Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Lihavuus maksaa Suomelle yli seitsemän miljardia euroa vuodessa

Vierailija
05.08.2026 |

"Lihavuus lisää merkittävästi sydäntauteja, aivohalvauksia, munuaisten vajaatoimintaa, kihtiä, useita syöpätyyppejä ja muita sairauksia."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012020190.html

Velkaantumisesta on viime päivinäkin uutisoitu ja säästökohteita etsitty. Vink, vink.

Lihava, koetko häpeää ruokaostoksilla käydessäsi? Muut tarkkailevat ostosvalintojasi : )

Naisten kohdalla toki puhutaan kehopositiivisuudesta.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko siltä osin, mitä lihavuus ja sen aiheuttamat sairaudet ovat itse aiheutettua, ainakin sairaskustannusten omavastuuta merkittävästi nostaa? Ellei sitten jopa vaatia henkilöä maksamaan kokonaan itse sellaiset kustannukset.

Tietenkin voisi. Kuten myös alkoholistien, syöpäsairaiden, tupakanpolttajien jne. Urheilijoiden vammatkin on itse aiheutettua. Urheilla voi maltillisestikin, eikä revityttää reittä jalkapallon perässä juostessa.

Syöpäni on siis itse aiheutettu 🤔? 

Terv Syöpäpotilas 

22/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maksaa... Tosiaan urheiluvammat kaikki ilman muuta itseaiheutettuja, mitäs menivät ja urheilivat. Sähköskuuteilla tulee nykyään alvariinsa kaikenlaisia onnettomuuksia, ihan itse aiheutettuja nekin. Puhumattakaan alkoholista kun ajellaan tai riidellään humalassa ja aiheutetaan onnettomuuksia sekä itselle että muille. Entäs sitten mielenterveysongelmat, kauheasti masennusta, ahdistusta ja syrjäytymistä. Eikö ne nyt vaan voisi ottaa itseään niskasta kiinni ja lakata aiheuttamasta kustannuksia yhteiskunnalle. 

Ja vanhukset, ihminen aiheuttaa viimeisinä elinvuosinaan yleensä hyvin suuren kuormituksen sairaanhoidolle ja sitä kautta yhteiskunnalle. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvän mielen ketju : )

Vierailija
24/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä32391 kirjoitti:

Kaikki maksaa... Tosiaan urheiluvammat kaikki ilman muuta itseaiheutettuja, mitäs menivät ja urheilivat. Sähköskuuteilla tulee nykyään alvariinsa kaikenlaisia onnettomuuksia, ihan itse aiheutettuja nekin. Puhumattakaan alkoholista kun ajellaan tai riidellään humalassa ja aiheutetaan onnettomuuksia sekä itselle että muille. Entäs sitten mielenterveysongelmat, kauheasti masennusta, ahdistusta ja syrjäytymistä. Eikö ne nyt vaan voisi ottaa itseään niskasta kiinni ja lakata aiheuttamasta kustannuksia yhteiskunnalle. 

Ja vanhukset, ihminen aiheuttaa viimeisinä elinvuosinaan yleensä hyvin suuren kuormituksen sairaanhoidolle ja sitä kautta yhteiskunnalle. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin

Liikkumattomuus aiheuttaa PALJON enemmän ongelmia, sairauksia ja vaivoja, kuin liikunnan harrastaminen.

Vierailija
25/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa syyllisistä tällä palstalla.

Vierailija
26/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin jo ajat sitten parempaan. Ne imurit ovat surkeita.

Vierailija
27/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko siltä osin, mitä lihavuus ja sen aiheuttamat sairaudet ovat itse aiheutettua, ainakin sairaskustannusten omavastuuta merkittävästi nostaa? Ellei sitten jopa vaatia henkilöä maksamaan kokonaan itse sellaiset kustannukset.

Tietenkin voisi. Kuten myös alkoholistien, syöpäsairaiden, tupakanpolttajien jne. Urheilijoiden vammatkin on itse aiheutettua. Urheilla voi maltillisestikin, eikä revityttää reittä jalkapallon perässä juostessa.

Alkoholistit ja tupakanpolttajat voivat maksaa sairaskustannuksensa tuotteen hinnassa. Sen sijaan lihavalla ei ole oikein mitään vastaavaa juttua, jonka perusteella voisi etukäteen maksaa sairastumisensa kustannukset.

Vierailija
28/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi läski kantaa turhaa lisäkuormaa mukanaan vuodeta toiseen eikä laihduta? 

Entä alkoholin ja tupakan kulutus? Kuinka monta miljardia tällaisen turhuuden hoitamiseen menee? Tahallaan tehdään itsensä sairaaksi?

Vierailija
29/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuden yleistyminen on kuitenkin lisännyt elinikää ja verotuloja. Eli lisää lihavia, kiitos!

Vierailija
30/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi läski kantaa turhaa lisäkuormaa mukanaan vuodeta toiseen eikä laihduta? 

Entä alkoholin ja tupakan kulutus? Kuinka monta miljardia tällaisen turhuuden hoitamiseen menee? Tahallaan tehdään itsensä sairaaksi?

Luitko äskeistä viestiä? Ehdotan, että alkoholin ja tupakan hintaa nostetaan niin, että sillä hinnannousulla pystytään kattamaan niiden aiheuttamien sairastumisten kustannukset. Siten sairastunut henkilö maksaa tavallaan ne silloin ihan itse.

Vierailija
31/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se pitäisi ollakin. Omavastuu nousisi painoindeksin mukaan ( huom. lihaksikkuus huomioituna), niin jokaisella olisi todellinen motivaatio päästä normaalipainoon.

Vierailija
32/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. voisi kysyä Arto Satoselta

Vierailija
33/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavia on aina niin ihana pilkata ja nautiskella veroista, lisää vain kilojen mukaan. Entäpä alkoholi? Miten paljon se maksaa yhteiskunnalle, sitä käyttävän yksilön elämässä ja kaikessa muussa mihin se vaikuttaa? Entä vaimojaan pahoinpitelevät? Entä tupakoijat? Huumeiden käyttäjät? Listahan on loputon. Suola ja rasva pois, ei pelkkä lihavuus kerro elintavoista. Samoin tein mitään ei kukaan ilmaiseksi saa. Todista, että olet sinä ainakin viettänyt elämäsi mitä parhaiten ja terveiten. Syönyt vain nokkosta.

Vierailija
34/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se pitäisi ollakin. Omavastuu nousisi painoindeksin mukaan ( huom. lihaksikkuus huomioituna), niin jokaisella olisi todellinen motivaatio päästä normaalipainoon.

Toisaalta, eikö viisaimpaa olisi laittaa lasku sinne minne pitää? Eli lääketeollisuudelle (antibioottien aiheuttama lihavuus), ravitsemusteollisuus jne? Mitä järkeä lihavia on lihavuudesta syyllistää? Poislukien mielisairaat, kuten ap.

Vierailija
35/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitus on Helsingin Sanomien lukijan mielipide.

Vierailija
36/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet todella lapsellinen.

37/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen meistä kuormittaa sairaanhoitoa vuorollaan, tämä keskustelu on aivan turha. Joku sybtyy jo sairaana, toinen sairastuu reumaan tai ms-tautiin eikä siihen oikeastaan pysty itse vaikuttamaan.  Vakavia sairauskohtauksia näyttävät saavan myös näennäisesti terveet urheilulliset ihmiset. On suurta omahyväisyyttä olettaa olevansa tältä osin jotenkin "parempi ihminen" , pienempi taakka yhteiskunnalle. Jos vielä olet päässyt vähällä ja ksikin puolin tetve niin loputtpmiin se ei sillä tavalla jatku, voin vskuuttaa.

Vierailija
38/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemän miljardia on pientä verrattuna siihen taloudelliseen romahdukseen joka seuraisi kun ihmiset lakkaisivat elämästä epäterveellisesti. 

Vierailija
39/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavia on aina niin ihana pilkata ja nautiskella veroista, lisää vain kilojen mukaan. Entäpä alkoholi? Miten paljon se maksaa yhteiskunnalle, sitä käyttävän yksilön elämässä ja kaikessa muussa mihin se vaikuttaa? Entä vaimojaan pahoinpitelevät? Entä tupakoijat? Huumeiden käyttäjät? Listahan on loputon. Suola ja rasva pois, ei pelkkä lihavuus kerro elintavoista. Samoin tein mitään ei kukaan ilmaiseksi saa. Todista, että olet sinä ainakin viettänyt elämäsi mitä parhaiten ja terveiten. Syönyt vain nokkosta.

Tupakkaveron tuotto on yli miljardi euroa. Alkoholiveron tuotto vielä enemmän. On aika alkaa verottaa muutama miljardi lihavilta. 

Vierailija
40/104 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistit ja tupakanpolttajat voivat maksaa sairaskustannuksensa tuotteen hinnassa. Sen sijaan lihavalla ei ole oikein mitään vastaavaa juttua, jonka perusteella voisi etukäteen maksaa sairastumisensa kustannukset.

Tupakoitsijat ovat halvempia yhteiskunnalle kuin terveysintoilijat.

Joten terveysintoilijoille pitäisi olla jokin vero koska elävät liian pitkään ja kuluttavat valtavasti yhteiskunnan varoja.

Lopuksi kuitenkin ovat 25 vuotta dementoituneena sängyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi