Kiinteistövälittäjä tulossa arviomaan asuntoamme.
Mitä minun pitää nyt tietää tai tehdä?
Varmaan kannattaa siivota hiukan tarkemmin ja siistiä muutenkin paikkoja?
Kommentit (9)
Ja vielä,välittäjä on keski-ikäinen mies,jolla on viininpunainen klubitakki ja joka heittää puujalkavitsejä ja kilistelee avaimia takintaskussa!
Halusimme vain ns. ammattilaisen arvion asunnosta. Saimme kuitenkin itse myytyä sen paremmalla hinnalla ja EI tarvinut maksaa välityspalkkiota.
Kyllä ne (välittäjät) lupailivat vaikka mitä, etä olisivat saaneet diilin.
Vähän käy sääliksi tuollainen verenimijäammatti.
Meillä täällä päin välittäjät painaa jarrua ja sanoo realistisesti miten on.. Kyllähän ne haluaa myymään lähteä, mutta ei ne mitään turhia sepostuksia anna.. tai ylikohteliaisuuksia..
pikemminkin etsivät viat, että saavat lähteä myymään halvemmalla kuin itse on ajateltu, jotta kaupanteko olisi sitten helpompaa!!
Arvioiden haitari oli huikeat 70 000 euroa, eli se siitä asiantuntemuksesta. Asunto oli hetken aikaa välittäjällä, saimme yhden huonon tarjouksen ja lopulta myimme asunnon itse, parempaan hintaan kuin välittäjän hankkima tarjous olisi ollut. Käteen jäi 15 000 euroa enemmän kuin jos olisimme myyneet välittäjän kautta.
Kiinteistövälittäjät edustavat ehkä kaikkien aikojen turhinta ammattikuntaa, etenkään osakehuoneiston myyntiin ei liity yhtikäs mitään mystiikkaa, jota ei normaalijärjellä varustettu ihminen kykenisi hoitamaan itse ja siten säästämään hurjat summat.
Yleensä käy sitä paitsi niin, että myyjä on välittäjälle tärkeä vain sen ajan kun hän saa nimen paperiin. Sen jälkeen vain ostajat merkitsevät jotain, välittäjälle on ihan sama millä hinnalla hän kämpän myy, kymppitonni sinne tänne ei hänen palkkiotaan paljon heilauta kunhan kaupat syntyy. Siinä vaiheessa myyjä on pelkkä kauppoja hidastava rasite, jota voi kohdella miten sattuu.
Myykää asuntonne ehdottomasti itse!!!
2
Ihmiset kuitenki yrittää tinkiä hinnasta. Jos haluat asunnosta 100 000¿ ja sen myös laitat hintapyynnöksi niin taatusti saat pienempiä tarjouksia. Mutta laitapa 110 000¿, niin voit jopa saadaki sen 100 000¿ mitä alunperinki ajattelit.
ja käynyt kymmenissä, jos en sadoissa asuntonäytöissä. Olen ollut tekemisissä ns. isojen, nimekkäiden välitysketjujen " kokeneiden ammattilaisten" kanssa ja yhtään positiivista kommenttia ei ole välittäjistä antaa. Nykyisen asuntomme myi meille välittäjä, joka lörpötteli niin paljon myyjien tilanteesta, että osasimme antaa todella matalan tarjouksen. Olisimme olleet valmiit maksamaan asunnosta n. 20 000 euroa enemmän, mutta päätimme koittaa kepillä jäätä, kun välittäjä laverteli, että myyjillä paha rako ja pakko saada kaupat nopeasti. Ja tarjouksemmehan meni kuin menikin läpi. Välittäjistä on kaupanteossa pääosin pelkkää haittaa, ellei sitten ole niin laiska, ettei jaksa itse esitellä asuntoa. Isompi vaiva kun kuitenkin se siivoaminen ja sehän pitää tehdä joka tapauksessa.. ;)
2
jotka etsivät vain niitä huonoja puolia. Hinta-arviot vaihtelivat 85 000:sta 115 000:een. Älytön ero noin prosenttimääräisesti ja kukin painotti antavansa mahdollisimman realistisen hinta-arvion. Kaikkien välityspalkkio 3,8 %.n luokkaa (tinkimisen jälkeen).
joka antaa sinulle ylisuuren hinta-arvion toiveena yksinomaan saada asuntonne myyntiin ja jonka " asiantuntemus" perustuu netistä printattuihin tilastoihin. Arvio todennäköisesti poikkeaa kymmeniä prosentteja realistisesti todellisesta hinnasta. Varaudu myös kuulemaan ärsyttäviä makeilevia kommenteja tyyliin " IHANAN rustiikki keittiö" , " tämä kotihan on kuin koru" , " tämä menee varmasti nopeasti" , " juuri tällaiselle on nyt kysyntää" , " olemme myyneet tältä alueelta tämän tyyppisiä asuntoja paljon juuri nyt, meillä on valmiina paljon asiakaskuntaa jotka on varmasti kiinnostuneita" .
Jos sen virheen teet, että palkkaat välittäjän, älä missään nimessä suostu maksamaan yli 3 % palkkiota (sis. alv.!!!).