Kirkosta eroaminen on lisääntynyt selvästi, mikä syynä?
Eroakirkosta.fi kertoo kirkosta eroamisen lisääntyneen heinäkuussa 20 prosenttia viime vuoden heinäkuusta ja 40 prosenttia kesäkuusta. Kirkon jätti heinäkuussa yli 3 000 jäsentä.
Mikähän tässä on taustalla? Joku kirkon kannanotto tai ihan vaan kirkollisvero?
Kommentit (166)
Minä erosin kirkosta noin 15 vuotta sitten. Turha maksaa kyseistä veroa, kun viimeisin kirkossa käynti oli vuodelta 1974, kun olin 14-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon pohtinut kirkosta eroa kun en usko. En ole eronnut, ajattelin että tekee ne rahoilla jotain hyvää. Uskovainen ystävä sanoi että noilla perustein eroa vaan, rakentavat kirkkoja ja jemmaavat rahoja, vaikka avulle olisi enemmän tarvetta kuin koskaan. Niin että kaipa lähtee molempia ja monesta syystä.
Kirkosta eroamisessa on se hyvä puoli, että voi laskea paljonko säästää veroissa ja sitten laittaa saman summan hyväntekeväisyyteen. Kohteen voi valita itse ja se on paljon avoimempaa kuin kirkon toiminta. Hyväntekeväisyysjärjestöt eivät pyöritä samanlaista kiinteistörumbaa ja virkamiessirkusta kuin kirkko, joten voit laittaa vaikka viisikymppiä vuodessa hyvään ja saada silti enemmän aikaan kuin kirkon jäsenenä.
Ratkaisu on tietysti sinun, ei ole tarkoitus aivopestä ketään tänne "pimeälle puolelle" :D
Tekopyhää hurskastelua tuo muka hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen. Tuskin kirkosta eronneet antavat rahaa hyväntekeväisyyteen sen kummemmin. Aito hengellisyys tuskin muuten liittyy rahaan mitenkään, kuului kirkkoon tai ei.
Kyllä minä olen antanut kirkollisveron verran. Koska en eronnut taloudellisista syistä. Moni eroaa kun on työtön tai mujten köyhäm tilanne on silloin ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Räsänen mainostaa uskontoa ja tuomittiin rikolliseksi niin ei anna hyvää kuvaa siitä julkisuudessa.
Päivi Räsänen vaikuttaa olevan Suomessa suurempi uskonnollinen auktoriteetti kuin yksikään luterilainen piispa, sillä heiltä kuulee harvemmin mitään räväköitä lausuntoja sen enemmän liberaalien kuin konservatiivien suuntaan. Kun yhteen suuntaa kumartaa, niin toiseen suuntaan pyllistää.
Minusta on ihan käsittämätöntä, että porukka eroaa kirkosta lääkäri ja kansanedustaja Päivi Räsäsen lausuntojen takia. Ei hän ole mikään evankelis-luterilaisen kirkon edustaja.
Sama kuin eroaisi kirkosta sen takia, että uskovainen naapurin Jorma vastustaa homoliittoja.
Ne jotka eroavat Päivi Räsäsen takia, eivät ole uskovaisia ollenkaan ja kuvittelevat että kirkollisveroa maksamalla saa ostettua iankaikkisen elämän. Tuollainen on Jumalan pilkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Syynä on se että Raamattu ei ole totta.
Epäilen, että sinulla on riittävästi kompetenssia kyseisen asian oikeaan arvioimiseen.
Miettikää mitä saatte palveluna että maksatte kirkollisveroa kirkolle, tuskin mitään. Jumalan palveluksen loputtua kirkon henkilökunta työntää kolehti haavin nokan eteen siinä toivossa että laitat seteli rahoja haaviin.
Erosin, koska kirkosta tuntui tulevan epämääräinen valtion virasto.
Pyhyys jäi pois.
Taustalla on kirkon luopuminen Raamatusta , eli Jumalan sanasta.
Korvasyyhyyn saarnaaminen mistä Raamattu varoittaa.
Moni aiempina vuosina eronnut on liittynyt takaisin.
Sillä rahalla maksan esim yhden lapsen ajokortin tai jotain muuta tärkeää.
Saahan sitä ihminen uskoa ilman kirkollis veroakin.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää mitä saatte palveluna että maksatte kirkollisveroa kirkolle, tuskin mitään. Jumalan palveluksen loputtua kirkon henkilökunta työntää kolehti haavin nokan eteen siinä toivossa että laitat seteli rahoja haaviin.
Kolehtiin osallistuminen on vapaaehtoista
Vierailija kirjoitti:
Viime syksynä luulin välillä lukevani kirkko&kaupunki-lehden sijaan demokraatti-lehteä. Piti oikein tarkastaa etukansi kun sivu sivun jälkeen haastatellaan demareita ja markkinoidaan demariliikkeen sanomaa. Jeesuksen sanomasta ei tietoakaan. Sitten tajusin: eroaminen.
Suomi on demokraattinen maa. Mikä sinua siinä ärsyttää? Amerikkalaisella puoluejärjestelmällä puolestaan ei ole mitään tekemistä luterilaisen kirkon eikä maamme kanssa.
Etkö tiennyt aiemmin, että Jeesus oli oikein kunnon vassari ja myös demokratian kannattaja? Siksi kirkon piirissä on aina haluttu auttaa vähäosaisia.
Oikeistopuolueiden jumala on raha. Ne palvovat vain rahaa.
En tiedä muista, mutta itse erosin taloudellisista syistä. Kun joutuu hakemaan apua diakonilta, niin miksi maksaa samalle lafkalle. Mulla ei ole varaa kuulua kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
2 syytä minulla; painavin syy, että en halua kuulua mihinkää uskontokuntaan, vaikka uskonkin Jumalaan ja Raamattuun. Usko on sydämessä eikä kirkkorakennuksissa. Toinen syy on kirkollisvero.
Raamattu rukoilu ja seurakunta yhteys ovat kristityn elämän ydintä. Ilman niitä ei pärjää. Luterilainen kirkko ei ole Suomen ainoa seurakunta minne kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin rahapula. n. 500 € on ihan merkittävä summa vuodessa.
Erosin n. 40v sitten opiskelijana rahan takia. Oli oikea päätös, kun katselee nyt kirkon t r a n s u i l u a.
Verot ja se että sepitetään satuja ja poistetaan oikeat osat missä totuus
Itse erosin, koska imeväisten kaste.
Aikuiselle ei anneta uskovan kastetta edes pyydettäessä, ei vaikka aikuista ei imeväisenä ole kastettu.
Uskovalle kaste on tärkeä hetki, missä hän itse valitsee lähteä seuraamaan Jeesus Kristusta ja ilmaisee valintansa myös muille.
Eikös kirkko ole myötämielinen islamisteille. Erosin siitä syystä.
Viime syksynä luulin välillä lukevani kirkko&kaupunki-lehden sijaan demokraatti-lehteä. Piti oikein tarkastaa etukansi kun sivu sivun jälkeen haastatellaan demareita ja markkinoidaan demariliikkeen sanomaa. Jeesuksen sanomasta ei tietoakaan. Sitten tajusin: eroaminen.