Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tykkää yhdestä lapseni kaverista

Vierailija
04.08.2026 |

On liian määräilevä, jopa röyhkeä.

Annoin tyttärelle eilen viiden euron setelin, että voi käydä jätskillä. Sain käsityksen, että kaverillakin on jätskirahaa. 

Ihmettelin, kun tytöllä oli vain edullinen Coopin jäätelötuutti, eikä jäänyt rahaa. No kaverinsa oli valikoinut itselleen Daim-jäätelön ja oma lapseni joutui tyytymään halpikseen. 

Tuo kaveri saattaa mennä meillä omin luvin pakastimellekin penkomaan, jos löytäisi jäätelöä. Aina kinuamassa lapseltani jotain.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on hyvä oppikoulu sinulle ja lapsellesi. Hänen kanssaan voitte opetella rajojen laittamista! Jätskikeissistä juttele lapsesi kanssa: miltä tuntui kun toinen otti kalliin herkun ja itse jäit vähemmälle? Oliko se reilua? Olisitko voinut jotenkin sanoa vastaan? Ja harjoitelkaa repliikkejä, miten sanotaan vastaan. Ja kun kaveri penkoo pakastintanne, ole ehdoton ja kiellä se. Pistä hanttiin niin kauan, että lapsi ymmärtää että olet tosissasi. Samalla näytät omalle lapselle esimerkkiä, miten omia rajoja pidetään ja miten te päätätte itse, miten kodissanne ollaan.

Vierailija
2/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttäresi olisi vielä siivonnut kämpän setelin eteen, olisi siinä erinomainen oppitunti sosialidemokraattisesta Suomesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuta tytär ja sitten tämän kaveri. Opeta lasta siihen, että kaveri ei hyväksikäytä. Hyvä kaveri ei koskaan ota parempaa kuin kaveri. Aina kun tarjotaan koin otetaan edullinen. 

Vierailija
4/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ollut paikallaan, että sanot sekä lapsellesi että sen kaverille, että tästä viitosesta ostaa lapseni Maija jäätelön. Loput rahat tuotava takaisin. Ja kaveri Marja ostaa sitten omilla rahoillaan.

Vierailija
5/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no meillä on käynyt paljonkin lasten kavereita ja koskaan niillä ei ole ollut pennin hyrrää mukana, vaikka selvästi on näille kavereiden vanhemmille kerrottu, että menemme käymään esim. jossain tapahtumassa tai paikassa, josta sitten voi ostaa jotain.

Vierailija
6/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapsellesi pitämään puoliaan. 

Vierailija
7/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mitä tuossa, tyypillinen vasuri joka elää muiden rahoilla ja vaatii niistä vielä valtaosan.

Vierailija
8/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa. Kasvattajana sinun on keskusteltava tilanne läpi lapsesi kanssa. Mikä lapsesi käytöksessä oli huonoa ja mikä hyvää. 

Vierailija
9/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis mitä tuossa, tyypillinen vasuri joka elää muiden rahoilla ja vaatii niistä vielä valtaosan.

Näinhön tuo on. Ei vain moni tajua, että noin se menee ihan koko yhteiskunnassakin. On niitä, jotka tekee töitä ja on rahaa, ja toiset vain saavat noin vain. 

Vierailija
10/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ollut paikallaan, että sanot sekä lapsellesi että sen kaverille, että tästä viitosesta ostaa lapseni Maija jäätelön. Loput rahat tuotava takaisin. Ja kaveri Marja ostaa sitten omilla rahoillaan.

Eikös aloituksessa lukenut, että kaverilla olisi ollut omat rahat. Varmaan vaan kusetti.

Vierailija
11/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pitänyt huolen, että meillä ei kaverit luvatta mene syömään. Ja jos pakko pakko on, olen ohjeistanut lapsiani mitä kavereille saa tarjota ja mitä ei. Ei se niin mene, et mä tulen töistä ja meillä on jääkaappi tyhjä.

Vierailija
12/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pitänyt huolen, että meillä ei kaverit luvatta mene syömään. Ja jos pakko pakko on, olen ohjeistanut lapsiani mitä kavereille saa tarjota ja mitä ei. Ei se niin mene, et mä tulen töistä ja meillä on jääkaappi tyhjä.

Really?! Mitalinko haluat? 

Vierailija
13/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Really?! Mitalinko haluat? 

Voin ottaa kiitos. Ei tartte mun täällä itkeä kun katsoo vierestä samalla kun lapsen kaveri penkoo pakastinta. 

Vierailija
14/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista, että tiedät kaverin menneen pakastimelle, mutta et ole puuttunut siihen? Jos ei tottele niin kaveri ei tule teille. 

Lapsesi pitää myös ohjata siihen ettei teillä kaverit tee kiellettyjä asioita. 

Vierailija
15/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo no meillä on käynyt paljonkin lasten kavereita ja koskaan niillä ei ole ollut pennin hyrrää mukana, vaikka selvästi on näille kavereiden vanhemmille kerrottu, että menemme käymään esim. jossain tapahtumassa tai paikassa, josta sitten voi ostaa jotain.

Voi ostaa jotakin tapahtumiin en anna lapselle rahaa jos ei ole suunnitellut ostavansa jotain. Jos on pakko maksaa esim. Sisäänpääsy tai päivän kestävällä reissulla ruoka niin sitten olen. Mihinkään mennään markkinoille tunniksi tyylisiin ei yksinkertaisesti ole rahaa antaa ostaa jotain heräteostoja. Meillä niitä ei osta edes aikuiset. 

Vierailija
16/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös aloituksessa lukenut, että kaverilla olisi ollut omat rahat. Varmaan vaan kusetti.

Siinä aloituksessa lukee, että ap sai käsityksen, mutta luulohan ei ole tiedon väärtti. Olis kysynyt, että onko Marjalla omat rahat mukana vai ei.

Vierailija
17/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmissuhteet ovat kahden kahden kauppa, joissa tulisikin aina pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisikohan kummassakin vikaa. Nyt siihen omaan kasvatukseenkin kannattaa kiinnittää huomiota.

Vierailija
18/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako Daim-tuutti 4,50? Koska nuo Coopin tuutit on muutama kymmenen senttiä, ei enempää. 

Vierailija
19/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ostaa jotakin tapahtumiin en anna lapselle rahaa jos ei ole suunnitellut ostavansa jotain. Jos on pakko maksaa esim. Sisäänpääsy tai päivän kestävällä reissulla ruoka niin sitten olen. Mihinkään mennään markkinoille tunniksi tyylisiin ei yksinkertaisesti ole rahaa antaa ostaa jotain heräteostoja. Meillä niitä ei osta edes aikuiset. 

Olkoon sitten kuivin suin. Luuleksä että ketään kiinnostaa ostaa sun kakaralle safkat jos se vääntyy mukaan?

Vierailija
20/50 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet näistä kommenteista on trolleilta jotka ei ole oikeaa rahaa nähneetkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi