Äitipuoli jätti aina ruuan yöksi hellalle koska kuumaa kattilaa ei saanut laittaa kylmään. Aamulla sitten jääkaappiin ja mikrossa lämmitetti
Annoksia. Välillä mietin juontaako mun vatsavaivat sieltä asti.
Kommentit (81)
Miten ihmeellä vielä 60-luvelle saakka edes ihmiset pysyivät hengissä ja ilman vatsavaivpja, kun ei kaikilla ollut edes sähköä ja vielä harvemmalla jääkaappi.
Ruuat säilytettiin kesähelteellä maalla jossakin lämpimässä maakellarissa tai kaivossa ja kaupungissa oli keittiössä ruokakomero, josta viilennettiin ulkoilmalla, joka tuli seinässä olevasta räppänästä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ruoka pitää siinä kuumassa kattilassa säilyttää? Laittaa lasiastiaan ja suoraan jääkaappiin.
Kuumana vai?
Vierailija kirjoitti:
Säilytykseen menevä ruoka pitäisi jäähdyttää nopeasti ennen jääkaappiin laittoa. Meillä on käytössä kylmäkallet ja vuolukivestä tehty pannunalunen, joka on ollut jäätymässä pakastimessa.
Toi on hyvä kikka, justiinsa lähden ostamaan!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua, mikä tuossa on vikana. Onko veden säästöä täyttää lavuaari vedellä ihan kattilan jäähtymistä varten? Huh huh. Keitto tehdään. Kun kattila on haalea, se nostetaan jääkaappiin. Jos se on valtava, toki lämmitän pienemmässä kattilassa kerta-annokseni, mutta monesti se ruoka lämmitetään useita kertoja.
Hengissä ollaan kaikki. Minä 50+, äiti isä 80 + ja isovanhempi 100+ jolta ollaan malli otettu
Hyvänen aika, se vedensäästö on tärkeintä tehdä suihkussa, vain parin minuutin suihkut katkaisten vedentulon saippuoinnin ajaksi. Tärkeämpää on käyttää altaallinen vettä sopanjäähdytykseen ja juoksevaa vettä muoviroskien pesemiseen. Itse teen sopat sen verran pienessä kattilassa, jotta sen voi annosten syömisten jälkeen huoletta nostaa jääkaappiin. Silloin se on jo jäähtynytkin sopivasti, en viitsi tehdä ylimääräistä tiskiä tiskikoneettomana.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua, mikä tuossa on vikana. Onko veden säästöä täyttää lavuaari vedellä ihan kattilan jäähtymistä varten? Huh huh. Keitto tehdään. Kun kattila on haalea, se nostetaan jääkaappiin. Jos se on valtava, toki lämmitän pienemmässä kattilassa kerta-annokseni, mutta monesti se ruoka lämmitetään useita kertoja.
Hengissä ollaan kaikki. Minä 50+, äiti isä 80 + ja isovanhempi 100+ jolta ollaan malli otettu
Onko se sähkön säästöä, kun laittaa haalean kattilan jääkaappiin. Lisäksi siellä olevien tavaroidenkin lämpötila nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ruoka pitää siinä kuumassa kattilassa säilyttää? Laittaa lasiastiaan ja suoraan jääkaappiin.
Kuumana vai?
Kuumeneehan se lasiastiakin kuumasta ruoasta, joka pitää sitten vielä jäähdyttää ennen jääkaappiin laittamista. Vai kuumanako tokkäät sen sinne jääkaappiin?
Meillä äiti osasi viilentää kuumat ruoka-astiat nopeasti lavuaarissa, johon oli laskettu hanakylmää vettä. Viilenee huomattavasti nopeammin kuin liedelle viilenemään jätetyt
Miten ne ulkomailla pärjäävät, kuten Kiinassa,.kun aamu varhaisesta iltamyöhään myydään torilla valmisruoka,.myös lihaa ja kärpäset vain pörrää ympärillä ja ihmiset näyttävänt syövän sitä hyvällä ruokahalulla.
Kaukaa ap. yrittäö hakea syyllistä, ettei sun vatsakivut johtuisi muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
eihän se koko lavuaari vedellä täyty. Sitten kun ruoka-astia on jäähtynyt ja astia siirretty jääkaappiin, voikin siinä vedessä tiskata astiat. Parhaassa tapauksessa vesi on lämmennyt siitä ruoka-astiasta niin, että on tiskilämmintä vettä. Muusa tapauksessa ei tarvitse kuin laskea lavuaariin hiukan hanakuumaa vettä, jotta siitä saa tiskilämmintä. Sitten tiskiainetta ja tiskaamaan.
Tältäkin välttyy, kun ei syö mitään eilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman parhaat äitylit kasvattavat pienokaisensa bakteerittomassa ympäristössä ja seurauksena on allergioiden räjähdysmäinen lisääntyminen.
Sinä tampio taas et tajua ettei huonosta ruoansäilytyksestä tulevien hengenvaarallisten bakteerien ja allergioiden välillä ole mitään tekemistä. Mutulla vedät, vailla mitään ammatillista tietämystä.
Katos, amis keulii sivistyksellään. Taso tosin paljastui jo toisella sanalla.
Kun lukee tätä ketjua tulee kyllä ajatus, miten tyhmiä ihmiset ovat. Varsinkin, kun kaikki tieto on saatavilla. Hyvin yksinkertaisia asioita ruuan valmistamisesta säilyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletan että ap puhuu 90luvusta.
Silloin oli yleistä että kun perheen äiti oli valmistanut päivällisen,hän meni muihin kotitöihin tai vaikka pihaa kuokkimaan ja "Salla,Minna ja Simo" saivat koulusta tai kavereilta tai harrastuksista tullessa ottaa ruokaa hellalla nököttävästä kattilasta ja lykätä mikroon,jos oli jäähtynyt. Jossain vaiheessa iltaa joku sitten nosti viilenneen kattilan jääkaappiin.
Höpöhöpö. Kyllä meillä oli tuolloinkin ihan ruoka-ajat jolloin kaikki söivät yhtä aikaa. Lapsuudenkodissani oli näin myös tuolta 50-luvulta asti, minkä itse muistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Äiti 75v,iskä 78v ja minä 47v. Terveysongelmia toki on,mutta ei mitään ruuan jäähdytykseen liittyviä.
Äitisi ei ollut käynyt talouskoulua? Nuo opetettiin siellä vielä 1950-luvun lopulla syntyneille.
Oman ikäpolveni naiset eivät enää käyneet talouskoulua.
Eivät 50-luvulla syntyneetkään automaattisesti mitään talouskoulua käyneet; ainakaan itse en tunne vanhempieni ikäluokasta ketään (mm. äiti, äidin siskot, isän siskot).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Äiti 75v,iskä 78v ja minä 47v. Terveysongelmia toki on,mutta ei mitään ruuan jäähdytykseen liittyviä.
Äitisi ei ollut käynyt talouskoulua? Nuo opetettiin siellä vielä 1950-luvun lopulla syntyneille.
Oman ikäpolveni naiset eivät enää käyneet talouskoulua.
Meillä äiti, 50-luvulla talouskoulunsa käynyt, aina muisti tolkuttaa, että tähteet aina pienempään astiaan. Häneltä itseltään unohtui tuo silloin, jos hän tiesi itse joutuvansa tiskihommiin. Hyvähän se oli muistuttaa noin, kun pystyi laittamaan toiset perheenjäsenet tiskaamaan käsin soppakattilatkin:)
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että se lämpö on siinä alle millin pellissä? 😅
Vierailija kirjoitti:
Miten ne ulkomailla pärjäävät, kuten Kiinassa,.kun aamu varhaisesta iltamyöhään myydään torilla valmisruoka,.myös lihaa ja kärpäset vain pörrää ympärillä ja ihmiset näyttävänt syövän sitä hyvällä ruokahalulla.
Kaukaa ap. yrittäö hakea syyllistä, ettei sun vatsakivut johtuisi muista syistä.
Niin, kaikki isot influenssat ja maailmanlaajuiset pandemiat ovat Aasiasta. Päättele.
Vierailija kirjoitti:
Tältäkin välttyy, kun ei syö mitään eilistä.
Teet sitten joka päivä ruokaa? Itse teen mielummin ison määrän jota syödään useampana päivänä. Jäädytän nopeasti ylijäävän ruuan ja siirrän jääkaappiin. Missään helloilla ei ruoka seisoskele.
Miksi sun isä ei tehnyt sinulle ruokaa?
Eikös se ole vanhempien tehtävä ruokkia lapsensa, eikä äitipuolen?
Kattila on ruuan valmistamista varten, ei säilyttämistä. Mulla on Ikeasta hankittuja lasisia säilytysastioita. Niihin ruoka ja hetkeksi kylmään veteen jäähtymään tiskialtaaseen. Perheellä ei koskaan vatsavaivoja, vaikka syödään monta päivää samaa ruokaa. Jääkaappi on niin pieni ettei tuollaista isoa kattilaa sinne voi edes laittaa. Teen aina isoja satseja ruokaa, koska en jaksa joka päivä veivata jotain.