Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Datakeskushankkeet pitää pysäyttää

Vierailija
08.08.2026 |

Laittakaa viestiä kansanedustajille.

Datakeskukset vaativat valtavasti sähköä ja vettä. Ne aiheuttavat häiritsevää ääntä jopa 2 km päähän ja vaativat isoja alueilta.

Jos edes osa jo käynnissä olevista tai suunnitelluista datakeskushankkeista toteutuu, Suomeen tarvitaan ainakin kaksi isoa ydinvoimalaa lisää.

Suomessa on jo nyt etenkin talvisin vakava sähkövaje (kulutushuippu 15 GW ja tuotanto 10 GW).

Ruotsilla ja Norjalla ei ole niin paljon ylimääräistä kapasiteettia että tästä selvittäisiin tuontisähköllä, jolloin sähköverkko voi romahtaa kokonaan.

NYT pitää toimia. STOP datakeskukset!

Kommentit (463)

Vierailija
441/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Caruna arvio että sähköverkko vaatii datakeskusten takia aikakin 18 miljardin investoinnit.

Jokainen tietää mitä se tarkoittaa sähkön siirtoon liittyvien laskujen kannalta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/564f538b-003c-4529-b22c-b0caa291bb…

Sähköverkko ei pysy perässä
Aurinkopuistoilla ongelmia 21.09.2026 Energiauutiset
https://www.energiauutiset.fi/kategoriat/markkinat/aurinkopuistoilla-on…

Me olemme myös jo ongelmissa.

Vierailija
442/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumman valitset sellutehdas vai datakeskus?

On muodikasta vastustaa kaikkea kun oma elämä surkeaa. 

Kuka haluaa maksaa datakeskusten säilyttämästå datasta? Tai tuhlata luonnonvaroja niiden asioiden säilymiseen. Säilöminen vaatii sähköä. Jos töpseli vedetään seinästä, niin nämä katoavat taivaan tuuliin. Suurin osa säilöttävästå datasta on kissavideoita ja erilaisten influenserien suoltamaa sisältöä. Pari prosenttia on ns. yhteiskunnan kannalta olennaista asiaa. 

Ei. En koe tarpeelliseksi kuluttaa kansan vaurautta tällaiseen asiaan. Joku järki siinäkin pitää olla, mitä asioita kalliilla sähköllä halutaan säilyttää. Jopa museot välillä tuhoavat varastojaan. Onko tarpeen säilyttää ns. ilmaiseksi vaikkapa kissan muistoksi perustettua Facebook-sivua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun sen googgelin myötä tulee 7.000 uutta työpaikkaa. Ja tämä on ihan totta, uskokaa minua, ihan itse laskin.

Terv. Petteri

Vierailija
444/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Caruna arvio että sähköverkko vaatii datakeskusten takia aikakin 18 miljardin investoinnit.

Jokainen tietää mitä se tarkoittaa sähkön siirtoon liittyvien laskujen kannalta.

Ongelma näyttää olevan se, että sähkon tuotantoa tarvitaan kyllä valtavasti lisää mutta jos sille ei heti löydy valtavaa kysyntää, uudet hankkeet eivät ole kannattavia ja yhtiöt menevät nurin.

Toisaalta etenkin ydinvoimaloiden rakentaminen kestää niin älyttömän kauan että tuotanto on aina jåljessä kuormitusta.

Tästä ei hyvää seuraa tämän holtittoman datakeskusboomin vuoksi.

Vierailija
445/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Datakeskukset syövät ydinvoimaloiden tehot. Kansalaisille jää tuuleen ja aurinkoon perustuva sattumavoima, joka ei tuota mitään jos on tyyntä ja pimeää 

Aurinkoenergian kapasiteetti on muutenkin pieni.

Kiertävät sähkökatkot ja verkon vikatilat ovat pian todellisuutta.

Lisäksi ihmetyttää, ettei ketään huolestuta menetetyt hiilinielut, kun aurinkopaneelikenttä peittää satoja hehtaareita kasvillisuutta 

Vierailija
446/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa maksaa datakeskusten säilyttämästå datasta? Tai tuhlata luonnonvaroja niiden asioiden säilymiseen. Säilöminen vaatii sähköä. Jos töpseli vedetään seinästä, niin nämä katoavat taivaan tuuliin. Suurin osa säilöttävästå datasta on kissavideoita ja erilaisten influenserien suoltamaa sisältöä. Pari prosenttia on ns. yhteiskunnan kannalta olennaista asiaa. 

Ei. En koe tarpeelliseksi kuluttaa kansan vaurautta tällaiseen asiaan. Joku järki siinäkin pitää olla, mitä asioita kalliilla sähköllä halutaan säilyttää. Jopa museot välillä tuhoavat varastojaan. Onko tarpeen säilyttää ns. ilmaiseksi vaikkapa kissan muistoksi perustettua Facebook-sivua? 

Nämä uudet datakeskukset ovat lisäksi suurelta osin ns. AI-datakeskuksia eli niissä ajetaan tekoälymalleja kuten ChatGPT.

Dataa niissä varastoidaan mahdollisesti aika vähän. Eli ne eivät ole millään lailla välttämättömiä.

Vierailija
447/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sä luulet, että yritykset säilyttää sitä pilvessä olevaa dataa? Omissa nurkissaan vai?

Vierailija
448/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma näyttää olevan se, että sähkon tuotantoa tarvitaan kyllä valtavasti lisää mutta jos sille ei heti löydy valtavaa kysyntää, uudet hankkeet eivät ole kannattavia ja yhtiöt menevät nurin.

Toisaalta etenkin ydinvoimaloiden rakentaminen kestää niin älyttömän kauan että tuotanto on aina jåljessä kuormitusta.

Tästä ei hyvää seuraa tämän holtittoman datakeskusboomin vuoksi.

Ei kysyntä ole ongelma, vaan se että verkon siirtokyky ei ole riittävä, sitä ei ehditä rakentaa/päivittää niin nopeasti lisää, verkon rakentaminen on hidsta puuhaa, siihen menee vuosia.

"Saksa lisää nopeasti uusiutuvan energian kapasiteettiaan, mutta sen sähköverkko ei pysy perässä. Aurinko- ja tuulivoiman kapasiteetti laajenee nopeammin kuin sähköverkkoa päivitetään, minkä vuoksi jotkut hankkeet odottavat liittämistä."

Vierailija
449/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eniten huolestunut pohjavedestä että riittääkö ihmisille juomavettä kun vettä alkaa mennä keskuksen viilennykseen niin paljon. Amerikkalaisista yrityksistä olen katsonut paljon dokumentteja, miten välinpitämättömästi suhtautuvat asioihin. Googlella myös EU:lle edelleen sakkoja maksamatta... Hälytyskellot alkoi soida lujempaa kun eilen luin että Google lupaa rakentaa paikallisille saunoja Muhoksella.. Ei ole ilmaisia lounaita ja miksi joku suuryritys haluaisi lahjoa paikallisia tuolla tavoin?? Onko suomalaiset noin tyhmiä??? 

Vierailija
450/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämäkin kirjoitukset niihin. säilötään

Vierailija
451/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen eniten huolestunut pohjavedestä että riittääkö ihmisille juomavettä kun vettä alkaa mennä keskuksen viilennykseen niin paljon. Amerikkalaisista yrityksistä olen katsonut paljon dokumentteja, miten välinpitämättömästi suhtautuvat asioihin. Googlella myös EU:lle edelleen sakkoja maksamatta... Hälytyskellot alkoi soida lujempaa kun eilen luin että Google lupaa rakentaa paikallisille saunoja Muhoksella.. Ei ole ilmaisia lounaita ja miksi joku suuryritys haluaisi lahjoa paikallisia tuolla tavoin?? Onko suomalaiset noin tyhmiä??? 

Luulin että pilailit, mutta totta se on, jännä seurata mitä siellä muohoksella tulevaisuudessa tapahtuu. Oikeastaan arvaan jo.

Google lupaa hankkia muhoslaisille saunoja

https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20245556

Vierailija
452/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus myy suomalaiset vaikka orjiksi hiilikaivoksiin jos joku kokkarepäättäjä saa mukavat lahjukset siitä hyvästä.

Vierailija
453/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Datakeskukset syövät ydinvoimaloiden tehot. Kansalaisille jää tuuleen ja aurinkoon perustuva sattumavoima, joka ei tuota mitään jos on tyyntä ja pimeää 

Aurinkoenergian kapasiteetti on muutenkin pieni.

Kiertävät sähkökatkot ja verkon vikatilat ovat pian todellisuutta.

Lisäksi ihmetyttää, ettei ketään huolestuta menetetyt hiilinielut, kun aurinkopaneelikenttä peittää satoja hehtaareita kasvillisuutta 

Ei kiinnosta yhtään

Vierailija
454/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos sitten rakennetaan lisää ydinvoimaa.

Luonnollisesti vihervasemmisto vastustaa hommaa koska lisää ydinvoimaa tarkoittaa vähemmän riippuvuutta Venäjästä, ja sehän ei käy.

Vierailija
455/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet vedelle tapahtuvan? Mihin se siis menee?

Vierailija
456/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että pilailit, mutta totta se on, jännä seurata mitä siellä muohoksella tulevaisuudessa tapahtuu. Oikeastaan arvaan jo.

Selvää lahjontaa. Google ei ilmeisesti tiedä että täällä riittäisi ilmaisten ämpäreiden jako.

Vierailija
457/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lahjalistalta löytyy muun muassa aurinkovoima- ja lämpöpumppuasennuksia pienituloisille kotitalouksille. Yhtiö on luvannut myös lahjoittaa datakeskusten rakennusmailta kaadettujen puiden tuotot paikallisille toimijoille.

– Se on aika hieno veto, että Google ei ota siitä penniäkään, Savolainen fiilistelee."

Vierailija
458/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää öyhöytystä, mutta datakeskukset Suomessa eivät käytä pohjavettä.

Vierailija
459/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisesti vihervasemmisto vastustaa hommaa koska lisää ydinvoimaa tarkoittaa vähemmän riippuvuutta Venäjästä, ja sehän ei käy.

Olkiluoto 3 rakentaminen kesti aivan älyttömän kauan - 16 vuotta.

Fingrid on hyväksynyt jo 5 GW uusia datakeskuksia, jotka tuovat kuormansa verkkoon alle parissa vuodessa.

Vierailija
460/463 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkiluoto 3 rakentaminen kesti aivan älyttömän kauan - 16 vuotta.

Fingrid on hyväksynyt jo 5 GW uusia datakeskuksia, jotka tuovat kuormansa verkkoon alle parissa vuodessa.

Fingreedy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän