Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Nyt suomalainen saunakin piti pilata, koska joku häpeää pientä penistään

Vierailija
08.08.2026 |

Iltalehden toimittaja puolustaa sitä, että uimahallien saunoihin saa mennä uimapuvussa, koska alastomuus voi kuulemma ahdistaa ihmisiä, jotka häpeävät esimerkiksi rintojaan tai pientä penistään.

Siis oikeasti.

Suomessa on saunottu alasti vuosisatoja. Siinä ei ole ollut mitään seksuaalista eikä tarkoituksena ole ollut esitellä kenellekään yhtään mitään. Päinvastoin sauna on ehkä viimeisiä paikkoja, joissa ihmisen vartalolla ei ole ollut mitään väliä.

Mutta vuonna 2026 tämäkin pitää ilmeisesti määritellä ongelmaksi, koska joku saattaa kokea epämukavuutta.

Tämä tuntuu olevan nykyajan perussääntö: mitään omaa epävarmuutta ei tarvitse enää opetella käsittelemään. Sen sijaan kaikkien muiden pitää muuttaa käytöstään, sääntöjä ja lopulta koko kulttuuria, jotta kenellekään ei vain tulisi hetkeksikään epämukava olo.

Ja tietenkin perinteisen saunakulttuurin puolustajat kuitataan jutussa Simpsonien pilvelle raivoaviksi ukoiksi. Kätevää. Ensin muutetaan vanha tapa ja sitten nauretaan niille, jotka kysyvät miksi.

Mitä seuraavaksi?

Pukuhuoneisiin yksityiskopit kaikille, koska joku saattaa nähdä toisen ihmisen vartalon? Suihkuihin uimapuvut? Saunaan puhelimet, jos joku kokee olonsa turvattomaksi ilman niitä?

Jos ei halua olla alasti yhteisessä saunassa, se on täysin ymmärrettävää. Mutta miksi siitä seuraa automaattisesti, että juuri suomalaisen saunakulttuurin pitää muuttua?

Vai onko nyky-Suomessa jo lähtökohtaisesti väärin ajatella, että joskus myös yksilö voisi sopeutua yhteiseen tapaan eikä aina päinvastoin?

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ: 

Tämä tuntuu olevan nykyajan perussääntö: mitään omaa epävarmuutta ei tarvitse enää opetella käsittelemään. Sen sijaan kaikkien muiden pitää muuttaa käytöstään, sääntöjään ja lopulta koko kulttuuria, jotta kenellekään ei vain tulisi hetkeksikään epämukava olo.

EI kuulu maailmanmenoon, että mennään heikoimman lenkin mukaan, vaan mallinnetaan niille epävarmemmille ja vahvistetaan voimaantumista. 

Siis miten se muuttaakaan sun käytöstä, jos joku muu saa olla saunassa uimapuku päällä? 

Vierailija
22/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jää se peseytyminenkin sitten suorittamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä 47v nainen enkä ole koskaan pitänyt siitä, että pitää uimahallissa olla alasti vaikka kaikki onkin naisia. Mihinkään sekasaunaan en todellakaan menisi alasti edes tuttujen ihmisten kanssa.

Sitten on ok olla alasti, jos on oman kumppanin seurassa. Nykyään olen sinkku, mutta mulla on seksisuhde erään miehen kanssa ja hänen seurassaan voin toki olla alasti ja saunotaan alasti. 

Vierailija
24/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole saunonut vuosisatoja. Uimahallit on ällöttäviä paikkoja, joissa ei ole mitään yksityisyyttä. En halua esitellä itseäni muille enkä varsinkaan nähdä muita ihmisiä alasti. Ei ole luonnollista olla täysin tuntemattomien ihmisten kanssa alastomana kuin joku lihakarja.

Vierailija
25/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on siksi, koska suomalainen menee kontilleen joka asiassa. 

Katsokaa nyt tätä hommaa. Tämä on vain ja ainoastaan maa - han -muutta -jien takia. Eivät reppanat käsitä, että ovat syntyneet alasti.

Noin se on. Kukaan mene kattelemaan toisten vehkeitä muutenkaa. Vaikka sen kaikki näkee, kun lauteille tullaan, niin kukaan ei ajattele yhtään mitään. Se menee näin. Jos lauteilla on hiljaista. Joku sanoo. Kattoko kukaan sen eilisen finaalin futiksessa. Alkaa keskustelu. Joo miten se voi moka avonaisen paikan jne. Tai saunassa on valmiiksi puhetta ja kun uusi saunoja saapuu, kaikki nyökkää. Löylyä löylyä ja kipristelee ja sit alkaa. Se eilinen tennis. Oliks se vika lyönti ulkona ja sit. Hei, reiskalla pamahti puulaakifutiksessa takareisi.. Kukaan ei tunne sitä reiskaa, mutta kaikki on ai saatna. Joo mä tiedän ton fiiliksen. 

TÄMÄ on suomalainen saunakulttuuri miehillä. Olin ite just ppelaa tennistä, saunaan siellä oli muut tuntemattomat. Siellä käytiin futiksen matsia, eetttä usko pallo vaijeriin ja oliko ryöstö ja saiko tumari todella kenk

Vierailija
26/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju kertoo taas aika paljon suomalaisista miehistä ja etenkin persuista.

Heti kun joku nainen sanoo, ettei halua olla ventovieraiden miesten edessä alasti, alkaa hirveä ulina "suomalaisen kulttuurin tuhoamisesta". Aivan kuin suomalaisuuden tärkein peruspilari olisi oikeus nähdä uimahallissa tuntemattomien naisten tissejä.

Ja tietenkin samat keski-ikäiset miehet, jotka valittavat päivästä toiseen naisten ulkonäöstä, lihavuudesta ja "rupsahtamisesta", ihmettelevät nyt täysin vilpittöminä, mistä naisten kehopaineet mahtavat tulla.

Persuille tämäkin saadaan varmaan vielä käännettyä kansalliseksi hätätilaksi: ensin vietiin bensiiniauto, sitten lihansyönti ja nyt viimeisenä ihmisoikeutena viedään uimahallin nakusauna.

Ehkä suomalainen mies selviää tästäkin.

Missä suomalaisessa uimahallissa on sekasaunat?

Vierailija
27/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on meneekö saunaan uimapuvussa vai ilman? Eikö tärkeintä ole, että saunotaan?

Vierailija
28/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja heittikin tuolla  jo sen "eihän se ole keneltäkään pois" -kommentin.

Siitä tunnistaa woken.

Vierailija
29/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ: 

Tämä tuntuu olevan nykyajan perussääntö: mitään omaa epävarmuutta ei tarvitse enää opetella käsittelemään. Sen sijaan kaikkien muiden pitää muuttaa käytöstään, sääntöjään ja lopulta koko kulttuuria, jotta kenellekään ei vain tulisi hetkeksikään epämukava olo.

EI kuulu maailmanmenoon, että mennään heikoimman lenkin mukaan, vaan mallinnetaan niille epävarmemmille ja vahvistetaan voimaantumista. 

Sä voit mennä miten haluat, anna muidenkin mennä. 

Vierailija
30/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kulttuureista tulevilla on lapsesta asti opittu sääntö – ihan tiedoksi – että EI KATSO sellaista, jota ei halua nähdä. Tämä on sosiaalisen kanssakäymisen perussääntö, jolla jokainen ihminen voi moderoida omaa olemistaan. Sitäpaitsi sehän on suomalaisessa saunatavassa ihan sama, lapsesta lähtien opetetaan ettei muiden vartaloita katsella, katsotaan kasvoja ja katsoaan silmiin. Osittain siksihän saunassa on tyypilliesti himmeät valot. Suihkupuolella on usein seinäkkeet myös, niin voi rauhassa pestä.

Taas eivät suomalaiset sääntöjä tekevä tiedä muiden kultuurien säännöistä vaan kiirehtivät tulemaan vastaan. Sitäpaitsi eivät se alastomuutta vierastavat mene edes saunaan, vaan heillä on isoissa asunnoissa ne saunat!

Vierailija
31/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ongelma vain kaappihomoille jotka haluavat ihailla paljaita peniksiä saunan lauteilla.

Ja niille jotka haluavat esitellä omaa puolikovaa vehjettään muille miehille ja pojille.

Vierailija
32/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että vihdoinkin saunassa voi keskityttyä saunomiseen ja nämä kaappihinttien säännöt poistuu.

Vierailija
33/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alastomuus on maailman luonnollisin asia ja siihen pitäisi suhtautua huomattavasti rennommin kuin siihen tällä hetkellä suhtaudutaan. Suomalainen on toisaalta joissakin asioissa pidättyväisempi kuin monessa muussa maassa. Etelä-euroopassa saatetaan jopa suudella naapuria.

Etelä-Eurooppalaiset ovat monissa asioissa valovuoden päässä meistä metsäläisistä. 

Vierailija
34/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä tunnistaa woken.

Tulisit sinäkin kaapista jo ulos.

Vierailija
35/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä 47v nainen enkä ole koskaan pitänyt siitä, että pitää uimahallissa olla alasti vaikka kaikki onkin naisia. Mihinkään sekasaunaan en todellakaan menisi alasti edes tuttujen ihmisten kanssa.

Sitten on ok olla alasti, jos on oman kumppanin seurassa. Nykyään olen sinkku, mutta mulla on seksisuhde erään miehen kanssa ja hänen seurassaan voin toki olla alasti ja saunotaan alasti. 

Suomalainen "laatunainen" jeejee

Vierailija
36/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa olla se kaikkein kiinnostavin kysymys: olisiko uimahallien saunakulttuuria alettu näin innokkaasti muuttaa, jos Suomeen ei olisi tullut paljon ihmisiä kulttuureista, joissa alastomuuteen suhtaudutaan aivan eri tavalla?

Julkisuudessa puhutaan mieluummin "kehopaineista", "turvallisesta tilasta" ja pienistä peniksistä, koska on ilmeisesti kiusallista kysyä suoraan, kuinka paljon tässä oikeasti on kyse maahan muuton myötä muuttuneista kulttuurisista normeista.

Ja jos kyse on siitä, niin sanotaan se sitten ääneen.

On vähän erikoista, että suomalaisille muistutetaan jatkuvasti kotoutumisen tarkoittavan molemminpuolista sopeutumista, mutta käytännössä juuri suomalaisia tapoja rukataan ensimmäisenä uusiksi, jos ne eivät sovi kaikille.

Tämä on totta. Eikähän kukaan puolusta suomalaisten tapoja. Meille jätetään pienet vanhat asunnot. Uudistuotantoa vain näille tänne tul leille ja saavat kaiken vielä yhteiskunnan avustuksella, tul keista puhumattakaan. 

Minä ihmettelen, miki kansalaisemme ovat niin avokätisiä muunma

alaisia kohtaan. 

Vierailija
37/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on silikonitissit ja näytän naiselta, mut on munat ja passis lukee MALE ni mihin mä voin mennä alasti?

Vierailija
38/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä tunnistaa woken.

No miten se onkaan sulta pois, jos kaikki muut ei ole saunassa alasti. Et saa enää katsella muita alastomina vai? 

Vierailija
39/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ongelma vain kaappihomoille jotka haluavat ihailla paljaita peniksiä saunan lauteilla.

Ja niille jotka haluavat esitellä omaa puolikovaa vehjettään muille miehille ja pojille.

Miksi ihmeessä sinulla on muiden puolikovat vehjeet mielessä jopa naisten vauva-palstalla?

Vierailija
40/141 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, missä saunassa sinä käyt, mutta niissä saunoissa (uimahallit), joissa itse olen käynyt, ei saunassa kyllä pitkälle näe ja toisekseen ei ne sukupuolielimet siellä esillä ole, ellet itse niitä muille tieten tahtoen esittele. 

Ja toisekseen, vaikka olenkin homo, ei minulla ole tapana tuijotella ihmisiä. Ja kolmannekseen, aivan tastusti oli kyse homosta tai heterosta, ihminen vilkaisee toista, tahtomattaankin, koska ihminen arvioi ympöristöön ja muita kokonaisuuksin. Vilkaisethan sinäkin vastaantulevien kenkiä vaikkapa, mutta ei se tee sinusta kenkäfetissiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi