Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avecittomat häät

Vierailija
08.08.2026 |

Mitä mieltä avecittomista häistä? Mun mielestä aivan sairasta. Jos kerran hääpari on löytänyt toisensa ja juhlistaa rakkautta, miksi vieraiden puolisot eivät ole enää minkään arvoisia? Itse en menisi ilman avecia häihin, jos suhteessa olisin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa pitää sellaiset häät kuin haluaa, mutta en itse osallistuisi avecittomiin häihin. 

Vierailija
2/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse haluaisi omiin häihini ketään, ketä en ole koskaan tavannut, esim. Miehen työkaverien puolisot. Että sinänsä ihan ymmärrettävää ettei kutsuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä unohdeta lapsia! Kaikkien vieraiden lapset pitää myös kutsua ja huomioida! Ja sitten on kutsuttava myös molempien kaikki serkut, onhan kyseessä perhejuhla, sekä luonnollisesti näiden lapset sekä puolisot, tyttö - ja poikaystävät, rakastajattaret ja fwb:t.

Listalta voidaan sitten karsia esim. Sulhasen kaverit. 

Vierailija
4/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos aloittajan puoliso on sulhasen exä? Vieläkö otat tämän mukaan? 

Vierailija
5/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin vain helpottunut, jos en tulisi kutsutuksi avecina häihin, joissa en tuntisi morsianta enkä sulhasta. Se todennäköisesti tarkoittaisi, että en tuntisi sieltä juuri ketään muutakaan. Olen sen verran ujo ja hiljainen, että häähumu ei ole mulle paras tilanne tutustua uusiin ihmisiin. 

Vierailija
6/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miten ihmiset loukkaantuvat tästä niin verisesti. Jäisivätkö mieluummin kokonaan ilman kutsua?

Jos on paljon lähisukua eikä halua mitään megahäitä, johonkin on vedettävä raja. Lisäksi häät on intiimi juhla, siellä haluaa olla turvallisesti tuttujen kesken. 

Vierailija
7/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on pakko tasapuolisuuden vuoksi jättää kutsumatta. Jos tietää, että yhden puolisoa ei missään nimessä halua häihin (käyttäytyy tökerösti, juopuu jne), niin silloin täytyy muiltakin yhtä läheisiltä jättää avecit pois. 

Vierailija
8/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin vain helpottunut, jos en tulisi kutsutuksi avecina häihin, joissa en tuntisi morsianta enkä sulhasta. Se todennäköisesti tarkoittaisi, että en tuntisi sieltä juuri ketään muutakaan. Olen sen verran ujo ja hiljainen, että häähumu ei ole mulle paras tilanne tutustua uusiin ihmisiin. 

Mä olisin kauhuissani, jos veisin tuntemattomana avecina paikan joltain läheisemmältä vain siksi, että hääpari koki että pakko kutsua. Olisi todella epämiellyttävää.

Älkää kutsuko, mikäli ette aidosti pysty ja tahdo. En halua yrittää arvailla, tulisiko minun ymmärtää kieltäytyä, että kutsuttu vain muodon vuoksi.

Vierailija
9/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä varmaan riippuu siitä kenen puoliso jätetään kutsumatta. Työkaverin kohdalla ehkä vielä ok, jos hänellä on häissä tietty porukka johon kuuluu mutta puoliso ei kuulu (omalla kohdallani olisi ollut outoa, työkaverit tuntee puolisoni). Mutta suvun kesken, jos kutsuu serkut tulee kutsua myös näiden puolisot, jotka ovat yhtä lailla osa sukua. Meidän suvussa serkkuja on monta kymmentä, eli kutsuin vain läheisimmät serkut perheineen. En ole itsekään saanut kutsua isän puolen serkkujen häihin, enkä loukkaannu koska emme ole lapsuuden jälkeen nähneet kuin hautajaisissa, mutta olisi outoa jos minut olisi kutsuttu ilman miestäni, ei me olla mitään nuoria kevyessä suhteessa.  

Vieraalla voi olla aika outoa olla häissä ilman puolisoa… olen itse ollut yksin taaperon kanssa häissä, kun silloin masentunut puoliso ei halunnut lähteä mukaan. Ei tuntunut hauskalta, eikä johtunut siitä että mukana oli lapsi (jolle riitti kyllä seuraa ja leikittäjiä). Mutta jos puoliso olisi jätetty kutsumatta olisi ollut eri asia, olisi tuntunut loukkaavalta.

Kutsuisin itse myös vakavasti seurustelevien tyttö/poikaystävät. Jos haluaa pienet häät kutsuu sit vain läheisimmät kaverit. 

Vierailija
10/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin kauhuissani, jos veisin tuntemattomana avecina paikan joltain läheisemmältä vain siksi, että hääpari koki että pakko kutsua. Olisi todella epämiellyttävää.

Älkää kutsuko, mikäli ette aidosti pysty ja tahdo. En halua yrittää arvailla, tulisiko minun ymmärtää kieltäytyä, että kutsuttu vain muodon vuoksi.

Mutta jos kyse on serkuista, kuten ylen tän päivän jutussa oli mainittu, niin eikö silloin  olisi tärkeää tutustua sukuun? Tai jos ei tunneta sen vertaa että puolison tuntisi niin miksi ylipäätään kutsua serkkuja?? Mä en kutsuisi niitä serkkuja, joiden puolisoita en tunne. Tästä syystä omissa häissäni oli vain läheisemmät äidin suvun puolen serkut perheineen. En nähnyt syytä kutsua sellaisia serkkuja, joista en edes tiedä ovatko naimisissa tai onko heillä lapsia, koska emme näe ikinä.  

Vierailija
11/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miten ihmiset loukkaantuvat tästä niin verisesti. Jäisivätkö mieluummin kokonaan ilman kutsua?

Jos on paljon lähisukua eikä halua mitään megahäitä, johonkin on vedettävä raja. Lisäksi häät on intiimi juhla, siellä haluaa olla turvallisesti tuttujen kesken. 

No juuri sen takia en haluakaan mennä ilman avecia häihin, missä en tunne ketään muuta kuin morsiamen ja sulhasen.

Vierailija
12/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari päättää kenet kutsuu, se on heidän juhla. Aivan turha vetää tälläsestä herneitä nenään! 

Itse en halua kutsua ketään sellaista jota en ole tavannut tai jonka kanssa en ole säännöllisesti tekemisissä. 

Itse en myöskään loukkaannu, jos puolisoni kutsutaan ja minua ei.

Vierailija
13/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en menisi häihin muutenkaan. Mitä ajan haaskausta, siellä pyöriä ja pyllistellä. Seisoa koristeena ja mukahauskoja juttuja kuunnella. "Voi että ai oot se Kalevin pikkuserkun serkun serkku. Ai v, että kiinnostaa."

Vierailija
14/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan nyt oikeasti pidä mitään avecittomia häitä? :D

Tän on pakko olla joku yksittäisen toimittajan keksintö, eräänlainen rage bait.

Vierailija
15/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos kyse on serkuista, kuten ylen tän päivän jutussa oli mainittu, niin eikö silloin  olisi tärkeää tutustua sukuun? Tai jos ei tunneta sen vertaa että puolison tuntisi niin miksi ylipäätään kutsua serkkuja?? Mä en kutsuisi niitä serkkuja, joiden puolisoita en tunne. Tästä syystä omissa häissäni oli vain läheisemmät äidin suvun puolen serkut perheineen. En nähnyt syytä kutsua sellaisia serkkuja, joista en edes tiedä ovatko naimisissa tai onko heillä lapsia, koska emme näe ikinä.  

Jos on serkun kanssa läheinen tai ollut läheinen, muttei tunne serkun puolisoa tai seurustelu kumppania tai jotain tapailu tuttavuutta tai on/off säätöä, miksi pitäisi kutsua ? Viimeksi olin häissä joissa hääpari tunsi jokaisen vieraan ja niin oli sitä edelliset myös. Oli pariskuntiakin mutta hääpari tunsi kummatkin

Vierailija
16/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko kutsua, ei ole pakko mennä. On myös eri asia jättää kutsumatta vaikka työkavereiden avecit, jos työporukasta on tulossa useampi ja heille on toisistaan seuraa. Jos kutsuu jonkun yksittäisen henkilön, joka ei tunne häistä ketään parin lisäksi ja ei saa edes avecia tuoda, on se vieraan näkökulmasta aika ikävää. Suomalaiset on niin sisäänpäinkääntyneitä, että kaikki pysyy omissa porukoissaan pääsääntöisesti eivätkä halua tutustua/jutella uusien ihmisten kanssa. Että itse ainakin mietin myös sitä vieraiden viihtyvyyttä.

Vierailija
17/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hyvin kuvitella, että se avec ei edes haluaisi mennä sinne, jos ei tunne ketään.

Vierailija
18/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Morsian haluaa olla turvallisesti tuttujen kesken mutta vieraat saa olla yksinään ilman tuttua seuraa. Kivat juhlat varmasti.

Vierailija
19/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se olennainen, jos ihminen ei ole sen vertaa läheinen että tuntisi tämän puolison, niin miksi kutsua häihin ylipäänsä? Lahjojen maksimoinnin toivossa? Poikkeuksena toki joku läheinen työ- tai harrastusporukka, joka on luontevaa kutsua ryhmänä ilman avecia. Muuten kuulostaa vain ahneelta.

Vierailija
20/25 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin hyvin kuvitella, että se avec ei edes haluaisi mennä sinne, jos ei tunne ketään.

No eihän sitä ole pakko mennä, vaikka se pääkutsuttu menisikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi