Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen kun imetys on raskasta?

24.05.2007 |

Siis vauva nyt 3 kk ei nuku kuin pienissä pätkissä sekä öisin että päivisin. Iso vauva on eli kasvaa tooodella hyvin äidinmaidolla. Mutta tuttia ei suostu ottamaan ja olen ihan piipussa tämän rytmin kanssa. En tahdo jaksaa. Kun sais edes yöllä joskus vähän nukkua. Esikoinen on osa-aikaisessa hoidossa, mutta siitä kolmesta eteenpäin ei mahdollisuuttakaan lepoon ennen kuin hän menee nukkumaan, mutta sitten vauva vielä kukkuu.. Ja vauva joskus harvoin nukkuu aamupäivällä kaksi tuntia putkeen. En tajua? Lopetanko imettämisen ja alan antamaan korviketta säännöllisesti. Saisin jotain tolkkua rytmiin. Vai mitä? EN edes tiedä miten paljon tuota maitoa vauva juo. Mitä tehdä? Kun vielä flunssat ja muut tähän päälle, niin voi h.... sanon minä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko kokeillut että antaisit yöksi vaikka pullosta korviketta, niin näet paljonko sitä menee. Ja jos lapsukainen sitä syö hyvin voisit kokeilla antaisiko se lapselle pitemmän unen. Yksi vaihtoehto olisi kokeilla velliä illalla, esim. peruna/porkkanavelliä.

Oman jaksamisen kannalta olisi tärkeää lepääminen, joten kokeileppas antaa sitä maitoa tuttipullosta. Ja imetät sitten kun on tarpeellista. MInä olen ainakin imettänyt ja antanut korviketta samanaikaisesti aikaisempien lasten kohdalla.Ja yötä vasten aina tankkasimme mahdollisimman paljon.

Onko lapsukainen ollut aina nukkunut huonosti vai onko nyt tullut sellainen tiheän imemisen vaihe???

Vierailija
2/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jäi sellainen tunne viestin luettuasi, että olet vain hirvittävän väsynyt huonojen unien takia ja kahden lapsen hoidosta. Et varsinaisesti tuonut esille, mikä juuri imteyksessä on raskasta, syökö vauva pitkään vai mikä? Korvike on ehkä hiukan tuhdimpaa kuin äm, mutta en usko sen kuitenkaan olevan mikään väsymyksenpoistojippo. Muutenhan yhtälö menisi, että korvikevauvat nukkuisivat hyvin, olisivat kaikin puolin helpompia ja heidän äidit jaksavampia. Toki voit kokeilla, auttaako korvike asiaa, mutta meillä ainakin se vain lisäsi ilmavaivoja ja pätki unia. Painotan, että en ole korvikkeita vastaan, mutta luulen vastauksen väsymykseesi löytyvän jostain muualta kuin vauvan ruoasta.

Pystytkö itse levätä, kun esikoinen on hoidossa ja vauva nukkuu? Entä jos laitat isän lasten kanssa ulkoilemaan pariksi tunniksi isän vapaapäivänä tms? Pumppaat maitoasi ja pääset jonnekin tuulettumaan? Tässä joitain piristysehdotuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nautin lapsistani täysillä ja olen ihan positiivinen. Mutta ihan oikeasti, vauvan rytmi ja rinnassa viihtyminen on vähän liikaa. Tarvitsen unta! En odota tuulettumisia tai muuta pakoa tästä, viihdyn kyllä. Vauva siis nukkuu liian pienissä pätkissä ei syö tuttia ja haluaa rintaa aika usein.

Minulle jäi sellainen tunne viestin luettuasi, että olet vain hirvittävän väsynyt huonojen unien takia ja kahden lapsen hoidosta. Et varsinaisesti tuonut esille, mikä juuri imteyksessä on raskasta, syökö vauva pitkään vai mikä? Korvike on ehkä hiukan tuhdimpaa kuin äm, mutta en usko sen kuitenkaan olevan mikään väsymyksenpoistojippo. Muutenhan yhtälö menisi, että korvikevauvat nukkuisivat hyvin, olisivat kaikin puolin helpompia ja heidän äidit jaksavampia. Toki voit kokeilla, auttaako korvike asiaa, mutta meillä ainakin se vain lisäsi ilmavaivoja ja pätki unia. Painotan, että en ole korvikkeita vastaan, mutta luulen vastauksen väsymykseesi löytyvän jostain muualta kuin vauvan ruoasta.

Pystytkö itse levätä, kun esikoinen on hoidossa ja vauva nukkuu? Entä jos laitat isän lasten kanssa ulkoilemaan pariksi tunniksi isän vapaapäivänä tms? Pumppaat maitoasi ja pääset jonnekin tuulettumaan? Tässä joitain piristysehdotuksia.

[/quote]

Vierailija
4/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kanssa suosittelisin antamaan jo velliä illalla jos rupeis nukkumaan sitten paremmin.Ensin kokeilisin kyllä antaa tilkan velliä aamulla,jos tulee masuvaivoja niin ei tarvii yötä kantaa=)Mulla samoja fiiliksiä kun sulla,mutta vauva vasta 2kk..en viiti ihan vielä velliin siirtyä,mutta yritän sinnitellä.Mä antanu alusta asti pojalle pullolla lypsyä,niin pääsen välillä vaikka lenkille ja tuulettaa päätä=)

Vierailija
5/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin ihan samoin esikoisen kanssa ja silti sinnillä imetin..miksi?..no en tiedä..kait sikis kun niin " kuuluu" tehdä ja " hyvä äiti imettää" . No kakkosen kohdalla sitten tajusin sen 3kk jälkeen että olen ihan yhtä hyvä ja ehkä parempikin jos en imetä koska koin sen raskaaksi, jaksoin paljon paremmin sen päätöksen jälkeen ja vauvakin alkoi nukkua pidempiä jaksoja!

Voithan antaa aina silloin korviketta kun tuntuu että ..taasko ;)

Vierailija
6/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli sellainen rinnalla viihtyjä ja pätkänukkuja, edelleenkin 3-vuotiaana aika levoton nukkuja. Luonnekysymys mielestäni. Ei juuri tutista piitannut. Viihtyi vauvana vain sylissä tai liinassa, sitten lattialla kun pääsi ryömimään. Täysimetyksellä oli 6kk, sen jälkeen aloiteltiin kiinteät huonolla menestyksellä. Oli käytännössä pelkällä rinnalla yli vuotiaaksi, kunnes alkoi syömään ekoja ruoka-annoksia. Siihen saaka järsi vähän leivänkantaa tai nyppi raejuustoa tms. naposteluja. Söi 2-vuotiaaksi rintaa öisinkin useita kertoja, lähinnä tutin puutteen vuoksi.

Kakkonen on toista maata. On ollut tosi helppo ja tyytyväinen vauva, syönyt esim.7krt/vrk eikä huoli rintaa kuin nälkäisenä, väsyneenä haluaa tutin suuhun. Nyt kun parisen viikkoa sitten 6-kuisena aloitettiin kiinteät niin alkoi heti syömään hyvällä halulla ja jätti yösyötöt yhteen heti. Täytyy sanoa, että kakkosen kanssa on tosi helppoa verrattuna ekaan, mutta jos kysyisit että mitä tekisin toisin niin täytyy sanoa etten mitään. Minusta ei ole huudattamaan ja pidin imetystä tosi tärkeänä. Siinä mielessä olin helpommassa tilanteessa, että minulla eka oli vaativampi, eli pystyin käyttämään kaiken energiani häneen. Nyt taas olen jaksanut ihan hyvin vaikka esikko on kotihoidossa, sillä koliikin jälkeen vauvamme on nukkunut öisin tosi hyvin.

Itse yrittäisin sinnitellä ja huilailla aina tilaisuuden tullen. Jatkuva lutkutus kuitenkin vähenee koko ajan kun vauva kasvaa. Tietty jos väsähdät täysin niin sinun täytyy saada apua! Onneksi kesä on tulossa! Päivä kerrallaan, toivotaan että helpottaa, mutta luulen että vauvallesi korvikekaan ei tee mitään kun tuttikaan ei kelpaa. Imemisen/läheisyyden tarpeeseensa varmaan tisua kaipaa.

Vierailija
7/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaipaa läheisyyttä ja turvaa sekä tietenkin myös sitä ruokaa! Miksi vauva ei saisi olla turvassa äidin lähellä ja rinnalla? Ymmärrän kyllä että se voi olla rankkaa. Etkö saa nukutuksi imettäessä? Se on kuitenkin vauvalle erittäin tärkeää että saa olla rinnalla ja saa sitä oman äidin maitoa.

Pumppaa maitoa ja jos joku voisi jäädä lasten kanssa muutamaksi tunniksi niin sinä voisit painua pehkuihin? Nukut aina kun isompi on hoidossa ja vauva nukkuu. Vaikka vaan lyhyitä hetkiä.

Vierailija
8/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä äiti imettää?! Ja muut on huonoja?!

Mä annoin muistaakseni 2 kk ikäsestä jo maissivelliä ja vauva rupes nukkuun 12 tunnin yöunia. Ootko kysyny neuvolasta neuvoja?

Vierailija
9/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessasi laittaisin isän hoitamaan muutamat syötöt joko pumpatulla maidolla tai korvikkeella, ja itse painuisin pehkuihin. Onhan se nyt hullua, että äidin täytyy kärsiä kohtuuttomia imettämisen takia. Tiedän kyllä mitä se valvominen teettää (esikoisen kanssa makasin päivät lattialla ja itkin vaan). Ei se vauva siitä pilalle mene, että syöttäjä on joku muu.

Jos minulla on kaksosten kanssa ollut rankka yö, menen heti nukkumaan, kun mies tulee töistä.

Alia +1 +2

Vierailija
10/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että otat vauvan viereesi nukkumaan, ja kun hän herää syömään niin työnnät vaan tissin suuhun ja jatkat itse uniasi. Ja kun herää seuraavan kerran, vaihdat vauvan paikkaa ja omaa kylkeä, toinen täysi tissi suuhun ja taas unille... Meillä toimii näin ja olen pirteä aamulla!

Entä päivällä, nukutatko vauvaa sisällä vai ulkona? ulkona nukkuu meidän vauvat paremmin, sisällä juuri noita lyhyitä pätkiä vain. Eli uniaikaan kävelylle ja vaunuja lykkimään (jos pystyt toisen lapsen kanssa näin tehdä) tai oppisko nukkumaan paikallaan olevissa vaunuissa parvekkeella tai pihalla?

tsemppiä!

Vierailija
11/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko kirjoittaa edes jotain kun tuo sun tekstisi kuulosti ihan täsmälleen meidän vauva-ajalta, ensimmäiset kuukaudet oli tuollaista, neljän kuukauden jälkeen alkoi tulla rytmiä ja puolivuotiaasta eteenpäin olikin jo paljon helpompaa..tosin yöt alkoi nukkumaan vasta muutama viikko takaperin edes jotenkuten. Meillä kuitenkin se ero että tyttö on esikoinen joten sulla on varmaan tosi rankkaa, täydet sympatiat sinne.

Sen vaan sanon noista velleistä sun muista että ei ne kaikilla auta nukkumisiin ym. vaikka neuvolassakin niitä ainakin meille tarjottiin lähes varmana apuna. Mutta oman jaksamisesi mukaan tietenkin toimit imetyksenkin suhteen.

Queen ja tyttö 9kk

Vierailija
12/19 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans samanikäinen poika joka syö 2 t välein vuorokauden ympäri! Lisäksi on alkanu päivällä kans nukkua vaan pätkiä. Riisivellin aloittaminen auttoi( teen itse kun esikko maitoallerginen, Dr.Kousa-jauheesta) hiukan mutta nukkuu ekan pätkän silti vaan noin 3 t.

Mulle sanottiin neuvolas että velli ei ole ratkaisu, koska siinä on vähemmän energiaa kuin ÄM, joka on huomattavasti rasvapitoisempaa. Kyllä se tietty hetkeksi auttaa kun täyttää enemmän tai oikeastaan ei mene varmaan niin nopeasti eteenpäin suolistossa. Neuvolasta neuvottiin, että perunalla ehkä saisi öihin pituutta. Sinuna en antaisi korviketta lisää vaan tuhdimpaa murkinaa.

Mä alotin juuri maissin antamisen, seuraavaksi ajattelin antaa luumua (et myös masu toimii ku ruokavalio muuttuu) ja seuraavaksi aloitan perunan. Yöt ei kyllä vielä ole parantuneet vaan oikeastaan samanlaisia, masua taitaa vähän vääntää ennen kuin tottuu.

Mulla oli esikoinen tosi vaativa vauva allergioineen ja ymmärrän täysin väsymyksesi. Meillä ei nukuttu koko eka vuonna kuin 45 min pätkissä! Yritä kuitenkin levätä aina kun voit ja lähde välillä vaikka lenkille! Se auttaa mielialaankin piristävästi ja vähentää stressihormonien määrää. Itsekin olen tässä 3 kk jälkeen alkanu väsymään niin, että välillä on ihan toivoton olo ja masentaa. Väsyneenä alkaa mielikuvituskin niin lentelemään että ajattelee ihan " pimeitä" ;-). Mutta se menee sit ohi ku saa nukkua, ei siihen enää kauaa mene, usko pois! TSEMPPIÄ!

Vierailija
13/19 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuitenkin kokeilin antaa pullosta ihan korviketta illalla ennen yöunia ja meni hienosti!!!!!!! Söi semmoiset 80 ml ja rinnat ensin. Eli nukahti siinä 22, heräsi syömään 02.30, ähisi klo 6, mutta vain ähisi ja kovaa, heräsi siinä 8 aikohin. Eli minä sain aika kivasti nukkua!! Ja kuinka tuo väsymys iskeekään kun saakin nukkua, olisin nukkunut koko päivän.. Mutta aamulla oli vihreää kakkaa vaipoissa?? Yleensä ei kakkaile yöllä ollenkaan eikä koskaan vihreää? Ehkä itse söin jotain sopimatonta. Mutta katsotaan miten etenee tämä...en liikoja odota kuitenkaan...

Onkohan mun maito todella rasvaista, koska vauva on niin iso?

Vierailija
14/19 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä kakka johtuu vauvan ilmavaivoista. Itsekin olen joskus samaa ihmetellyt.

Rintamaidoissakin taitaa olla paljon eroja, sillä mulla on kanssa tosi iso vauva ( 2kk iässä 8kg ) ja täysimetyksellä on ollut. Multa testattiin jo raskausaikana sokerirasitus koska itselle tuli niin paljon painoa ja esikoinen oli myös tosi suuri vauva ( pelkällä rintamaidolla ). Koska mulla ei kuitenkaan tuota raskausajan diapetestä löytynyt niin ei hätää. Täysimetetty vauva ei voi olla liian iso. Ilmeisesti kuitenkin jos mulla olisi tuo raskausajan diapetes todettu niin vauvaakin olisi pitänyt seurata tarkemmin.

Tuohon imetystahtiin ei multa valitettavasti löydy mitään neuvoja, mutta onneksi olet niitä jo hyvin saanutkin. Mulla oli esikoinen tuollainen tissillä roikkuja, mutta se olikin helpompaa kun ei ollut toista lasta. Nytkin vähän pelotti että tämä kakkonen viihtyy yhtä paljon rinnalla, mutta ei onneksi. Itse nukuin esikoinen kainalossa, jolloin ei yöt olleet niin raskaita kun sain nukuttua myös imetyksen aikana. Kun esikoinen tuli vielä vanhemmaksi niin osasi itse etsiä rinnan enkä aina edes herännyt.

Tsemppiä!!

Pirriäinen

Vierailija
15/19 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt 3v, 2v ja 3vk ikäiset lapset, joten tuota vauvan lähelläpitämis/imetyssysteemejä on pitänyt vähän miettiä. Meillä kaikki vauvat ovat pitäneet ensimmäiset 3h ylittäneet unet sen jälkeen, kun yöimetys on lopetettu. Kahden jälkimmäisen kohdalla olen imettänyt sängyssä, ihan oman jaksamiseni takia. Mun ei tartte edes vaihtaa kylkeä (varmaan rintojen muoto vaikuttaa), joten ei kun pyyhettä alle ja rinnat esille! Aina en itse edes herää... Siinä ei haittaa, vaikka vauva söisi miten tiheästi. Moni kauhistelisi, mutta vinkkinä vain väsyneille äideille...

Päivällä pidän paljon liinassa, ja hienoisella säätelyllä myös imetys onnistuu sen avulla. Parhaat unet tulee myös meillä ulkona vaunuissa.

Ja se hetki, kun lapset nukkuu, ota itsellesi!! Et varmasti lähde tiskaamaan tms, vaan vaikka vain istuskelet ja nautiskelet, jos ei uni tule.

Ai niin, meillä ei vellit ole suoraan heti vaikuttaneet yöuniin. Tai ehkä hieman pidentäneet yön eka pätkää ja yksinkertaistaneet iltasyöttöä, mutta kitinää ollut aluksi yöllä enemmän. Mutta kun kiinteitä menee kohtuullisesti, olen uskaltanut jättää yösyötöt pois, eli n. 6-7kk iässä.

Vierailija
16/19 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valvoin myös ekat 5vkoa, nukkuen ihan max. 1,5h kerralla. Sitten aloin olla niin väsynyt, ettei jalat kirjaimellisesti kantanut... No, nälkähän pojalla oli, ja kun alkoi tankata illalla korvikettakin desitolkulla, siirryin antamaan maissivelliä. Nyt nukkuu ekalla pätkällä 3-7h (yleensä 4h), ja loput 2 pätkää 2-4h, eli meillä ainakin velli auttoi - niin uneen kuin pojan mahakipuihinkin, mitkä johtuivat liiasta maidon ahmimisesta iltaisin.

Nyt poika vajaa 3kk, ja päivisin menee korvikkeen lisäksi 2dl maissi- tai po-pe-velliä. Myös po-pe-sosetta ollaan vähän maisteltu. Imetystä olen erinäisistä syistä nyt lopettelemassa.

ÄM terveellisyydestä kukaan ei varmasti väitä vastaan, mutta kyllä sille vauvalle voi läheisyyttä antaa muutenkin!!! Meillä ainakin on lähestulkoon kaikki ajat jommankumman sylissä, jollei nuku. Eli ei se imetys ole siihen ainoa tapa...

Ja meillä isä on ollut apuna niin paljon kuin olen tarvinnut, muttei se oikein uniin auta, jos piti olla imettämässä 1,5h välein. Ja pullosta voisi myös antaa juu (niinkuin ollaan tehty laitokselta asti), mutta SILTI minä olen herännyt jokaisella pojan ähkäisyllä - eli ei auta, vaikka isä yöllä syöttäisikin. Ja vaikka " nukkuisit" yöllä sen 7h, niin eipä sekään auta, jos joudut sen aikana heräämään monta kertaa.

Mutta jospa siitä lisämaidosta tissittelyn jälkeen löytyisi apu teillekin! =)

Pi-Ki

Vierailija
17/19 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vauva- tai muussa lehdessä kun oli unesta juttua, niin siinä sanottiin, että vasta 3 tunnin putkeen nukuttu pätkä on yleensä ihmiselle " tarpeeksi" ja auttaa. Kroppa kyllä toimii muutenkin, mutta aivoissa alkaa näkyä ekat väsymyksen merkit : itse ainakin unohtelin levyjä päälle, laitan maitopurkin astiakaappiin jne.

Joten koittakaa kaikki saada jollain tapaa se 3 tuntia vrkssa putkeen unta (joillekin mahdotonta, I know), jospa siitä sitten olisi apua (?)!

Hyviä unia kaikille! :)

Vierailija
18/19 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo 3kk jaksanut joten ei kannata enää siinä vaiheessa luovuttaa, koska pian ne syöttövälit pitenee. Itsekin huomasin eräänä päivänä, kun tyttö reilun 3kk että hups, imetys kesti vain 5min.. :) Tutiton lapsi myös, joten illat olivat pitkään sitä tissille nukahtamista ja ovat välillä yhä, nyt ikää reilu 9kk! Öitäkään ei nukuta heräämättä, mutta yleensä sen 5-6h saa ainakin jo nukuttua putkeen.

Onhan se välillä raskasta, itse olen huomannut että raskasta siitä imettämisestä tekee se väsymys. Eli kannattaa johonkin väliin yrittää saada nukuttua (sen isän avulla..) niin jaksaa.

En kuitenkaan koe, että korvikeruokintaan siirtyminen olisi mitenkään helpottanut eloa, pullojen kanssa pläräilyä jne. eli ihan tyytyväinen olen imetykseen, ei sekään nyt ihan joka päivä kamalaa ole mutta odotan kyllä innolla että tyttö kasvaisi vähän ja alkaisi nukkua öitään kunnolla.. Nykyään kyllä jo välillä nukahtaa ilman tissiäkin, eli edistystä pikkuhiljaa.

Vierailija
19/19 |
26.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli todella rankkaa esikoisen kanssa ja olin aivan rätti poikki ensimmäiset kuukaudet. Jatkuva imetys masensi ja yöt valvottiin. Sitten vauvan ollessa 5-6kk, aloin olla niin väsynyt, että vahingossa nukahtelin imettäessä. Ja siitä se taivas sitten aukeni, oli ihana herätä aamulla levänneenä ja pirteänä :)

Pikkukakkosen kanssa olenkin tehnyt melkein alusta alkaen niin, että vauva nukkuu vieressä ja herään vain asentamaan tissin suuhun ja jatkan itse unia :) Nukun niin kevyesti, että herään pieneenkin inahdukseen, mutta onneksi nukahdan helposti uudestaan.

Kannattaa kaikkien väsyneiden äitien ainakin kokeilla tämmöstä, jos vaan uskaltaa nukkua vauva vieressä. Pikku kakkosen kanssa en kerennyt edes kokea sitä kamalaa väsymystä ja kaikki on tuntunut paljon helpommalta :)

Meidän molemmat lapset ovat kyljessä kiehnääjiä, esikoinen (6-v.) on vieläkin kova halaileen ja kaipaa syliä.