Avecittomat häät
Mitä mieltä avecittomista häistä? Mun mielestä aivan sairasta. Jos kerran hääpari on löytänyt toisensa ja juhlistaa rakkautta, miksi vieraiden puolisot eivät ole enää minkään arvoisia? Itse en menisi ilman avecia häihin, jos suhteessa olisin.
Kommentit (61)
En mene mihinkään häihin muutenkaan, en ole koskaan mennyt. Ei kiinnosta pätkääkään mitkään juhlat!!! 😄 Siinäkin säästyy paljon rahaa!!!! 😊
Hääjuhlassa kaksi sukua yhdistyy, ja siellä nimenomaan on tarkoitus tutusta tai edes nähdä niitä sukulaisia ja puolituttuja, joita ei vielä tunne. Vierast kohteliaasti tuovat sopivan rahalahjan korvaamaan kuluja.
Tulee kivat sutinat, kun yhden illan sinkut pääsevät vauhtiin. Tylsäähän se on, jos kaikki vieraat tulevat pariskuntina ja mustasukkaisena vahtivat toisiaan.
No oli täälläpäin vielä ysärilläkin ja vuosituhannen alussa suuria nuorisoseurahäitä, 1000 henkeäkin. Koko kylä laittoi talkoilla häitä eikä vierasmäärää rajattu. Palapaistia ja perunoita lisukkeineen riitti kaikille, pitokokit osasivat hommansa.
Väki istui missä istui seurantalossa ja piha oli koko ajan täynnä ihmisiä: ryypyllä, tupakalla ja muuten vain juttelemassa.
Nykyhäät on ravintolassa ja viersmäärä ja istumapaikat rajattu, mikä on ymmärrettävää. Mutta ehkä tavoissa ja ajatuksissa ei vielä ole tultu tähänpäivään, edelleen osa elää mennyttä aikaa. Että häihin olisi kaikki kumminkaimat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Hääpari päättää kenet kutsuu, se on heidän juhla. Aivan turha vetää tälläsestä herneitä nenään!
Itse en halua kutsua ketään sellaista jota en ole tavannut tai jonka kanssa en ole säännöllisesti tekemisissä.
Itse en myöskään loukkaannu, jos puolisoni kutsutaan ja minua ei.
Et halua kutsua ketään jota et ole tavannut, eli sulhasen kaverit ja osa suvusta jätetään kutsumatta?
Hääpari saa kutsua juuri ne ihmiset jotka haluavat.
Meillä oli avecittomat häät. Veimme 10 läheisintä ihmistä ravintolaan syömään 9 ruokalajin menut. Hintaa häille tuli noin 600€/vieras.
Oli todella hauskaa ja juuri itsemme näköiset häät. En minä olisi halunnut sinne intiimiin tilaisuuteen ketään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Hääjuhlassa kaksi sukua yhdistyy, ja siellä nimenomaan on tarkoitus tutusta tai edes nähdä niitä sukulaisia ja puolituttuja, joita ei vielä tunne. Vierast kohteliaasti tuovat sopivan rahalahjan korvaamaan kuluja.
Todellisuudessa tätä toisen suvun porukkaa ei tule tapaamaan enää toista kertaa. Kahden suvun yhdistyminen toteutuu käytännössä vain hääparin vanhempien ja sisarusten kesken, muut jäävät vieraaksi.
Toisessa ketjussa joku mainitsi opiskelukavereista joiden puolisoita ei ollut koskaan tavannut eikä oma puolisokaan ollut koskaan tavannut opiskelukavereita. Miksi ihmeessä heidät yleensäkään kutsutaan häihin? Eikö se luokkakokous olisi mukavampi pitää jossain muussa tilanteessa, niin että itsekin voisi viettää aikaa kavereiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miten ihmiset loukkaantuvat tästä niin verisesti. Jäisivätkö mieluummin kokonaan ilman kutsua?
Jos on paljon lähisukua eikä halua mitään megahäitä, johonkin on vedettävä raja. Lisäksi häät on intiimi juhla, siellä haluaa olla turvallisesti tuttujen kesken.
Kyllä, mieluummin jään ilman kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli avecittomat häät. Veimme 10 läheisintä ihmistä ravintolaan syömään 9 ruokalajin menut. Hintaa häille tuli noin 600€/vieras.
Oli todella hauskaa ja juuri itsemme näköiset häät. En minä olisi halunnut sinne intiimiin tilaisuuteen ketään ylimääräistä.
Tämän hyväksyn ja tällaisten häiden soisin yleistyvän. Mutta tavanomaisiin isompiin häihin minua on turha kutsua ilman puolisoa.
Kuulostaa vähän siltä, että ollaan joko pienellä budjetilla ja/tai halutaan pitää juhlat pienimuotoisina.
Eipä mulla pokka riittäisi esittämään kutsua, jonka tiedän olevan kutsutulle epämiellyttävä. Ja väitän, että suomalaisista ei paljon löydy yksilöitä, jotka matkustavat mieluummin yksin kuin puolison kanssa osallistumaan häihin, joissa ei voi olla varma on muita tuttuja kuin hääpari ja vaikka tuntisikin muita, miten on plaseerattu pöytiin. Jos pitää juhlat, on velvoitettu pitämään huolta vieraista parhaansa mukaan.
Ei haittaisi ollenkaan saada kutsu tai jäädä kutsumatta puolison kanssa. Samalla ratkeaisi lastenhoitopulmakin. Kun toinen jäisi hoitamaan kotiin.
Miksi sitä pitäisi enää 15v yhteisen vuoden jälkeen joka bileisiin mennä kaksistaan?
Eli hyvä ja toimiva idea mun mielestä
Mulle se olisi vaan tervetullutta omaa aikaa oletettavasti omien tuttujeni kanssa. Ja jos puoliso saisi avecittoman kutsun niin sama kuttu hänelle.
Kyllä me ehditään ihan tarpeeksi yhdessäkin olla ja jopa juhlia silloin tällöin
Vierailija kirjoitti:
Entä jos aloittajan puoliso on sulhasen exä? Vieläkö otat tämän mukaan?
Tietysti otan puolisoni mukaan. Puolisoni osaa kyllä käyttäytyä, jos sitä pelkäät.
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi mulle aivan kamala tilanne vieraana: pitkä illallinen 9 ihmisen kanssa, joista tunnen vain yhden. Ja se yksi tuntee kaikki muut eikä ehdi jutella kanssani yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi mulle aivan kamala tilanne vieraana: pitkä illallinen 9 ihmisen kanssa, joista tunnen vain yhden. Ja se yksi tuntee kaikki muut eikä ehdi jutella kanssani yhtään.
Kaikki tunsivat tai ainakin tiesivät toisensa. Mukana oli vanhemmat, sisarukset ja neljä ystävää. Ei ollut kenellekään yhtään vaikeaa, kaikki iloisena kyselivät toistensa kuulumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihmisiä tosiaan oli 12 kun meidätkin laskee mukaan. Vieraita 10kpl.
Mä olen ollut tuollaisissa häissä! Häissä oli yli sata henkeä. Sukulaisia tietty, mutta lisäksi paljon morsiamen puolen vanhempien kavereita, työkavereita ja liiketuttavia. Sulhanen sai kutsua kaksi kaveriaan.