Onko kohtuullista pyytää vaimoa tekemään viikolla kotityöt
Kun minä teen sen vuoksi ylitöitä että hän voi olla lapsen kanssa kotona?
Olen äärettömän väsynyt tähän että raskaan työpäivän jälkeen palaan kaupan kautta kotiin ja ruokaa ei ole valmiina, sitä aletaan yhdessä tekemään, sitten siivotaan sotkut alakerrasta mitä on päivän aikana tullut ja pestään pyykkiä ja pikainen imurointi. Jotain pikku hommaa on joka päivälle.
Joskus sitä haluaisi vaan istahtaa sohvalle ja katsoa vaikka telkkaria. Onko liikaa vaadittu?
Kommentit (87)
On, koska vaimolla on kamalan raskasta lapsen kanssa kotona. Netflixiä 4 tuntia ja ulkoilua tunti, miten voit vaatia, että hän vielä tekisi ruokaa saati siistisi jälkensä!
Minä kuitenkin vaihdan autoon renkaat ja putsaan rännit.
ap
Viikonloppuna sitten teen miehen työn.
Meillä ollut kyllä se käytäntö että joka on kotona, hoitaa myös enimmät kotityöt. Huom, mies on ollut myös hoitovapaalla jokaisesta lapsesta ja minä töissä.
Omasta mielestä töissä käyvällä on helpompaa.
-Neljän äiti
No voi helskuta, pistä eukko järjestykseen. Tietysti hänen kuuluu tehdä kotityöt, eikä laiskana maata, tai painukoon töihin muualle !
t. Mummo
Minkä ikäinen lapsi?
Haluaako vaimo "olla kotona", vai menisikö hän mieluummin töihin 8 h rentoutumaan niin, että tulisi puhtaaseen kotiin valmiin ruuan ääreen, jonka sinä olet tehnyt hoitaessasi lasta? Mieskin voi "olla koyona".
Akka töihin, tai vaihtoon. Pitäisikö tähän nyt laittaa se legendaarinen lausahdus "jätä se sika!"
Miten se ruoka olis valmiina jos tulet kaupan kautta kotiin????? 🤷
Ei ole,kohtuullista. Tehkää kerralla,viikonloppuna enemmän ruokaa. Syökää sitä alkuviikko. Keskiviikoona loppuviikoksi.
Itse kans nyt nautin kylmästä kaljasta omalla terassilla kun miehen vässykkä on viikon pois kotoa. Ah luksusta. Siivosin kun se lähti,nyt ei tartte kun pestä omat astiat ja vein roskapussin. Kumma kun talo pysyy siistinä..
Miten olette maksaneet yhteiset kulut? Älä nyt vaan sano, että maksatkin vielä kaikesta enemmän. Kyllä tämä nainen elää helppoa elämää sun kustannuksella. Itse en katselisi vaan sanoisin suoraan, että kotona oleilu loppuu nyt.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Yhdessä pesette pyykkiä? Kirjoitit monikossa. 🤣
Hämmentävää että jossain lapsiperheessä imuroidaan ja pyykätään joka päivä. Meillä on kaksi lasta ja päivittäiset kotityöt on ruuanlaitto ja keittiön siivous, jonka hoitaa aina illalla se joka tekee iltapalankin (vuoroilloin).
Vierailija kirjoitti:
Miten se ruoka olis valmiina jos tulet kaupan kautta kotiin????? 🤷
Katsos kun edellisellä kauppakäynnillä voi ostaa ainekset ateriaan, En minäkään käy joka päivä kaupassa
Jos teillä on semmoinen lapsi tai useampi, jota pitää vahtia koko ajan hoitamisen lisäksi, niin on kohtuutonta.
Ja jos vaimo heräilee yöllä lapsen takia, niin hänen kuuluu nukkua lapsen päikkäreiden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi?
Haluaako vaimo "olla kotona", vai menisikö hän mieluummin töihin 8 h rentoutumaan niin, että tulisi puhtaaseen kotiin valmiin ruuan ääreen, jonka sinä olet tehnyt hoitaessasi lasta? Mieskin voi "olla koyona".
Lapsi on 2.v ja vaimo itse halusi olla vielä kotona hetken, siksi minä suostuin tekemään ylitöitä jottei lasta tarvitsisi vielä laittaa päiväkotiin.
Ap
Kuulostaa että standardit kodinhoidon suhteen on aika korkealla. Onko ne samanlaiset sinulla ja vaimolla?
Samaistun. Itse aikoinaan elätin perheen ja maksoin lisäksi exälle "palkkaa" lastemme hoitamisesta kun hän oli pari vuotta hoitovapaalla. Hoitorahan hän sai myös käyttää haluamallaan tavalla, kannoin todellakin taloudellisen vastuun 100%. Ja aina töistä kotiin tullessa minua odotti toinen työpäivä kun ensin siivosin päivän jäljet ja tein ruuat. Sitten ex tietenkin lähti aina omiin harrastuksiinsa, hänhän oli jo koko päivän ollut kotona. Luonnollisesti halusinkin viettää aikaa lasteni kanssa illalla, mutta olisi ollut kiva jos myös minulla olisi ollut mahdollisuus harrastaa vaikka parina iltana.
Olin kuitenkin itsekin ollut lasten kanssa kotona äitiys- ja vanhempainvapaalla ja kyllä minun oli silloin mahdollista siivota myös päivän aikana ja laittaa ruokaa valmiiksi pöytään kun ex tuli töistä. En ymmärrä miten se oli exälle niin vaikeaa.
Jos nyt jotain kompromissia yrittäisi niin ehkä sitten yrittää luopua vähän siisteysstandardeista ja sietää sotkua, ja ehkä joskus voisi syödä vaikka eineksiä. Mutta siitä minusta ei voi neuvotella että molemmilla pitäisi olla myös vähän omaa aikaa viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä pesette pyykkiä? Kirjoitit monikossa. 🤣
Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..
en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..
Ap
Ei ole.