Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

50 vuotiaat ja yli - Mitä nykyajan ilmiötä et ymmärrä?

Vierailija
05.08.2026 |

Mä en ymmärrä sitä, että alastonkuvia tai sukuelinkuvia lähetellään tuntemattomille tai tutuillekaan. Siis että otat valokuvan omasta haarovälistä ja lähetät sen jollekin puolitutulle, deitille tms?! Miksi?!

Mä en kehtaisi ottaa omasta pimperostani kuvia ja lähettää niitä edes omalle miesystävälleni! Paitsi että se tuntuisi todella oudolta ja mauttomalta, niin tämän ikäisenä olen tietoinen, että ihanin ja hullaannuttavinkin romanssi saattaa loppua hyvin ikävissä merkeissä ja minusta olisi kauhea ajatus, että exällä olisi tuollaisia kuvia minusta tai että hän kostonhimoisena vaikka näyttäisi tai lähettäisi noita kuvia muille...

Kommentit (1245)

Vierailija
1141/1245 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ajassa on paljon sellaista mitä ei oikeen ymmärrä. No eräs esimerkki on se että naiset menevät kuntosalille seksikkäästi pukeutuneena. Menevät esittelemään itseään.

Vierailija
1142/1245 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä ihan nykyajan ilmiö.

Mutta suorastaan vihaan ja inhoan sellaisia lippiksiä aikamiehillä...mitä ne onkaan, joissa on se hatunkupu korkea ja leveä ja lippa alkaa sieltä korvien kohdalta.

Sellaisia mitä räppärit pitää.

Ja sitten jos   mitä tahansa lippahattua pidetään takaperin.

Oissaatan,,na, nyt menen pistämään hammastikun ukkovarpaan kynnen alle ja potkaisen seinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1245 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyttä en ymmärrä. Entiseen aikaan ei jääty nostelemaan tukia vaan töitä etsittin ihan joka paikasta vaikka ulkomailta.

Vierailija
1144/1245 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että ei ole enää mitään velvollisuudentuntoa. Eli jos ei itseä huvita tehdä jotain, niin sitä ei sitten tehdä.

Ja sitä en myöskään ymmärrä, että pariskunta menee yhteen, hankitaan pari lasta ja sitten erotaan heti, kun lapset ovat pieniä. Ja nyt en tarkoita mitään ääritapauksia kuten perheväkivaltaa tms. kamalaa, vaan ihan tavallisia tilanteita.

Vierailija
1145/1245 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi Piilaakson koodareille maksetaan hirmupalkkoja. Kun niiden rustailuja yrittää käyttää, niin mikään ei oikein enää toimi.

Vierailija
1146/1245 |
17.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset työntää tyhjiä lastenvaunuja. Hankkikaa jälkeläisiä.

Vierailija
1147/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tältähän näyttävät nykyisin myös etelän kaupungit: mögädishu avenue jossa asuu soomalaisia ja tsadi, rakas pääkaupunkimme! kyllä se kyldyyri vain leviää pahojen tapojen mukana, joten nyt vain kiittimet ristiin kiitokseksi- vaaleissa taas äänestätte demareita. saadaan lisää kulttuurintuojia.. ja vielä pärjää jossainpäin suomellakin, mutta ostin juuri kielikurssin jatkoa ajatellen. täytyy opetella joku kulttuurikieli

Tämmöinen keskustelukulttuuri on jotain, mitä en ymmärrä.

Tai ymmärrän, että ihmiset voivat huonosti, mutta...

Jospa opettelisit suomen kielen, jos kuitenkin suomalaista kulttuuria arvostat. 

Vierailija
1148/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Mä olen 52-vuotias. Tässä ketjussa on mainittu aika monta sellaista asiaa (räp-musiikki, lippikset aikuisilla, monet muutkin pukeutumisjutut...), jotka ovat kyllä olleet jo osa mun nuoruuttani ja edelleen kuuntelen esim. räppiä paljon. 

Sen olen oppinut, että ikä tosiaan hyvin usein on vain numeroita. Jotkut syntyvät vanhoina ja kärttyisinä, valmiina paheksumaan kaikkea. Toiset ovat vielä ysikymppisinä avoimen uteliaita ja innostuneita kaikenlaisista uusista jutuista.   

Vierailija
1149/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalinen media, itsensä kuvaaminen ja julkisen profiiliin brändääminen ja itsensä kaupallistaminen - pääosin Usalaissa alustoissa, jotka käytännössä vakoilevat käyttäjiään, ja hyödyntävät infon kaupallisesti ja antavat tarvittaessa valtiotason toimijoille.

Käy kyllä kateeksi, että olet pystynyt elämään viimeiset 20 vuotta somemaailman ulkopuolella. Esim. miten näkyvyys somessa vaikuttaa monella alalla työmahdollisuuksiin, siis nimenomaan niin päin, että somea tarvitsee (tai on tarvinnut). Media-ala, monet kulttuurin alat jne. 

Vierailija
1150/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalinen media, itsensä kuvaaminen ja julkisen profiiliin brändääminen ja itsensä kaupallistaminen - pääosin Usalaissa alustoissa, jotka käytännössä vakoilevat käyttäjiään, ja hyödyntävät infon kaupallisesti ja antavat tarvittaessa valtiotason toimijoille.

Käy kyllä kateeksi, että olet pystynyt elämään viimeiset 20 vuotta somemaailman ulkopuolella. Esim. miten näkyvyys somessa vaikuttaa monella alalla työmahdollisuuksiin, siis nimenomaan niin päin, että somea tarvitsee (tai on tarvinnut). Media-ala, monet kulttuurin alat jne. 

Ei tuossa kyllä sanota, että kirjoittaja olisi pystynyt elämään niiden ulkopuolella ja tuskin onkaan, jos on muodostanut käsityksen niistä.

Mutta näin omasta puolestani olen tyytyväinen, ettei ole tarvinnut somea työmahdollisuuksiin. Linkediniä ja sellaisia.

(en ole media-alalla, kulttuurialalla tavallaan kyllä, mutta työ ei vaadi somebrändäystä tai näkyvyyttä siellä, tekoäly kyllä näköjään on koostanut erittäin mairittelevan kuvauksen ansioistani, että yksi piste AI:lle siitä, vaikka muuten olen huolissani tekoälyn tyhmentävästä vaikutuksesta)

Vierailija
1151/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret naiset työntää tyhjiä lastenvaunuja. Hankkikaa jälkeläisiä.

Niihin lastataan mäyräkoirat ja muut juotavat,

Vierailija
1152/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksityön normalisointia en ymmärrä 

Olen monesta asiasta tässä ketjussa samaa mieltä, mutta tästä en.

Ihmiskauppa ym. erikseen mutta en ymmärrä mitä paheksuttavaa seksityössä on, jos se tapahtuu vapaaehtoisesti ja vastuullisesti. Näkisin jopa että se on eräänlaista hoitotyötä, ihmisillä on tarpeita ja kaikki ei vaan saa.

olet oikeassa ehkä se joskus tulevaisuudessa tajutaan

Vierailija
1153/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole se jolle vastasit. Nettiä olen käyttänyt sen alkuajoista asti eli vuodesta 1993 tai jotain. Sitä ennen lueskelin uutisryhmiä joihin ihmiset kirjoittivat kaikenlaista ja välillä ei niin järkevää. Se tieto mitä nettiin laitetaan ei lähde sieltä pois eli jos haluaa olla tarkka yksityisyydestään niin somea ei pitäisi käyttää ollenkaan. 

Oma työ on asiantuntijatyö eikä ole tarvetta brändätä itseä missään linkedinissä tai muualla. Joillain aloilla näkyvyys on tärkeää ja vaikuttaa työnsaantiin paljon. Instagram ja Facebook sekä TikTok näyttävät olevan muusikoilla paljon käytössä. Julkisuus on monessa työssä tärkeää jotta löytyy keikkoja ihan klassisen musiikin alalla myös.. 

Vierailija
1154/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten lellimistä. Varsinkin nykyjan nuoria poikia lellitään niin, että kun ovat omillaan niin alkavat mielenterveysongelmat.

Vierailija
1155/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60v ja en ymmärrä tämän ajan taloudenhoitoa. Itse kävin ns talouskoulun parikymppisenä, jossa opeteltiin kotitaloutta, ruuanlaitto, siivous pyykit, lastenhoitoa ym. ja toteutin tätä oppia kun sain oman perheen, lapset ym.  Nykyään katselen oman pojan perhettä, vanhemmat on työssä käyviä, ja tietty ymmärrän että se vie nykyään enemmän voimia kun itse kuljin töissä kun omat lapset oli pieniä.. Mutta ei mitään resurssia näytä olevan kotiasioihin. Asunto on pommin jäljiltä, tavarat pitkin lattioita ja, siellä seikkailee kirssat ja koirat sotkemassa. Joo en ymmärrä----

Kotonahan nuo taidot opitaan. Oman poikasi? Eli mitään et opettanut ja ohjeistanut kotitöistä omalle lapsellesi. 

En ymmärrä, miksi aikuiset ihmiset haukkuu lapsiaan. Itsehän ne on kasvatettu. 

Vierailija
1156/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailua.

Vierailija
1157/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakuvien laittamista nettiin. Profiilikuva ok. Tosi harvan kasvot ovat sellaiset, joita tahtoisi katsoa ihaillen, kun se profiili jo on. Livenä voi olla nätti/komeakin, mutta miksi netissä? Laittakoon alastonkuvat, jos ovat tyrkyttämässä itseään. Siis kaikki esiin, eikä mikään tatuoitu yläkroppa. Sitä varten on sivustot.

Vierailija
1158/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten lellimistä. Varsinkin nykyjan nuoria poikia lellitään niin, että kun ovat omillaan niin alkavat mielenterveysongelmat.

Ainakin mediassa se on niin päin, että nuoria naisia lellitään joka asiassa.

Vierailija
1159/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Mä olen 52-vuotias. Tässä ketjussa on mainittu aika monta sellaista asiaa (räp-musiikki, lippikset aikuisilla, monet muutkin pukeutumisjutut...), jotka ovat kyllä olleet jo osa mun nuoruuttani ja edelleen kuuntelen esim. räppiä paljon. 

Sen olen oppinut, että ikä tosiaan hyvin usein on vain numeroita. Jotkut syntyvät vanhoina ja kärttyisinä, valmiina paheksumaan kaikkea. Toiset ovat vielä ysikymppisinä avoimen uteliaita ja innostuneita kaikenlaisista uusista jutuista.   

Ymmärrän pointtisi.

Mutta olen varmasti syntynyt vanhana ja kärttyisenä ja paheksun mielelläni kaikkea.

En pidä mistään uusista jutuista.

Ja inhoan räppiä ja rumia lippahattuja, se vielä tähdennettäköön.

Vierailija
1160/1245 |
18.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten lailla on sallittu sähköyhtiöille korottaa siirtohintojaan 8 % vuodessa. Siirtohinnat ovat muutamassa vuodessa karanneet liki tuplahintaiseksi kulutettuun sähköenergiaan nähden, eikä korotuksille ole loppua näköpiirissä.