Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunpoisto pelottaa

Vierailija
08.08.2026 |

Mulle tehdään kohdunpoisto parin viikon päästä ja pelkään komplikaatioita. Syynä poistolle on iso myooma kohdun takaseinämässä. Siinä on käsittääkseni lähellä ainakin suoli ja virtsanjohtimet. Pelkään että tulee sellaisia komplikaatioita että olen kohdunpoisston jälkeen huonommassa kunnossa kuin ennen poistoa, jos tulee suoli - tai virtsanjohdinvaurio. Onko kenelläkään ollut myooma tuollaisessa paikassa ja miten kohdunpoisto on onnistunut?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse sinun pelätä, saati säikytellä itseäsi suotta etukäteen.  Ovat ammattilaisia, tietävät mitä tekevät ja laitteet ovat ensiluokkaiset. Olosi helpottuu leikkauksen jälkeen. Ei nyt olla savimajassa operoimassa voodoo-tohtorin varassa - vaan huippu hygieenisessa ja -modernissa sairaalaympäristössä, hyvissä, osaavissa käsissä.

Vierailija
2/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myooman on nyt aika häipyä kiusaamasta sinua.

Hysterektomioita eli kohdunpoistoja tehdään Suomessa vuosittain tuhansia. Niitä ei suoritettaisi missään tapauksessa tällaisessa laajuuudessa jos riskiprosentit olisivat jotenkin merkittäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 20v työurani potilasvahinkojen selvittelyn parissa ja pakko sanoa, että ei kyllä tule ajatusta, että kohdunpoistoja olisi työpöydälläni pyörinyt. 

Mulle itselleni on tehty kohdunpoisto vuosia sitten. Pelottavaahan se operoitavaksi meno on, mutta odotapa muutama kuukausi. Huomaat että elämänlaatusi on parantunut merkittävästi. Mun elämä muuttui ainakin merkittävästi parempaan.. 

Tsemppiä! Hyvin se menee! 

Vierailija
4/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse sinun pelätä, saati säikytellä itseäsi suotta etukäteen.  Ovat ammattilaisia, tietävät mitä tekevät ja laitteet ovat ensiluokkaiset. Olosi helpottuu leikkauksen jälkeen. Ei nyt olla savimajassa operoimassa voodoo-tohtorin varassa - vaan huippu hygieenisessa ja -modernissa sairaalaympäristössä, hyvissä, osaavissa käsissä.

Jos lääkärit olis ammattilaisia niin osaisivat kertoa sen potilaalle ettei syytä huoleen ole. Mutta koska eivät osaa muuta kun suorittaa toimenpiteen niin ei mikään ihme jos pelottaa.

Vierailija
5/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ja onnistui erinomaisesti. Aamulla leikkaus ja iltapäivällä kotiin. Mitään verenvuotoja, vessaongelmia tms ei ollut. Liikkuminen oli vähän vaikeaa ns vatsa poikki, mutta pari kertaa päivässä kävin kävelyllä kuitenkin. Haavat parani nopeasti. 

Vierailija
6/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä perseestä, eikö?

Älä ole lohduton 

vaikka ootkin kohduton

Vierailija
7/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kohtu ison myooman vuoksi, mutta en tiedä, missä kohtaa kohtua se oli. Leikkaus tehtiin tähystysleikkauksena, lääkäri pilkkoi kohdun ja veti palat emättimen kautta pois. Minulla kaikki sujui hyvin eikä leikkauksesta ole kuin positiivista kerrottavaa.

Vierailija
8/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkärit olis ammattilaisia niin osaisivat kertoa sen potilaalle ettei syytä huoleen ole. Mutta koska eivät osaa muuta kun suorittaa toimenpiteen niin ei mikään ihme jos pelottaa.

Voi olla sekin että lääkärit ei uskalla luvata potilaalle että leikkaus ei aiheuta haittoja siksi potilas jää epätietoiseen tilaan riskeistä. Potilaan kannattaa esittää niin kauan kysymyksiä että epätietosuus ja pelko riskeistä poistuu. Lääkärin velvollisuus on kertoa totuus.

Vierailija
9/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne, iso myooma ja poisto varmaan edessä. Eniten pelkään jotain hallitsematonta vuotoa. Toki olin aikoinaan myös varma, että kuolen synnytyksiin...😅

Vierailija
10/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla sekin että lääkärit ei uskalla luvata potilaalle että leikkaus ei aiheuta haittoja siksi potilas jää epätietoiseen tilaan riskeistä. Potilaan kannattaa esittää niin kauan kysymyksiä että epätietosuus ja pelko riskeistä poistuu. Lääkärin velvollisuus on kertoa totuus.

Mikäli aiheellinen, validi ja havaittu potentiaalinen riski olemassa, mitään leikkausta ei tosiaankaan suoriteta.

Vierailija
11/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan normaali tunne, että toimenpiteet huolettaa etukäteen ihmistä.

Vierailija
12/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli koko alavatsan kokoinen myooma. Kohdunpoisto ei aiheuttanut ongelmia. Erittäin kipeä kyllä olin heti leikkauksen jälkeen, koska myooman ison koon takia poisto tehtiin avoleikkauksella. Yleensä kohdunpoisto saadaan tehtyä tähystyksellä.

Vierailija
13/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kohdunpoisto monille aiheuttaa uusia ongelmia, joten ei ne pelot mitään aiheettomia ole. Voi tulla virtsankarkailua ym. Joillakin tehdään korjausleikkauksia sen takia.

Vierailija
14/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä leikkaukia tehdään tuhanisia, joten mega-iso älämölö syntyisi jos siellä operoidessa merkittävästi sössittäisiin. 

Rentoudu siis ystävä ja ole kiitollinen että asut Suomessa.

Vierailija
15/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kohdunpoisto monille aiheuttaa uusia ongelmia, joten ei ne pelot mitään aiheettomia ole. Voi tulla virtsankarkailua ym. Joillakin tehdään korjausleikkauksia sen takia.

Voi myös kompastua katukiveyksellä tai liukastua. Sitten joutuu tohtorille. Kannattaa pelätä kaikkea etukäteen.

Vierailija
16/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli jälkiseurauksena alavatsaan iso hematooma. Kolme kk saikkua, kun fyysinen työ.

Vierailija
17/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli jälkiseurauksena alavatsaan iso hematooma. Kolme kk saikkua, kun fyysinen työ.

Miten se oireili tai huomattiin?

Vierailija
18/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta steroidit

Lopeta itsesi spermoittaminen

Laihduta

Tervettä liikuntaa, happea, ym.

Vierailija
19/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisella tehtiin tuo, ja nyt kärsii tiheävirtsaisuudesta, tai pissiongelmista, en tiedä sit ollenkaan et onko näillä asioilla mitään yhteyttä, mut kannatta googlettaa mahdollisia seuraamuksia. Toisaalta jos se on pakko poistaa niin eihän sille mitään voi.

Vierailija
20/35 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös kompastua katukiveyksellä tai liukastua. Sitten joutuu tohtorille. Kannattaa pelätä kaikkea etukäteen.

no mut on ikävä loppuelämä vahtia missä on vessa, jos tulee hätä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi