Huoltajuuskiista! Pyydän ulkopuolisen mielipidettä.
Tilanne on siis tämä: Lapset alle 4vuotiaita, erottu miehen kanssa helmikuussa. Sillon sovittiin lasten huolto 50/50(lastenvalvojalla). Mies jäi vanhaan kotiimme ja minä muutin. Heti alkuvaiheessa minun pyynnöstä huoltajuus sovittiinkin niin että lapset ovat minulla viikon ja isällään viikon, mutta isän viikolla lapset ovat minulla ke-pe ja menee sitten taas vk-lopuksi isälleen. Lapset ovat isän luona päiväkodissa aina ma-ke, itse olen kotiäiti.
No nyt kk sitten muutimme tapaamisia niin että lapset ovat minulla aina 1.5vk ja isällään joka toinen viikko ke-su. Eli ovat isällään päiväkodissa aina ke-pe. Näin tilanne on jotenkin selvempi ettei ole lapsilla liikaa kodinvaihdosta..
Mutta nyt tilanne muuttuu taas. Mies on muuttamassa uuden naisensa luokse toiselle paikkakunnalle, lasten tulisi nyt yht äkkiä sopeutua uuteen naiseen, naisen kotiin, uuteen ympäristöön ja vastaan tulisi myös uusi päiväkoti ja pitemmät matkat joita joutuvat kulkemaan kun tulevat ja lähtevät minun luotani. Lapset ovat sopeutuneet hyvin tänne minun luokseni ja pitävät tätä paikkaa nyt kotinaan. Toinen lapsi on eron jäljiltä ollut aika herkkänä, roikkuu minussa ja kodinvaihto tilanteet ovat vaikeita. Siis kun joutuu lähtemään isänsä luokse niin joudumme väkisin hänet autoon kantamaan jne. jne... :/
Ehdotin nyt miehelle että jos lapset olisivat minun luonani aina arjen ja hän tapaisi lapsiaan joka toinen vk-loppu ja mahd. viikolla miten itse haluaa, mutta hän ei luovu päivistään. Minusta tilanne tulee lapsille liian pian, siis taas uusi koti, uusi ympäristö ja uusi päiväkoti kun vasta ovat sopeutuneet tähän paikkaan ja isänsä luona olevaan päiväkotiin.
Mitä mieltä olette? Onko muutoksia liikaa lapsille näin lyhyessä ajassa vai pitäisikö vain pitää kiinni vanhasta systeemistä vaikka se tapahtuukin täysin vieraassa ympäristössä ja paikassa kohta?
Kommentit (25)
Isä vie lapset vieraalla paikkakunnalla tarhaan ja kun sinä lähdet takaisin töihin, viet oman paikkakuntasi tarhaan, niinkö? Aika sekavaa.
Ollaan erottu et sä voi sen puolesta enää päättää.
Jos sun tilanne olis sama kuin ex miehelläs et sä täältä mitään kyselis.
Mietippäs nyt oikeasti onko näin.
Paska jätkä ei hae koskaan lapsiaan.
Sehän se apu on vähennä niitä tapaamisia kyllä se siitä sitten.
Lasten etu äidin etu.
asui kaksi viikkoa äidillä ja sitten seuraavat kaksi isällä. Vanhemmat asuivat eripaikkakunnilla ja lapsi vaihtoi kahden viikon välein päiväkotia.
Lapsi oli hämmentynyt ja sekaisin. Hänelle oli isän ja äidin koti, kun kysyi missä sinun kotisi on, hän vastasi minulla ei ole kotia. Surullista kun vanhemmat ei tajua mitä tuollainen tekee lapselle. Kumpikaan ei ole valmis uhrautumaan, vaan lapsi on se jota pompotellaan :(
En tiedä mitä lapselle nykyisin kuuluu, toivottavasti hyvää.
Eihän tässä määrällisesti pomputella lapsia yhtään sen enempää kun vk-loppu isä systeemissä tai joka toinen vk-loppu systeemissä. Lapset vaihtavat kotia 2kertaa kuussa.
Itse olen muuten tyytyväinen tähän käytäntöön, mutta tuo tuleva muutto tai muutot nyt hieman huolestuttaa. Mielestäni pystyisin tällä hetkellä tarjoamaan lapsille pysyvämmän kodin.
ap