Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eroaminen on lisääntynyt selvästi, mikä syynä?

Vierailija
01.08.2026 |

Eroakirkosta.fi kertoo kirkosta eroamisen lisääntyneen heinäkuussa 20 prosenttia viime vuoden heinäkuusta ja 40 prosenttia kesäkuusta. Kirkon jätti heinäkuussa yli 3 000 jäsentä.

Mikähän tässä on taustalla? Joku kirkon kannanotto tai ihan vaan kirkollisvero?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 syytä minulla; painavin syy, että en halua kuulua mihinkää uskontokuntaan, vaikka uskonkin Jumalaan ja Raamattuun. Usko on sydämessä eikä kirkkorakennuksissa. Toinen syy on kirkollisvero.

Vierailija
42/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta yli 30v sitten esikoista odottaessa. Syy: en halunnut lapsilleni kummeja. Kirkon jäseneksi ei pääse ilman niitä. Turha valittaa jäenkatoa, jos kirkkoon liittyminen on tehty noin vaikeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pohtinut kirkosta eroa kun en usko. En ole eronnut, ajattelin että tekee ne rahoilla jotain hyvää. Uskovainen ystävä sanoi että noilla perustein eroa vaan, rakentavat kirkkoja ja jemmaavat rahoja, vaikka avulle olisi enemmän tarvetta kuin koskaan. Niin että kaipa lähtee molempia ja monesta syystä.

Vierailija
44/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Räsänen mainostaa uskontoa ja tuomittiin rikolliseksi niin ei anna hyvää kuvaa siitä julkisuudessa.

Päivi Räsänen vaikuttaa olevan Suomessa suurempi uskonnollinen auktoriteetti kuin yksikään luterilainen piispa, sillä heiltä kuulee harvemmin mitään räväköitä lausuntoja sen enemmän liberaalien kuin konservatiivien suuntaan. Kun yhteen suuntaa kumartaa, niin toiseen suuntaan pyllistää.

Piispat ovat pelkureita. Virkamiehiä hemmetin isolla palkalla ja työsuhde-eduilla, kaikki kirkollisveronmaksajien piikkiin. Vaan ei minun enää n. 10 vuoteen.

Vierailija
45/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on se että Raamattu ei ole totta.

Vierailija
46/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta yli 30v sitten esikoista odottaessa. Syy: en halunnut lapsilleni kummeja. Kirkon jäseneksi ei pääse ilman niitä. Turha valittaa jäenkatoa, jos kirkkoon liittyminen on tehty noin vaikeaksi.

Tuo oli muuten yksi syistä itselläni, kummit. Täyttä humppaa ja hömppää. Naurattaa oikein nykypäivänä että tuollaseen pölhöyteen joku vielä lankeaa. En halunnut itse olla kenenkään kummi. 

Vierailija
47/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon pohtinut kirkosta eroa kun en usko. En ole eronnut, ajattelin että tekee ne rahoilla jotain hyvää. Uskovainen ystävä sanoi että noilla perustein eroa vaan, rakentavat kirkkoja ja jemmaavat rahoja, vaikka avulle olisi enemmän tarvetta kuin koskaan. Niin että kaipa lähtee molempia ja monesta syystä.

Kirkosta eroamisessa on se hyvä puoli, että voi laskea paljonko säästää veroissa ja sitten laittaa saman summan hyväntekeväisyyteen. Kohteen voi valita itse ja se on paljon avoimempaa kuin kirkon toiminta. Hyväntekeväisyysjärjestöt eivät pyöritä samanlaista kiinteistörumbaa ja virkamiessirkusta kuin kirkko, joten voit laittaa vaikka viisikymppiä vuodessa hyvään ja saada silti enemmän aikaan kuin kirkon jäsenenä.

Ratkaisu on tietysti sinun, ei ole tarkoitus aivopestä ketään tänne "pimeälle puolelle" :D

Vierailija
48/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän on ihmeteltävää, että edelleen 2020-luvulla kirkon jäsenyyteen liitetään lapsena ja pitää nimenomaan varta vasten erota itse, jos ei halua jäsenenä olla. Ja oikeasti uskovaisia noista liitetyistä tai heidän vanhemmistaan on ehkä ihan murto-osa.

Vierailija
49/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli muuten yksi syistä itselläni, kummit. Täyttä humppaa ja hömppää. Naurattaa oikein nykypäivänä että tuollaseen pölhöyteen joku vielä lankeaa. En halunnut itse olla kenenkään kummi. 

Minulla on "kummitäti" vaikka minua ei ole kastettu. Jos haluaa kummiksi niin voi sen hoitaa ilman uskontoakin. Kysehän on ihan vain perheen sisäisestä asiasta eikä sitä kirjata mihinkään väestörekisteriin.

Vierailija
50/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin puhtaasti rahan takia jo 20v sitten.  Silti ihan normaalisti kirkolliset hautajaiset järjestettiin, en ole ateisti millään muotoa.

Kirjoittelet siis haudan takaa?

Vierailija
51/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän on ihmeteltävää, että edelleen 2020-luvulla kirkon jäsenyyteen liitetään lapsena ja pitää nimenomaan varta vasten erota itse, jos ei halua jäsenenä olla. Ja oikeasti uskovaisia noista liitetyistä tai heidän vanhemmistaan on ehkä ihan murto-osa.

Mikä sinä olet määrittelemään oikeasti uskovan? Jokainen voi uskoa tavallaan.

Vierailija
52/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Lasten kastamisen yleisyys on onneksi laskenut reippaasti, mutta silti riittää näitä "muodon vuoksi" lapsensa uskontoon pakottavia. Miettisivät vähän edes asiaa. Ei kaikkea tarvitse tehdä, "koska perinne".

Vierailija
53/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset toivovat uutta valtauskontoa Suomeen.

Vierailija
54/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä diakoni ei anna euroakaan rahaa hakevalle ennen kuin on yhdessä rukoiltu, kuuluipa hakija kirkkoon tai ei. Minusta tuo on kaunis tapa, koska miksi et hae rahaa moskeijasta, miksi oletetaan että kristillinen kirkko jakaa rahaa puhtaasta armosta.

Vierailija
55/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sateenkaareva musulmaanien kanssa veljeilevä pilakirkko saa minun puolestani kuolla pystyyn.

Vierailija
56/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännyin roomalaiskatolisuuteen kaksi vuotta sitten asuessamme vielä Italiassa. Erosin ev lut kirkosta vasta tänä vuonna kun muutimme takaisin Suomeen.

Vierailija
57/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Lasten kastamisen yleisyys on onneksi laskenut reippaasti, mutta silti riittää näitä "muodon vuoksi" lapsensa uskontoon pakottavia. Miettisivät vähän edes asiaa. Ei kaikkea tarvitse tehdä, "koska perinne".

Ja mikä sinä ole tuputtamaan heille omaa ajatustapaasi? On naivi ajatus, että ateismi olisi jotenkin ideologisuudesta vapaata : D

Vierailija
58/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kari Kanala on täys pelle.

Aivan samaa mieltä! Kuinka kirkko voi pitää tuollaisia palveluksessaan?

Vierailija
59/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on monesti harmittanut se että kuulun kirkkoon. Olisi ollut hienoa liittyä joka kerta kun Päivi Räsänen "näyttää muille kaapin paikan". Mutta eihän se onnistu jos olet jo kirkon jäsen.

Vierailija
60/65 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä diakoni ei anna euroakaan rahaa hakevalle ennen kuin on yhdessä rukoiltu, kuuluipa hakija kirkkoon tai ei. Minusta tuo on kaunis tapa, koska miksi et hae rahaa moskeijasta, miksi oletetaan että kristillinen kirkko jakaa rahaa puhtaasta armosta.

En ole varma kun en ole teitä pyhiä, mutta varmaan koska Jeesus ja Raamattu ja mitä Jeesus sanoi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän