Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkosta eroaminen on lisääntynyt selvästi, mikä syynä?

Vierailija
01.08.2026 |

Eroakirkosta.fi kertoo kirkosta eroamisen lisääntyneen heinäkuussa 20 prosenttia viime vuoden heinäkuusta ja 40 prosenttia kesäkuusta. Kirkon jätti heinäkuussa yli 3 000 jäsentä.

Mikähän tässä on taustalla? Joku kirkon kannanotto tai ihan vaan kirkollisvero?

Kommentit (166)

Vierailija
121/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkon päivät on luetut. Sitoutunein ryhmä on suuret ikäluokat. Nämä ovat jo eläkkeellä ja ensimmäinen aalto on jo kuolemassa pois. Kirkko menettää luonnollisen poistumisen kautta yli henkeä ( hih) kuukaudessa. Luku tulee nousemaan seur.10 v aikana moninkertaiseksi. Tyypilliset eroajat kuuluvat nuorempiin ikäluokkiin joiden pitäisi maksaa kirkollisverot ja tuottaa kirkolle uusi jäsensukupolvi.

Veikkaan että lopulta kirkko päätyy samaan tilanteeseen kuin Virossa.

Kirkko menettää kuolleina paljon enemmän kuin 1000 jäsentä kuussa. Suomalaisia kuolee joka kuussa n. 5000 ja vanhuksista varmaan suurin osa kuuluu vielä kirkkoon.

Lapsia syntyy ja kastetaan koko ajan vähemmän. Sekin tekee kirkolle hallaa.

Synkältä siis näyttää kirkon tulevaisuus. En menisi tuonne töihin, koska yt:t ovat varmasti tulossa.

Vierailija
122/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syynä on se että Raamattu ei ole totta.

Epäilen, että sinulla on riittävästi kompetenssia kyseisen asian oikeaan arvioimiseen.

Todista että se ei ole totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta eroaminen on lisääntynyt selvästi, mikä syynä?

Osa eroaa, koska kirkko luopuu yhä enempi Raamatun totuuksista. Itse kuulun tähän ryhmään. 

Toiset taas eroavat sen takia, ettei kirkko ole heidän mielestään tarpeeksi luopunut Raamatun totuuksista.

Jotkut taas eroavat kirkosta, koska eivät ole mitenkään kiinnostuneita Raamatun totuuksista.

Vierailija
124/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä erosin aikoinaan siksi, että oli rahat tiukilla. Tälläkin hetkellä keskimääräinen kirkollisvero taitaa olla yli 400€ vuodessa. Mitähän sillä saa? Helsinkiläisillä on Suomen pienin, mutta kaikkialla muualla maksetaan jostain mitä harva edes käyttää. Lapsilta ei veroa tietysti peritä, mutta aikuiset maksaa senkin edestä. Jos minä kuvitteellisesti maksaisin 4000 euroa kymmenessä vuodessa, niin kyllä sillä summalla jotain luulisi saavan, muutakin kuin pari käyntiä joulukirkossa. Ja sekin että hautaus on Suomessa todella kallista, pitää ostaa hautapaikka ja haudan hoidot ja muut. Paitsi itse olen toivonut, että tuhkataan ja heitellään tuhkat sitten mereen tai muuhun luontoon. Polttomaksu on sama, kuuluipa kirkkoon tai ei. Ymmärrän kyllä, että kun on kirkkohäiden ystäviä, niin he hyötyvät, eli maksavat suhteessa hyvin vähän saatuun palveluun nähden.

Kirkko verottaa työstä ja eläkkeestä melko kovalla prosentilla. Sen vielä jotenkin ymmärrän, bisnes on bisnestä. Mutta se tuli aikoinaan itselle yllätyksenä, että kuolinpesääkin kirkko verotti. Härskiä ja ahnetta, oikein tuhkat pesästä.

Vierailija
125/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkosta eroavat ovat rintamakarkureita! Avaavat portit islamisaatiolle!

Mitäs kun en koskaan ole päivääkään kuulunut yhteenkään kirkkoon? 

Vierailija
126/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aavikkokansojen nuotiopiiri tarinat ei oikein vakuuta enää nykypäivänä porukkaa. 

Vierailija
127/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä rahalla maksan esim yhden lapsen ajokortin tai jotain muuta tärkeää.

Helsinkiläisten kirkollisvero on 1 % tuloista.

Vierailija
128/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse erosin nuorena kirkosta koska en usko, oisko se syynä?

Eräs tuttuni perusteli kirkosta eroamisen näin: " en maksa siitä että uskon". 

Vierailija
129/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä erosin aikoinaan siksi, että oli rahat tiukilla. Tälläkin hetkellä keskimääräinen kirkollisvero taitaa olla yli 400€ vuodessa. Mitähän sillä saa? Helsinkiläisillä on Suomen pienin, mutta kaikkialla muualla maksetaan jostain mitä harva edes käyttää. Lapsilta ei veroa tietysti peritä, mutta aikuiset maksaa senkin edestä. Jos minä kuvitteellisesti maksaisin 4000 euroa kymmenessä vuodessa, niin kyllä sillä summalla jotain luulisi saavan, muutakin kuin pari käyntiä joulukirkossa. Ja sekin että hautaus on Suomessa todella kallista, pitää ostaa hautapaikka ja haudan hoidot ja muut. Paitsi itse olen toivonut, että tuhkataan ja heitellään tuhkat sitten mereen tai muuhun luontoon. Polttomaksu on sama, kuuluipa kirkkoon tai ei. Ymmärrän kyllä, että kun on kirkkohäiden ystäviä, niin he hyötyvät, eli maksavat suhteessa hyvin vähän saatuun palveluun nähden.

Kirkko verottaa työstä ja eläkkeestä melko kovalla prosentilla. Sen vielä jotenkin ymmärrän, bisnes on bisnestä. Mutta se tuli aikoinaan itselle yllätyksenä, että kuolinpesääkin kirkko verotti. Härskiä ja ahnetta, oikein tuhkat pesästä.

1 %

Vierailija
130/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

P - aukiset ja pihit eroavat. Säästö se on pienikin säästö. 

Vierailija
131/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkossa saa mennä naimisiin myös 2 mulkkua tai 2 pillua. Sitä en voi hyväksyä. Nämä sekopäät haluavat sitten vielä adoptoida lapsia.

Antakaa ihmisten rakastaa. Maailmakin olisi paljon parempi paikka elää kun vallitsisi suvaitsevaisuus. En niin järin suuresti ole uskovainen, mutta kouluajalta muistan uskonnonopetuksesta sellaisenkin : kuka pystyy sen ensimmäisen kiven heittämään ja eikö Jumala luonut ihmiset omaksi kuvakseen. Antakaa lasten tulla tyköni........ 

Vierailija
132/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä luulin välillä lukevani kirkko&kaupunki-lehden sijaan demokraatti-lehteä. Piti oikein tarkastaa etukansi kun sivu sivun jälkeen haastatellaan demareita ja markkinoidaan demariliikkeen sanomaa. Jeesuksen sanomasta ei tietoakaan. Sitten tajusin: eroaminen.

Suomi on demokraattinen maa. Mikä sinua siinä ärsyttää? Amerikkalaisella puoluejärjestelmällä puolestaan ei ole mitään tekemistä luterilaisen kirkon eikä maamme kanssa.

Etkö tiennyt aiemmin, että Jeesus oli oikein kunnon vassari ja myös demokratian kannattaja? Siksi kirkon piirissä on aina haluttu auttaa vähäosaisia.

Oikeistopuolueiden jumala on raha. Ne palvovat vain rahaa.

Ei Jeesus ollut mikään vassari. Se oli aikansa radikaali ja kyseenalaisti vallitsevaa yhteiskuntajärjestelmää niin, että köyhien ja sairaiden keskuudessa joutui tosiasiassa piilottelemaan - kunnes reilun vuoden kuluttua päätti olla piilottelematta. Ja lopputuloksen tietää kaikki. 

Kyllä Jeesus nykymittapuun mukaan olisi jotain vasemmiston ja demareitten välimaastoa ja sekös oikeistoa hirvittää.

Vähän hankalaa arvioida koska emme tiedä mikä oli Jeesuksen sanoma. Evankeliumit ja Jeesuksen suuhun laitetut sanat on on kirjoitettu jopa seuraavalla vuosisadalla.

Ne on osa kristinuskon opin kehitettä. Ensimmäiset merkit kristinuskosta ilmenee vasta yli 20 v Jeesuksen kuoleman jälkeen. On todisteet että Jeesuksen seuraajien yhteisö suhtautui näihin pakanoihin vierastaen ja ensimmäisiin opillisiin viritelmiin erittäin vihamielisesti.

Kristinusko ei eronnut juutalaisuudesta vaan se oli oman aikansa uususkonto joka poimia sisältöä mistä sai sitä irtoamaan.

Vierailija
133/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin jo yli 30 vuotta sitten. Syynä pappien homoseksuaalisuuden vastaiset kirjoitukset. Olen hetero.

Vierailija
134/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 %

1 % on matalin kirkollisveron prosentti ja se on vain jossain pk-seudulla. Pohjoisempana on enemmän. Omassa kunnassa 1,9... Tosin en maksaisi vaikka olisi 0,001.

Vierailija
135/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P - aukiset ja pihit eroavat. Säästö se on pienikin säästö. 

Varmasti köyhiä eroaa kirkosta paljon, mutta eihän se raha ole ainoa syy, kuten tästäkin ketjusta käy ilmi.

Vierailija
136/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa pakkoliitetään lapsia uskontoon jota eivät ole itse valinneet. 

Muualla ei? Islam?

Kysyn, koska syytät Suomea.

Vierailija
137/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi, vaikka ei edustakaan kirkkoa. 

Pienimpien etuuksien leikkaukset varmaan nekin. 

Vierailija
138/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää rahaa. Kaikki on niin kallista nykyään. 

Vierailija
139/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa pakkoliitetään lapsia uskontoon jota eivät ole itse valinneet. 

Muualla ei? Islam?

Kysyn, koska syytät Suomea.

No se "muualla" ei vaikuta siihen, miksi Suomessa erotaan kirkosta. 

- eri

Vierailija
140/166 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papin epäkunnioittava ja kylmä käytös hautajaisissa sai minut ja siskoni ottamaan kirkosta ritolat. Tyyppi oli siellä "vain duunissa" selkeästi.