Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lievistä "sairauksista" esim. adhd ja ocd eivät tajua miltä tuntuu olla oikeasti sairas

Vierailija
03.08.2026 |

Jos ihmisellä on vain esim. adhd ja ocd, hänen elämänlaatunsa on parempaa kuin 99% ihmisistä

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itselläni on adhd, sekä syöpä ollut ennen (nykyään parantunut). Ei todellakaan voi verrata mitään adhd:ta sellaisiin sairauksiin kuten syöpään. Suorastaan törkeää ja sydämetöntä, kun joku jaksaa valittaa jostain adhd:sta. Ja kyllä, minun adhd:ni on luokiteltu vaikeaksi, eli ei ole siitä kiinni että olisi helpoimmasta päästä. Syövän aiheuttamat kivut ja tuska ei vaan ole silti mitään adhd verrattuna.

Varmasti syöpä on fyysisesti kivuliaampaa, mutta jollekin toiselle ADHD saattaa olla henkisesti kivuliaampaa. Tai vaikka autismi, jos se eristää muusta maailmasta. Syöpä on sosiaalisesti hyväksyttävämpi kuin nepsypiirteisyys.

Vierailija
42/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vaikea OCD lapsesta asti. 

Jos se olisi ainoa "vikani", se olisi jo itsessään aika elämää rajoittavaa. Olen mm. teininä rikkonut useamman hampaan itseltäni yrittäessäni "putsata" tai "testata" niitä. Olen myös satuttanut aiempaa koiraani OCDn takia esimerkiksi kynsienleikkuussa, korvienputsauksessa ja koulutuksessa. Olen myös tahtomattani vahingoittanut itseäni ruokaan, veteen, peseytymiseen ja liikuntaan liittyvällä pakonomaisella toiminnalla. 

Pahimmillaan olin vuosittain osastolla osittain myös OCD-oireiden takia. Toki OCD:n lisäksi paha PTSD. Kumpikin on "helpottanut" ja olen saanut apua kun pääsin lapsuudenkodista pois. 

Mutta näiden lisäksi minulla on myös pahasti edennyt MS-tauti ja syöpä nyt kolmekymppisenä niin ei tarvitse kivittää miten uhriudun turhasta :D

En silti ole "sairauspisteineni" sen yläpuolella ettenkö jaksaisi kuunnella läheisten huolia vaikka migreenistä (joka voi muuten rajoittaa elämää pahemmin kuin minun ongelmat yhteensä, vaikeusasteesta riippuen!) tai ihan vaikka vaan kun heidän lapsi sairastelee tai rahahuolet painaa tai marsu on kipeä. 

Sinä et saatana satuta viattomia eläimiä vaikka mikä tauti olisi. Telkien taakse tuollainen, mitä vielä keksii kun "yhyhyy ocd sanoo et mun pitää satuttaa" pitää itse ymmärtää pysyä kaukana jos ei tajua olla satuttamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairasulisija olet? Siinä Gang stalking  jutussa joku sairas  ulina sairaista ja sairauksista ja joku täysi. ulkopuolinen otettu keulakuvaksi siihenkin. että ymmärrätkö sairaita, muilla on sairauksia, ei se niin helppoa. Haluatko toimia testikappaleena? 

Moraalittomuuden ja oksettaviuden  huippu! Ne jotka tietää tuosta ja olleet tahallisesti  ja tietoisesti mukana,  ovat ihmiskunnan paskalantaa. 

Voin kertoa sulle varsinaisen uutisen mitä ei suurin osa kaltaisistasi ääliöistä tiedä, eikä tajua  nytkään vaikka kerron: 

Kaikkein vastenmielisintä  on ihmisten lavastaminen sairaaksi tai jopa jotenkin sabotoiden jörjestäö niin, että näyttäytyisi sairaana.

Joku päivö saa muutkin tietää,  mitä tuo tarkoittaa jos olen vielä elossa silloin  (siis ellei joku toinen tapa  ennen sitä. Itsetuhoinen en ole koskaan  ollut!) 

Nyt vain pieni määrä ihmisiä ja harva  tietää mitä kyseessä  tuossa! 
Tuo on järjettömin mitä tiedän. Ihmiskuvottavuuden  ilmentymä.

Ei oikeasti sairas, mitta  muille  uskotellaan nim ja köytetään lavastukseen metodeja,  mitä moni ei osaa kuvitellakaan ja huom niin, että  uhri ei huomaa eikä tajua otse mitään! 

Rikoksia,  joita ei löydy edes  lakikirjasta. 

No sä olet kyllä ihan oikeasti sairas ja pahasti 

Ketju vaikuttaa trôllin koostamalta

kokonaisuudessaan.

Joukossa ei ole montaa aitoa vastausta. Nämä ovat selvää hupitekstiä. 😄

Mainitsin jossain, etten välitä 

kirjaston kirjoista, joiden sivuja

tuhannet likaiset tahmatassut

ovat kosketelleet. Trôlli taisi ottaa

OCD-idean juuri tuosta tekstistäni, 

onhan hän one of my greatest fans.🥳 E

Itse kirjoitin tuossa ylempänä omasta kokemuksesta ja trollina kumoat sen valheena. Ja en myöskään väitä näiden olevan muita sairauksia pahempia vaan että esim OCD on seurausta vakavista kokemuksista joita sitten vähätellään. OCD on omalla sarallaan vaikea häiriö. 

Vierailija
44/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on molemmat. OCD on seurausta ala-asteen lopulta ammattikoulun loppuun kestänyt koulukiusaaminen ja henkinen väkivalta ja ahdiatavuus kotona. OCD pahimmillaan estää kotoa pois lähtemisen ja nukkumisenkin. Olen täysin tippunut pois sosiaalisista kontakteista, sillä ihmiset eivät näitä ymmärrä ja pitävät niitä naurettavina tekosairauksina. Viimeistään kun työssä rai muualla asia tulee ilmi sen jälkeen rajataan yhteisön ulkopuolelle. Varsinkin OCD:lle on naureskeltu avoimesti. Olen niitten vuoksi kuntouksessa ja ollut vuosien hoitojaksoissa psykiatrian puolella. Siellä asiaa ymmärretään. Autismikirjon diagnoosia en ole vielä saanut mutta omaan lääkäreiden mukaan niihin vahvat piirteet. Kaiken kaikkiaan ihmiset vain vähättelevät näitä etenkin OCD:tä. Se kun ei ole kuulemma oikea sairaus vaan tekosyy. Itse en kuitenkaan sitä itselleni pyytänyt kuten kiusaamista ja henkistä painostusta, huutamista ja nimittelyä. Vain psykiatrian ammattilaiset lääkärit ja hoitajat ja ne jotka samoista ongelmista kärsivät ymmärtävät mikä kuormitus näissä on. 

Taidat vain olla laiska ulisija :D Lopeta tuo valehtelus

Vierailija
45/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD ei ole sairaus vaan oireyhtymä.

Älä huijaa itseäsi ja lastasi. Esimerkiksi sairaalaan  joutuva lapsi tutkitaan ja vanhemmilta kysytään, onko kehityksessä jotain huomattavaa. Pakko on siellä kertoa, että ADHD. Jos et halua lastasi kutsuttavan sairaaksi, kuulostaako paremmalta mielestäsi sanoa että epänormaali? 

Vierailija
46/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parane pian, AP

Vierailija
47/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunsin yhden ocd naisen joka pesin käsiään niin paljon että olivat äärimmäisen kipeät ja vereslihalla ja vuoti verta. Ei pystynyt kunnolla pitämään tavaroita käsissä. Tai sekin tietenkin sattui. Näytti kun ne olisi palanut tai jotain. Teki todella pahaa katsoa ja kuunnella. Ei osannut selittää miksi tekee sitä. 

Vierailija
48/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Tiedätköhän mitään OCD:n vaikeammista muodoista? Ihminen esimerkiksi peseytyy pakonomaisesti, kunnes iho lähtee ja senkin jälkeen tai esimerkiksi saa jatkuvia pakko-ajatuksia läheisensä tai itsensä tappamisesta. Hyvää elämänlaatua todella.

Vierailija
49/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa on abcdefg, hijklmn, opqrstu ja vielä xyzåäö!!

Vierailija
50/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADHD ei ole sairaus vaan oireyhtymä.

Älä huijaa itseäsi ja lastasi. Esimerkiksi sairaalaan  joutuva lapsi tutkitaan ja vanhemmilta kysytään, onko kehityksessä jotain huomattavaa. Pakko on siellä kertoa, että ADHD. Jos et halua lastasi kutsuttavan sairaaksi, kuulostaako paremmalta mielestäsi sanoa että epänormaali? 

ADHD ei ole sairaus vaan varsin siedettävä OIREYHTYMÄ eikä todellakaan rinnastettavissa syöpään, sydänsairauksiin, MS tautiin jne jotk ovat oikeasti vakavia sairauksia. Mikä kumma sinulla on niin vaikeata se uskoa vaikka Googlellakin saisit asian selville? 

Vierailija
51/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kombo adhd-fibromyalgia-masennus. Kyllä olen usein oikeasti kipeä, vaikka en toki samalla tavalla kuin esim. syöpäsairaat.

Vierailija
52/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis AP:n mukaan 99 % ihmisistä on jokin paljon ADHD:ta ja/tai OCD:tä pahempia oireita aiheuttava sairaus? 

Oikeesti? 

99% on liioittelua. Ja en tiedä onko enemmistöllä edes mitään pahempaa sairautta. Mutta kyllä varmasti enemmistöllä on jokin suurempi ongelma elämässään kuin keskittymishäiriö tai pakko oireita. Kun suurin osa noista kärsivistä porskuttaa eteenpäin oikein hyvin elämässään että tekosyytä noista syndroomista on turha etsiä jos on ihmisenä kyvytön

Ja nepsyilläkö mielestäsi ei sitten ole omia ongelmia? Aivan varmasti on keskimäärin enemmän kuin vammattomilla.

Vierailija
53/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kombo adhd-fibromyalgia-masennus. Kyllä olen usein oikeasti kipeä, vaikka en toki samalla tavalla kuin esim. syöpäsairaat.

Jep. Muun muassa nämä ovat yleisempiä ADHD-ihmisillä. Vammattomat eivät vain ymmärrä, miten sairaudet yms. voivat kasaantua ja miten esimerkiksi ADHD lisää riskiä monimuotoisiin terveysongelmiin ja esimerkiksi kaltoinkohteluun. Kyse ei ole mistään mitättömistä haasteista. 80% ADHD-ihmisistä on jokin liitännäissairaus tai -häiriö, monella useita. Fibromyalgiaakin vähättelee ihmiset, jotka eivät ymmärrä, millaista sen kanssa on elää. 

Onhan se hienoa, että on ADHD, niin on suurempi riski saada vaikka PTSD, migreeni, fibromyalgia, atooppinen ihottuma, astma, allergioita, unettomuutta, reuma, OCD, PMDD, PMOS, ME/CFS,  tinnitus, anemia, masennus ja ahdistuneisuushäiriö, mielialahäiriö, syömishäiriö, addiktoitua ja vaikka mitä kivoja terveyshaasteita. On helppoa. Kannattaa olla kateellinen. 

Mielestäni ei ole mielekästä vertailla sairauksia tai haasteita ja vähätellä toisen kokemuksia. Ihan kaikki vammat vaikuttavat elämänlaatuun enemmän tai vähemmän, eikä toisen kokemusta saa mitätöidä. 

Vierailija
54/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd lyhenentää elinikää keskimäärin 7 vuotta. Näin ollen se on jo suhteellisen vakava tila. Vaikea ocd taas on hyvin invalidisoiva ja yleensä estää esimerkiksi työn tekemisen ja haittaa vakavasti myös ihmissuhteita. Totta kai on pahempiakin vaivoja, mutta en lähtisi näitäkään vähättelemään. 

Kelan mielestä eivät vaikuta työkykyyn. Jos teen kuuden kuukauden sijaisuutta en jaksa siivota sinä aikana ollekaan kotia.

Vierailija
55/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta hyvä tietää, että se jos vuokra-asunto on kuusi kuukautta siivoamatta, kun on työjakso niin se on kelan mielestä ihan normaalia.

Vierailija
56/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta hyvä tietää, että se jos vuokra-asunto on kuusi kuukautta siivoamatta, kun on työjakso niin se on kelan mielestä ihan normaalia.

Tolla perusteella voitaisiin monelta poistaa kotitöitä tekevä avustaja tai harventaa tosi paljon käyntejä.

Vierailija
57/72 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa kerrostalossa osa asunnoista kuusi kuukautta siivoamatta tai vuoden ja jotain asuntoa siivoaa joka viikko avustaja. Ihan hullu systeemi.

Vierailija
58/72 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän kukaan jolla ei ole vaikka syöpää ymmärrä millaista on kun on syöpä. Tai kipukroonikon elämää ei ymmärrä kuin toinen kipukroonikko. Eikö se ole itsestäänselvää?

Olen käynyt toista vuotta läpi lapsettomuushoitoja, kroppa ja mieli on koko ajan sekaisin ja muu elämä on tauolla. Auttamatta välillä mietin, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä olisi, jos mulla olisikin ennusteeltaan hyvä mutta leikkauksen ja kemosädehoidot vaativa rintasyöpä. Mutta siis tottakai tajuan että se syöpä olisi paljon hirveämpää. Muutenkin suurin osa ihmisistä osaa varmasti suhteuttaa vaivansa isoon kuvaan. Se huomionhaku ja kärsimyksen suurentelu on viime kädessä varmaan merkki siitä, että on kohdannut vähättelyä aiemmin ja siksi suhde sairauteen ja muihin on vinoutunut. 

Syövän ja lapsettomuushoitojen välillä ei ole kyllä yhtään mitään yhtäläisyyksiä. Tosi outoa verrata niitä. Lapsettomuushoito ja syövän hoito ovat yhtä kaukana toisistaan kuin hammashoito ja gynekologia.

Se olennainen ero on se että lapsettomuushoidot ovat ihan vapaaehtoisia. Lapsettomuus ei aiheuta terveysongelmia.

Jotenkin vaan niin pähkähullua verrata noita kahta asiaa joilla ei ole kerta kaikkiaan mitään yhtäläisyyksiä. 

Vierailija
59/72 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ADHD minulle aiheutti ennen kuin sain sen aikuisiällä hallintaan lääkkeillä ja terapialla: kolmet kesken jääneet opinnot, kymmeniä muuttoja, erittäin huonon itsetunnon, päihdeongelman, pätkätöitä, työttömyyttä, köyhyyttä, ahdistusta, masennusta. Se OCD kulkee siinä sivussa mutta sen kanssa aloin päästä sinuiksi korona-aikana, kun koko muu maailma panikoi makeista ja käsidesistä.

Minulla on myös verenpainetauti, kovia kiputiloja, autoimmuunisairauksia ja verensokeriongelmia. Ei niistä ole arjessa oikeastaan mitään haittaa, kun ottaa lääkkeet oikeaan aikaan ja syö terveellisesti. 

Vierailija
60/72 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis AP:n mukaan 99 % ihmisistä on jokin paljon ADHD:ta ja/tai OCD:tä pahempia oireita aiheuttava sairaus? 

Oikeesti? 

99% on liioittelua. Ja en tiedä onko enemmistöllä edes mitään pahempaa sairautta. Mutta kyllä varmasti enemmistöllä on jokin suurempi ongelma elämässään kuin keskittymishäiriö tai pakko oireita. Kun suurin osa noista kärsivistä porskuttaa eteenpäin oikein hyvin elämässään että tekosyytä noista syndroomista on turha etsiä jos on ihmisenä kyvytön

Ja nepsyilläkö mielestäsi ei sitten ole omia ongelmia? Aivan varmasti on keskimäärin enemmän kuin vammattomilla.

Terve adhd henkilö on vammaton. Joillain alueilla Suomessa 20% pojista on diagnosoitu adhd. Ovatko he kaikki mielestäsi vammaisia?

Ota nyt ensinnäkin termit haltuun ettet kirjoita aivan puuta heinää. Adhd ei ole todellakaan mikään vamma. Kukaan lääkäri ei puhu siitä vammana.

Olen kyllä huomannut että asiaa harrastavat höhlät tällä palstalla käyttävät ihan oman laistaan liioittelevaa kieltä tässä ja monessa muussakin asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme