IS Nyt suomalainen saunakin piti pilata, koska joku häpeää pientä penistään
Iltalehden toimittaja puolustaa sitä, että uimahallien saunoihin saa mennä uimapuvussa, koska alastomuus voi kuulemma ahdistaa ihmisiä, jotka häpeävät esimerkiksi rintojaan tai pientä penistään.
Siis oikeasti.
Suomessa on saunottu alasti vuosisatoja. Siinä ei ole ollut mitään seksuaalista eikä tarkoituksena ole ollut esitellä kenellekään yhtään mitään. Päinvastoin sauna on ehkä viimeisiä paikkoja, joissa ihmisen vartalolla ei ole ollut mitään väliä.
Mutta vuonna 2026 tämäkin pitää ilmeisesti määritellä ongelmaksi, koska joku saattaa kokea epämukavuutta.
Tämä tuntuu olevan nykyajan perussääntö: mitään omaa epävarmuutta ei tarvitse enää opetella käsittelemään. Sen sijaan kaikkien muiden pitää muuttaa käytöstään, sääntöjä ja lopulta koko kulttuuria, jotta kenellekään ei vain tulisi hetkeksikään epämukava olo.
Ja tietenkin perinteisen saunakulttuurin puolustajat kuitataan jutussa Simpsonien pilvelle raivoaviksi ukoiksi. Kätevää. Ensin muutetaan vanha tapa ja sitten nauretaan niille, jotka kysyvät miksi.
Mitä seuraavaksi?
Pukuhuoneisiin yksityiskopit kaikille, koska joku saattaa nähdä toisen ihmisen vartalon? Suihkuihin uimapuvut? Saunaan puhelimet, jos joku kokee olonsa turvattomaksi ilman niitä?
Jos ei halua olla alasti yhteisessä saunassa, se on täysin ymmärrettävää. Mutta miksi siitä seuraa automaattisesti, että juuri suomalaisen saunakulttuurin pitää muuttua?
Vai onko nyky-Suomessa jo lähtökohtaisesti väärin ajatella, että joskus myös yksilö voisi sopeutua yhteiseen tapaan eikä aina päinvastoin?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi saunoa alasti kotonaan. Yleisissä saunoissa on ihan suotavaa käyttää uikkaria tai pyyhettä. Ei ne alastomat ihmiset mikään miellyttävä näky ole.
Onko sulla kastemato joka roikkuu jalkojesi välissä heh hävettääkö.
Taitaa taas olla kyse siitä, että luodaan ongelma sinne missä ei mitään ongelmaa edes ole ollut. Jos joku haluaa tulla saunaan pyyhe päällä niin tulkoon. Jos joku haluaa saunoa ilman pyyhettä niin saunokoon.
Miksi taas tehdään ongelmaa asiasta missä ei ole ole ollut mitään ongelmaa vuosikymmeniin? Eikö ole tärkeintä, että saunotaan yhdessä, kuten Suomessa on tehty vuosikymmenet? Sauna on aina yhdistänyt ihmisiä eikä erottanut. Miksi tätä periaatetta halutaan nyt muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sinne uimahalliin ja saunaan edes mennä mikäli tietää, että siellä näkee sellaista mitä ei halua nähdä?
Eihän tässä siitä ollut kyse, ettei kestäis toisten ihmisten alastomuutta, vaan siitä, ettei tarvitse itse näyttäytyä alasti jos ei halua.
Aina on voinut ottaa pyyhkeen saunaan.
Se on kiusallista seuralaisille jos joku alkaa häpeilemään ja ujostelemaan
ei paljo kutita mun persettä onko jengillä housut saunassa vai ei. voihan sinne mennä ite alasti....
Eikö sauna sitten kuulu kaikille?
Jos on pieni penis, sille nauretaan eikä se oli mielekästä saunoa...
Tai jos on homo/pedari ja ottaa vasten tahtoaan pystyasennon...
Siksi hyväksyn uikkarit, jos on jotain salattavaa.
T: itse tykkään paistatella kulli luikeroisena paljaana lämmintä ilmaa
Vierailija kirjoitti:
Mikrobiologian peofessori Per Saris toteaa jutussa jotta:
Jos on ensin käynyt suihkussa ilman uima-asua ja huuhdellut itsensä kunnolla, niin ei saunomisessa ole mitään riskiä, hän kertoi.
Jos ei kehtaa olla hämärässä saunassa ilman uimapukua niin miten hyvin valaistussa suihkutilassa voisi ilman uimapukua peseytyä ja huuhdella itsensä eli käytännössä kääntyillä ja levitellä raajojaan samalla kehoaan hangaten???
Ujompi voi valita vaikka nurkkasuihkun, mihin ei ole suurta näkyvyyttä. Mikä tarve sulla on päästä tiirailemaan toisten alastomia vartaloita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä on taas ihan maailman tärkein asia mitä jotkut muut tekevät.
Ei saa tehdä eri asioita kuin minä teen, tai minulle tulee paha mieli.
Näin suomalaista kulttuuria tuhotaan pala palalta. Kohta täällä mennään jo täysin múślimien ehdoilla, ja kaltaisesi súvákit vain hymistelevät.
Kyllä ne toiveet saunakulttuurin muutoksesta tulevat aivan joltain muilta kuin muslimeilta.
Ai jaa. No kyllä tähänkin ketjuun riensi heti nimimerkki "Ma mu" haukkumaan suomalaisia.
Taidat olla sitten ensimmäinen persu, joka itkee kommentista. Ettet vain olisi itse nimimerkki "M A M U" ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin suomalaista kulttuuria tuhotaan pala palalta. Kohta täällä mennään jo täysin múślimien ehdoilla, ja kaltaisesi súvákit vain hymistelevät.
Pojulla keulii. Sä et varmaan edes sauno kun sulla nousee heti muna kun nået finnisen miesperseen.
Perse ja muna, perse ja muna... ne teillä vasureilla on näköjään aina mielessä!
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju kertoo taas aika paljon suomalaisista miehistä ja etenkin persuista.
Heti kun joku nainen sanoo, ettei halua olla ventovieraiden miesten edessä alasti, alkaa hirveä ulina "suomalaisen kulttuurin tuhoamisesta". Aivan kuin suomalaisuuden tärkein peruspilari olisi oikeus nähdä uimahallissa tuntemattomien naisten tissejä.
Ja tietenkin samat keski-ikäiset miehet, jotka valittavat päivästä toiseen naisten ulkonäöstä, lihavuudesta ja "rupsahtamisesta", ihmettelevät nyt täysin vilpittöminä, mistä naisten kehopaineet mahtavat tulla.
Persuille tämäkin saadaan varmaan vielä käännettyä kansalliseksi hätätilaksi: ensin vietiin bensiiniauto, sitten lihansyönti ja nyt viimeisenä ihmisoikeutena viedään uimahallin nakusauna.
Ehkä suomalainen mies selviää tästäkin.
Älä käy sekasaunassa jos alastomuus hävettää. Uimahalleissa on sauna myös naisille.
Vierailija kirjoitti:
Toimittaja heittikin tuolla jo sen "eihän se ole keneltäkään pois" -kommentin.
Siitä tunnistaa woken.
SUlta itseltäsi tuntuu olevan pois, jos joku toinen saunoo uimapuvussa. Kun et saa nähdä hänen vartaloaan. Omien sanojesi mukaan olet itse woke.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sauna sitten kuulu kaikille?
Jos on pieni penis, sille nauretaan eikä se oli mielekästä saunoa...
Tai jos on homo/pedari ja ottaa vasten tahtoaan pystyasennon...
Siksi hyväksyn uikkarit, jos on jotain salattavaa.
T: itse tykkään paistatella kulli luikeroisena paljaana lämmintä ilmaa
Kukaan ei naura sinun pienelle kullillesi. Ole huoleti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne toiveet saunakulttuurin muutoksesta tulevat aivan joltain muilta kuin muslimeilta.
Ai jaa. No kyllä tähänkin ketjuun riensi heti nimimerkki "Ma mu" haukkumaan suomalaisia.
Taidat olla sitten ensimmäinen persu, joka itkee kommentista. Ettet vain olisi itse nimimerkki "M A M U" ?
Kyllä. Olen persu, jota itkettää muslimien invaasio.
Eurooppa on pian tuhottu.
Bikinit kuuluvat rannalle, saunaan voi ottaa esim. saunavihdan ja pefletin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako sinne uimahalliin ja saunaan edes mennä mikäli tietää, että siellä näkee sellaista mitä ei halua nähdä?
Eihän tässä siitä ollut kyse, ettei kestäis toisten ihmisten alastomuutta, vaan siitä, ettei tarvitse itse näyttäytyä alasti jos ei halua.
Aina on voinut ottaa pyyhkeen saunaan.
Onko? Mä en ainakaan ole ollut yhtään tietoinen tästä.
Samoin kuin pefletin, kyllä
Vierailija kirjoitti:
Taitaa taas olla kyse siitä, että luodaan ongelma sinne missä ei mitään ongelmaa edes ole ollut. Jos joku haluaa tulla saunaan pyyhe päällä niin tulkoon. Jos joku haluaa saunoa ilman pyyhettä niin saunokoon.
Miksi taas tehdään ongelmaa asiasta missä ei ole ole ollut mitään ongelmaa vuosikymmeniin? Eikö ole tärkeintä, että saunotaan yhdessä, kuten Suomessa on tehty vuosikymmenet? Sauna on aina yhdistänyt ihmisiä eikä erottanut. Miksi tätä periaatetta halutaan nyt muuttaa?
Ei löyly iskeydy kunnolla ihoon jos on pyyhe ympärillä
Ei vaikuta muhun millään tavalla, eikä mun saunani ole pilalle mennyt, eikä saunomiset. Aika pientä osaa tämä loppujen lopuksi koskee.2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän esitti hyvän ja aiheellisen kysymyksen, johon kukaan ei ole vielä kyennyt vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen persu, jota itkettää muslimien invaasio.
Eurooppa on pian tuhottu.
Sellaista se on vuonna 2026 kun kaikki isot mulkut ovat hallituksessa ja pienet mulkut uimahallien saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän esitti hyvän ja aiheellisen kysymyksen, johon kukaan ei ole vielä kyennyt vastaamaan.
Me kaikki voimme esittää huomioita vieraan maan tavoista, mutta oletammeko me, että heidän pitäisi niitä meidän mieliksi muuttaa? Vaikka meitä ei kiinnosta pätkääkään edes miettiä, miksi ne tavat ovat muodostuneet ja miksi niitä ylläpidetään? Hänen kysymyksensä ei ollut hyvä ja aiheellinen vaan keskenkasvuisen leuhka ja itsekeskeinen.