Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko miehen työn perässä Amerikkaan? Nyt on tarjoutunut mahdollisuus.

Vierailija
07.08.2026 |

ajatuksia?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.ap

Vierailija
22/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-, Keski-, vai Etelä-Amerikkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

New York ehkä ainut, missä jaksaisi asua. Se on eurooppalaisin jenkkiläinen kaupunki, jossa pärjää kävellen. Muualla ei taas pärjää ilman autoa, kun kaikkialle mennään vaan autoilla. Se on sitten aivan eri asia, kellä nykyään on varaa asua New Yorkissa. 

Monissa kaupungeissa on käveltävä keskusta. Ja julkinen liikenne lähiöistä keskustaan. Ilman autoa voi pärjätä joissain kaupungeissa, mutta ei todellakaan joka paikassa. Lapsille on hyvät koulukuljetukset, mutta silti on oletus, että toinen vanhemmista pystyy hurauttamaan tarpeen vaatiessa milloin tahansa paikalle. Eli pitää joko miettiä kaupat, koulut, bussit ja asumiset tosi tarkkaan, tai sitten omistaa se auto. Tai siis tietysti kaksi. 

Vierailija
24/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi miettiä pitkälle eteenpäin. Miten elää siellä, mitä tekee siellä, saako itse töitä vai hoitaako kotia, millaisen duunin täällä Suomessa jättää taakseen, jos palaa takaisin Suomeen niin löytyykö taas itselle töitä, miten vaikuttaisi parin vuoden etäsuhde (=ero), jne.

Hulluahan se olisi jättää sen takia lähtemättä, että maa on erilainen kun Suomi tai pohjoismaat. Euroopassakin on erilaisia poliittisia ilmapiirejä eikä jenkkilässä kaikki ole kuitenkaan urpoja. Varsinkin kaliforniassa ja nykissä sivistyneempää porukkaa. Ulkomaillehan mennään pidemmäksi tai lyhyemmäksi ajaksi juuri siksi että pääsee näkemään erilaista menoa.

Vierailija
25/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muuttaisi. Minulle oma ura on liian tärkeä, ja koulutukseni on sellainen, ettei sitä vastaavaa työtä voi oikein tehdä vieraassa maassa suoraan suomalaisella koulutuksella. 

Vierailija
26/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne olisitte muuttamassa? Ja tilapäinen vai pysyvä muutto?

Itse olen asunut miehen työn takia useamman vuoden Usassa. Muutto oli alusta pitäen määräaikainen, joten siinä mielessä oli helppo lähteä. Poliittinen tilanne oli parempi silloin, mutta kyllähän se paheni jo sinä aikana kuin olimme. Nyt tuntuisi raskaalta lähteä. 

Usaan lähtiessä kannattaa olla selvillä, mitä kaikkea työnantaja maksaa, koska kyseessä on uskomattoman kallis maa. Isomman kaupungin hyvällä alueella talot maksavat miljoonia, ja kuuksusivuokra sähköineen ja kaasuineen voi olla $10 000 kuussa. Terveydenhuolto on todella kallista, vaikka toki kun sellaisen saa hyvän, se on sitten hyvä. Ilmainenkin koulu maksaa Usassa yllättävän paljon, koska sinne pitää ostaa kaikki opettajan taulutusseista lähtien. Ja maksullinen koulu sitten onkin kallis. 

Ihmisiä löytyy mukavia ja kiinnostavia, ja amerikkalaisiin on kiva tutustua. Kaupungeissa on hurjan fiksua porukkaa, ja sosiaalisempaa ja aktiivisempaa kuin Suomessa. Se on ehdottomasti parasta. 

Millä viisumilla olit? 

Vierailija
27/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta työstä voi ottaa virkavapaata. Ensin esim vuosi, niin näkee, miten homma lähtee sujumaan. Ja jos muutto on määräaikainen, kannattaa ainakin yrittää neuvotella, että työpaikka odottaisi. 

Työluvan saanti on oikeasti todella vaikeaa (tietysti vähän alasta riippuen) mutta Usassa on jossain määrin normaalimpaa kuin Suomessa, että joku ei käy töissä, että kivaa tekemistä ja vapaaehtoishommia löytyy kyllä. 

Parisuhteen pitää olla vahva ja miehen pitää olla sitoutunut yhteiseen talouteen. Et nimittäin saa välttämättä edes avattua omaa tiliä, vaan elät miehen rinnakkaiskortilla. Ja huolehtikaa, että sinulle kertyy eläkettä ja omaisuutta. Varsinkin, jos teillä on avioehto. 

Vierailija
28/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne olisitte muuttamassa? Ja tilapäinen vai pysyvä muutto?

Itse olen asunut miehen työn takia useamman vuoden Usassa. Muutto oli alusta pitäen määräaikainen, joten siinä mielessä oli helppo lähteä. Poliittinen tilanne oli parempi silloin, mutta kyllähän se paheni jo sinä aikana kuin olimme. Nyt tuntuisi raskaalta lähteä. 

Usaan lähtiessä kannattaa olla selvillä, mitä kaikkea työnantaja maksaa, koska kyseessä on uskomattoman kallis maa. Isomman kaupungin hyvällä alueella talot maksavat miljoonia, ja kuuksusivuokra sähköineen ja kaasuineen voi olla $10 000 kuussa. Terveydenhuolto on todella kallista, vaikka toki kun sellaisen saa hyvän, se on sitten hyvä. Ilmainenkin koulu maksaa Usassa yllättävän paljon, koska sinne pitää ostaa kaikki opettajan taulutusseista lähtien. Ja maksullinen koulu sitten onkin kallis. 

Ihmisiä löytyy mukavia ja kiinnostavia, ja amerikkalaisiin on kiva tutustua. Kaupungeissa on hurjan fiksua porukkaa, ja sosiaalisempaa ja aktiivisempaa kuin Suomessa. Se on ehdottomasti parasta. 

Millä viisumilla olit? 

A-1

Vierailija
29/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseehän sieltä nyt hyvänen aika takaisin tänne, jos ei asiat suju tai siellä viihdy. Mietitte vaan etukäteen, miten sitten toimitte ja missä ensin majailette ym., jos niin käy, että haluatte palata.

Vierailija
30/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

samakai se missä loisii toisen rahoilla, drinkkiä vaan altaalla aamusta iltaan.

Vierailija
31/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi. Tietenkään en ole joka paikassa käynyt, mutta työt olisi vieneet Massachussetsiin. Käytiin siellä kiertelemässä ja minulle olisi sopinut, että mies lähtee yksin. Ei lähtenyt.

Asiat, mistä en Amerikassa pidä. Hurrikaanit, helleaallot, aseet, autoilukulttuuri. Kaikki on myös (bensaa lukuunottamatta) kallista. Lomaakaan ei siellä saa kovin montaa viikkoa.

Vierailija
32/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kansainvälidessä yrityksessä ja jos saisin siirron, voisin kyllä.

Meidän asunto menee helposti vuokralle ja tulisihan ihan erilaista työkokemusta.

En, jos pitäisi irtisanoutua. Eläkeikään on pitkä aika ja takaisin tuskin pääsisin

Vierailija
33/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

New York ehkä ainut, missä jaksaisi asua. Se on eurooppalaisin jenkkiläinen kaupunki, jossa pärjää kävellen. Muualla ei taas pärjää ilman autoa, kun kaikkialle mennään vaan autoilla. Se on sitten aivan eri asia, kellä nykyään on varaa asua New Yorkissa. 

Seattle on eurooppalaisempi ilmapiiriltään.

Vierailija
34/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama "riski" olemassa, mies on neuvotellut määräaikaisesta pestistä siellä. 
Olen aiemmin muuttanut jo useampaan maahan osittain hänen töidensä johdattamana, mutta jenkkilän kohdalla pitää tosiaan puntaroida enemmän. Arveluttaa monikin asia. En pidä poliittisesta meiningistä siellä tällä hetkellä, lisäksi pelkään olevani ainakin joillakin alueilla erittäin erilaisella aaltopituudella kuin paikalliset. Toisaalta olen myös tavannut ihan älyttömän fiksuja ja mukavia jenkkejä tässä vuosien varrella, ja L.A. jonne ehkä muuttaisimme on taatusti kyllä "vapaamielisempi" kuin joku Alabama/Texas tms.  New Yorkista myös olen pitänyt, käydessäni siellä muutaman kerran monta vuotta sitten. 
Mutta toisaalta mietityttää myös autottomuus ja yleinen turvallisuus. Olen tottunut siihen, että käyn esim klubeilla ja keikoilla itsekseni. 

Ei siellä voi ilman autoa olla, etenkään Losissa. Jenkeissä ainoastaan köyhät ja nistit kulkee autotta.

Tämä. Siellä autotonta ihmistä pidetään epäilyttävänä. Eikä siellä tosiaan pääse minnekään ilman autoa. Kunnollisia jalkakäytäviä ei ole ja ostoskeskukset on rakennettu hemmetin kauas kaikesta.

Vierailija
35/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille. Oltais lähdössä Calirforniaan.

Suomessa se kirjoitetaan Kalifornia.

Vierailija
36/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi lasten iästä. Jos ei hankalasti katkea kaverisuhteet niin lähtisin.

Vierailija
37/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vapaamielisillä" alueilla pyörii kaikki rikolliset eikä niitä vangita. Jos turvallisuutta haluaa, niin kannattaa muuttaa "ahdasmieliselle" alueelle.

Eniten henkirikoksia tehdään bible beltillä.

Vierailija
38/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että Amerikkaan. Pohjois- vai Etelä-Amerikkaan?

Vierailija
39/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta työstä voi ottaa virkavapaata. Ensin esim vuosi, niin näkee, miten homma lähtee sujumaan. Ja jos muutto on määräaikainen, kannattaa ainakin yrittää neuvotella, että työpaikka odottaisi. 

Työluvan saanti on oikeasti todella vaikeaa (tietysti vähän alasta riippuen) mutta Usassa on jossain määrin normaalimpaa kuin Suomessa, että joku ei käy töissä, että kivaa tekemistä ja vapaaehtoishommia löytyy kyllä. 

Parisuhteen pitää olla vahva ja miehen pitää olla sitoutunut yhteiseen talouteen. Et nimittäin saa välttämättä edes avattua omaa tiliä, vaan elät miehen rinnakkaiskortilla. Ja huolehtikaa, että sinulle kertyy eläkettä ja omaisuutta. Varsinkin, jos teillä on avioehto. 

Noh, mikään virkavapaa ei ole vaihtoehto yksityisellä puolella. Irtisanoutua voi toki. Itselle painaisi aika paljon vaakakupissa että saisinko työlupaa (yleensä kai aika vaikeaa, kotirouvailuksi menisi). En olisi valmis luopumaan omasta urasta koska se on sitten siinä jos kyseessä on monen vuoden keikka jolloin ei voi pitää ammattitaitoaan yllä. Noh ehkä jos mies tienaisi miljoonaluokassa ja tehdään paperit valmiiksi, missä minulle kerrytetään omaisuutta että en jää tyhjän päälle ja voin tarvittaessa uudelleenkouluttautua kun paluu koittaa joskus.

Vierailija
40/47 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kannattaa lähteä 🤠

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi