyy, tai että hänen syntymäpäivänsä on tänään. Onko noita profiileja jotenkin hankala poistattaa vai mikä syynä että jäävät "kummittelemaan"? Ymmärrän, että omaisilla on varmasti muutakin mietittävää, eikä tämä tietysti minun ongelmani ole, mutta ihmettelen vain kun jo on aikaa kulunut.
Kommentit (24)
Tuttu kuoli 2020. Vielä tänä kesänä hänen sivulleen tuli syntymäpäiväonnitteluja. Niin turhia ihmisimtä jotka eivät oikeesti ole tuttuja.
Hänen fb-sivullaan viimeinen päivitys on tyttärensä kirjoitrama muistokirjoitus. Eivär edes sitä lue.
On hankala poistaa. Omaisilla muutakin mielessä kuin jonkun jenkkifirman kanssa viestittely.
Törmäsin hiljattain yhden takavuosien puolitutun faceprofiiliin. Postaukset oli poistettu tai piilotettu ja profiilikuvaksi vaihdettu kynttilä.
Mulla on siellä 20v kuolleitakin. Siihen tulee in memoriam teksti.
Tili on toisen henkilön todella vaikea poistaa. Pitää toimittaa kaikenmaailman todistuksia. Omaisille helpompi vaan jättää asia sikseen.
Ehkä ne käyttää vielä niitä. Onhan some täynnä viestejä kuolleille. Toivotellaan kevyitä multia, kiitellään ihanista vuosista, kuinka on ikävä jne. Eikös nämä viestit ole tarkoitettu kuolleille. Miksi muuten sellaista työnnettäisiin someen ;)
Olen jättänyt lapsille tunnukseni. He poistavat sen.
Kannattaa antaa tunnukset perillisille.
Kaksi ystävääni kuoli yllättäen v. 2014. Toisen profiili on edelleen siellä, ja aina välillä joku kirjoittaa terveisiä sinne. Toisen profiili poistui yllättäen ilman että kukaan sitä pyysi. Veljensä kirjoitti silloin että olisivat halunneet pitää sen, ensinnäkin siellä oli ihania kuvia ja muistoja ja menehtyneet kirjoituksia, ja toisekseen me menehtyneen ystävät ympäri maailmaa pystyimme siellä kommunikoimaan toistemme kanssa. Kun profiili yllättäen katosi, katosi myös tämä yhteys. Edelleen harmittaa emmekä tiedä mitä tapahtui. Facebookilta ei tietenkään koskaan tullut mitään selitystä asiaan.
Työkaveri kuoli jo alkuvuodesta, mutta hänen someprofiilinsa ovat edelleen normaalisti pystyssä. Veikkaan, ettei omaisilla ole edes tunnareita ja salasanoja profiileihin, ja kuten edellä todettiin, niiden lopettamiseen menee niin paljon aikaa ja vaivaa kun pitää toimittaa papereita sun muita, ettei se vaan kannata.
Vierailija kirjoitti:
Joku voi kuolla ihan yllättäen nuorena. Mutta kannattaa miettiä asiaa ja antaa salasanat jonnekin varmaan paikkaan, minne muutkin tärkeät paperit laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siellä 20v kuolleitakin. Siihen tulee in memoriam teksti.
Ei tule automaattisesti. Jollekin pitää antaa tunnarit joka voi tehdä tuon. Sukulainen kuoli yllättäen ja profiili kummittelee monissa kanavissa vaikka kuolemasta on jo monta vuotta.
Niitä profiileja vissiin aika vaikea ja hidasta poistattaa jos olet omainen etkä tilinhaltija. Varsinkin iäkkäämpien sometilien käyttäjätunnukset ja salasanat kannattaisi testamentata omaiselle. Testamentti ja tunnukset pankin tallelokeroon mistä kuoleman sattuessa ne tulee omaiselle.
Onhan niitä vielä tsunamissa kuolleidenkin someprofiileja.
Vierailija kirjoitti:
Nuita tunnuksiako on ihan luvallista jakaa?
Kyllä minulla on muistivihossa. Ja fb sovellus aina käyttövalmiina kännykässä. Jos jostain syystä sulkevat sen tunnuksilla vaan sisään ja poistavat.
Eihän ne nyt fb-tunnukset mitään pankkitunnuksia ole.
Poistun omaiseni face ja muut tilit kuoleman jälkeen juuri tuo kauhuskenaario mielessä. Onneksi mulla oli hänen salasanansa, niin onnistui, vaikka se profiilien kokonaan poistaminen oli kyllä tehty todella vaikeaksi.
En saanut poistettua, vaikka olen asetuksissa kuolleen henkilön perintöyhteyshenkilö ja toimitin liitteenä kuvan sanomalehden kuolinilmoituksesta. Ei riittänyt todisteeksi.
Minulla oli onneksi pääsy kuolleen sähköpostiin ja puhelimeen, joten sain niiden avulla vaihdettua salasanan ja sen jälkeen poistettua profiilin.
Muuten en tiedä, miten tuon olisi tehnyt.
Yksi kaveri kuoli jo vuosia sitten ja se profiili vaan oli siellä normaalisti. Lopulta poistin hänet kavereistani, koska en jaksanut lukea niitä "onnittele häntä syntymäpäivänä"-kehotuksia. En tiedä saako noihin profiileihin jotakin kytkintä, joka poistaisi ne automaattisesti jos ei esim ole kirjautunut puoleen vuoteen tai vuoteen.
Eivät kaikki omaiset edes tiedä mistään facebookista. Itse en halua profiiliani poistettavan kuolemani jälkeen. Poistakoot kavereista ketä ahdistaa.