Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipääsemätön halu muuttaa maalle

Vierailija
06.08.2026 |

Nyt on tosi kyseessä, en enää siedä kaupunkiasumista vaan polttava halu muuttaa maalle, josta sitten pääsee asioimaan kaupunkiin tarvittaessa, en enää kestä siedätyshoitoa kaupunkielämään. Totaalisen kypsynyt.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa me ei ihan maalle päädytty. Mutta kehyskuntaan missä on alle 2km palveluihin ja 1km oikealle landelle. 

Tää toimii meillä. Kun pääsevät pyörillä ja kävellen kavereilleen kouluun ja harrastuksiin yms. Ei oo niin kuski riippuvaista. 

Itsekseni voisin asua vaikka ihan korvessakin. Työt on 90% etää ja sosiaalinen tarve on aika vähäistä 

M44

Kehyskunta toimii hyvin monelle sekin, toki on aika tarkkaa minkä alueen valitsee jopa kunnan sisällä...meidän ennen kiva ja suojaisa alueemme muuttui ihan parissa vuodessa, kun sinne avattiin päihteilijöiden tukiasuntola sekä ruvettiin asuttamaan pakolaisia. :/ 

Vierailija
22/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin maalle hiljattain perheeni kanssa. 

Olen kotoisin pk-seudulta, mutta vietin lapsuuteni kesät aina maalla sukulaisissa. Viihdyin molemmissa ympäristöissä, mutta ymmärsin vasta nelikymppisenä, miten nykyaikainen kaupunkielämä kuormittaakaan itseäni. Äänet, saasteet, kiire, hajut...muutin siis maalle, kirkonkylään, josta on noin 100km lapsuuteni maalaismaisemiin. 

Täällä on ihan toimivat peruspalvelut terkkarista kauppoihin, kouluihin ja apteekkiin. Lähin kaupunki on 40km päässä, bussilla 45 minuuttia tai autolla puolisen tuntia. Busseja kulkee yllättävän hyvin, parhaimmillaan tunnin välein, ja ainakin toistaiseksi taksikin on tullut tilattaessa. 

Pienen epävarmuuden kanssa eläminen toki kuuluu täällä asiaan, mutta sitä pitää vaan oppia sietämään. Joskus netti pätkii toivottoman paljon, joskus joku peruspalvelu on poissa käytöstä jopa viikkoja. 

En ole katunut muuttoamme, eikä kukaan perheenjäsen ainakaan ääneen ole toista mieltä. 

Ostimme kuolinpesältä edullisesti vanhan mutta hyväkuntoisen talon, täällä on tilaa olla ja elää. 

Piha on iso ja tonttinaapurit elävät ns. vanhalla tyylillä eli vaikka näköyhteys onkin, ei pyöritä tontin rajoilla turhaan tai tulla väkisin juttusille, iltaisin ja öisin ollaan hiljaa. 

Silloin kun käyn "isolla kirkolla", huomaan pian miten älyttömästi se ihmisvilske ja äänten sekamelska rasittaakaan. Ai niin, verenpaineeni muuten laski muuttomme myötä! Olen kuullut että näin voi käydä joillekin.

Isot onnittelut, kuulostaa todella mielekkäältä, pieniä haasteita on aina, isommat minulla kaupungissa. Mukavaa loppukesää Teille sinne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa me ei ihan maalle päädytty. Mutta kehyskuntaan missä on alle 2km palveluihin ja 1km oikealle landelle. 

Tää toimii meillä. Kun pääsevät pyörillä ja kävellen kavereilleen kouluun ja harrastuksiin yms. Ei oo niin kuski riippuvaista. 

Itsekseni voisin asua vaikka ihan korvessakin. Työt on 90% etää ja sosiaalinen tarve on aika vähäistä 

M44

Kehyskunta toimii hyvin monelle sekin, toki on aika tarkkaa minkä alueen valitsee jopa kunnan sisällä...meidän ennen kiva ja suojaisa alueemme muuttui ihan parissa vuodessa, kun sinne avattiin päihteilijöiden tukiasuntola sekä ruvettiin asuttamaan pakolaisia. :/ 

Mekin muutettiin okt-alueelle ison kaupungin naapuripitäjään, niin että matka kaupunkiin oli kuitenkin vain 15min autolla. Pian alueen keksi kaikki muutkin, ensin kunta kaavoitti lisää maata ok-taloille, sitten tuli rivitalot ja lopuksi vielä kaavoitettiin paikat kerrostaloille. Siinä vaiheessa meidän oli aika muuttaa syrjempään. Viitisentoista vuotta siellä asuttiin ja sinä aikana alueen ihmismäärä (ja häiriöt) varmaan triplaantui. 

Vierailija
24/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin takaisin maaseudulle 6 vuotta sitten, enkä ole katunut. Täällä vaan kaikki on paremmin.

Vierailija
25/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M44

Me asuttiin ns hyvällä alueella Helsingissä mutta en tiedä oliko maine ihan perusteltu. Päihdehoitoyksikkö ja erilainen mielenterveystyö näkyi vahvasti katukuvassa. 

Mutta totta se on että hulluja ja ongelmia maailmaan mahtuu aina. Lapsuuden kotini oli landella, mutta kun naapurin pientilan rakennus meni vuokralle, niin aika jänniä tapauksia niihinkin vuosiin mahtui. Häiriintyneitä koulukotinuoria, juoppoja yms. 

Eli ei sitä maailmaa pakoon pääse. Landella tosin harvemmassa kun on tilaa temmeltää. Ja moniongelmat usein hakeutuvat tiiviimmän joukkoliikenteen yms ääreen.  

Vierailija
26/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maalla on mukavaa!

Vierailija
27/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista sitten, että kesäisin voi lemahtaa sikalan tai navetan tms. haju. Itse lapsena maalla asuneena aikuiset kertoivat välillä juttuja kaupungista maalle muuttaneista, että ei niin kaukana sijaitsevien maatilojen hajut olivat kuulemma häirinneet maalaisidylliä vehreine maisemineen.

Niin ja jos nuoret lapsesi käyvät katselemassa tilojen eläimiä, niin voivat nähdä sitä luonnonmukaista toimintaakin. Vaikka hedelmöitys on nykyään keinosiemennyksellä tapahtuva toimitus, niin kyllä ne eläinten vietit pelaavat vielä vanhanaikaisillakin tavoilla.

Vierailija
28/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hoidetut tiet ja katuvalot.

Tiet kyllä aurataan. Talvella katuvaloksi riittää täysikuun loiste helmihangilla.  🥰 

Voi käyttää myös otsalamppua ja taskulamppua. Hyvin näkee niillä. Asun maaseudulla ja parempaa ei voi olla elämä. 

Ja mä asun keskellä ei mitään, mutta kunta hoitaa tiet kesät talvet ja katuvalot on.

Ei muuta kuin etsimään oma hoidettu pesämetsäkylä.

Vierailija
29/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin päätöksiä 

Me muutettiin 2.5v sitten ja hienosti on mennyt. Rahalle saa huomattavasti enemmän vastinetta 25000 asukkaan kylässä kuin Helsingissä. 

Kohteissakin on valinnan varaa. Suomessa kun riittää 10-50km sivuun isolta kylältä ja ollaan. Jo ihan pöndellä 

Tämä on ihan totta, Suomi on täynnä -yllättävän elinvoimaisiakin- kyliä! Juurikin tuo 10-50km johonkin suuntaan on paikkansapitävä etäisyys. 

ps. Minulla on sukua alueella, jota media surkuttelee säännöllisesti muuttotappiopaikaksi jossa ei tapahdu mitään jne. Paikalliset kokevat asian aivan toisin! He tekevät, järjestävät, ihmiset viihtyvät ja viime aikoina jopa lapsia on syntynyt ennätystahtia. Nuoret työllistyvät hyvin, yrittäjiä on paljon. Jostain syystä näistä ei tehdä yhtäkään uutisotsikkoa Hesariin, keskitytään vaan märehtimään mediaaneja ja suljettua rajaa. :D 

Omastakin mielestä on erikoista, että rummutetaan tappiomielialaa vaikka maailman muutoksissa olisi syytä miettiä myös rakentavasti. Toimivan infra ja yhteisön hylkääminen jonkun pk-seudun "palveluiden" perässä on hulluutta.

Töitä toki pitäisi ihmisillä olla. Tekoälyn verotus ja tulosten jako ei vielä takaa ihmisille elantoa. Eikä se tekoäly oikeen osaa niitä duunejakaan. 

Vierailija
30/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hoidetut tiet ja katuvalot.

Tiet kyllä aurataan. Talvella katuvaloksi riittää täysikuun loiste helmihangilla.  🥰 

Voi käyttää myös otsalamppua ja taskulamppua. Hyvin näkee niillä. Asun maaseudulla ja parempaa ei voi olla elämä. 

Ja mä asun keskellä ei mitään, mutta kunta hoitaa tiet kesät talvet ja katuvalot on.

Ei muuta kuin etsimään oma hoidettu pesämetsäkylä.

Kuntien tienhoito on monessa paikassa täysin retuperällä, kannattaa mieluummin valita tiekunnan ylläpitämä tie tai valtion tie. Me asutaan hiekkatien varressa (ei katuvaloja) mutta sitä hoidetaan tosi hyvin koska se on valtion eikä kunnan tie. Hoitotoimet tehdään aina isoilla tiekarhuilla ja jälki on hyvää.

Vierailija
31/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä on erilainen kuin talvi. Muutenhan se riippuu kouluista, töistä ja harrastuksista. Asuuko yksin vain ison porukan kanssa. Haluaako lähelle vai kauas tutuista. Toivottavasti jokainen löytää omat paikat.

Vierailija
32/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vaan toteuttamaan!! Meillä joskus mies halusi ok-talon jostain lähiöstä, minä vain ja ainoastaan maalta. Onneksi saatiin vuokralle vanha talo peltojen keskellä, jolloin hänkin tajusi maalla asumisen idean 😍 

Nyt maalla asumista jo melkein 20 vuotta takana. Kaupunkiin en muuta enää koskaan.

Vierailija
33/33 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Olen pikku maalaiskylästä kotoisin, siellä kasvanut. Nyt asunut pk seudulla 10 vuotta, aluksi oli hauskaa, enää ei ole ollut muutamaan vuoteen. Miehen töiden takia täällä olen ansassa. Vihaan tätä paikkaa, masentaa, haluan pois.

T. Espoossa asuva

Miten sattuikaan, minulla samantyyppinen ansatilanne. Kaipuutani maaseudun rauhaan ja sieltä käsin hoitaa asioita jotka siellä asiointia vaatii vaatisi minulta myös avioeroa, olen siis sananmukaisesti ansassa ja koko ajan hermot on kireällä ja ahdistaa ja masentaa kun kaupunkielämä on kohdallani osoittautunut todella huonoksi valinnaksi, taustalla lapsuus/nuoruus maalla, maalta pääsee helposti asioimaan isompiin kaupunkeihin, ei mitään ongelmaa ollut silloinkaan, eikä asiat jääneet hoitamatta vaikka asui/asuu maalla. Tämä vilinä, hulina ja ihmismäärät saavat minut voimaan sisäisesti todella pahoin. 

On pk seudullakin paljon paikkoja joissa ei ole vilinää, hulinaa ja ihmisvilinää. Mene vaikka Vantaan Sotunkiin, ihan kuin maaseudulla olisi 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi