Äitipuoli jätti aina ruuan yöksi hellalle koska kuumaa kattilaa ei saanut laittaa kylmään. Aamulla sitten jääkaappiin ja mikrossa lämmitetti
Annoksia. Välillä mietin juontaako mun vatsavaivat sieltä asti.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha mummoni piti lihapullia eteisen kylmähyllyllä. Myös kesäisin, kun eteinen ei ollut kylmä. Hyvin säilyivät.
Ennen okt oli ruokakomerot myös eteisessä, jossa säilytettiin helposti pilaantuvia, kun usein se oli kylmempi kuin keittiön ruokakomero.
asun vanhassa kivikerrostalossa ja minulla on keittiössä ns. viileäkaappi. eli talon kivirakenteessa oleva ovellinen syvennys. Se on usein kesälläkin viileä, talvella voi siellä olevat elintarvikkeet olla hieman kohmeessakin. aivan järkyttävän hyvä ratkaisu esim. näin nykyaikana säilytää virvoitusjuomapulloja, vesipulloja etc: sieltä saa aina vähintään viileää juotavaa ja viilennys tapahtuu ilmaiseksi ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua, mikä tuossa on vikana. Onko veden säästöä täyttää lavuaari vedellä ihan kattilan jäähtymistä varten? Huh huh. Keitto tehdään. Kun kattila on haalea, se nostetaan jääkaappiin. Jos se on valtava, toki lämmitän pienemmässä kattilassa kerta-annokseni, mutta monesti se ruoka lämmitetään useita kertoja.
Hengissä ollaan kaikki. Minä 50+, äiti isä 80 + ja isovanhempi 100+ jolta ollaan malli otettu
Sama täällä. Äiti 75v,iskä 78v ja minä 47v. Terveysongelmia toki on,mutta ei mitään ruuan jäähdytykseen liittyviä.
Äitisi ei ollut käynyt talouskoulua? Nuo opetettiin siellä vielä 1950-luvun lopulla syntyneille.
Oman ikäpolveni naiset eivät enää käyneet talouskoulua.
Eivät 50-luvulla syntyneetkään automaattisesti mitään talouskoulua käyneet; ainakaan itse en tunne vanhempieni ikäluokasta ketään (mm. äiti, äidin siskot, isän siskot).
kouluissa oli oppiaine nimeltään "kotitalous". Oli ainakin vielä 1980-luvulla eikä ollut valinnainen, vaan kaikille pakollinen. Siellä opeteltiin niin ruoanlaittoa kuin silittämistä, mankelointia, vaatteiden pesua ja kemikaalien kanssa läträämistä (esim. meille opetettiin ensiapuakin, että mitä pitää tehdä ensiavuksi, jos lapsi on juonut sitä ja sitä pesuainetta)
Sisältyi kansailaiskoulun/peruskoulun opetukseen 1h viikossa, jossa käytiin perusasioita läpi. ja kotitaloutta opetetaan edelleen.
Mutta se on aivan eri asia kuin talouskoulu. Talouskoulu on kokopäiväinen koulu ja kestää n. 9kk ja vastaa toisen asteen opetusta.
aivan samat asiat kuin vanhan koululaitooksen mukaisessa kotitalousopetuksessa (meillä oli kotittaloutta joko 3 tai neljä tuntia viikossa)
"Talouskoulussa sinulla on mahdollisuus saada monipuoliset valmiudet oman kotitalouden hoitamiseen tarkoituksenmukaisesti, taloudellisesti, turvallisesti ja luovasti. Talouskoulu auttaa sinua myös suunnittelemaan omaa uraasi ja ammatinvalintaa. Talouskoulussa opiskellaan ruoanvalmistusta, leipomista, kodin ja tekstiilien hoitoa, sisustamista, kädentaitoja, yhteiskunta- ja kuluttajatietoa sekä vapaasti valittavia opintoja."
kaikki nuo tuli meillä 1980-luvun peruskoulussa
entisaikaan ruokavaliion normaalina osana oli myös hapatetut tuotteet, joita ei nykyisin kauheasti käytetä. hapatetuissa tuotteissa on paljon erilaisia hyödyllisten bakteerien kantoja,jotka ylläpitävät suoliston terveyttä - ja sitä kautta koko kehon terveyttä. Siksi ennen ei ollut niin paljon sairauksia tai ruoansaulatusongelmia kuin nykyisin. (ei tokikaan ainoa syy, mutta yksi niistä=
Toi risotto! Kyllä; riisi, maissi/herne/paprika ja jauhelihaa, se oli tosiaan hellalla 1980-luvulla tunteja. Siitä jokainen kävi kuopaisemassa lautaselle, kunnes illemmalla siirrettiin jääkaappiin, Tupperware astiassa, huom.
Kaikki ovat hengissä, vanhempani lähes 90-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Säilytykseen menevä ruoka pitäisi jäähdyttää nopeasti ennen jääkaappiin laittoa. Meillä on käytössä kylmäkallet ja vuolukivestä tehty pannunalunen, joka on ollut jäätymässä pakastimessa.
Älytöntä. Siirtää toiseen astiaan tai kattolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua, mikä tuossa on vikana. Onko veden säästöä täyttää lavuaari vedellä ihan kattilan jäähtymistä varten? Huh huh. Keitto tehdään. Kun kattila on haalea, se nostetaan jääkaappiin. Jos se on valtava, toki lämmitän pienemmässä kattilassa kerta-annokseni, mutta monesti se ruoka lämmitetään useita kertoja.
Hengissä ollaan kaikki. Minä 50+, äiti isä 80 + ja isovanhempi 100+ jolta ollaan malli otettu
Sama täällä. Äiti 75v,iskä 78v ja minä 47v. Terveysongelmia toki on,mutta ei mitään ruuan jäähdytykseen liittyviä.
Äitisi ei ollut käynyt talouskoulua? Nuo opetettiin siellä vielä 1950-luvun lopulla syntyneille.
Oman ikäpolveni naiset eivät enää käyneet talouskoulua.
Eivät 50-luvulla syntyneetkään automaattisesti mitään talouskoulua käyneet; ainakaan itse en tunne vanhempieni ikäluokasta ketään (mm. äiti, äidin siskot, isän siskot).
kouluissa oli oppiaine nimeltään "kotitalous". Oli ainakin vielä 1980-luvulla eikä ollut valinnainen, vaan kaikille pakollinen. Siellä opeteltiin niin ruoanlaittoa kuin silittämistä, mankelointia, vaatteiden pesua ja kemikaalien kanssa läträämistä (esim. meille opetettiin ensiapuakin, että mitä pitää tehdä ensiavuksi, jos lapsi on juonut sitä ja sitä pesuainetta)
Sisältyi kansailaiskoulun/peruskoulun opetukseen 1h viikossa, jossa käytiin perusasioita läpi. ja kotitaloutta opetetaan edelleen.
Mutta se on aivan eri asia kuin talouskoulu. Talouskoulu on kokopäiväinen koulu ja kestää n. 9kk ja vastaa toisen asteen opetusta.
Ei kestänyt 9 kk, vaan vain yhden lukukauden. Siksi siihen ei saanut opintolainaa vaan vain opintorahan.
Suomessa yltiöpäinen hygienia on johtanut bakteerikantojen köyhtymiseen. Tässä piilee yksi syy sille, miksi suolistosairauksista on tullut nimenomaan suomalaisten kansantauti. Itse asun ulkomailla pitkiä jaksoja ja huomaan aina, miten tropiikissa katuruokakulttuurin keskellä suolistoni rauhoittuu ja toimii paremmin. Suomessa noin kuukausi maahantulosta alkaa suolisto taas ärtyä ja vointi huonontua. Metabolinen oireyhtymä ja ärtynyt suoli ovat Suomessa ongelmani, mutta ei ulkomailla. Taustalla 30 vuoden havainnot ja asumista ulkomailla, joten tiedän mistä puhun. Varmasti syyt ovat monisyiset ja ilmastolla, auringon valolla (d-vitamiini) on myös vaikutusta, mutta uskon tähän ajatukseen bakteerikantojen heikkenemisestä Suomessa. Suomessa oltiin vuosikymmeniä sitten enemmän ulkotöissä ja landella, jolloin ei ollut tällaista suolistosairauksien yleisyyttä.