Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakialoite: Polttomoottoriajoneuvojen kielto alle 18-vuotiailta meluhaittojen vähentämiseksi.

Vierailija
01.08.2026 |

Esitän, että alle 18-vuotiailta kielletään polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen käyttö yleisessä liikenteessä. Poikkeuksena sallittaisiin harrasteajo suljetuilla radoilla sekä esimerkiksi ruohonleikkuuseen liittyvä käyttö.

Aloitteen tavoitteena on vähentää erityisesti nuorten käyttämien mopojen ja muiden pienten polttomoottoriajoneuvojen aiheuttamaa jatkuvaa meluhaittaa asuinalueilla. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tällä palstalla mitään lakialotteita käsitellä. Sinun täytyy tehdä siitä kansalaisaloite jos haluat sen oikeasti etenevän johonkin. Tänne palstalle kirjoittelu on yhtä merkityksellistä kuin pieru pyörremyrskyssä.

Olen kannattanut monia aloitteita juuri siksi kun näin ne ensin täällä.

Vierailija
22/29 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tällä palstalla mitään lakialotteita käsitellä. Sinun täytyy tehdä siitä kansalaisaloite jos haluat sen oikeasti etenevän johonkin. Tänne palstalle kirjoittelu on yhtä merkityksellistä kuin pieru pyörremyrskyssä.

Olen kannattanut monia aloitteita juuri siksi kun näin ne ensin täällä.

Näin tyhmiäkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan samalla kaksipyöräisille moottoriajoneuvoille vuosittaista katsastusta. Vaikka aina kuulee miten motoristit pitävät kuulemma laitteistaan niiin hyvää huolta, tyhjäkäynti ei jostain syystä toimi yhdessäkään vehkeessä. 

Vierailija
24/29 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tohon riittäisi pelkkä polttomoottorimopojen kielto? Kiinassa jo lähes kaikki moåpot ja skootterit on sähkökäyttöisiä.

Vierailija
25/29 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopo oli mun pelastus nuoruudessani. Alkkisvanhemmat pystyivät kuskaamaan mua hyvin rajallisen ajan päivästä (eli yleensä alkoreissun ajankohtana). Asuttiin maalla, missä ei julkiset kulje lähimaillakaan. Mopon myötä pääsin elämään nuoruuttani - tapaamaan kavereita, käymään esim. mummulassani jonne jäin usein yöksikin koska kotona oli kyseenalaiset olot, käymään kuntosalilla "kylällä" yms yms. Tämä on nyt vaan mun esimerkki siitä miten oma elämä helpottui huomattavasti. Täysin järjetön "aloitteesi".

Erinomainen aloite. Lain tarkoitus on palvella yleistä etua. Alkkisten terapiamopoilu ei voi olla lainsäätäjän lähtökohtana. Koko mopo käsitteenä on sodanjälkeisen pula-ajan köyhällistön kulkuneuvo, joka ei enää kuulu tämän päivän yhteiskuntaan. Liikenteen aiheuttama melu ja sitä kautta viihtyvyyden heikkeneminen on asia johon tulee puuttua. 

Vierailija
26/29 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan, siis ainakin polttismopojen kieltoa. Meluhaitta on toinen, mutta toinen on hajuhaitta. Sen lisäksi, että kakstahtimopojen kärypilvessä on kamala kävellä, niin yhtä kamala on kävellä kaupassa mopoipoikien perässä, se haju on aivan karmea.

Vierailija
27/29 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mopo oli mun pelastus nuoruudessani. Alkkisvanhemmat pystyivät kuskaamaan mua hyvin rajallisen ajan päivästä (eli yleensä alkoreissun ajankohtana). Asuttiin maalla, missä ei julkiset kulje lähimaillakaan. Mopon myötä pääsin elämään nuoruuttani - tapaamaan kavereita, käymään esim. mummulassani jonne jäin usein yöksikin koska kotona oli kyseenalaiset olot, käymään kuntosalilla "kylällä" yms yms. Tämä on nyt vaan mun esimerkki siitä miten oma elämä helpottui huomattavasti. Täysin järjetön "aloitteesi".

Mopo oli mullakin teininä ja sillä mummolassakin kävin, mutta mitä ihmeen tekemistä sillä sinun moponuoruudellasi on tuon ap:n aloiteidean kanssa?

Eihän hän ollut mopoja kieltämässä, vaan bensamopoja. 

Itse ainakin olisin into piukeena ottanut sähkömopon, jos niitä omassa nuoruudessa olisi ollut. Aina oli persaukinen kun viikkorahat meni bensikselle. Sähkömopon saat ladattua kotona ja säästyisi nekin bensarahat johonkin tähdellisempään.

Vierailija
28/29 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desibeliraja vaan kaikkiin ajoneuvoihin. Itseä vituttaa täällä kaupungissa moottoripyöräilijät. Pakko kiihdyttää hirveällä röpötyksellä pienellä tienpätkällä, vaikka kohta on seuraavat valot tai t-risteys. Voitais kieltää tollaset turhat mölytoosat. Ihan kuin kaupungeissa ei olisi muutenkin tarpeeksi melua.

Vierailija
29/29 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä seurannut niin vanhempi väki ajaa moottoripyörällä pisteestä A pisteeseen B. Ääntä kuuluu 10 sekunttia.
Sitten on nämä mopo pojat jotka pyörii 10 minuuttia nurkilla ja ajaa pois menee 15 minuuttia ja tulee taas pyörimään nurkille. Ihan hyvin voisivat ajaa äänettömillä sähkömopoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan