Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JUHLIEN VIERAAT jaa juhlien pahimmat ja parhaat palat!

Vierailija
01.08.2026 |

Nyt puhutaan vieraiden huomioinnista. Häät, tuparit, synttärit, valmistujaiset...

Mikä on kaikkien aikojen isäntäväen pohjanoteeraus juhlissa? Tai kuka osasi huomioida niin ihanasti että vieläkin muistat lämmöllä?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta ristiäiset voisi hyvin olla nyyttärit, lähipiiri hoitaisi koko juhlan tarjoiluineen ja vauvaperhe hoitaa vauvaa

Ja perhe olettaa, että vastuun sysääminen ja loisiminen voikin lähipiirin kanssa jatkua, kunnes vauva on parikymppunen.

Sinulla ei ole ilmeisesti ollut omaa vauvaa. Pikkuvauva-aika voi olla ihan hullua ja juuri siihen juhlien järjestäminen on erikoinen idea, mutta niin vain tehdään

Vierailija
82/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa pitää olla paljon ja sen pitää olla hyvää

Eipä aina ole. Kerran yksissä häissä pitopalvelu oli jakamassa ruokaa lautasille ja multa kysyttiin että otako vielä toisenkin lihapullan. Ja ne oli ihan tavallisen pieniä pullia. Ois pitäny olla pokkaa sanoa että 10, kiitos;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin häissä jotka pidettiin merenrannalla. Lapsia tietenkin kiinnosti vesi ja minä vahdin omia ja muiden tenavia rannalla. Jossain vaiheessa juhlia vanhemmat muistivat lastensa olemassa olon ja tulivat vihaisena minulta lapsiaan kyselemään. Onneksi häiden iltaohjelma oli tarkoitettu hääparin ystäville ja meidät sukulaiset hätisteltiin pois pilaamasta tunnelmaa. 

Vierailija
84/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta ristiäiset voisi hyvin olla nyyttärit, lähipiiri hoitaisi koko juhlan tarjoiluineen ja vauvaperhe hoitaa vauvaa

Ja perhe olettaa, että vastuun sysääminen ja loisiminen voikin lähipiirin kanssa jatkua, kunnes vauva on parikymppunen.

Sinulla ei ole ilmeisesti ollut omaa vauvaa. Pikkuvauva-aika voi olla ihan hullua ja juuri siihen juhlien järjestäminen on erikoinen idea, mutta niin vain tehdään

Ihmiset ovat pikkuvauva-aikana lähes psykoottisia, silti pitää järjestää häät ja ties mitkä kissanristiäiset jaksamisen äärirajoilla. Ja voi ihme ja kumma: muutaman vuoden jälkeen tulee ero.

Vierailija
85/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapahtunut kerran ystävien kanssa niin,että kun ollaan sovittu,että ketkä tuovat mitäkin tarjoilua (ei synttärit) niin viimeiset toteavat,että tuossahan on jo ihan tarpeeksi,että heidän ei tarvitse tuoda mitään.

Vierailija
86/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin häissä jotka pidettiin merenrannalla. Lapsia tietenkin kiinnosti vesi ja minä vahdin omia ja muiden tenavia rannalla. Jossain vaiheessa juhlia vanhemmat muistivat lastensa olemassa olon ja tulivat vihaisena minulta lapsiaan kyselemään. Onneksi häiden iltaohjelma oli tarkoitettu hääparin ystäville ja meidät sukulaiset hätisteltiin pois pilaamasta tunnelmaa. 

Jos et olisi ollut siellä, olisi saattanut vihaisten vanhempien sijaan olla surullisia kasvoja..

Vierailija
87/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat pikkuvauva-aikana lähes psykoottisia, silti pitää järjestää häät ja ties mitkä kissanristiäiset jaksamisen äärirajoilla. Ja voi ihme ja kumma: muutaman vuoden jälkeen tulee ero.

Häät?

Vierailija
88/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitopalvelu tai leipomo on tässäkin kohtaa helppo valinta.

Vierailija
89/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan niin hullu olekaan että itse leipoo vauvan kanssa...

Vierailija
90/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran kivoissa häissä jossakin seurojentalolla keskellä mäntymetsää, mutta helle oli kova. Ei järveä lähellä, joten vanhukset joutuivat lähtemään heti ruokailun jälkeen pois. Taloon ei saatu vetoa tyynen ilman vuoksi. Vessat olivat todella erikoiset. Pöntöt oli erotettu suihkuverhoilla, mutta niin että ne ulottuivat ylhäältä käsin pöntössä istujan vyötärölle asti eli ei mitään hyötyä edes vetää verhoja eteen.  Onneksi kaikilla riitti huumoria vessalle. Mutta hääpari oli aivan ihana, iloinen ja tarjoilut hyvät, niin huonot puolet pienenivät.

Vierailija
91/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuvauvan luokse kun mennään kylään, tuodaan mukana kahvipullat, mielellään tiskataan lähtiessä jos ei ole tiskikonetta. Ei välitetä jos on sotkua. Kysytään tarviiko äidin nukkua, jos vieras pitää vauvaa sillä aikaa. Ehkä jos on oikein fiksu niin vie roskatkin lähtiessään.

Sitten seuraavana viikonloppuna yhtäkkiä samat väsyneet vanhemmat (tai joskus jopa pelkkä väsynyt, imettävä äiti) järjestävät juhlat.

Vierailija
92/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholittomuus yhdistettynä leikkeihin, pitkiin puheisiin ja amatöörimuusikkoihin

Mun on tosi vaikea ymmärtää sitä että juhliin panostetaan muuten tosi paljon, sitten ohjelmanumerot on jotain serkun kaiman lauluesityksiä sen sijaan että palkkaisi ammattimuusikon tai DJ:n

Eri asia jos lähipiiri on oikeasti tosi musikaalista ja heitä ei haittaa olla juhlissa hommissa

Tämä!
Olin mukana isoilla synttäreillä, johon oli erikseen varattu ainakin 100 hlön tila. Väkeä oli tosi paljon. Hyvin akateemista ja arvokasta puhetta, joten mokasin kai kun halusin naapurina pitää sankarille oman puheeni. Sen sain pitää ihan viimeisenä ja sitä hieman hävettiin, koska se oli naapurin puhe naapurille kuin sankarin työuraa ylistävä mielistely. Pahin hetki oli kuitenkin klassista laulua pitkään opiskellut synttärisankarin sukulaisnaisen lauluosuus karjalaisella hengellä niin kuin juhlan genreen kuului.  Naisella oli kaunis, pitkä mekko ja hiukset kampaajalla laitettu, joten odotukset olivat suuret. Hänellä ei kuitenkaan ollut laulutaitoa ja se oli hirveää kuunneltavaa.Mieleen tuli elokuva, jossa Meryl Streep esittää seurapiirirouvaa Florencea ja jolla ei ole tippaakaan laulutaitoa. Vieraat tietysti taputtivat kohteliaasti. 

Vierailija
93/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin, kun pidettiin kotona nimiäiset. Tosin vanhempani olivat meillä pari yötä, kun olivat pitkänmatkalaisia, ja hoitivat vauvaa ja siivosivat kun minä leivoin. Äitini toi kuivakakun mukanaan ja tarjosi kyllä leivontaan apua, mutta mielelläni hoidin sen itse ja he saivat hoitaa vauvaa. Mieheni myös hoiti vauvaa. En tosin tiedä, olisinko tehnyt kaikkea sitä, mikäli vanhempani eivät olisi olleet paikalla.

Vierailija
94/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin, kun pidettiin kotona nimiäiset. Tosin vanhempani olivat meillä pari yötä, kun olivat pitkänmatkalaisia, ja hoitivat vauvaa ja siivosivat kun minä leivoin. Äitini toi kuivakakun mukanaan ja tarjosi kyllä leivontaan apua, mutta mielelläni hoidin sen itse ja he saivat hoitaa vauvaa. Mieheni myös hoiti vauvaa. En tosin tiedä, olisinko tehnyt kaikkea sitä, mikäli vanhempani eivät olisi olleet paikalla.

Tuo on toki eri asia jos joku toinen hoitaa vauvaa ja siivoaa, silloin leipominen voisi olla ihan rentouttava taukokin.

Vierailija
95/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tilanne pienen vauvan kanssa oli se, että sain unta noin neljä tuntia yössä ja jokainen minuutti juhlien järjestämistä oli pois unesta. Tottakai otettiin mahdollisimman valmista, mutta sekin maksaa. Valmis juhlapaikka, pitopalvelu.. silti olin aivan poikki. Yksi pitemmän matkan takaa tuleva vieras oli meillä yötä ja sotki ihan hirveästi, herätti minut aamulla koska "oli tylsää olla hereillä yksin". Ei tullut mieleenkään että aikuinen ihminen tulisi vauvaperheeseen yötä ilman oletusta siitä että on avuksi. Jouduin pyytämään häneltä että voisiko hän antaa minun vihdoin vähän nukkua ja jopa jotenkin auttaa, olen tosiaan hyvin väsynyt.

Vierailija
96/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöytäjärjestykset joissa laitetaan istumaan täysin tuntemattomien kanssa. Tästä olikin juuri keskustelua täällä. Pahinta jos istut sellaisten ihmisten välissä, jotks tuntevat toisensa, ja keskustelevat toisilleen kuin olisit ilmaa siinä välissä. 

Tuo on sivistymätöntä käytöstä. Sivistynyt ihminen huomioi aina pöytäseurueensa. Etenkin vieressään istuvat.

Vierailija
97/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua hämmentää aina lasten juhlat. Jos vanhemmat ei saa osallistua, mitä mun on tarkoitus tehdä se pari tuntia kun lapset juhlii? Eihän kaikki tule mistään naapurista. Musta ois ihan kiva keittää aikuisille myös kahvit ja kakkua en tarvi 

Käy lenkillä.

Vierailija
98/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa pitää olla paljon ja sen pitää olla hyvää

Eipä aina ole. Kerran yksissä häissä pitopalvelu oli jakamassa ruokaa lautasille ja multa kysyttiin että otako vielä toisenkin lihapullan. Ja ne oli ihan tavallisen pieniä pullia. Ois pitäny olla pokkaa sanoa että 10, kiitos;)

Minusta oli erikoista se, että pitopalvelun järjestämässä ruokailussa tuli eri aikaan eri ruokia. Siinä sitten ihmeteltiin samassa pöydässä syövien annoksia "mistä sinä tuota löysit". Parempi on se, että on vähemmän eri lajeja, mutta jokaista niin riittävästi kaikille.

Vierailija
99/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä urbaanilegendaa että menee juhliin ja siellä osoitetaan paikka lastenvahtina? Mulle olisi painajainen

Ei ole. Tai ei välttämättä osoiteta paikkaa lapsenvahtina juhlien järjestäjän toimesta, mutta lasten vanhemmat olettavat muiden vieraiden huolehtivan lapsistaan. Itselleni käynyt muutamankin kerran niin. Itselläni on teinipoika, ja ilmeisesti se, että ihmisellä on lapsi tarkoittaa joidenkin, yleensä, äitien mielestä sitä, että mielelläni huolehdin muiden pikkulapsista. En todellakaan. En erityisemmin edes pidä lapsista. Käytöstapoihin mielestäni kuuluu jutella vähän ihmisille, mutta se että esimerkiksi kehun jollekin pienelle tytölle, miten nätti juhlamekko hänellä on, kun ylpeästi hermojaan heilutellen kulkee, ei tarkoita sitä, että haluaisin toimia lapsenhoitajana. Näin kuitenkin lapsille puhuminen tunnutaan tulkitsevan. 

Vierailija
100/108 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä urbaanilegendaa että menee juhliin ja siellä osoitetaan paikka lastenvahtina? Mulle olisi painajainen

Ei ole. Tai ei välttämättä osoiteta paikkaa lapsenvahtina juhlien järjestäjän toimesta, mutta lasten vanhemmat olettavat muiden vieraiden huolehtivan lapsistaan. Itselleni käynyt muutamankin kerran niin. Itselläni on teinipoika, ja ilmeisesti se, että ihmisellä on lapsi tarkoittaa joidenkin, yleensä, äitien mielestä sitä, että mielelläni huolehdin muiden pikkulapsista. En todellakaan. En erityisemmin edes pidä lapsista. Käytöstapoihin mielestäni kuuluu jutella vähän ihmisille, mutta se että esimerkiksi kehun jollekin pienelle tytölle, miten nätti juhlamekko hänellä on, kun ylpeästi hermojaan heilutellen kulkee, ei tarkoita sitä, että haluaisin toimia lapsenhoitajana. Näin kuitenkin lapsille puhuminen tunnutaan tulkitsevan. 

Miten tämä käytännössä tapahtuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi