HS: Lihavuus maksaa Suomelle yli seitsemän miljardia euroa vuodessa
"Lihavuus lisää merkittävästi sydäntauteja, aivohalvauksia, munuaisten vajaatoimintaa, kihtiä, useita syöpätyyppejä ja muita sairauksia."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012020190.html
Velkaantumisesta on viime päivinäkin uutisoitu ja säästökohteita etsitty. Vink, vink.
Lihava, koetko häpeää ruokaostoksilla käydessäsi? Muut tarkkailevat ostosvalintojasi : )
Naisten kohdalla toki puhutaan kehopositiivisuudesta.
Kommentit (104)
LÄSKIHULLU-AP, SAATKO ORKKUJA NÄISTÄ SPÄMMEISTÄSI?
Vierailija kirjoitti:
No lihavuutta pitäisi hoitaa. Mikään ilkkuminen ei sitä vähennä, vaan päinvastoin lisää. Eikä toisten haukkuminen lisää omaa hyvinvointia, vaan tekee sairaaksi.
Jos se lisää, niin vika on TÄYSIN sinussa ja laiskuudessasi puuttua lihoamiseen! Läski!
Ozempicit käyttöön niin lihavista päästään, mielellään ilmaiseksi koska lihavia ei saa maalittaa. Oravanraadot on tyytyväisiä, kun kukaan muukaan ei herkuttele.
En tunne häpeää tehdessäni ruokaostoksia. En osta herkkuja. Ostan kasviksia, kuten kukka- ja parsakaalia, porkkanaa, perunoita, kurkkua, sipulia, (tomaattia, salaattia ja yrttejä kasvatan itse), herkkusieniä, tuoretta lihaa ja kalaa, luomumaitoa, voita. En osta mitään prosessoituja elintarvikkeita, marinoituja tuotteita tai eineksiä.
Minulla on geeneissä insuliiniresistenssi, joten vyötäröni kerää rasvaa. En kuitenkaan paina tarpeeksi, että saisin diabeteksen hoitoon ozenbiciä.
Yhteiskunnan kannalta edullisin ihminen on sellainen joka käy töissä ja juo riittävästi alkoa ja polttaa.
Maksaa melkoisesti veroja ja kuolee heti eläkeiän kynnyksellä.
Vierailija kirjoitti:
No lihavuutta pitäisi hoitaa. Mikään ilkkuminen ei sitä vähennä, vaan päinvastoin lisää. Eikä toisten haukkuminen lisää omaa hyvinvointia, vaan tekee sairaaksi.
Lihavuuden hoitaminen on haastavaa kun potilaat eivät sitoudu syömään vähemmän. Vain pieni osa hyötyy uusista lääkkeistä ja ne ovat vielä sen verran kalliita että ei miljoonaa kansalaista voi laittaa lääkitykselle kustannussyistä. Se tekisi vähinttään miljardin verran menoa jos lääke korvattaisiin kokonaan. Terveydenhuollossa on monta asiaa joihin ei ole riittävästi rahaa.
Valtiovalta voisi toki tehdä jotain kuten vähentää terveellisten ruoan verotusta ja nostaa epäterveellisten ruokien hintaa vaikka haittaverolla tai kieltämällä niitten myynti. Polttoaineen hinnan nosto voi näkyä kävelyn ja pyöräilyn lisääntymisenä lyhyillä matkoilla. Voisi olla myös joku liikuntaseteli mikä kannustaisi liikkumaan enemmän. Nykyaikana ei taideta vaan hirveästi arvostaa arkiliikuntaa tai kuntoilua ja nuoretkin viihtyät enimmäkseen tietokoneen tai kännykän parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavia on aina niin ihana pilkata ja nautiskella veroista, lisää vain kilojen mukaan. Entäpä alkoholi? Miten paljon se maksaa yhteiskunnalle, sitä käyttävän yksilön elämässä ja kaikessa muussa mihin se vaikuttaa? Entä vaimojaan pahoinpitelevät? Entä tupakoijat? Huumeiden käyttäjät? Listahan on loputon. Suola ja rasva pois, ei pelkkä lihavuus kerro elintavoista. Samoin tein mitään ei kukaan ilmaiseksi saa. Todista, että olet sinä ainakin viettänyt elämäsi mitä parhaiten ja terveiten. Syönyt vain nokkosta.
Tupakkaveron tuotto on yli miljardi euroa. Alkoholiveron tuotto vielä enemmän. On aika alkaa verottaa muutama miljardi lihavilta.
Hehän maksavat jo nyt alvia. Kuvailet jatkuvasti mässäjäisiä. Useimmat ostavat itse eväänsä niihin mässäjäisiin ja maksavat alvin. Sen lisäksi lihavatkin käyvät töissä ja maksavat veroja aivan kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko tehokkaimmat laihdutuslääkkeet laittaa Kela-korvattaviksi ainakin kaikille joiden BMI on yli 35?
Kannattaisi todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan kannalta edullisin ihminen on sellainen joka käy töissä ja juo riittävästi alkoa ja polttaa.
Maksaa melkoisesti veroja ja kuolee heti eläkeiän kynnyksellä.
Terveesti elävät ihmiset kuvittelevat olevansa jotenkin hyvä asia yhteiskunnalle. He tulee helvetin kalliiksi kun nauttivat 40 vuotta eläkettä ja rasittavat saman ajan terveydenhoitoa.
Kaikki tuntemani lihavat ovat eläneet yli 90-vuotiaiksi, kun taas laihat kuolivat syöpään alle 60-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko siltä osin, mitä lihavuus ja sen aiheuttamat sairaudet ovat itse aiheutettua, ainakin sairaskustannusten omavastuuta merkittävästi nostaa? Ellei sitten jopa vaatia henkilöä maksamaan kokonaan itse sellaiset kustannukset.
Lihavilta voisi periä korkeampia sosiaalivakuutusmaksuja. Työhöntulotarkastuksen yhteydessä punnitus, ja ylipainosta tieto verottajalle joka ottaa sitten isomman ennakkopidätyksen palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä on hoidettu ja hoidettu ja hoidettu JA HOIDETTU JA SE VAAN LISÄÄNTYY JA LISÄÄNTYY.
On aika lopettaa paskapuhe!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä32391 kirjoitti:
Kaikki maksaa... Tosiaan urheiluvammat kaikki ilman muuta itseaiheutettuja, mitäs menivät ja urheilivat. Sähköskuuteilla tulee nykyään alvariinsa kaikenlaisia onnettomuuksia, ihan itse aiheutettuja nekin. Puhumattakaan alkoholista kun ajellaan tai riidellään humalassa ja aiheutetaan onnettomuuksia sekä itselle että muille. Entäs sitten mielenterveysongelmat, kauheasti masennusta, ahdistusta ja syrjäytymistä. Eikö ne nyt vaan voisi ottaa itseään niskasta kiinni ja lakata aiheuttamasta kustannuksia yhteiskunnalle.
Ja vanhukset, ihminen aiheuttaa viimeisinä elinvuosinaan yleensä hyvin suuren kuormituksen sairaanhoidolle ja sitä kautta yhteiskunnalle. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin
Liikkumattomuus aiheuttaa PALJON enemmän ongelmia, sairauksia ja vaivoja, kuin liikunnan harrastaminen.
Tämä voi olla harhaista. Todella monet liikuntavammaiset elävät terveenä yllättävän pitkään. Samaan aikaan ei ole olemassa tervettä urheilijaa. Aina on joku paikka rikki. Ehkä liikunnan korostaminen onkin vain puhdasta businestä ja sitä varten on tuotettu ostettuja tutkimuksia.
- Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko tehokkaimmat laihdutuslääkkeet laittaa Kela-korvattaviksi ainakin kaikille joiden BMI on yli 35?
Kannattaisi todellakin.
Ei. Vaan lihavat leirille jossa harrastetaan liikuntaa ja tutustutaan normaaliin syömiseen.
Perseeseen potkimista he tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
LÄSKIHULLU-AP, SAATKO ORKKUJA NÄISTÄ SPÄMMEISTÄSI?
Olen mielisairas ja psykoosilääkkeet vievät haluni kokonaan. Olen myös huomiohuora. Ap.
Käyttäjä32391 kirjoitti:
Kyllä jokainen meistä kuormittaa sairaanhoitoa vuorollaan, tämä keskustelu on aivan turha. Joku sybtyy jo sairaana, toinen sairastuu reumaan tai ms-tautiin eikä siihen oikeastaan pysty itse vaikuttamaan. Vakavia sairauskohtauksia näyttävät saavan myös näennäisesti terveet urheilulliset ihmiset. On suurta omahyväisyyttä olettaa olevansa tältä osin jotenkin "parempi ihminen" , pienempi taakka yhteiskunnalle. Jos vielä olet päässyt vähällä ja ksikin puolin tetve niin loputtpmiin se ei sillä tavalla jatku, voin vskuuttaa.
No tämä ei kyllä ole näin. Lähtökohtaisesti on tunnistettu fakta, että lihavuus lisää sairastavuutta ja kuormittaa sairaanhoitoa. Mainitsemiasi tauteja voi tulla kaikille, mutta lihavuus on itsessään itsenäinen tekijä, joka aiheuttaa monia sairauksia ja siten myös lisäsairastavuutta. Kärjistetysti voi sanoa, että normaalipainoiset ihmiset "parempia ihmisiä", kun tuon määritelmän itse nostit esiin.
Kehopositiivisuus on myös terminä ongelmallinen, kyse on siitä, että jokaisen keho on arvokas ja kaunis sellaisena kuin se on. Se, että syö sillä varjolla itseään lihavaksi ei ole kehopositiivisuutta vaan typeryyttä.
Tämä on aito hyvän mielen ketju : )
Osuu lihavia löllyköitä suoraan ihraan : D
No mitä hel-tiä sitten valitetaan jostain Ozempicin käytöstä?! Olkaa tyytyväisiä että ihmiset laihtuvat, keinolla millä hyvänsä. Ja vielä kun he maksavat sen itse!
Terv. -20kg.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä32391 kirjoitti:
Kyllä jokainen meistä kuormittaa sairaanhoitoa vuorollaan, tämä keskustelu on aivan turha. Joku sybtyy jo sairaana, toinen sairastuu reumaan tai ms-tautiin eikä siihen oikeastaan pysty itse vaikuttamaan. Vakavia sairauskohtauksia näyttävät saavan myös näennäisesti terveet urheilulliset ihmiset. On suurta omahyväisyyttä olettaa olevansa tältä osin jotenkin "parempi ihminen" , pienempi taakka yhteiskunnalle. Jos vielä olet päässyt vähällä ja ksikin puolin tetve niin loputtpmiin se ei sillä tavalla jatku, voin vskuuttaa.
No tämä ei kyllä ole näin. Lähtökohtaisesti on tunnistettu fakta, että lihavuus lisää sairastavuutta ja kuormittaa sairaanhoitoa. Mainitsemiasi tauteja voi tulla kaikille, mutta lihavuus on itsessään itsenäinen tekijä, joka aiheuttaa monia sairauksia ja siten myös lisäsairastavuutta. Kärjistetysti voi sanoa, että normaalipainoiset ihmiset "parempia ihmisiä", kun tuon määritelmän itse nostit esiin.
Kehopositiivisuus on myös terminä ongelmallinen, kyse on siitä, että jokaisen keho on arvokas ja kaunis sellaisena kuin se on. Se, että syö sillä varjolla itseään lihavaksi ei ole kehopositiivisuutta vaan typeryyttä.
Roskaa. Ei ole olemassa yhtään tutkimusta, jossa lihavuus AIHEUTTAA sairauden. Lihavuus lisää riskiä sairauksiin. Absoluuttisena riskinä lihavuus on pienempi riski kuin esimerkiksi yksinäisyys. Yksinäisyys on kolme kertaa suurempi riski kuin lihavuus verisuoni ym. sairauksiin. Tietolähde: https://sotkanet.fi/sotkanet/fi/metadata/indicators/4286
Taloudellinen merkitys
Sosiaalinen eristäytyneisyys altistaa ihmisen monille vakaville sairauksille. Sen terveysriskit ovat samassa suuruusluokassa kuin tupakoiminen - ja kolme kertaa suuremmat kuin ylipainon. Yksinäiset käyttävätkin sosiaali- ja terveyspalveluita huomattavasti enemmän kuin muut ikäisensä.