Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tykkää yhdestä lapseni kaverista

Vierailija
04.08.2026 |

On liian määräilevä, jopa röyhkeä.

Annoin tyttärelle eilen viiden euron setelin, että voi käydä jätskillä. Sain käsityksen, että kaverillakin on jätskirahaa. 

Ihmettelin, kun tytöllä oli vain edullinen Coopin jäätelötuutti, eikä jäänyt rahaa. No kaverinsa oli valikoinut itselleen Daim-jäätelön ja oma lapseni joutui tyytymään halpikseen. 

Tuo kaveri saattaa mennä meillä omin luvin pakastimellekin penkomaan, jos löytäisi jäätelöä. Aina kinuamassa lapseltani jotain.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen kaveri penkoi pakastinta  luvatta herkkuja etsien ( olivat kahdestaan meillä iltapäivällä koulun jälkeen ) ja jätti pakastimen auki !! 

Sama poika kaverisynttäreillä ei mitenkään voinut odottaa pöytään kutsumista kaikille yhtäaikaa vaan kävi ronkkimassa pöydästä jatkuvasti. Kuitenkin oli jo 11- vuotias. Ja papin poika.

Miten pappeus liittyy asiaan?

Vierailija
42/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen kaveri penkoi pakastinta  luvatta herkkuja etsien ( olivat kahdestaan meillä iltapäivällä koulun jälkeen ) ja jätti pakastimen auki !! 

Sama poika kaverisynttäreillä ei mitenkään voinut odottaa pöytään kutsumista kaikille yhtäaikaa vaan kävi ronkkimassa pöydästä jatkuvasti. Kuitenkin oli jo 11- vuotias. Ja papin poika.

Papin poikia oli viimeksi jossain Tiina-kirjoissa. Kertaa myös välilyöntien käyttö tekstissä!

Tiina-kirjoissa ei ole papin poikia. Ei ainakaan missään keskeisissä rooleissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverille saattoi myös säästää omat rahansa kun näki paljonko ap antoi lapselleen. Kävi sitten kotiin mennessä hakemassa vielä toisen jäätelön.

Nerokasta. Voimme ottaa minkä tahansa sadan hengen ryhmän mistä päin maailmaa tahansa, ja siinä on aina suunnilleen sama määrä tietynlaisia ihmisiä. Toiset voittaa, toiset häviää. 

Tämä on syy miksi vihaan ihmisiä ja haluan työn jossa ei joudu kohtaamaan noita voittajia. Vastenmielisiä olentoja joiden seura on ahdistavaa.

T.kynnysmatto

Vierailija
44/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkos aapeen lapsesta kasvatettu kynnysmatto? Minä sanoin lapsille, että älkää nyt herranjestas sentään antako kavereille kaikkea mitä ne keksii vaan vaatia.

Lapset oppii esimerkistä. Ovimaton lapsista tulee, ovimattoja. 

Silti en haluaisi että lapseni olisi tuollainen röyhkeä sika. Kaikki inhoaa jo nyt tuota lapsen kaveria.

T.kynnysmatto

Vierailija
45/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri on hyvä oppikoulu sinulle ja lapsellesi. Hänen kanssaan voitte opetella rajojen laittamista! Jätskikeissistä juttele lapsesi kanssa: miltä tuntui kun toinen otti kalliin herkun ja itse jäit vähemmälle? Oliko se reilua? Olisitko voinut jotenkin sanoa vastaan? Ja harjoitelkaa repliikkejä, miten sanotaan vastaan. Ja kun kaveri penkoo pakastintanne, ole ehdoton ja kiellä se. Pistä hanttiin niin kauan, että lapsi ymmärtää että olet tosissasi. Samalla näytät omalle lapselle esimerkkiä, miten omia rajoja pidetään ja miten te päätätte itse, miten kodissanne ollaan.

Tämä.

Jos lapset ovat riittävän isoja käydäkseen omin päin jäätelöllä, ne tajuaa jo sen verran, että toisten pakastimelle ei mennä.

Kai lähetit sen lapsen heti ekalla kerralla kotiinsa, saatesanoilla että meille saa tulla kun osaa käyttäytyä? Itse olisin tehnyt niin, näen punaista jos joku vieras kakara koskee tavaroihini. Itse asiassa näen punaista jos kukaan koskee, esim. Käsilaukkuni on ehdoton no go zone koko perheelle. Kukaan muu kuin minä ei mitenkään voi olla mitään vailla minun käsilaukustani. 

Eikä meillä kyllä omatkaan mene ilman lupaa pakastimelle. Jos meillä on jäätelöä, se on varattu jälkiruoaksi ja ruoanlaittaja, eli minä, päättää koska se syödään. 

Vierailija
46/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis mitä tuossa, tyypillinen vasuri joka elää muiden rahoilla ja vaatii niistä vielä valtaosan.

Näinhön tuo on. Ei vain moni tajua, että noin se menee ihan koko yhteiskunnassakin. On niitä, jotka tekee töitä ja on rahaa, ja toiset vain saavat noin vain. 

Jokainen näin ajatteleva voi jättää irtisanomisilmoituksen pomolle heti huomenna ja heittäytyä nauttimaan näistä valtavista tukirahoista. Tai muuttaa maahan, jossa aivan kaikki kustannetaan itse ilman valtion apua, kuten omien lasten koulutus, kaikki sairaanhoito ja leikkaukset, synnytys, remontit ja kodinsiivous, lasten päivähoito, vanhusten palvelut ja lääkkeet. Sinne se suurin osa menee.

Vierailija
47/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä röyhkeitä lapsia on yllättävän paljon kaupoissa nämä huomaa, saattavat töniä ja tuuppia kun haluavat jotakin hyllystä, eivät sano että anteeksi väistäisitkö. 

Vierailija
48/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näiden vanhemmat eivät opeta lapsilleen Käytöstapoja niin ne on just tuollaisia kieroilijoita, varastavatkin kaiken lisäksi, on todella surullista että kohteeksi valittu kiltti, ujo tyttö joka ei uskalla sanoa tälle "kaverilleen" vastaan. 

Vierailija
49/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin ottanu sitä kaveria niskavilloista ja sanonu, että se raha takasin. Ja jos ei löydy, niin itkee ja löytyy. Meillä ei lasten kaverit perseilly. Jos joku Jormakyllikin äiti alkaa tästä ulisemaan, niin kasvakoon aikuiseksi. 

Vierailija
50/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin ottanu sitä kaveria niskavilloista ja sanonu, että se raha takasin. Ja jos ei löydy, niin itkee ja löytyy. Meillä ei lasten kaverit perseilly. Jos joku Jormakyllikin äiti alkaa tästä ulisemaan, niin kasvakoon aikuiseksi. 

Luultavasti JormaKyllikin äiti järjestäi kunnon shown kun tietää mitä hänen kultamussukkapupoelille on tehty, sit uhkailevat fyysisellä väkivallalla tai purkavat vihaansa JormsKyllikin kaveriin solvaten tätä ja JormsKyllikin kaverin äitiä. 

Vierailija
51/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä röyhkeitä lapsia on yllättävän paljon kaupoissa nämä huomaa, saattavat töniä ja tuuppia kun haluavat jotakin hyllystä, eivät sano että anteeksi väistäisitkö. 

Juuri toissapäivänä sunnuntaina normalissa oli katsomassa juomaosastoa ja juuri aukaisemassa sitä kylmäkaapin ovea kun eteen pelmahti abou 9-10 vuotias tyttö, ei sanonut mitään vaan ihan kirjamellisesti vähän tuuppi ja oli suoraan edessä, olin niin hämmästynyt etten edes sanonut että olisit voinut vaan sanoa anteeksi väistäisitkö, kaikki tapahtui todella nopeasti. Myös ollut tilanteita kun ei vaan ole väistytty vaan kävelty lähes päälle julkisessa paikassa. En tiedä olenko sit helppo "kohde" kun olen lyhyt, 155 cm pienikokoinen nainen koska olen varma jos olisin 20 cm pitempi tai isokokoinen ronski äijä niin varmana ei käveltäis päin tai tuupittais. 

Vierailija
52/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä ikäänkuin oletetaan, että pappi ja papin jälkikasvu edustaa oikeistosivistyneistöä käytöstapoineen, mutta se on toki vain olettama, joka ei pidä paikkaansa. Sen olemme jo saaneet todeta julkisuudessakin. Sika voi olla myös liperit kaulassa, 

Vierailija
53/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi pappisperheissä lapsia kasvatettavan ja opetettavan normaaleille käytöstavoille. 

Samaa olettaisin vaikka opettajien ja päiväkodintätien perheistä. 

Jos lapsi on huonosta  päihdeperheestä, niin käytöstapojen puute ei niin ihmetytä..

Vierailija
54/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis mitä tuossa, tyypillinen vasuri joka elää muiden rahoilla ja vaatii niistä vielä valtaosan.

Näinhön tuo on. Ei vain moni tajua, että noin se menee ihan koko yhteiskunnassakin. On niitä, jotka tekee töitä ja on rahaa, ja toiset vain saavat noin vain. 

Kyllä se ahne muilta ottava on oikeistolainen. "Toiset vain saavat noin vain", mitä? Olet kateellinen jonkun työttömän tai työkyvyttömän tuista!? Jotkut vaan saavat noin vain suuria perintöjä.

Vierailija
55/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näiden vanhemmat eivät opeta lapsilleen Käytöstapoja niin ne on just tuollaisia kieroilijoita, varastavatkin kaiken lisäksi, on todella surullista että kohteeksi valittu kiltti, ujo tyttö joka ei uskalla sanoa tälle "kaverilleen" vastaan. 

On myös lapsia, jotka ovat ihan luonnostaan ilkeitä ja röyhkeitä, ei paljon vanhempien kasvatukset auta. Miten niin moni aikuinenkin on röyhkeä, itsekäs ja töykeä? Nimenomaan moni sellainen, joka arvostelee nykyvanhempien kasvatusta :D miksi heille ei ole ne lapsuuden kasvatusopit jääneet päälle?

Vierailija
56/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka meitä aikuisia usein v*tuttaa joidenkin lasten käytös, niin pitää muistaa, että he tosiaan ovat lapsia. He eivät välttämättä yhtään tajua olevansa röyhkeitä tai ikäviä tai hassaavansa muiden rahoja. Heitä täytyy opastaa ja kertoa, että nyt teit kyllä pöljästi. 

Toki jos lapsi käyttäytyy vaikkapa väkivaltaisesti tai rajattomasti jatkuvasti, niin pyrkisin poistamaan lapsen kaveripiiristä. Mutta esimerkiksi itselläni kun oli tälläinen kaveri, niin tajusin heivata hänet itse, kun olin n.11vuotias ja aloin ymmärtää hyväksikäytön. Aikuisena olen tutustunut häneen uudestaan ja on täysin normaali ja mukava ihminen.. varmaan hänkin oppiläksynsä lapsena saanut.

Vierailija
57/57 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka meitä aikuisia usein v*tuttaa joidenkin lasten käytös, niin pitää muistaa, että he tosiaan ovat lapsia. He eivät välttämättä yhtään tajua olevansa röyhkeitä tai ikäviä tai hassaavansa muiden rahoja. Heitä täytyy opastaa ja kertoa, että nyt teit kyllä pöljästi. 

Toki jos lapsi käyttäytyy vaikkapa väkivaltaisesti tai rajattomasti jatkuvasti, niin pyrkisin poistamaan lapsen kaveripiiristä. Mutta esimerkiksi itselläni kun oli tälläinen kaveri, niin tajusin heivata hänet itse, kun olin n.11vuotias ja aloin ymmärtää hyväksikäytön. Aikuisena olen tutustunut häneen uudestaan ja on täysin normaali ja mukava ihminen.. varmaan hänkin oppiläksynsä lapsena saanut.

Jatkan vielä, että minulle tämä kaveri ja hänen heivaamisensa oli todella hyvä oppikoulu. Olin tosi nyhverö ja en yhtään pitänyt puoliani. Mutta sitten siinä tapahtuikin selkeä käänne ja aloin muutenkin uskaltaa olla oma itseni ja sanoa vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi