IS Nyt suomalainen saunakin piti pilata, koska joku häpeää pientä penistään
Iltalehden toimittaja puolustaa sitä, että uimahallien saunoihin saa mennä uimapuvussa, koska alastomuus voi kuulemma ahdistaa ihmisiä, jotka häpeävät esimerkiksi rintojaan tai pientä penistään.
Siis oikeasti.
Suomessa on saunottu alasti vuosisatoja. Siinä ei ole ollut mitään seksuaalista eikä tarkoituksena ole ollut esitellä kenellekään yhtään mitään. Päinvastoin sauna on ehkä viimeisiä paikkoja, joissa ihmisen vartalolla ei ole ollut mitään väliä.
Mutta vuonna 2026 tämäkin pitää ilmeisesti määritellä ongelmaksi, koska joku saattaa kokea epämukavuutta.
Tämä tuntuu olevan nykyajan perussääntö: mitään omaa epävarmuutta ei tarvitse enää opetella käsittelemään. Sen sijaan kaikkien muiden pitää muuttaa käytöstään, sääntöjä ja lopulta koko kulttuuria, jotta kenellekään ei vain tulisi hetkeksikään epämukava olo.
Ja tietenkin perinteisen saunakulttuurin puolustajat kuitataan jutussa Simpsonien pilvelle raivoaviksi ukoiksi. Kätevää. Ensin muutetaan vanha tapa ja sitten nauretaan niille, jotka kysyvät miksi.
Mitä seuraavaksi?
Pukuhuoneisiin yksityiskopit kaikille, koska joku saattaa nähdä toisen ihmisen vartalon? Suihkuihin uimapuvut? Saunaan puhelimet, jos joku kokee olonsa turvattomaksi ilman niitä?
Jos ei halua olla alasti yhteisessä saunassa, se on täysin ymmärrettävää. Mutta miksi siitä seuraa automaattisesti, että juuri suomalaisen saunakulttuurin pitää muuttua?
Vai onko nyky-Suomessa jo lähtökohtaisesti väärin ajatella, että joskus myös yksilö voisi sopeutua yhteiseen tapaan eikä aina päinvastoin?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Toimittajan mielestä me naiset esitellään tissejä saunassa ja nyt joku ei halua niitä esitellä. Kelle niitä esittelisin saunassa jossa ei ole miehiä?
Aikuiseksi olet elänyt, etkä tiedä, että naiset esittelee tissejään vaan naisille. Miehille kelpaa kaikki. Ei tarvii esitellä, kun tykkäävät.
Naiset sitten taas arvostelevat ja ovat kateellisia useimmiten.
Jos ei kestä alastomuutta, ei sitten mene koko uimalaan. Kyllä se saunominen on tähän asti toiminut hyvin; teininä vtutti kylpeä vieraiden nähden kun häpesi muotojaan, mutta siinä karaistui ja oppi pelin hengen! Neutraalin saunomiskulttuurin. Nämä tulijat ei opi mitään kun me ei vaadita niiltä mitään!
Vierailija kirjoitti:
Kertoo jotain että Japanilaisella kaverillani ei ollut mitään ongelmaa mennä alasti saunaan mutta palstan kommentoijille se on iso asia.
Ehkä olen vanhus mutta sekasaunassa kasvanut mökillä ja nähnyt selluliitit, raskausarvet ym. ja silti se sauna on minulle avoin kaikille ja siellä EI ketään arvostella ulkonäön perusteella.
Jos joku pelkää arvostelua, pysyköön poissa. Totuus on että saunassa ei ketään arvostella ulkonäön mukaan. Siellä nautitaan lämmöstä ja yhteishengestä. Se on Suomalaista yhteishenkeä kun nautitaan löylyistä yhdessä, juostaan järveen, juodaan olutta ja toistetaan homma useampaan kertaan.
Ei ole kyse siitä, että pelkäisi arvostelua vaan siitä, että mulle ei ole luontevaa olla alasti muiden edessä. Oma petikumppani tai puoliso on eri asia. En ymmärrä miksi mä en saisi olla sellainen kuin olen ja mennä uikkarit päällä tai pyyhe ympärillä saunaan jossakin mökillä. Mä kun tykkään olla alasti edes naisten seurassa uimahallissa, mutta pakko se on kun haluan käydä uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sinne uimahalliin ja saunaan edes mennä mikäli tietää, että siellä näkee sellaista mitä ei halua nähdä?
Eihän tässä siitä ollut kyse, ettei kestäis toisten ihmisten alastomuutta, vaan siitä, ettei tarvitse itse näyttäytyä alasti jos ei halua.
Aina on voinut ottaa pyyhkeen saunaan.
Se on kiusallista seuralaisille jos joku alkaa häpeilemään ja ujostelemaan
Niinkuin tulee semmoinen tunne, että pitäisi vältellä itsekin katsomista, koska hän haluaa piilotella, mutta jossain vaiheessa se pyyhe ja uikkarit on kuitenkin pakko ottaa pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä on taas ihan maailman tärkein asia mitä jotkut muut tekevät.
Ei saa tehdä eri asioita kuin minä teen, tai minulle tulee paha mieli.
Näin suomalaista kulttuuria tuhotaan pala palalta. Kohta täällä mennään jo täysin múślimien ehdoilla, ja kaltaisesi súvákit vain hymistelevät.
Kyllä ne toiveet saunakulttuurin muutoksesta tulevat aivan joltain muilta kuin muslimeilta.
Ai jaa. No kyllä tähänkin ketjuun riensi heti nimimerkki "Ma mu" haukkumaan suomalaisia.
Hän esitti hyvän ja aiheellisen kysymyksen, johon kukaan ei ole vielä kyennyt vastaamaan.
1. Mikä teitä suomalaisia oikeesti vaivaa? Jos joku sanoo että teidän vanha tapa on tyhmä niin heti "MEIDÄN KULTTUURI"?
Vastaus: Meitä vaivaa että ulkomaalaiset tulevat kertomaan meille, mikä meidän vanhoissa tavoissamme on tyhmää. Haluamme pitää kiinni omasta kulttuuristamme, vaikka muslímít sitä halveksuvatkin. Emme halua muslimien tapoja Suomeen.
2. Miksi minun pitää olla alasti koska joku suomalainen pappa haluaa niin?
Vastaus: Ei suomalaiset papat sinua katso. Suomen saunakulttuuri ei ole sellainen.
3. Laitan uimahousut ja menen sauna, mitä sinä teet? Soita poliisi?
Vastaus:. Ei. Emme soita poliiseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sinne uimahalliin ja saunaan edes mennä mikäli tietää, että siellä näkee sellaista mitä ei halua nähdä?
Eihän tässä siitä ollut kyse, ettei kestäis toisten ihmisten alastomuutta, vaan siitä, ettei tarvitse itse näyttäytyä alasti jos ei halua.
Ei luoja. Mä menen uimahallissa saunaan pyyhe ympärillä ja se on muiden kestettävä. Mä en halua olla alasti edes naisten seurassa. Suihkuun toki pakko mennä alasti, mutta siitä en luovu, että menen uimahallin saunaan pyyhe ympärillä.
Ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käteen. Jos Mauri Peltokangas astuu yleiseen saunaan, niin eiköhän puheenaiheet pyöri bensan hinnan ja Maurin ylinopeuksien ympärillä, eikä Maurin kullin ympärillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittajan mielestä me naiset esitellään tissejä saunassa ja nyt joku ei halua niitä esitellä. Kelle niitä esittelisin saunassa jossa ei ole miehiä?
Aikuiseksi olet elänyt, etkä tiedä, että naiset esittelee tissejään vaan naisille. Miehille kelpaa kaikki. Ei tarvii esitellä, kun tykkäävät.
Naiset sitten taas arvostelevat ja ovat kateellisia useimmiten.
Ei kelpaa minulle mikään tissitön lauta-akka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei luoja. Mä menen uimahallissa saunaan pyyhe ympärillä ja se on muiden kestettävä. Mä en halua olla alasti edes naisten seurassa. Suihkuun toki pakko mennä alasti, mutta siitä en luovu, että menen uimahallin saunaan pyyhe ympärillä.
Eikä ole pakko, mutta sanonpahan vaan miten vaikutatte ilmapiiriin, varsinkin jos olet vartavasten jonkun kaverin kanssa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on ongelma? Ei Japanilaiselle kaverilleni ollut ongelma mennä saunaan ilman uikkareita.
Mutta karvakouria tuli samaan saunaan uikkarit päällä ja aggressiivisesti ajoin heidät pois.
Haukkuivat rasistiksi kun vaadin heitä noudattamaan uimahallin sääntöjä. Tälläisiä nämä mokkakikkelit ovat.
Mitä! Ihan syyttä suotta haukkuivat rasistisksi! Eikä. Noinkin kivasti nimittelit kuitenkin.
Ma mut vetää aina rasismikortin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole pakko, mutta sanonpahan vaan miten vaikutatte ilmapiiriin, varsinkin jos olet vartavasten jonkun kaverin kanssa siellä.
No voi snif. Päässä on vikaa jos noin häiriintyy siitä, että toisella on pyyhe ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on ongelma? Ei Japanilaiselle kaverilleni ollut ongelma mennä saunaan ilman uikkareita.
Mutta karvakouria tuli samaan saunaan uikkarit päällä ja aggressiivisesti ajoin heidät pois.
Haukkuivat rasistiksi kun vaadin heitä noudattamaan uimahallin sääntöjä. Tälläisiä nämä mokkakikkelit ovat.
Mitä! Ihan syyttä suotta haukkuivat rasistisksi! Eikä. Noinkin kivasti nimittelit kuitenkin.
Ma mut vetää aina rasismikortin esiin.
Niin, toisia mokkakikkeleiksi kutsuvahan ei toki ole rasisti 🙄
Vierailija kirjoitti:
Tässä taitaa olla se kaikkein kiinnostavin kysymys: olisiko uimahallien saunakulttuuria alettu näin innokkaasti muuttaa, jos Suomeen ei olisi tullut paljon ihmisiä kulttuureista, joissa alastomuuteen suhtaudutaan aivan eri tavalla?
Julkisuudessa puhutaan mieluummin "kehopaineista", "turvallisesta tilasta" ja pienistä peniksistä, koska on ilmeisesti kiusallista kysyä suoraan, kuinka paljon tässä oikeasti on kyse maahan muuton myötä muuttuneista kulttuurisista normeista.
Ja jos kyse on siitä, niin sanotaan se sitten ääneen.
On vähän erikoista, että suomalaisille muistutetaan jatkuvasti kotoutumisen tarkoittavan molemminpuolista sopeutumista, mutta käytännössä juuri suomalaisia tapoja rukataan ensimmäisenä uusiksi, jos ne eivät sovi kaikille.
Pitäähän se tämäkin kääntää suomalaisten syyksi. Totuus on, etteivät muualta tulleet välitä suomalaisten säännöistä ja niille ei voi antaa porttikieltoa tms. Miksi noudattaa sääntöjä, kun rikkomisesta, korjaan itselleen mielekkäästi soveltamisesta ei ole mitään seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä suomalaisia oikeesti vaivaa 😂
Olen asunut Suomessa monta vuotta ja aina sama. Jos joku sanoo että teidän joku vanha tapa on tyhmä niin heti "MEIDÄN KULTTUURI!!"
Miksi minun pitää olla alasti koska joku suomalainen pappa haluaa niin? En halua nähdä sinun muna eikä halua että sinä katsot minua. Laitan uimahousut ja menen sauna, mitä sinä teet? Soitat poliisi?
Te puhutte koko ajan että ulkomaalainen pitää sopeutua Suomeen. Ehkä suomalainenkin voi joskus sopeutua että vuosi ei ole enää 1975.
Ja jos sauna menee pilalle yhdestä uimahoususta niin aika heikko kulttuuri teillä sitten on.
Nyt varmasti persut tulee itkemään kommenttiin
T. M A M U
Mikä teitä muslimeja vaivaa? Aina sama, jos joku sanoo että teidän joku vanha tapa on tyhmä niin heti "MEIDÄN KULTTUURI!"
(Ja "RASÍSMÍ!!!")
Maassa maan tavalla tai maasta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin suomalaista kulttuuria tuhotaan pala palalta. Kohta täällä mennään jo täysin múślimien ehdoilla, ja kaltaisesi súvákit vain hymistelevät.
Kyllä ne toiveet saunakulttuurin muutoksesta tulevat aivan joltain muilta kuin muslimeilta.
Ai jaa. No kyllä tähänkin ketjuun riensi heti nimimerkki "Ma mu" haukkumaan suomalaisia.
Taidat olla sitten ensimmäinen persu, joka itkee kommentista. Ettet vain olisi itse nimimerkki "M A M U" ?
Kyllä. Olen persu, jota itkettää muslimien invaasio.
Eurooppa on pian tuhottu.
Sinunkaan pienelle kullille ei kukaan naura. Ole siis huoleti ja heitä löylyä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla sitten ensimmäinen persu, joka itkee kommentista. Ettet vain olisi itse nimimerkki "M A M U" ?
Sinunkaan pienelle kullille ei kukaan naura. Ole siis huoleti ja heitä löylyä vain.
Vasurilla taas munat mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi tun uimataidottomia persujuntteja täällä taas on ulisemassa?
Vai venäläisiä, jotka ei tiedä, että naisille ja miehille on Suomessa erilliset saunat?
Mitä tapahtuu kun venäläinen ja suomalainen menee samaan saunaan?
- venäläinen kuolee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän esitti hyvän ja aiheellisen kysymyksen, johon kukaan ei ole vielä kyennyt vastaamaan.
Me kaikki voimme esittää huomioita vieraan maan tavoista, mutta oletammeko me, että heidän pitäisi niitä meidän mieliksi muuttaa? Vaikka meitä ei kiinnosta pätkääkään edes miettiä, miksi ne tavat ovat muodostuneet ja miksi niitä ylläpidetään? Hänen kysymyksensä ei ollut hyvä ja aiheellinen vaan keskenkasvuisen leuhka ja itsekeskeinen.
Jopa aggressiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasurilla taas munat mielessä.
Se persu älähti, johon löylykauha kalahti.